Firma, která svého času znamenala synonymum pro celé město Bohumín se po privatizaci v devadesátých letech dostala do problémů.
Majitelé ji vytunelovali a jejich bezohledný přístup podnik poznamenal. Dluhy přesahující dvě a půl miliardy korun hrozily společnosti bankrotem a dělníci, kteří šli každé ráno do práce nevěděli, jestli tam nejdou naposledy.
Vše vyřešilo až vyrovnání s věřiteli, které firma postoupila jako jedna z prvních v republice. Ti dostali třicet procent z výše pohledávek a oddlužená firma mohla od roku 2002, kdy k vyrovnání s věřiteli došlo, nastoupit na novou cestu.
Nový majitel, nové peníze
To už železárny patřily dva roky novému majiteli. Tím se v roce 2000 stal holding K&K Capital Group Karla Komárka, kterému patří například i Moravské naftové doly.
Karel Komárek byl jedním z věřitelů, kteří ve druhé polovině devadesátých let zadlužené firmě půjčili své peníze. Kvůli tomu byl jako svědek u soudu, který se snaží rozplést, proč se železárny dostaly do stavu, v jakém v nejtěžších chvílích byly.
Základem pro vznik ŽDB byla výstavba železnice, která ještě v dobách Rakouska-Uherska propojila Slezsko s Čechami i dalšími oblastmi tehdejší monarchie.
Nový impuls mohou železárny, ale i celý Bohumín získat v okamžiku, kdy bude dokončena dálnice D47. Ta by měla právě v Bohumíně navazovat na polskou autostrádu A1, spojující jih Polska s přístavy na Baltu.