Kolik lidí se veze tramvají, trolejbusem či autobusem a kolik lidí jezdí po Ostravě autem, přestože je městská hromadná doprava ve městě zadarmo? Odpověď by měly přinést právě výsledky nové sčítací akce.
"Na šesti frekventovaných zastávkách počítali naši lidé v sobotu dopoledne a v pondělí v ranních i odpoledních hodinách, kolik cestujících je ve vozech městské hromadné dopravy. Počítali to z chodníku. Byl-li vůz plný, spočítali jen stojící a počet sedících odvodili podle počtu sedadel v daném typu vozu," říká Jan Dvořák, jednatel firmy Koordinátor ODIS, kterou sčítáním pověřilo město.
"Až smogová situace pomine a lidé budou za přepravu platit, sčítání zopakujeme - na stejných místech a ve stejném čase. Měl by se ukázat rozdíl, při bezplatné dopravě by mělo být cestujících víc," dodal Dvořák.
Auta na křižovatkách počítala technika
Odbor dopravy ostravského magistrátu si vzal na starost sčítání aut. Tady ale pomáhá technika.
"Na čtyřech rušných křižovatkách, přes které se vjíždí do Ostravy, jsme v sobotu a v pondělí po určitý čas sledovali počty projetých aut. Dokážou to řadiče, které slouží k dynamickému ovládání semaforů," říká náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč s tím, že sčítání aut se bude také opakovat, až se ovzduší vyčistí.
Ostrava zavedla bezplatnou dopravu při smogu v prosinci - a už před Vánoci měli lidé možnost si novinku vyzkoušet poprvé. Teď mají druhou šanci.
Cílem je, aby řidiči nechali auta doma a omezili tak množství exhalátů. Město za to ze svého rozpočtu platí dopravnímu podniku i soukromým autobusovým dopravcům 1,2 milionu korun denně - náhradu za ušlý zisk.
Mnozí lidé to ale kritizují. Bezplatnou dopravu vnímají jako drahou akci, která nemá význam.
Myslíte si, že veřejná doprava zdarma v době smogu v Ostravě má smysl?
"Většina lidí má měsíčníky, takže neušetří, a řidiči dál jezdí auty," říká Jana Malá. Akce by podle ní měla možná větší úspěch, kdyby platila v celém regionu. Další obce ani kraj na to ale nemají peníze.
Je to nejúčinnější kampaň, říká náměstek primátora
Radní Ostravy i tak tvrdí, že doprava zdarma rozhodně smysl má.
"Zavedením bezplatné dopravy při smogu dáváme všem lidem šanci k tomu, aby si uvědomili situaci a začali se chovat jinak, a to nejen v dopravě. Už teď akce splnila svůj účel, všichni o smogu mluví. V tomto smyslu jde o nejúčinnější kampaň," míní náměstek primátora Aleš Boháč.
"Věřím, že časem přibude lidí, kteří začnou bezplatnou dopravu využívat a zamyslí se třeba i nad tím, čím doma topí nebo jestli třídí odpad," dodal náměstek.
Podle Boháče navíc mohou z bezplatné dopravy profitovat téměř všichni. Dopravní podnik sice prodá každý měsíc 78 tisíc síťových jízdenek, ale z toho 55 procent jen na dvě zóny.
To znamená, že lidé je využívají hlavně k cestě do práce a za zábavou jezdí třeba autem. Ušetřit mohou i lidé z okolních obcí a měst. "Stačí, když autem či za levnější jízdenku dojedou jen na kraj Ostravy a dál mohou cestovat zdarma," říká Boháč.
Netají, že řidiče, kteří léta nejeli tramvají, nemůže město nutit, aby auta odstavili. Vstřícně jim ale nabízí něco jako "Dny otevřených dveří", kdy si mohou hromadnou dopravu vyzkoušet.