Poničenou soupravu odtáhli ve středu večer do depa v Bohumíně. Tady ho pracovníci zbavují všeho, co by mohlo ohrozit bezpečnost přepravy do domovského pražského depa.
„Bude tady ještě tak den, maximálně dva. Pojezdová část je naštěstí v pořádku, takže převoz by nemusel být nějaký velký problém,“ konstatoval přednosta depa Jan Podstawka.
Hledají černou skříňku
Dodal, že nejprve musejí soupravu otočit na takzvaném kolejovém trianglu, tedy místu, kde změní postavení i 184 metrů dlouhé pendolino. Točna by nestačila.
Specialisté se také musí dostat k záznamovému zařízení, vlakové obdobě černé skříňky, která je umístěná v prvním vagonu mezi kabinou a prostorem pro cestující. Jenže zatím se k ní kvůli stavu vraku nemohou dostat. Až skříňku získají, vyčtou z ní například rychlost, jakou pendolino do kamionu narazilo, jestli brzdil a houkal, případně v jaké poloze byla návěstidla.
Místo sedadla palety s plechem
Policejní vyšetřovatelé už si trosky prohlédli. A při pohledu hlavně na kabinu strojvedoucího je zřejmé, jak ničivý náraz byl. Řídící pult neexistuje, sedačka je pryč. Tam, kde mohl strojvedoucí sedět, ale spíše ještě dále, jsou vražené dvě palety s hliníkovými plechy.
Právě ty převážel polský kamion, který zůstal stát v kolejišti. Devětapadesátiletý strojvedoucí přežil, ale utrpěl velmi vážná zranění.
Vrak pendolina |
A zcela zdevastovaný je i prostor za strojvedoucím. Tam, kde už seděli cestující. Právě v prvním vagonu seděli tři muži, kteří nehodu nepřežili.
Rozhodne se v Praze
Stěny pendolina jsou pokryty mazlavým povlakem. Při nárazu praskla nádrž kamionu a nafta se na vlakové soupravě vznítila.
Už v Bohumíně si pendolino prohlížejí odborníci a zjišťují rozsah škod, které dosáhly k hranici 150 milionů korun. Až v Praze však bude rozhodnuto, co se soupravou dále. České dráhy zatím pendolino nahradily na trase Praha - Košice soupravou EuroCity, se kterou jezdí do Budapešti nebo Berlína (podrobněji zde).