Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Česko je velmoc autosvětel, chybí ale vývojáři

Výrobce automobilových světel Varroc Lighting Systems přijme v následujících měsících ve Slezsku přes 100 inženýrů do vývoje. Stejný počet bude hledat i v příštím roce. Východní část republiky je totiž světová „velmoc“ výroby světel pro auta. Budoucnost patří laseru a LED diodám, xenon je mrtvý.

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

„Češi jsou nejlepší technici, se kterými jsem pracoval. Prošel jsem USA, Francii, Japonsko i Německo, ale nejlepší jsem potkal tady, proto sídlím tady a ne v centrále firmy v USA,“ říká Todd Morgan, viceprezident společnosti Varroc Lighitnig System, která v uplynulém roce vyrobila dvanáct milionů světel pro auta, od Škody přes Teslu po Bugatti.

Proto Morgan už šestnáctým rokem působí v Novém Jičíně, kde se původní výrobce světel Autopal přetransformoval nejprve na Visteon a dnes Varroc. Sídlo firmy je v Michiganském Plymouthu (společnost ovšem patří Indům), hlavní vývojové centrum světel je však právě v Česku. Morgan, který na vývoj dohlíží, tomu říká „center of excellence“, právě konstruktéři v Novém Jičíně pracují na těch nejnovějších světelných technologiích pro auta, žárovkami počínaje a luxusními a superdrahými laserovými světly konče.

Todd Morgan má teď ale problém: nemá dost vývojářů. Shání elektrotechniky, optiky, experty na konstrukci a plasty a odborníky na programový management. „Do konce roku potřebujeme přijmout sto nových inženýrů a v následujícím roce dalších sto,“ říká a popisuje, jak pro ně dnes rekonstruují kanceláře a na co je lákají. „Pracovat budou na špičkových projektech toho nejlepšího, co je v autoprůmyslu k mání, mám teď své lidi u Tesly, kde pracují na novém modelu X,“ líčí nadšeně.

Podle Morgana je nejdůležitější právě oblast elektroniky: “Elektronika dnes tvoří až 80 procent nákladů na výrobu světla,“ prozrazuje. Důležitý je také vývoj softwarů a práce s mechanickými pohyblivými částmi, kterých je stále více.

Mezi lety 2015 až 2019 firma investuje do závodů v Česku 1,28 miliardy korun. „Peníze nejsou problém, limitem jsou vývojové kapacity,“ stýská si. „Víme, že v Česku klesá počet lidí, kteří přicházejí studovat na technické univerzity, a to je problém, především do budoucna,“ dodává.

Severovýchod republiky, kde Varroc sídlí a má všechny své vývojové kanceláře i výrobní závody (Šenov u Nového Jičína, Rychvald na Karvinsku a vývojová kancelář v Ostravě napojená na tamní technickou univerzitu), je totiž evropským centrem světelné techniky pro auta. V Mohelnici má výrobní závod i vývojové centrum konkurenční Hella. Na Ostravsko míří za Hyundaiem také výrobce světel pro tuto korejskou automobilku Mobis, produkce má začít v roce 2017.

Morgan má i krizový plán: Indie. „Přesunuli bychom tam část vývojových prací, pokud se nepodaří mít dostatek vývojářů v Česku,“ popisuje, že by přijali jakýsi hybridní model, kdy by do rychle rostoucí asijské ekonomiky přesunuli část méně odborných vývojových prací.

Xenon je na konci

Vývojáři v Česku podle Morgana teď kromě LED a laserových světel pracují na nejpokročilejších systémech matricového adaptivního osvětlení a světlech využívajících organické diody (OLED). Xenonové světlomety, které jsou velmi oblíbené v Evropě, ale po světě se zrovna neujaly, jsou podle Morgana na výrazném sestupu. „Nyní moji vývojáři pracují na jediném projektu xenonových světel,“ říká a vysvětluje, že budoucnost je v diodových světlech. „Náklady na LED jsou dnes pod xenonem. Ještě před dvěma roky jste měli za jedno euro víc světla z xenonu, dnes je to naopak.“ LEDky mají vývojáři a designéři také raději z důvodu větší tvarové flexibility.

Varroc má kromě Česka výrobní provozy v Mexiku, Indii i Číně. Ten český je ale největší a nejdůležitější. Společnost v Česku nyní zaměstnává 380 inženýrů a techniků, kteří pracují na vývoji, celkem má v Varroc v Česku 2 300 zaměstnanců (na světě celkem 5 000).

Varroc vyrábí světla například pro Škodu Superb nebo Ford Fiesta, ale také pro značky Tesla, PSA, GM, Land Rover, Volkswagen, Bentley a Jaguar. „Objem zakázek, které se nám daří získávat, v posledních letech výrazně roste. Abychom uspokojili poptávku všech našich odběratelů, investujeme do modernizace a rozšiřování stávajících technologií a tento krok logicky vyžaduje i personální posílení,“ uvedl Morgan.

Závody v Šenově u Nového Jičína a Rychvaldu (v něm se vyrábí světla pro luxusní značky Bentley, Jaguar nebo Land Rover) byly součástí divize, kterou firmě Varroc v roce 2012 prodal americký výrobce automobilových součástek Visteon. Původní název české firmy byl Autopal, její historie sahá až do roku 1879.

11. května 2015

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...