Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pokladna nebo úschovna zevnitř. Sběratel ukazuje v muzeu zákoutí železnice

  8:15
Uniforma, dopravní kancelář, výdejna jízdenek, sdělovací a zabezpečovací technika. To je největším zájmem Eduarda Kapitoly z Radimi na Chrudimsku. Bývalý hlavní dopravní kontrolor oblastního ředitelství v Hradci Králové jako jeden z mála zachraňoval v době divokého rušení a slučování stanic, co se dalo.
Eduard Kapitola ve svém drážním muzeu.

Eduard Kapitola ve svém drážním muzeu. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Dnes má soukromý sběratel poklady, které mu závidí i ze státních peněz placená muzea v republice. Do Radimi nedaleko Luže se sice žádným vlakem dostat nedá, fanoušci železnice si i přesto přijdou na své.

„Navštívila mě jedna paní ředitelka z muzea v Ostravě a povídá mi, že tady mám věci, které si musela půjčit v Národním technickém muzeu, aby měla co vystavovat,“ říká železničář Eduard Kapitola ke sbírce převážně historické techniky, literatury, plánů a všeho, co se k železnici váže.

Než bývalou prodejnu sousedící s jeho domem zaplnil železničním arzenálem, trvalo to dlouhá léta.

„Bylo mi hrozně líto, když se na trati začala dělat inovace a staré zařízení se likvidovalo. Pokud jsem měl možnost, věci jsem začal shromažďovat. Měl jsem je poschovávané různě po kancelářích něco ve stodole nebo garáži,“ popisuje pětašedesátiletý důchodce.

Přestože do Radimi žádné koleje nikdy nevedly, zasvětil dráze celý život. Až do roku 1948 měl jeho otec autodopravu a uhelné sklady. Po znárodnění v padesátých letech jezdil malý Eda se svým otcem vykládat z vlaků uhlí do nedalekého Uherska.

Byl natolik uchvácen mašinkami, jejich čoudem, vůní pražců a dopravní kanceláří, že se v pozdějším věku dal na studium železniční průmyslovky v České Třebové. Na dráze začínal jako výpravčí, postupně se dostal na přednostu stanice, dopravního kontrolora a kariéru ukončil jako šéfinspektor provozní kontroly u státních drah.

Od začátku věděl, že nechce mít železniční muzeum v tom pravém smyslu. „Ukazuji lidem, jak vypadá dráha z té druhé strany. Jak vypadá dopravní kancelář zevnitř, jak vypadá osobní pokladna, vozová úschovna zavazadel nebo telegrafní kancelář. Lidi se dnes do styku s dráhou dostanou jenom u pokladny, kde si koupí lístek. Pak vidí, že přijel vlak, a výpravčího v červené čepici, který dnes ani nezvedá výpravku k odjezdu,“ představuje koncept muzea Eduard Kapitola.

Sbírku zkouší dále rozšiřovat

Hlavně historické exponáty se snaží dál průběžně doplňovat. „Mně se odjakživa hrozně líbily staré věci, protože byly nejen funkční, ale také krásně řemeslně zpracované. Ne jako dnes, kdy je všechno z umělé hmoty,“ shledává v dráze časy plné nostalgie.

Vystavené však má i kousky, na kterých se před pár týdny ještě sloužilo. „Tím je například ovládací a indikační panel z dopravní kanceláře v Chrudimi. Na něm měl výpravčí kontrolu, co se mu v té stanici kde děje,“ uvádí.

Návštěvníci se tak od něj třeba dozvědí o správném postavení vlakové cesty se všemi návěstidly a výhybkami, do jaké doby se na dráze používal petrolej či jaký vývoj prodělaly drážní uniformy. Studijním archivem jsou plány nerealizovaných tratí napříč republikou. Zadokumentované má nehody, které se na tratích staly i za jeho působnosti. Rád s úsměvem představuje první mobilní telefon z roku 1924 a hospodyňkám, jak například žila rodina pana přednosty.

Ve sbírce nechybí ani vzácné plány

Pochlubit se může i kompletními plány hlavní tratě z České Třebové do Pardubic krátce potom, co ji postavil Jan Perner.

„Obsahují kilometrické polohy, přes jaké katastrální území trať vede či jaký je profil trati, poloha jednotlivých oblouků, jaké přejezdy byly hlídané,“ uvádí k několikametrovým dlouhým plánům. Kolik exponátů vlastně v muzeu má, se už podle jeho slov nedá spočítat.

Jezdí za ním hlavně velká spousta takzvaných šotoušů, jak se na dráze říká fanouškům železnice, ale i hodně přátel a nádražáků. V pamětní knize už má řadu pochvalných recenzí ze všech koutů republiky - od Plzně, přes Brno, Ostravu až po Trnavu.

„Muzeum nemám moc zpropagované, kdo o tom věděl, tak přijel. Mám ale v plánu natřít fasádu, už mám připravenou modrou barvu a nechal jsem si vyrobit i nový poutač,“ říká Eduard Kapitola.

Soukromé muzeum železnice je otevřeno od dubna do září. Stačí zavolat na telefonní číslo 602 291 597 a domluvit se na konkrétním termínu návštěvy.

Poloha Radimi, kde se nachází soukromé železniční muzeum Eduarda Kapitoly.

Poloha Radimi, kde se nachází soukromé železniční muzeum Eduarda Kapitoly.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Oblíbené občerstvení se dostalo i do Hejlíkovy Gastromapy. Letos už neotevře

24. dubna 2024  16:09

Zpomal, projíždíš hospodou. Ta cedule se vryla hluboko do paměti snad každému cyklistovi, který...

„Nauč se pískat.“ Zaplněné pardubické náměstí se těšilo na oslavy, přišlo zklamání

26. dubna 2024  15:09,  aktualizováno  19:47

Pardubické Pernštýnské náměstí dnes mohlo zažít velkou hokejovou noc - oslavu titulu. Po porážce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Dotace z EU zachránily Automatické mlýny, na čachry s penězi doplatil hotel

2. května 2024

Miliardy korun z Evropské unie v posledních dvaceti letech nemířily jen do asfaltu a kolejí,...

Vítr komplikoval dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdily vlaky na dvou tratích

1. května 2024  17:13,  aktualizováno  19:46

Silný vítr ve středu potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli...

Křivda se neustále opakuje. Vědec chce hranici Čech a Moravy víc zatraktivnit

1. května 2024

Premium Sociální a regionální geograf z Masarykovy univerzity Petr Marek chce hranici Čech a Moravy...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...