Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Terminály měly ulevit centru Ostravy. Autobusy tam ale jezdí dál, prázdné

  11:29
Jeden z hlavních důvodů, proč se Ostrava rozhodla stavět na svých okrajích dopravní terminály za stamiliony korun, stojí poněkud na vodě. Některé autobusy totiž dál jezdí do centra. Prázdné.

Dopravní terminál Hranečník. | foto: Archiv DPO

Znepříjemňují, zhoršují, prodlužují cestu. Většina reakcí cestujících na zavedení dopravních terminálů na okrajích Ostravy není pro jejich zastánce právě nejpříjemnější. A praxe ukazuje, že ani hlavní cíl, odsunout dopravní zátěž z centra města, příliš nevychází.

„Dříve jezdily prakticky všechny autobusy z Brušperka do Ostravy až na ÚAN. Po otevření terminálu na Dubině tam některé z nich končí, lidé musí dál jet tramvají, což cestu prodlužuje,“ přibližuje jednu ze změn devětatřicetiletá Eva Krečmerová z Brušperku. „A týká se to třeba lidí, kteří jedou na kontroly do nemocnice a podobně.“

„Dubinou naprostá většina spojů z tohoto směru jen projíždí a pokračují na ÚAN, končí tam jen část z nich jezdících mimo špičku,“ oponuje Aleš Stejskal, jednatel společnosti Kodis, koordinující dopravu na většině území kraje.

„Při jednáních nám bylo řečeno, že většina spojů, hlavně ve špičkách, bude dál jezdit až na ÚAN, na Dubině mají končit jen ty mimo špičku,“ potvrdil bývalý starosta Brušperka Ivan Krupník.

Proč se terminál na Dubině vlastně stavěl, tak není jasné. Autobusy, které měly z centra města zmizet, tam totiž zajíždějí dál. Prázdné.

„Autobusy, jejichž trasy končí na Dubině, pak jezdí prázdné do našich garáží v centru Ostravy, nebyl by problém ty cestující vzít,“ říká ředitelka společnosti Arriva Morava Pavla Struhalová.

Hranečník trnem v oku havířovským

Podle Aleše Stejskala jde ale hlavně o problém dopravní firmy.

„Je na dopravci, do jaké míry si uzpůsobí spoje tak, aby jeho vozy nemusely zajíždět dál, autobusy mohou klidně stát na Dubině, je tam jak odstavná plocha, tak zázemí, které využívají řidiči Dopravního podniku Ostrava.“

Arriva ale provozuje autobusy na více linkách a v různých směrech a ty proto musí přejíždět.

„Denní přejezdy z ÚAN do Svinova, na Dubinu, do Muglinova nebo na Hranečník přesahují 620 kilometrů. Tyto jízdy by cestující klidně mohli využívat,“ říká Pavla Struhalová. Pro některé cestující znamená ukončení tras na terminálech také ukončení využívání autobusových spojů.

Cestující na terminálech

  • Terminál Svinov

cestující autobusy -10,6 %

cestující DPO -10,8 % ̈

  • Terminál Hranečník

cestující Karviná +11,6 %

cestující Havířov -2 %

  • Terminál Dubina

Sčítání ještě neskončilo, data nejsou k dispozici.

Zdroj: Kodis

„Začal jsem jezdit autem, přestupy na Dubině mi nevyhovují,“ přiznal třiačtyřicetiletý Pavel z Hukvald. Ani tamní autobusové linky se totiž dřívějšímu ukončení jízdy v době mimo špičku nevyhnuly.

A podobně reagovali také cestující, jejichž autobusy končí na Svinově. „Ve Svinově výsledek ukázal pokles cestujících na příměstských linkách o 10,6 procenta,“ řekl Stejskal. „Ovšem současně také vykázal pokles 10,8 procenta na spojích Dopravního podniku Ostrava, kterých se žádné změny ve Svinově nedotkly. Tedy těžko soudit, zda změny na příměstských linkách byly způsobeny jejich zkrácením, či obecným poklesem počtu cestujících.“

S opačnou situací se setkali zaměstnanci Kodisu na dalším z terminálů, na Hranečníku. Ten se stal trnem v oku hlavně lidem z Havířova, kterým vadí fakt, že autobusy už nezajíždějí až na zastávku na náměstí Jurije Gagarina v centru Ostravy. Na dalších autobusových linkách ale cestujících ve skutečnosti přibylo.

„V případě linek do Orlové a Karviné byl zaznamenán nárůst cestujících o 11,6 procenta, u linek do Havířova byl zaznamenán pokles o dvě procenta,“ přiblížil výsledky průzkumu Stejskal.

Na Dubině ještě srovnání nemají

Jak vypadá situace na Dubině a jak se zprovoznění tohoto terminálu projevilo na počtu cestujících, zatím není jasné.

„Srovnávací sčítání dosud není ukončeno,“ vysvětlil jednatel Kodisu. A jasno nemá ani společnost Arriva, provozující většinu spojů vedoucích na tento terminál. „Linky se hodně proměnily a nedá se je srovnávat. Proto nemůžeme konkrétní čísla zjistit,“ poznamenala Struhalová. A podobné to je i u ostravského Dopravního podniku.

„Cestující, kteří dříve jezdili autobusovými linkami do centra města, dnes přestupují na terminálech na trolejbusy nebo tramvaje, které míří jinam než původní trasy autobusů. Proto se jednotlivé linky nedají příliš srovnávat,“ doplnil tiskový mluvčí Dopravního podniku Ostrava Miroslav Albrecht.

  • Nejčtenější

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

Třinecký šéf: Nad týmem žasnu. Zadinův výrok? To nebyl on. Štve ho liga juniorů

29. dubna 2024  6:58

Možná byste čekali, že za ty roky a po tolika titulech bude klidnější. Že se nemusí stresovat. Leč...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slíbil mistrům zájezd na NHL, bude jen výlet do Prahy. Hadamczik slovo nesplní

28. dubna 2024  9:29,  aktualizováno  14:12

Za extraligový titul zájezd na NHL. Tohle prezident hokejového svazu Alois Hadamczik loni slíbil...

Zrušený zájezd na NHL? Podpásovka. Kluky strašně zklamali, říká kouč Třince

28. dubna 2024  12:50

Dovedl třinecké juniory k extraligovému titulu. Nadšení propuklo i proto, že mistr měl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Na Pustevny i na Bílou, z Novojičínska do Beskyd opět vyjely cyklobusy

2. května 2024  16:39

Poprvé v letošní sezoně vyrazily ve středu z Novojičínska cyklobusy do Beskyd. Lidé i se svými koly...

Třetí vítkovský žhář žádá o podmínečné propuštění, odseděl si patnáct let

2. května 2024  14:59

Jaromír Lukeš odsouzený k výjimečnému dvaadvacetiletému trestu za žhářský útok ve Vítkově požádal o...

V domech praskají kvůli bobtnající strusce podlahy i stěny, nájemníci musí pryč

2. května 2024  13:06

Nájemníci domů v ostravské ulici Dr. Šavrdy zažili nečekaný šok. Mají sice s radnicí tamního obvodu...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...