Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na tenký led, když se snažil vysvětlit, proč amatérským tvůrcům projektů ve stejnojmenné hře zůstane jen třetina z peněz, které pro vydavatelství pomohou vydělat. Jeho slova poté poté musela být dodatečně „vyžehlena“ pomocí PR prohlášení.

Platforma Roblox přiláká každý měsíc desítky milionů hráčů převážně z řad mladistvých. Nejde ani tak o klasickou hru, jako spíše o sociální síť, kde má z každý z uživatelů možnost vytvořit si vlastní virtuální „svět“ se specifickými pravidly a náplní. Čím zábavnější svět je, tím přiláká více uživatelů a jeho tvůrce dostává více odměn, nejúspěšnější si mohou vydělat i skutečné peníze.

O znásilnění avatara v Robloxu informovaly i prestižní světový média jako BBC nebo Washington Post.

Při tak velikém množství uživatelů se bohužel nelze vyhnout občasným přešlapům, v minulosti se tak už například řešily případy virtuálního znásilnění hráčského avatara (viz náš článek), gambling nebo verbování neonacisty a Islámským státem (viz náš článek). Celkově se však dá konstatovat, že díky přísné regulaci a moderování je Roblox jedním z těch bezpečnějších míst na internetu, kam lze (samozřejmě s občasným dohledem) na nějaký čas vypustit i ty nejmladší ročníky.

Magazín Eurogamer ovšem v rozhovoru s ředitelem stejnojmenné společnosti, která Roblox provozuje, nakousl jiné kontroverzní téma, které poté muselo urychleně „žehlit“ PR oddělení. Novinář Chris Tapsell se CEO Stefana Corazza zeptal na to, jestli dvoutřetinový podíl, který si Roblox bere ze zisku uživatelských výtvorů, není až příliš vysoký a jestli náhodou nejde jen o moderní formu zneužívání dětské práce.

Roblox se za každou cenu snaží být bezpečnou platformou, ale lidé jsou lidé.

„Nevím, to by se dalo říct o hodně věcech, ne? Jasně, můžete říct, že zneužíváme dětskou práci, ale stejně tak můžeme říct, že nabízíme lidem z celého světa možnost získat práci a navíc ještě finanční příjem. Takže i jako patnáctileté dítě, které žije ve slumu v Indonésii, můžete pomocí laptopu něco vytvořit, vydělat peníze a tak přežít.“

Stejným argumentem odpovídají i nadnárodní korporace, které si za minimální mzdové náklady nechají vyrábět fyzické zboží pro západní trhy, a tak poté do rozhovoru raději vstoupil PR specialista, který upozornil, že drtivé většině (90 %) vydělávajících tvůrců na Robloxu už bylo 18.

Následně raději společnost ještě vydala i oficiální prohlášení, ve kterém tvrdí, že podle průzkumů čtyřikrát více tvůrců Robloxu uvádí jako hlavní zdroj motivace pro hraní prostou zábavu než možnost výdělku, že se při tvorbě her lze naučit mnoho dovedností, které lze využít v budoucím zaměstnání a že se navíc uživatelé nemusí starat o žádné další poplatky za serverovou infrastrukturu, moderaci, nebo odvody digitálním obchodům.

Není to samozřejmě bohužel ani zdaleka poprvé, kdy se ve velkém řeší etika gamingu v zemích třetího světa. Před dvěma roky se například konzultant Mikhai Kossar nechal slyšet, že spíše než umělá inteligence by měly NPC postavy v online hrách ovládat chudí lidé (viz náš článek), v čínských „zlatých dolech“ World of Warcraft pracují lidé už dlouhé roky, během ekonomické krize se pak k podobnému druhu obživy ve velkém uchýlili i Venezuelané (viz náš článek). Americký sociolog a mediální kritik Herbert Schiller pro tento jev dokonce už vymyslel termín elektronická kolonizace.

Autor:
Témata: Roblox, peníze, Rozhovor
  • Nejčtenější

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu

V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...

Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to

Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...

Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek

Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...