Ostravský výtvarník Eduard Ovčáček na vystoupení americké taneční skupiny vzpomíná i po půlstoletí.

Ostravský výtvarník Eduard Ovčáček na vystoupení americké taneční skupiny vzpomíná i po půlstoletí. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Američtí umělci šokovali před půlstoletím Ostravu. Divadlo zavzpomíná

  • 0
Československý Pittsburgh - hornické město s divadlem, které nutně potřebuje opravit. Tak vnímala Ostravu slavná taneční skupina Merce Cunningham Dance Company, která ve městě vystoupila 24. září 1964. Padesát let poté se uskuteční v Divadle Antonína Dvořáka vzpomínka na vzácnou kulturní událost.

„Cílem projektu je uspořádat ojedinělé představení jako vzpomínku na výjimečné vystoupení amerických umělců v roce 1964, kterého se zúčastnili také hudební skladatel John Cage a výtvarník Robert Rauschenberg,“ vysvětluje Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského.

Pro mnohé diváky bylo vystoupení hodně překvapivé

Pro mnoho zdejších umělců měla tato vystoupení klíčový význam. Merce Cunningham Dance Company vystoupili tehdy kromě Ostravy také v Praze. „Dalo by se říci, že úzká spolupráce Petra Kotíka s Johnem Cagem má svůj počátek právě v jejich pražské návštěvě. Před padesáti lety tato vystoupení znamenala první živé setkání s nejnovějšími proudy soudobého performativního umění v tehdejším Československu,“ dodává Jiří Nekvasil.

Na ostravské vystoupení amerických tanečníků existují dodnes živé vzpomínky. „Pozorovat po očku reakce běžných divadelních návštěvníků bylo velmi zajímavé. Bylo jasné, že mnozí z nich nečekali tento styl produkce a byli tím takříkajíc zaskočeni. Někteří byli tak trochu v šoku, neboť byli konsternováni nemelodickou hrou na klavír a drsným zacházením s tímto nástrojem. Po produkci nastalo nejdřív napjaté ticho a až po delší odmlce se publikum přece jenom nesměle roztleskalo. Nebyl to klasický balet se všemi jeho atributy a piruetami. To očividně některé diváky vyvedlo z míry. V hledišti byla zastoupena jak mladší, tak starší generace,“ vzpomíná akademický malíř a grafik Eduard Ovčáček.

Maskérky obdivovali kvalitu líčidel

A jak to vnímali američtí tanečníci? „Ostrava sice byla hornické město, ale měla slušné staré divadlo (i když naléhavě volající po opravě) přímo naproti dobrému hotelu s vanami u každého pokoje, s horkou vodou, fungujícím výtahem a obstojnou restaurací - tedy vším, co může učinit unavené tanečníky šťastnými. Ale pro ty, kdo tam žili, byla Ostrava neutěšeným místem. Během dne nešla v obchodech elektřina - stejně tam nebylo vlastně co kupovat. Maskérka obdivovala kvalitu našich papírových kapesníčků a líčidel. V programu se z nás najednou staly Slovanky: jmenovaly jsme se Brownová, Farberová, Hayová, Lloydová a Neelsová,“ popsala ve své autobiografii Carolyn Brown.

Už ve středu se tak na jevišti Divadla Antonína Dvořáka představí choreografie, jejímž autorem je Daniel Squire, bývalý člen Merce Cunningham Dance Company.

Během večera kromě něj vystoupí Nicole Morel - bývalá sólistka Ballett am Rhein Düsseldorf a členové baletu Národního divadla moravskoslezského. V 18:00 hodin se před představením ve foyeru divadla uskuteční dramaturgický úvod a vzpomínkový večer zakončí setkání s Danielem Squirem.