Vítězný billboard hnutí Ostravak.

Vítězný billboard hnutí Ostravak. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

V anketě nejvíce zaujal billboard Ostravaka. Většinou však zněla kritika

  • 22
V anketě iDNES.cz as MF DNES o ostravský předvolební billboard, který nejvíce zaujme, zvítězil velkoformátový plakát hnutí Ostravak. Paradoxně vznikl omylem. Na druhém místě skončil Peter Mihálik (ČSSD) a bronzovou příčku obsadili Toryové. Celkem vybraná pětice billboardů získala 717 hlasů.

Hlasovat se mohlo od středečního poledne do dvanácti hodin v pondělí. Ostravak získal 356 hlasů, Mihálik 210 a Toryové 75.

Na čtvrté příčce skončil Radomír Michniak se 44 hlasy a pátý lidovec Lukáš Curylo. Ten obdržel 32 hlasů.

Podívejte se na výsledky hlasování

Kandidát na primátora za hnutí Ostravak Lukáš Semerák, který většinu předvolební reklamy zaplatil, k vítěznému billboardu v Klimkovicích uvedl, že opravdu byl zakoupen omylem. „Billboardy jsme nakupovali v balíčku už v březnu, protože to bylo výhodné. Domnívali jsme se, že senátorský obvod zahrnuje i Klimkovice,“ vzpomenul.

Výdaje na kampaň

ODS 2,5 až 3 miliony korun
ČSSD 3 miliony
TOP 09 asi 0,5 milionu
Jsme Ostrava 50 tisíc
Ostravské fórum do 2 milionů
Toryové do 2 milionů
ANO do 1,5 milionu
Ostravak do 3 milionů
KDU-ČSL zhruba 450 tisíc
Úsvit 250 až 400 tisíc
KSČM kolem 300 tisíc
Svobodní asi 300 tisíc
 

Když se dozvěděli, že ne, rozhodli se přiznat. „Mohli jsme tam vylepit něco k ostravským komunálkám, ale to by bylo divné. Nečekali jsme, že to tak upoutá,“ řekl Semerák.

Reklamy jako na vítkovickém nádraží

V diskuzi čtenářů se však spíše objevovala kritika nápaditosti kandidátů. „Všechno je hrozné. Reklamy tak na vítkovické nádraží,“ napsal například Tomáš Jouský. A přidal se Alan Řepka: „Vzhledem k tomu, kolik strany vyhodí peněz za zbytečné letáky, billboardy, klobásy a limonády, tak si říkám, jestli by nebylo lepší ty peníze investovat do něčeho rozumnějšího.“

To Martin Kubečka rovnou navrhl, aby se příště konala anketa, ze kterých předvolebních billboardů se vám chce zvracet nejméně.

Navzdory snaze některých uskupení také politoložka Jiřina Pavlíková originalitu na předvolebních billboardech postrádá. Kampaň, kterou strany prostřednictvím billboardů vedou, bude podle ní mnohým asociovat text písničky Tomáše Kluse Pánubohu do oken. Zpěvák v ní mimo jiné zpívá: „…a kdo má peníze, vystaví svou mordu u dálnice na billboardu“.

Ostrava plná billboardů

„Jaké jsou současné billboardy? No takové, jaké bývají. Není to nic nečekaného. Já osobně jsem alespoň nezaznamenala žádný překvapivě vtipný nebo víc nejapný, než je obvyklé. Vždycky je tam nějaké více či méně lákavé heslo - a k tomu logo ve firemních nebo týmových barvách.“

Jeden z aspektů současné kampaně strany použily už v minulosti. Tam, kde nemají veřejně známé kandidáty, přiřazují k nim na billboardu centrálně známou osobnost. Platí to například u Hnutí ANO a Andreje Babiše.

Politoložka: Billboardy nejsou rozhodující

"V kampani mi prostě pořád chybí něco vtipného, co by mě zaujalo svou výjimečností. Billboardy, které se objevují před volbami, a nejen těmi komunálními, ale i parlamentními nebo senátními, se slévají do obvyklého proudu. Na druhou stranu, když si někdo na billboardu dovolí zariskovat a vsadí na vtip, může se to pak odrazit v následném ‚vylepšování‘ plakátu třeba prostřednictvím tykadel,“ podotýká Jiřina Pavlíková a připomíná, že ironizující malůvky se na volebních plakátech objevovaly už v dávné historii, což je patrné třeba ze záběrů v pořadu Hledání ztraceného času.

Jakou roli tedy sehrají billboardy při rozhodování voličů o tom, koho volit? „Lidé se určitě budou rozhodovat podle jiných faktorů. Billboardy někoho naladí pozitivně, někoho rozhořčí, někdo je ironizuje a říká: ‚Ti vypadají jako moj s moju.‘ Přinejmenším jsou ale signálem toho, že se volby blíží a přimějí voliče k tomu, aby se podívali na hlasovací lístky, které dostanou do schránky,“ zakončila politoložka.

Asi nejvíce rozporuplných reakcí vyvolala kampaň strany Toryovci v čele se současným ostravským náměstkem a bývalým členem ODS Daliborem Madejem. „Provokační záměr jejich hesel je jednoznačný,“ řekl například ostravský publicista Mečislav Borák k heslům typu Konečně řešení nebo Ostrava nemusí být černá.

,