Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dělají globální firmu v Ostravě. E-shopům radí, jak zefektivnit prodej

  19:29aktualizováno  19:29
Tři absolventi VŠB-TU Ostrava založili loni společnost MonkeyData. A přišli s aplikací, která analyzuje data pro e-shopy. Za rok nabrali přes dva tisíce zákazníků. Od ledna začínají úspěšnou aplikaci nabízet i ve Spojených státech či v Asii.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Evropská komise

Jaký měli začátek? Jan Laštůvka ještě jako student VŠB-TU Ostrava založil internetovou agenturu a později provozoval se svými spolužáky ze školy několik e-shopů.

„Nakonec jsme měli dva, které byly velmi úspěšné. Prodávali jsme zboží asi do šesti států v Evropě. Takto jsme fungovali tři roky,“ řekl třinecký rodák. Hlavně ale narazili na problém, který má většina e-shopů - neumějí analyzovat data.

„Samotný e-shop nestačí. Zboží musíte někde propagovat. Používají se třeba sociální sítě nebo srovnávače zboží,“ líčil Laštůvka. E-shopy ale neumí zpracovat všechna dostupná data. A to přesně dělají absolventi VŠB.

Co konkrétně provozovatel e-shopu může z vašich dat vyčíst?
Například to, jak se chová jejich zákazník, když u nich nakupuje poprvé. Pomocí aplikace ukazujeme třeba nejoblíbenější kombinaci produktů, které zákazníci nakupují. E-shop tak může velmi jednoduše vytvořit slevové balíčky na tyto produkty a prodat mnohonásobně více. E-shopy zjistí i to, ve kterých hodinách lidé nejčastěji nakupují, takže mohou posílit zákaznickou podporu. Ukazujeme také, kolik mají objednávek aktuálně a kolik jich měli touto dobou o rok dříve. Hned tak vidí, jestli rostou, nebo ne. A díky historickým datům už děláme i predikci obratu. Podle toho mohou regulovat skladování zásob a správně nakupovat.

Potřebují e-shopy nějaký speciální program k tomu, aby mohly pracovat s vašimi daty?
Jde o webovou aplikaci, takže není třeba něco instalovat. Přihlásí se prostřednictvím prohlížeče nebo mobilní aplikace. Data jsou v cloud technologii, takže jsou na nejbezpečnějším místě. Vůbec nic se nestane, i kdyby nám přibylo tisíc klientů za noc. Jenom navýšíme kapacitu serverů. Hodně sázíme na mobilní aplikaci, protože dnes mají všichni chytré telefony. Chceme, aby lidé měli co nejjednodušší a co nejrychlejší přístup k datům.

Kolik máte v současnosti zákazníků?
Za první rok více než dva tisíce e-shopů. Každý měsíc jich přibývají stovky. Navíc teď v lednu spouštíme prodeje na globálním trhu. Ve Spojených státech, Asii, Austrálii a hlavních trzích v Evropě.

Sídlíte v Ostravě. Nebudete muset otevřít další pobočky, když začnete působit hned na několika kontinentech?
Určitě. Development necháme dlouhodobě v Ostravě, ale letos otevřeme pobočky v USA a v Asii. Momentálně řešíme New York versus Singapur.

Věříte, že se skutečně prosadíte tak, jak si představujete?
To rozhodně. Pro nás je neuvěřitelnou motivací udělat globální firmu. Baví nás dělat ji z Ostravy. Je nás něco přes dvacet ve věku mezi 25 a 35 lety. Vývojáři tady v Česku jsou moc šikovní. Jenže tady je průměrný plat programátora zhruba padesát tisíc korun, v San Franciscu 250 tisíc korun. A to třeba nejsou tak šikovní jako ti u nás. I proto chceme nechat vývoj u nás.

Autor:


Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.