V dopravních prostředcích MHD v Ostravě začali pracovat přepravní asistenti. A...

V dopravních prostředcích MHD v Ostravě začali pracovat přepravní asistenti. A hned je to výrazně znát na počtu černých pasažérů. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Neplatiče jízdného asistenti nepouštějí do ostravské MHD. Už si stěžují

  • 773
Lidé, kteří jezdí po Ostravě hromadnou dopravou bez placení, zažívají šok. Od začátku dubna se na ně totiž zaměřují noví asistenti přepravy. Stovky černých pasažérů už donutili vystoupit. A dvěma tisícům neumožnili vůbec nastoupit.

Dopravní podnik Ostrava přeškolil první skupinu revizorů na asistenty přepravy, kteří od 4. dubna dohlížejí na pořádek a dodržování přepravních podmínek na nejproblémovějších autobusových a tramvajových linkách.

Jaký je výsledek po necelých třech týdnech?

„Práce asistentů přepravy budí silné emoce. Zatímco mnoha cestujícím i řidičům se ulevilo, někteří Romové si začínají stěžovat na rasovou diskriminaci,“ netají ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák, který bere odpovědnost za projekt na sebe.

Na zastávce hodně lidí, spoj ale takřka prázdný

Ostrava není prvním městem, kde vyčlenění zaměstnanci dopravního podniku kontrolují dodržování přepravních podmínek. Ostravským asistentům v tom účinně pomáhají i strážníci - zatím je vždy doprovázejí a pomáhají tlumit vášně.

„Minulé vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) se podobného kroku bálo právě kvůli reakcím. Tušilo, že většina černých pasažérů jsou Romové. To se potvrdilo. Například romští obyvatelé zadního Přívozu (část ostravského obvodu - pozn. red.) byli zvyklí jezdit načerno. Když teď asistenti přepravy nepouštějí do vozů cestující bez dokladu, stává se, že na zastávce autobusu číslo 33 stojí hodně lidí, ale spoj odjede téměř prázdný,“ líčí Semerák.

Romské děti nemohly do školy

Romové zkušenosti potvrzují. Tvrdí ale, že je asistenti šikanují. „Už několikrát mě nenechali nastoupit. Měla jsem přitom dvě jízdenky, ale oni chtěli i pro nejmenší dítě v kočárku,“ líčila v pátek romská matka tří malých dětí do šesti let, které vzhledem k věku jízdné platit nemusí.

Když ale žena po chvíli se svými dětmi i partnerem nastoupila do tramvaje, ani jeden z dospělých si jízdenku neoznačil. Revizoři ani asistenti přepravy tam zrovna nebyli.

Noví kontroloři už ale způsobili rozruch i v jiných lokalitách města. Stěžovali si třeba rodiče z Mariánských Hor a Hulvák, že se několik jejich dětí nemohlo dostat ráno do školy, protože je asistenti nenechali nastoupit do tramvaje.

Odpadky do koše? Ani náhodou

„Jim přijde normální, že posílají své děti na tramvaj bez jízdenky. Nám ale ne,“ říká Semerák. „Obvinění z diskriminace striktně odmítám. A ujišťuji, že se nedáme odradit. Zatím máme šest asistentů, ale časem jich bude třeba čtyřicet,“ nastínil.

Ředitel DPO Daniel Morys uvedl, že jen od 4. do 14. dubna na lince 33 asistenti přepravy nepustili do dopravních prostředků MHD 1 252 lidí a 282 cestujících z přepravy vyloučili, protože neměli jízdenku. „Takových případů teď máme průměrně tisícovku týdně,“ upřesnil Morys a podotkl, že kromě stížností už dostává od cestujících i první pochvaly.

Novinka usnadňuje život řidičům. „Kolegové z autobusové linky číslo 33 jsou spokojení. Díky tomu, že s nimi teď jezdí mnohem méně černých pasažérů, mají ve voze čisto. Někteří Romové totiž v autobuse běžně svačí a obaly od jídla a pití, ale třeba i cibuli z hamburgeru, klidně vyhodí na zem nebo i na sedačku,“ popsal odborový předák z DPO Ivo Protivínský.