Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MF DNES

Ostrava pořizuje ekologickou flotilu aut na plyn a elektřinu

  • 3
První dvě elektroauta slouží od začátku týdne zaměstnancům ostravského magistrátu. Primátor krajského města Tomáš Macura netají, že kvůli omezenému dojezdu aut zvažovali, komu je vlastně mohou dát k dispozici.

„Elektromobily nemůžeme posílat daleko za město a riskovat, že tam zůstanou. Nemůžeme je dát ani strážníkům. Každé jejich služební auto totiž najede průměrně 60 tisíc kilometrů za rok a ve městě zatím chybí širší síť nabíjecích stanic. Ta začne vznikat až příští rok. Elektroauta ale dobře poslouží úředníkům, kteří vyřizují poštu, nebo pracovníkům odboru sociální péče, kteří nejezdí daleko,“ říká Macura.

I přes tato omezení má z elektroaut radost a dodává, že Ostrava si hodlá pořídit celou flotilu nízkoemisních aut nejen pro magistrát, ale také pro obvody i strážníky.

Před měsícem předalo město strážníkům deset nových osobních aut na stlačený zemní plyn (CNG). Zbývajících 17 obmění do dvou let.

Tento týden radní města rozhodli, že Ostrava podá žádosti o příspěvek na nákup dalších 24 ekovozidel. Rádi by získali až 2,2 milionu korun z dotací Národního programu Životní prostředí.

„Nekoupíme už ani jedno osobní auto na naftu“

„Chceme nakoupit 18 aut na plyn, z toho 17 pro městskou policii a jedno pro magistrát, a šest elektromobilů, z toho dva pro město a čtyři pro obvody Stará Bělá, Hrabová, Radvanice a Bartovice. Elektroauto stojí asi 900 tisíc, octavia na CNG 600 tisíc korun,“ upřesnil Macura.

V březnu se radnice dozví, zda získá dotace ve výši až 220 tisíc korun na jeden elektromobil a 50 tisíc na vozy poháněné stlačeným plynem. Podle primátora by ale město pravděpodobně nakoupilo ekologická auta, i kdyby dotace nezískalo.

„Musíme vyřadit staré vozy a rozhodli jsme, že s ohledem na zhoršené životní prostředí ve městě už nekoupíme ani jedno osobní auto na naftu. Spočítali jsme, že naše ekologická flotila sníží ve srovnání s běžnými vozy emise kysličníku uhličitého až o 60 tun ročně a dalších škodlivin jako uhlovodíků a oxidů dusíku či síry o stovky kilogramů ročně,“ argumentuje Macura.


Elektromobil