Ostravský dopravní podnik uvedl nedávno do provozu 105 nových nízkopodlažních...

Ostravský dopravní podnik uvedl nedávno do provozu 105 nových nízkopodlažních autobusů na zemní plyn a otevřel plnicí stanici. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Autobusů na plyn přibývá. Firmy za ekologické vozy utrácejí stamiliony

  • 1
Autobusy poháněné plynem se stále častěji objevují na silnicích v Moravskoslezském kraji. Firmy do nich investují stamiliony. Jejich majitelé se s novými vozy také snaží vyhrát dopravní výběrová řízení. „Bez nových autobusů se nedá uspět,“ tvrdí.

Patnáct nových autobusů poháněných stlačeným zemním plynem v Opavě, sto pět v Ostravě, dvaatřicet vozů na stejný pohon na linkách v okolí Ostravy a Jeseníku.

Takové jsou zprávy jen posledního měsíce týkající se ekologizace veřejné hromadné dopravy v regionu.

Zatím poslední velká investice - výstavba čerpací stanice na stlačený zemní plyn - byla zprovozněna minulý týden v Opavě. „V rámci projektu Zelená Opava - CNG bylo pořízeno patnáct autobusů s pohonem na CNG šetrných k životnímu prostředí, a proto byla také vybudována plnicí stanice,“ řekl Adam Ludvík Kwiek, předseda představenstva Městského dopravního podniku Opava.

„Celková investice, na kterou přispěla pětaosmdesáti procenty Evropská unie a pěti procenty státní rozpočet, dosáhla zhruba 23 milionů korun.“

Nejvíce nakupoval Dopravní podnik Ostrava

Sto šedesát milionů korun dala na nákup nových autobusů společnost Arriva Morava. „Nahradily starší vozy, které sloužily i patnáct let,“ vysvětlil Ondřej Kubala, mediální zástupce společnosti Arriva Morava. „Lidé se s nimi setkají hlavně na meziměstských linkách, které spojují Ostravu či Jeseník s okolními obcemi a městy. Šestnáct vozů jezdí v Ostravě a šestnáct v Jeseníku.“

Největší nákup - 105 nových autobusů na zemní plyn - představil na začátku října ostravský dopravní podnik. I on si nechal k autobusům postavit čerpací stanici, i on využil dotace. „Celkem devadesát dvanáctimetrových a patnáct osmnáctimetrových vozidel nahrazuje stejný počet neekologických dieselových autobusů, které byly až dosud v Ostravě provozovány. První dodané autobusy na ostravské linky MHD vyjely 6. října,“ řekl mluvčí ostravského dopravního podniku Miroslav Albrecht.

„Je to určitě dobrý směr, zejména když člověk vidí, jak nákladní automobily v zimě čadí,“ pochvaluje si ekologičtější motory Radomír Štěrba, vedoucí Oddělení ochrany ovzduší České inspekce životního prostředí. „Motory na stlačený zemní plyn jsou dobrou variantou a mají vliv na zlepšení kvality ovzduší.“

Limity vypouštěných emisí se zpřísní

Se zlepšováním kvality motorů souhlasí i Miroslav Růžička, vedoucí Katedry vozidel a pozemní dopravy Technické fakulty České zemědělské univerzity. Doprava podle něj ale je jen marginálním původcem znečištění ovzduší.

„Doprava produkuje podstatně méně problematických látek než průmysl nebo domácnosti. Tam by se měla snaha o zlepšení ovzduší napřít v první řadě. Ale rozhodně není špatné, že se investuje také do nových strojů,“ říká Miroslav Růžička.

„Na druhou stranu tady máme také pokrok ve zjišťování toho, co vlastně škodí. Před třiceti lety nám na škole tvrdili, že jsou dieselové motory prakticky neškodné, protože v nich nejsou aditiva, teprve před deseti až patnácti lety se začaly sledovat částice, které jsou v dieselech nebezpečné. Paradoxně velké saze starých dieselových motorů, ten známý černý kouř, byly podle všeho méně zdravotně závadné než současné problematické látky o mikroskopických rozměrech.“ Emisní limity se podle vedoucího katedry budou i nadále snižovat, a budou tak tlačit hlavně na výrobce.

Zájem o stlačený zemní plyn stoupá

„Od roku 2021 bude limit průměrné emise CO2 na kilometr 95 gramů. Pokud jej automobil překročí, zaplatí výrobce za každý gram navíc pokutu 20 eur. To znamená, že pokud vyrobí například milion aut, zaplatí při jednom překročeném gramu 20 milionů eur pokutu. A od roku 2022 se má platit pokuta dokonce 95 euro. To bude nutit výrobce snižovat emise i v dalších letech.“

Používání autobusů vyhovujících přísným normám požaduje i krajský úřad po dopravcích, kteří se chtějí zúčastnit výběrových řízení na jednotlivé dopravní linky. „V podstatě po nás požadují, abychom měli nové autobusy, bez nich se dnes nedá uspět,“ vysvětluje Pavla Struhalová, ředitelka společnosti Arriva Morava.

Stoupající zájem o zemní plyn potvrzuje rovněž Eva Kijonková ze společnosti Vítkovice Machinery Group. „Jen do půlky roku se prodalo milion kubíků CNG, což je tolik jako za celý loňský rok.“