Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krajské firmy na autodíly pociťují potíže evropských automobilek

  14:55aktualizováno  14:55
Výroba nižšího počtu automobilů v celé Evropské unii se projevuje i na objemu zakázek pro subdodavatele. Některé firmy v Moravskoslezském kraji zaznamenaly až o čtvrtinu nižší poptávku po svých výrobcích z oblasti automobilového průmyslu. Prozatím se jim daří hledat náhradní výrobní program.

Problémy některých automobilek se postupně přenášejí i na výrobce autodílů v regionu. (Ilustrační snímek) | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Další kolo boje o přežití mají před sebou firmy z kraje dodávající své výrobky automobilovému průmyslu.

"My jsme v posledních letech kvůli velkému nárůstu výroby výrazně navýšili rozlohu našeho areálu v Kopřivnici, počet našich zaměstnanců se prakticky zdvojnásobil. V současnosti se naše expanze podle všeho zpomalí," přibližuje dopady poklesu výroby automobilek na firmy v Moravskoslezském kraji personální ředitel kopřivnické společnosti Brose Petr Kulík.

"Objem zakázek v posledních měsících poněkud poklesl, a proto už nemůžeme nabírat nové zaměstnance jako doposud, budeme muset být opatrnější," dodal další důsledek vlivu poklesu zájmu o nákup nových automobilů na firmy, působící v Moravskoslezském kraji.

"Jde o dlouhotrvající problémy," vysvětluje majitel společnosti Brano a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Pavel Juříček.

"Už v prosinci byly zakázky podstatně nižší, leden taky nestál za mnoho a ten trend pokračuje. Automobilový průmysl zpomaluje hlavně kvůli problémům v jihoevropských státech. Španělsko, Portugalsko, Itálie, Francie, Řecko, tam všude se kvůli finanční nejistotě snížil počet prodávaných vozů a průmysl na to reaguje," přidává důvody poklesu zájmu Pavel Juříček.

Obdobné poznatky o propadu zájmu o autodíly má i majitel opavské společnosti Ostroj Vladimír Trochta. "V posledních měsících jsme zaznamenali propad poptávky po výrobcích z automobilového průmyslu. Naštěstí nejsou zakázky pro tento sektor pro naši firmu stěžejní produkcí a daří se nám tyto výpadky nahrazovat zakázkami pro jiné odběratele," dodal Vladimír Trochta.

Firmy vyrábějí nové produkty

Podobně se daří nahrazovat úbytek zakázek také společnosti Brano. "Máme projekty pro Volkswagen, které dlouhodobě rostou, díky těmto zakázkám se nám daří nahrazovat současný výpadek objednávek od jiných zákazníků," vysvětluje šéf Brana.

"Ve druhém pololetí loňského roku se nám podařilo rozjet například výrobu zámků a sedaček pro automobilky. Měsíčně se nám stále daří držet zakázky ve výši okolo 310 milionů korun, takže nás propad výroby zatím neohrozil," dodal Pavel Juříček.

Hledáním nových trhů se snaží nahradit možný výpadek ve výrobě také manažeři dceřiné firmy společnosti ArcelorMittal Ostrava, ArcelorMittal Tubular Products z Karviné.

"V poslední době došlo k poklesu objemu nasmlouvaných projektů ze sféry automobilového průmyslu o zhruba dvacet procent," přibližuje rozsah propadu zájmu automobilek mluvčí společnosti Barbora Černá Dvořáková.

I podle ní jsou příčinou poklesu hlavně problémy na jihu Evropy. Vzhledem ke krizi je snížená poptávka po nových vozech, především francouzských a italských automobilek.

"Vzhledem k celkové situaci na trzích celé Evropy předpokládáme, že stagnace hned tak nepoleví. Nám se podařilo nahradit propad těchto zakázek díky orientaci na nové trhy - například v Rusku - a dodáváme výrobky i do oblastí mimo automobilový sektor," dodala mluvčí.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.