"Zatímco z měřících stanic známe situaci ve výšce několika metrů nad zemí, balon, který jsme si pronajali, dokáže zmapovat situaci až do výšky tři sta metrů," říká primátor města Petr Kajnar.
Město chce vědět, které látky se do ovzduší dostávají a z jakých zdrojů.
"Z odborných studií vyplývá, že při nasycenosti ovzduší nad Ostravou, Karvinskem a Frýdecko-Místeckem šedesáti tunami prachu pochází jedenáct tun z průmyslu a dvě tuny z dopravy. Náš předpoklad je, že velká část zbývajícího množství je z lokálních topenišť. Prokázat to mělo měření balonem ve smogových dnech. Díky dobrému počasí jich ale v uplynulé zimě moc nebylo," vysvětluje Kajnar.
To přiznává i Jiří Bílek z firmy Envirta, která koupila balon určený původně k reklamním účelům a vybavila ho zařízením pro měření ovzduší.
"Měřili jsme už pětkrát, ale jen dvě měření odpovídala tomu, co od něj očekáváme. Jsme tedy v začátcích, ale i tak už máme nejméně dva poznatky, které nás trochu překvapily," líčí Bílek.
Podle něj se ukazuje, že znečištění je až na mírné odchylky zhruba stejné v celé vrstvě vzduchu, tedy do výšky téměř tři sta metrů.
Ještě překvapivější ale je, že zatímco v den, kdy hodnoty znečištění na měřících stanicích odpovídají normě, převažují v ovzduší ultratenké částice prachu, při smogové situaci přibývá hrubších nečistot.
"Zatím je to jen naše spekulace, ale dá se z toho usuzovat, že ty větší částice prachu pocházejí z lokálních topenišť, která na rozdíl od průmyslu nemají žádné filtry ani odlučovače," vysvětluje Bílek.