Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radnice chce, aby za smogu jezdila do Ostravy jen auta s ekonálepkou

  18:58aktualizováno  20:01
Zelené nálepky budou vstupenkou do města sužovaného smogem. V Ostravě se rodí projekt, jak za inverze snížit vliv dopravy na ovzduší. Po městě by jezdila jen auta se smogovými vinětami. Peníze z jejich prodeje podpoří ekologické projekty.
Ostrava chce v době smogu omezit vjezd automobilů do centra města.

Ostrava chce v době smogu omezit vjezd automobilů do centra města. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Nápad je teprve v plenkách. Už za několik měsíců se s ním však ostravská radnice chystá oslovit ministerstvo financí. Plán na zavedení smogových vinět počítá s prodejem speciálních nálepek. Bez nich by řidiči během inverze do města nemohli.

Podle primátora Petra Kajnara by největší efekt měly nálepky v celé ostravsko-karvinské oblasti. To je však běh na velmi dlouhou trať, vedení radnice se tak momentálně zabývá možným používáním vinět na území Ostravy.

Nálepka za padesátikorunu

Jak se daří snížit vliv aut

  • Přimět obyvatele, aby nechali auto doma a za smogových situací jezdili tramvají či autobusem, se Ostravě nedaří. Od prosince 2010 zavedla MHD zdarma, bez jízdenky mohli lidé jezdit vždy, když se objevila inverze. Ani ne po roce však radnice opatření zrušila.
  • Smogové viněty se podle vedení ostravské radnice osvědčily už v Německu. Městu by přinesly i peníze na ekologické projekty.

"Zatím je to ve stadiu úvah, nemáme vše doladěné do detailů. Šlo by o nálepky, které by se prodávaly za padesátikorunu. Omezení vjezdu by se týkalo celého města, dovnitř by mohla jen auta se smogovou nálepkou," přibližuje náměstek pro životní prostředí Dalibor Madej.

Dodává, že se Ostrava inspirovala německými městy, kam během inverze jezdí jen auta se zelenou nálepkou. "Během dosavadních debat jsme však zjistili, že legislativa možnost vybírat peníze dovoluje jen ministerstvu financí. Příští rok bychom ministerstvu tento projekt chtěli nabídnout," říká Madej.

Primátor Petr Kajnar, který nápad zveřejnil, se k vinětám pro redakci MF DNES nemohl vyjádřit, je na služební cestě. Pro Radiožurnál však minulý týden uvedl, že peníze z prodeje vinět by šly do projektů na zlepšení stavu ovzduší. "Za utržené peníze bychom mohli poskytnout lidem MHD zdarma," uvažoval Kajnar.

Ostrava odmítla nízkoemisní zóny

Právě MHD zdarma mělo předminulou zimu nalákat více lidí do tramvají, trolejbusů a autobusů. A omezit množství aut v ulicích. Efekt však byl jen minimální a město za opatření utratilo miliony (více čtěte zde). Smogové viněty jsou podle Kajnara cestou, jak se těmto problémům vyhnout.

Ostrava přitom odmítla ministerstvem životního prostředí navrhované nízkoemisní zóny. Ty počítají se zákazem starších a čmoudících aut do ulic vždy, když se hodnoty prachu vyšplhají nebezpečně vysoko. "V Ostravě je možné je podle studií vyhlásit v centru, ve Svinově a v Porubě," uvedl již dříve ministr Tomáš Chalupa.

Podle představitelů města jsou však překážkou nedostavěné silnice. "Objížďky jsou v Ostravě problém. Řidiči by měli problém dojet tam, kam potřebují. Naopak viněty omezí vjezd aut. Každý si rozmyslí, jestli potřebuje nebo nepotřebuje vjet. A když pojede, musí mít vinětu," vysvětluje Madej.

Chybí nutná infrastruktura, třeba obchvaty

Odborníci říkají, že omezení dopravy může ovzduší pomoci. "Záleží na konkrétním místě, ale třeba v Porubě to může udělat hodně," uvedl Jiří Bílek ze Zdravotního ústavu.

Chybí však potřebná infrastruktura. Konkrétně městská část Poruba čeká na obchvat, takzvanou Prodlouženou Rudnou, už osmnáct let. "Termín dokončení v prosinci 2015 je velmi orientační. Jde o předpoklad při průběžném financování, to ale nemáme zajištěné," říká Roman Kluzák z ministerstva dopravy. "Ani skladba MHD není ideální. Muselo by přibýt tras i linek," míní také Vendula Krčmářová ze sdružení Arnika.

Ministerstvo financí zatím nechce předjímat, jak by se k případnému podnětu města postavilo.

Považujete smogové viněty za padesátikorunu za dobrý nápad?

celkem hlasů: 1501

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 24. listopadu 2012. Anketa je uzavřena.

Ne 1170
Ano 300
Nevím 31






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.