Ačkoliv čistota ovzduší v Moravskoslezském kraji má do standardních evropských hodnot stále hodně daleko, tak se nyní podařilo zkrotit nebezpečný benzoapyren. Ilustrační snímek

Ačkoliv čistota ovzduší v Moravskoslezském kraji má do standardních evropských hodnot stále hodně daleko, tak se nyní podařilo zkrotit nebezpečný benzoapyren. Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Benzen se v Ostravě podařilo stáhnout pod limit, prach zlobí dále

  • 2
První strašák je pryč. Měření z loňska ukázala snížení množství rakovinotvorného benzenu v ovzduší v Ostravě-Přívoze pod imisní limit. Prachem ale kraj i Ostrava trpí stále, minulé dny přinesly obří hodnoty.

Ostravský obvod Přívoz byl jediným místem v republice s tak alarmujícím množstvím jedovatého benzenu v ovzduší. Hned na začátku měření v roce 1999 se pohyboval v červených hodnotách. Loni poprvé se dostal pod limit.

Před čtyřmi lety kvůli vysokým koncentracím látky, která je prokázaným karcinogenem, krajští hygienici iniciovali vznik speciální komise, která měla situaci vyřešit. Vytvořila ji ostravská radnice. "V chronické fázi benzen působí na krvetvorbu a může se podílet na vývoji leukémie," upřesnil zdravotní rizika náměstek ředitelky krajské hygienické stanice Jiří Urbanec.

Letošní čísla k prachu

I přes jarní začátek roku bez silných inverzí už dvě místa v Moravskoslezském kraji vyčerpala více než půlku z 35 dní s nadlimitním množstvím prachu v ovzduší povolených zákonem na celý rok.

Ve Věřňovicích na Karvinsku lidé dýchali prach letos již devatenáct dní, v Ostravě-Radvanicích osmnáct dní. Třetí v pořadí je Havířov se šestnácti dny.

Přívoz benzenem trpí kvůli skladbě průmyslu, v obvodu jsou provozy, které s benzenem pracují nebo je produktem jejich činnosti - chemička, koksovny, spalovna i kompostárna.

Hodnoty benzenu byly hrozivé

Roční hodnoty látky v ovzduší byly téměř na trojnásobku povoleného limitu. Vznikly podrobné studie, odstartovala jednání, kontroly v podnicích, měření v ulicích.

"Díky komunikaci se zdroji benzenu v lokalitě došlo k takovým úpravám jejich technologií, že se výrazně snížilo množství vypouštěných emisí," konstatoval náměstek ostravského primátora Dalibor Madej.

Zlepšení vyplývá z měření Českého hydrometeorologického ústavu. "Výsledná koncentrace benzenu byla poprvé v historii měření pod úrovní ročního imisního limitu," sdělil Libor Černikovský z ČHMÚ. Obsah benzenu v ovzduší je problém, loni koncem roku vznikla studie o jeho koncentracích, na jejímž základě teď ministerstvo životního prostředí chystá seminář o jeho zdrojích.

Pracovat na dalším snižování se bude dál. "Denní koncentrace při inverzích nadále vyskakují poměrně vysoko. V ulicích Přívozu se pohybuje měřicí vůz, aby zjistil vliv lokálních topenišť. Jednat se bude dále i s podniky," doplnil Madej.

Měřící vůz dále křižuje Ostravu

Ostrava ročně z rozpočtu jen na měření stavu ovzduší vydá dva miliony. "Je naší snahou neustále sledovat stav ovzduší a s výsledky vyvíjet tlak na ministerstvo a další instituce," vysvětlil primátor Petr Kajnar. Minulé dny opět přinesly rekordní čísla, průměrná denní množství polétavého prachu v ovzduší se v Ostravě šplhala k pětinásobku limitu. "Zhoršily se rozptylové podmínky," vysvětlil prudkou změnu na přelomu minulého a tohoto týdne Černikovský.

Během celé zimní sezony je v ulicích Ostravy měřicí vůz. Právě v těchto dnech mimo jiné mapuje vliv dopravy na stav ovzduší. Měří v centru města těsně u frekventovaných komunikací a padesát metrů od nich a vyhodnocuje rozdíl.

"Zajímavým výsledkem minulého roku je měření v Radvanicích. Umístili jsme měřicí vůz mimo vlečku emisí z ArcelorMittalu. A kupodivu naměřil ještě vyšší hodnoty škodlivin v ovzduší než místní měřicí stanice. To ukazuje na obrovský podíl lokálních topenišť," přiblížil Jiří Bílek, který se ovzduším zabývá.

Dlouhodobě nadlimitními koncentracemi škodlivin v ovzduší trpí celý region. Krajský úřad vidí rezervy především ve výměně domácích kotlů. "Pokud vezmeme v potaz, že v Moravskoslezském kraji je zhruba 55 tisíc kotlů, které topí tuhými palivy, a pokud bychom odhadovali, že minimálně z poloviny jde o staré kotle, pak je tento potenciál obrovský," uvedl náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Kraj chce změnu zákonů

Dodal však, že je potřeba snižovat podíl všech složek, které se na tvorbě smogové pokličky podílejí. Kromě další izolační zeleně u silnic či nadlimitního čištění silnic avizoval i další přezkumy integrovaných povolení pro průmysl.

Po nástupu nového ministra životního prostředí chce krajský úřad oživit i zákonodárnou iniciativu. V ní už loni Nečasově vládě navrhoval účinnější kontroly malých zdrojů znečištění ovzduší a návrat poplatků za znečištění ovzduší zpět do regionu.

Začít by měla také opětovná jednání s polskou stranou. Jednak na úrovni kraje, ale také ministerstev. "Kromě přípravy jednání česko-polské pracovní skupiny pro ochranu ovzduší, které se uskuteční na jaře 2014, chystáme k projektu Air Silesia závěrečné oponentní řízení," sdělila Martina Neckářová z tiskového odboru ministerstva životního prostředí.

Závěry oponentury budou předmětem jednání s Poláky a měly by přinést návrhy, jak poznatky z projektu uplatnit v praxi.