Klimkovickým se nelíbí, že značení navádí nákladní dopravu od Ostravy směrem k...

Klimkovickým se nelíbí, že značení navádí nákladní dopravu od Ostravy směrem k jejich městečku. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Klimkovice už teď bojují s kamiony. Další k nim pošle budovaná silnice

  • 1
Klimkovice protestují proti tomu, aby po dostavbě silnice zvané prodloužená Rudná mohly kamiony sjíždět k dálnici i směrem na městečko. Upozorňují, že se tak zvýší tranzitní nákladní doprava, proti které se snaží řadu let bojovat. Zatím marně.

Dálnice vypadala jako spása. Ale zatím je občas spíše prokletím. Klimkovice si slibovaly, že zprovozněním ostravské autostrády se zbaví kolon automobilů projíždějících přes lázeňské městečko.

„Ve skutečnosti projede městem denně v obou směrech asi devět tisíc osobních vozů a tisíc kamionů. To je hodně,“ konstatoval starosta Klimkovic Zdeněk Husťák (ČSSD).

Řidiči z Oderska, Fulnecka a Bílovecka Klimkovicemi projíždějí, aby si nemuseli kupovat dálniční známky. A kamiony volí užší silnici proto, aby se vyhnuly dálniční mýtné bráně a automatické váze.

Ministerstvo slíbilo, že kamiony odkloní. Nic se nestalo

A v městečku pak mnoho z nich nedodržuje silniční pravidla. „Každé osmé auto projede na červenou. Už jsme tady měli i takové řidiče, kteří přes přechod projeli stopadesátkou,“ vypočítal klimkovický místostarosta Jakub Unucka (ODS).

Předloni v Klimkovicích smetl kamion dva lidi. „Tehdy nám ministerstvo dopravy slíbilo, že kamiony sjíždějící z dálnice zastaví. Dosud se tak nestalo,“ povzdychl si starosta.

Výstavba Prodloužené Rudné pokračuje, termín zprovoznění však stále není jasný.

Jaké navíc bylo překvapení, když se vedení města nedávno začalo pídit po studii značení po dokončení prodloužené Rudné v roce 2019. „Do všech obcí a měst od Opavy po Ostravu je sjíždění vozů nad dvanáct tun zakázáno. S jedinou výjimkou – a tou jsou Klimkovice. Byl to šok,“ řekl starosta.

Klimkovice chtějí, aby kamiony mohly najíždět na dálnici až z obřího rondelu v Ostravě-Svinově. Upozorňují také, že se bude rozšiřovat i průmyslový park na okraji Ostravy-Poruby, což jistě zaviní další navýšení dopravní zátěže.

„Jednali o nás bez nás a zatím se marně snažíme o změnu,“ doplnil místostarosta Unucka a přidal se dopravní expert z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava Dušan Teichmann: „Neshledávám žádný závažný důvod, proč by kamiony musely z prodloužené Rudné sjíždět směrem na Klimkovice.“

Vyjednávání komplikuje fakt, že se v místě střetávají tři vlastníci silnic: ministerstvo dopravy, kraj a ostravský magistrát.

Náměstek hejtmana Daniel Havlík (ČSSD) uznává, že Klimkovice a kamiony k sobě nepasují. „Je to nekonečný problém,“ připustil. Starostovi Klimkovic už prý řekl, jaké značky by se na silnici mezi ostravským obvodem Poruba a lázeňským městem měly objevit.

Auta zpomalí kruhový objezd

To však má na starosti ostravský magistrát. „Podle dosavadních jednání ve věci omezení vjezdu nákladních vozidel na silnici II/647 mezi Porubou a Klimkovicemi zatím nikdo nepředložil žádné objektivní důvody k takovému omezení. Naopak, toto komunikační propojení je z principu uspořádání hlavní komunikační sítě přímo vhodné jako příjezd od ulice Rudné v Porubě k dálnici D1, tedy k exitu 349 MÚK Klimkovice. To znamená, že nebude narušen zamýšlený zákaz průjezdu vozidel nad dvanáct tun dále do Klimkovic,“ uvedla ostravská mluvčí Andrea Vojkovská.

Dopravu na křižovatce nedaleko klimkovického městského úřadu zklidní rondel.

Klimkovice hodlají také vybudovat rondel na křižovatce u zámku a zpomalit auta při vjezdu do města. Zklidnění dopravy si přejí i obyvatelé městečka u Ostravy. „Přejít silniční průtah je někdy hodně nebezpečné, s dětmi máme strach,“ připustila Hana Burdová.

Její rodina bydlí v novostavbě, ale její sousedka už prý ukazovala, jaké se na zdi dělají praskliny. A viní z toho právě projíždějící kamiony.

Zvýšená doprava není pro Klimkovice dobrou vizitkou ani coby lázeňského města. „Kdo by sem chtěl jezdit, když se při procházce do města musí vyhýbat kamionům?“ povzdychl si starosta.