Původní zakázku na systém inteligentní dopravy ostravští radní zrušili. Od plánu ale neustupují, chystají tři výběrová řízení na menší projekty.

Původní zakázku na systém inteligentní dopravy ostravští radní zrušili. Od plánu ale neustupují, chystají tři výběrová řízení na menší projekty. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Boj o 200 milionů na chytrou dopravu začne znovu. Jde do něj i Světlík

  • 1
Ačkoli Úřad pro ochranu hospodářské soutěže dosud řeší spornou zakázku na systém "chytré dopravy" v Ostravě, radní ve středu oznámili, že soutěž ruší a připravují novou. Firmy se tak opět utkají o téměř 200 milionů korun.

Projekt chytré dopravy patřil donedávna k nejambicióznějším v Ostravě. Ale už splaskl.

"Plánovali jsme takový systém propojení informací a řízení individuální i hromadné dopravy, jaký jinde v Česku není," říká šéf dopravní komise města Aleš Boháč.

Jen druhá etapa projektu nazvaného Inteligentní dopravní systémy měla původně stát téměř 400 milionů korun a po osekání 218 milionů bez daně z přidané hodnoty. Jenže veřejná zakázka dosud neskončila. Vlastně skončila fiaskem.

"Zrušili jsme ji. Nejsou peníze," sdělil ve středu primátor Ostravy Petr Kajnar rozhodnutí radních města.

Už na jaře rozhodla Regionální rada Moravskoslezsko, že Ostravě nedá delší čas na uzavření smlouvy o dílo, a tím pádem ani přislíbené evropské dotace. Ale nedávno oznámila, že brzy nabídne 200 milionů korun na menší projekty z oblasti inteligentní dopravy.

A náměstek ostravského primátora pro dopravu Tomáš Sucharda dodal, že město toho hodlá využít.

Nové klání? Pro účastníky dřívější soutěže dobrá i zlá zpráva

"Na podzim požádáme o dotace na tři menší projekty. Už připravujeme zadávací dokumentaci pro soutěže na inteligentní zastávky, palubní počítače do vozů městské hromadné dopravy a řadiče křižovatek," řekl Sucharda.

Projekty nebudou tak technologicky náročné jako ten první. Radní proto věří, že se přihlásí víc firem a vysoutěžená cena klesne.

Pro firmy, které se zrušené soutěže účastnily, jsou to dobré i špatné zprávy. Záleží na úhlu pohledu.

Rozpačitý je například ostravský podnikatel Jan Světlík. Jeho firma Vítkovice IT Solutions skončila v původní soutěži až jako druhá, ale po odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže měla šanci získat smlouvu s městem.

ÚOHS totiž rozhodl, že Ostrava porušila zákon, když nevyřadila vítěznou firmu Kvados, která podle něj nesplnila podmínky soutěže.

O jejím vyřazení se hádali i členové komise. Nicméně nakonec právě ona vyhrála, a protože je přesvědčená, že podmínky splnila, proti verdiktu ÚOHS se odvolala. Na verdikt předsedy ale stále čeká.

"Řízení o rozkladu podaném společností Kvados stále probíhá," říká mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Zrušení soutěže tak nenadchlo ani původního vítěze. "Požádáme právníky, aby ověřili právní korektnost ukončení soutěže v tomto stádiu," netají generální ředitel společnosti Kvados Miroslav Hampel.

Na druhou stranu se firmy těší, že je tu nová šance utkat se o zakázky za téměř 200 milionů korun.

"Vyčkáme na soutěžní podmínky a pak zvážíme, zda se přihlásíme s našimi subdodavateli z první soutěže nebo se budou hlásit samostatně," dodal Hampel.

To Světlíkova mluvčí Eva Kijonková rovnou potvrdila, že Vítkovice IT Solutions se přihlásí do všech tendrů, které město vypíše na inteligentní dopravní systémy. "Zatím nevíme, jak město zakázku rozdělí, ale rozhodně budeme soutěžit, protože si za svým řešením stojíme," uvedla.