Poslední jízdy na trati Opava - Jakartovice provázela i šťastná shledání, jinak...

Poslední jízdy na trati Opava - Jakartovice provázela i šťastná shledání, jinak však na nádražích převládal smutek. (6. dubna 2014) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Boj o lokálku do Jakartovic trvá. Obce zvažují, že se na provoz složí

  • 7
Obce podél železniční trati z Opavy do Jakartovic se nesmířily s koncem osobní dopravy. Zvažují, že se společně složí alespoň na víkendový provoz, vlaky by na koleje případně poslal soukromý dopravce. O příspěvek žádají také krajský úřad.

Konec? Tak to ne! Poslední jízdy lokálky jezdící 122 let mezi Opavou a Jakartovicemi mohou mít pokračování. Byť jen v omezené míře.

"Náhradní autobusová doprava sice bohatě stačí, ale železnice je přeci jen něco jiného. K našim obcím patří," vysvětlila starostka Jakartovic Helena Rašová.

Na trať vyjel první vlak už v roce 1892. Jenže v posledních letech motorákem jezdilo málo lidí a krajský úřad proto musel doplácet stále vyšší ztráty.

Fakta

Železniční trať č. 314 Opava - Jakartovice

  • Trať dlouhá cca dvacet kilometrů zahájila provoz 29. června 1892, poslední motoráky na železnici vyjely 6. dubna 2014. Případné nákladní vlaky mohou po trati jezdit dále.
  • Původně vlaky zajížděly až do Horního Benešova, ale kvůli propadu podloží byl úsek Svobodné Heřmanice - Horní Benešov v roce 1970 zrušen.
  • Vlaky tak nyní zastavovaly ve stanicích Opava-východ, Kylešovice, Otice, Slavkov u Opavy, Štáblovice, Dolní Životice, Litultovice, Mladecko a Jakartovice.

"Kraj prodělával na jedné jízdence pět set korun, což představuje roční ztrátu přes osm milionů korun. To nebylo udržitelné," konstatoval náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Proto v neděli 6. dubna vyjela za velkého zájmu stovek lidí lokálka naposledy.

Obce ležící podél trati by však rády zachovaly alespoň víkendové jízdy, případně jen přes prázdniny. Právě železnice do Jakartovic totiž patří k nejoblíbenějším mezi trampy a turisty.

"Záleží však jako vždy na penězích. Obce by si náklady mohly rozdělit mezi sebou. Kdyby ještě přispěl i krajský úřad, tak by vlak opět mohl vyjet," poznamenal starosta Dolních Životic Jaroslav Vaněk.

Při jedné z víkendových dočasných variant by právě Dolní Životice mohly přispět zhruba čtyřicet tisíc korun ročně.

"Každých deset tisíc je důležitých, ale tato částka by byla průchozí," dodal dolnoživotický starosta.

Zastupitelstva obcí se nyní rozhodují, zda mají o spoluúčast na provozování trati zájem a jaká výše příspěvku z obecních rozpočtů je pro ně ještě snesitelná.

V tomto týdnu se sejdou se zástupcem krajského úřadu, řeknou mu své stanovisko a požádají kraj o příspěvek.

Kraj podporu tratě neodmítá

"Jsem zvědavý, jak se obce dohodnou. Krajský úřad je ochoten jednat a nezříká se ani finanční pomoci," reagoval náměstek hejtmana Havlík a dodal, že právě možnost víkendových jízd by mohla být schůdná.

Starostové všech obcí se shodují, že pokud se osobní provoz na železnici obnoví, tak doufají v zájem lidí.

"Když se objevily zprávy o rušení vlaků, najednou v nich bylo plno. Předtím jezdilo pár cestujících. Věříme, že obnovené spoje by i lidé odjinud co nejvíce podpořili," domnívají se starostové.