Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Boj proti stavbě tratě nevzdáme, říkají její odpůrci z Poruby

  • 16
Zatím jde pouze o pracovní nákresy tramvajové tratě, kterou chce Ostrava postavit asi za miliardu v části Poruby a Pustkovce. Přesto budí rozporuplné emoce.

Příznivci tramvaje, k nimž se hlásí i radní města pro dopravu Lukáš Semerák, jsou spokojení. „Těší mě, že se projektanti snaží, aby zásahy do okolí byly minimální, což jsme slíbili. Kontroverzní prvky navrhují v alternativách, abychom měli možnost si vybrat,“ říká Semerák.

Odpůrci tramvaje jsou naopak zděšení. Mají více obav než dříve.

„Na výkresech je vidět brutální rozšíření cest až na trojnásobek dnešního stavu, tedy zábor půdy. Slibovaný travnatý pás bude jen šidítkem na betonovém podloží. Pokácejí stromy, například lípy v parku na ulici Ludvíka Podéště. Zmizí cyklostezka z ulice Průběžné a nahradí ji jen pás pro cyklisty. Takže uprostřed pojede tramvaj, podél ní auta a na kraji bez jakéhokoli předělu lidé na kole,“ popisuje členka petičního výboru proti tramvajové trati Markéta Vysloužilová chystané změny, se kterými nesouhlasí.

Protiargumentů má mnohem víc. „Podle nákresů bude mít trať troleje! Primátorem slibované tramvaje na baterky se nekonají. Ani v ulici Bedřicha Nikodema. Lidé bydlící poblíž Globusu budou mít pod okny betonové parkoviště s velkorysou točnou tramvají. Vjezdy a výjezdy k řadě domů podél trati budou možné jen v jednom směru. Zruší zastávku U Zuzany... I jiné zastávky zmizí nebo změní polohu.“

Zmizí stavby za 100 milionů?

Vysloužilová není sama, koho návrhy děsí. Odborník na městské inženýrství Jiří Kalvach z Poruby tvrdí, že nová trať zničí životní prostředí podél všech navržených tras.

„Není tam místo pro koleje bez likvidace současné infrastruktury. Kvůli trati, kterou místní nepotřebují, zlikviduje město chodníky, silnice, kruhové objezdy i cyklostezky postavené v posledních 15 letech asi za 100 milionů a pokácí 311 stromů. Každý Poruban musí zaplakat, když vidí, co vše zmizí kvůli zbytečné trati,“ míní.

Protože chce své výhrady dokázat, chystá videoanimaci, která ukáže proměnu prostředí po případném zavedení tramvaje. Tvrdí také, že podle jeho propočtů se emise při stavbě, která může trvat až dva roky, zvýší na šestinásobek současných hodnot.

„Pro místní lidi je to nepřijatelné. Měli by povstat proti vedení města i Poruby, jejíž zastupitelé se zatím k projektu jednoznačně nevyjádřili,“ dodal.

To zastupitelé Pustkovce už dříve na návrh obyvatel stavbu odmítli. „Pustkovec se brání tramvaji už čtvrt století. Muselo by se stát něco zásadního, aby obec změnila postoj,“ věří Petr Holuša, který je proti stavbě trati v ulici Bedřicha Nikodema, protože má vést asi 10 metrů od zdi jeho rodinného domu.

„Výrazně by to ovlivnilo život můj i sousedů. Obtěžoval by nás hluk i vibrace z tramvají. Silnice by se přiblížila k našim domům. Ale nejde jen o to. Jako občanovi mi vadí, že tenhle megalomanský projekt není odůvodněný ničím jiným než šancí získat velké evropské dotace. Nikdo přitom nezadal studii, která by komplexně řešila nejvhodnější dopravu v celé lokalitě. Město si jen objednalo projekt tramvaje, která tu vůbec není potřebná a přináší spoustu negativ,“ tvrdí Holuša s vírou, že žádná nová trať nevznikne. „S dalšími odpůrci tratě využijeme všech zákonných možností k tomu, abychom stavbě zabránili,“ dodal.

Radní: Debatujme až na podzim

Semerák oponuje, že většina Porubanů tramvaj chce, ale na závěry je brzy, protože návrhy budou hotové až na podzim. „Až pak o nich můžeme racionálně debatovat se zastupiteli i občany obvodů,“ řekl.

Netají, že když bude malý Pustkovec proti stavbě a velká Poruba pro, trať vznikne. „Osobně ale preferuji trasu jen v ulicích 17. listopadu a Průběžné ke Globusu. Ta přinese lidem nejvíc výhod a koleje se tam vejdou do středu silnic,“ říká.