Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádraží v Havířově: dle architektů skvost, pro ČD omšelost ke zbourání

  18:34aktualizováno  18:34
Mohlo se zařadit mezi kulturní památky, místo toho se ale vlakové nádraží v Havířově zřejmě zapíše na seznam staveb, ze kterých zůstane jen suť. České dráhy totiž vytvoří nové a to stávající chtějí zbourat. I přes nesouhlas architektů a řady místních lidí.

Nádraží v Havířově - zajímavá architektura, nebo socialistická šeď? | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

A jak vlastně boj o nádraží probíhal? Psal se únor 2011 když architekt Adam Guzdek kontaktoval ministerstvo kultury. Žádal, aby přezkoumalo, zda železniční nádraží v Havířově není kulturní památkou.

"Od dětství mi to nádraží připadalo zvláštní, ojedinělé, ne jako ty tuctové nádražní budovy, které není třeba chránit," říká Adam Guzdek.

Vlakové nádraží s prvky českého bruselského stylu je podle odborníků velmi cenné. Výjimečná je například jeho výzdoba - mozaiky, dlažby, prostory pro cestující, ale také čistý půdorys. Zajímavá je i prosklená stěna v průčelí.

"Žádost na ministerstvo kultury jsem podal ve chvíli, kdy vlastník stavby, společnost České dráhy, začal měnit šedou fasádu na sytě oranžovou," říká Guzdek.

V tu chvíli ještě netušil, že České dráhy již uvažují o demolici. Místo starého nádraží chtějí mít nové, moderní. Veřejnosti to oznamují zhruba o půl roku později.

"Nádražní budova již neodpovídá potřebám současného cestování, je předimenzovaná a technicky dožilá," vysvětluje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Provoz je údajně příliš nákladný, nádraží působí unaveně až omšele, České dráhy proto preferují úplnou demolici haly, kterou nahradí stromy a parkoviště, a postavení moderního dopravního terminálu. Žádná nová budova se však stavět nebude.

Pod petici na podporu nádraží se podepsalo dva tisíce lidí

České dráhy využijí sousední administrativní část nádraží, která je v současné době nevyužita, a tu navíc doplní o membránovou střechu ze speciálně vyztuženého plastu. Plachta zastřeší venkovní dopravní terminál, o jehož vznik se postará město.

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek.
Vizualizace předpokládané budoucí podoby havířovského nádraží.

Havířovské nádraží a vizualizace jeho budoucí podoby jak ji plánují České dráhy.

"V této chvíli máme podepsanou smlouvu s Českými drahami o spolupráci, je připravena projektová dokumentace pro územní řízení. Vyřizujeme územní rozhodnutí, poté požádáme o stavební povolení. Nakonec můžeme požádat o dotaci, která by pokryla 85 procent výdajů," říká mluvčí Havířova Eva Wojnarová.

Demolice staré haly by měla začít příští rok na jaře, moderní dopravní terminál by mohl být hotový v polovině roku 2014. Vedení města s demolicí nádraží problém nemá. Primátor Havířova Zdeněk Osmanczyk několikrát prohlásil, že nádraží nutně potřebuje změnu a že mu přestavba jen prospěje.

Havířovské nádraží

To ale popudilo architekty Adama Guzdka a Lucii Chytilovou, kteří sepsali petici. Pod ni se podepsalo zhruba 2 000 lidí. Ministerstvo kultury požádalo o stanovisko Národní památkový ústav v Ostravě, který se postavil za architekty.

"Doporučovali jsme ministerstvu kultury, aby se havířovské železniční nádraží stalo památkou, protože představuje komplexně pojatý a propracovaný příklad architektury bruselského stylu 60. let 20. století," potvrzuje náměstkyně pro památkovou péči Helga Kozelská Bencúrová.

Architekt: I budovy socialismu v sobě mohou mít umění

Město i kraj však byli jiného názoru. Ve svých stanoviscích uvedli, že nádraží je ve špatném technickém stavu, zatéká do něj, prostor před nádražím je neudržovaný. Úředníci z magistrátu si rovněž kladli otázku, zda jsou ony architektonické detaily natolik ceněné, aby je bylo nutné chránit a nádraží prohlásit za kulturní památku.

Nádraží v Havířově

Vlakové nádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun. Před nádražím s prvky českého bruselského stylu ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruba nazvanou Směrník.

Ministerstvo kultury nakonec rozhodlo, že nádraží památkou není a nebude. Podle architektů neoprávněně. "Měli oslovit odborníky z kultury a architektury. Místo toho vyšli z názorů, které jim předložili úředníci. Zvažujeme, že podáme návrh na přezkoumání řízení," říká Adam Guzdek.

Jak uvádí, největší problém je v tom, že lidé nevnímají moderní stavby jako cenné. Podle nich jsou spíše ošklivé a socialistické. "Třeba takové autobusové nádraží v Havířově se skleněnou rotundou - na starých černobílých fotografiích má obrovský náboj," vysvětluje Guzdek.

"To spojení skla a světla zevnitř vypadá nadčasově. Každá stavba kdysi v sobě měla umění - mozaiky, plastiky. Dnes nemá vůbec nic. Jde jen o hrubou stavbu, jejíž interiéry jsou neosobní, chybí jim architektův dotyk. A právě ten v sobě má i vlakového nádraží Havířov," dodává.

Jaký osud si podle vás zaslouží budova havířovského nádraží?

celkem hlasů: 779

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 12. září 2012. Anketa je uzavřena.

Mělo by se opravit a dál využívat 495
Jsem pro zbourání 244
Nemám jasný názor nebo je mi to jedno 40




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ostravští fandové během postupového duelu proti Znojmu
Cenová politika Baníku: Na Spartu či Plzeň dráž, jinak levněji

Po postupu do nejvyšší domácí soutěže přichází Baník Ostrava s novou filozofií cen jednorázového vstupného na zápasy. To poprvé v historii určí atraktivita...  celý článek

První den multižánrového festivalu Colours of Ostrava. (19. července 2017)
Na festival Colours šly desetitisíce lidí, kritizovali dlouhé odbavení

Multižánrový festival Colours of Ostrava musel ve středu na úvod zvládnout zatěžkávací zkoušku při vstupu desítek tisíc lidí do areálu Dolních Vítkovic....  celý článek

Klisna Leňa na archivním snímku. Po krádeži žije neznámo kde.
Zloději odvedli z beskydské jízdárny klisnu, kopyta obalili ručníky

Z Pensionu Jízdárna v Morávce na Frýdecko-Místecku někdo v noci na neděli ukradl jednoho z koní. „Přišli jsme o klisnu plemene hafling, slyšela na jméno Leňa,“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.