Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. (červenec 2020)

Havířovské vlakové nádraží při pohledu od autobusových zastávek. (červenec 2020) | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Nikdy jsme nádraží bourat nechtěli, tvrdí Havířov o demoličním projektu

  • 31
V Havířově je opět dusno kvůli plánované obnově nádraží. Od společného projektu demolice architektonicky cenné výpravní haly, na kterém spolupracuje s Českými drahami, totiž město dává ruce pryč. Dráhy s rozčarováním připomněly, že zastupitelé už dříve bourání schválili.

Téma nádraží na jednání zastupitelstva otevřela Lucie Chytilová, šéfka sdružení Důl architektury, usilujícího o záchranu stavby. Svým jménem a jménem České komory architektů, ale i děkanů fakult architektury vyzvala radní, ať znovu zváží, zda chtějí uskutečnit projekt dopravního terminálu, jehož součástí je demolice haly.

Zástupcům města taky předala podklady ukazující možnosti obnovy nádraží se zachováním haly.

"Čekala jsem, že pan primátor bude rád, ale místo toho se rozčílil a zopakoval, že město pro bourání nikdy nebylo. Nevím tedy, proč nám nepomůže demolici zastavit," řekla Chytilová.

Mluvčí Havířova Eva Wojnarová sdělila, že město o demolici nerozhodlo, mluvčí Drah Kateřina Šubová ale připomněla, že zastupitelé na návrh, jenž s ní počítá, kývli. Jednohlasně.

ČD: Zachovat budovu by vyšlo třikrát dráž

"Pokračování v připraveném projektu s výrazným využitím evropských dotací prosazuje v prvé řadě vedení města Havířova," sdělil MF DNES například i mluvčí ministerstva dopravy Ivan Rašťák.

Na konci února to zmínil v reakci na výtky typu, že ministr dopravy Antonín Prachař (ANO), prosazující demolici haly, se názorově rozchází s jinými členy hnutí, kteří dřív vystupovali proti bourání.

Kritici demolice poukazují například i na to, že České dráhy nezveřejnily přesné částky dokladující, na kolik by vyšla proměna nádraží se zachováním, a naopak s odstraněním budovy. "Náklady na zachování stávající budovy by byly asi třikrát vyšší," uvedla Kateřina Šubová.