Mezi oblíbené brigády patří sběr ovoce.

Mezi oblíbené brigády patří sběr ovoce. | foto: Profimedia.cz

Firmy nabízejí brigády, v Moravskoslezském kraji je jich víc než loni

  • 2
Výrazné zvýšení zájmu o brigádníky zaznamenali v posledních měsících zaměstnanci pracovních agentur v Moravskoslezském kraji. Díky nárůstu množství zakázek hledají místní firmy pracovní síly kde se dá.

„V Moravskoslezském kraji je letos o dvacet procent vyšší nabídka letních brigád než v loňském roce. Volná místa jsou především ve výrobě, v call centrech a v pohostinství,“ popisuje aktuální situaci Michal Gargoš, manažer ostravské pobočky pracovní agentury Grafton Recruitment.

Obdobně situaci vidí také Radovan Burkovič, jednatel společnosti Job-centrum Ostrava. „Před dvěma měsíci začal obrovský nárůst zájmu firem o brigádníky. Byl tak velký, že jsme po šesti letech dokonce museli zadat reklamy do MHD, abychom zvýšený zájem stíhali pokrýt. Ale vůbec to nezabralo, brigádníky stále hledáme.“

Nezaměstnaní čekají na lepší nabídky

Podle informací manažerů jsou obě firmy v trochu odlišných situacích. „Na jedno brigádnické místo se hlásí v průměru třicet zájemců. Nejčastější místa pro brigády lze najít v cestovním ruchu, zemědělství, lesnictví, ve výrobních firmách a v obchodech, které brigádníky často využívají při inventurách,“ vysvětluje mluvčí společnosti Grafton Jitka Součková.

„I my máme převis poptávky brigádníků nad nabídkou firem, ale jde jen o teoretickou záležitost. Když totiž pošleme zájemcům konkrétní nabídku, tak nechtějí nastoupit,“ tvrdí Burkovič.

Podle něj problém spočívá na jedné straně v tom, že nezaměstnaní přestali mít chuť pracovat krátkodobě, nechtějí být zaměstnáni agenturně a čekají na nabídku zaměstnaneckého poměru. 

„U studentů pak hraje svou roli fakt, že jde o ročníky, v nichž se rodilo málo dětí, je jich obecně méně,“ vysvětlil Burkovič.

Studenti navíc dávají přednost hledání brigád doporučených známými. „U letních brigád je podle mě problém v tom, že málokdo shání krátkodobou pomoc. Navíc nabídka pozic není moc velká, mnoho brigád se zaměřuje na pouliční prodej kosmetiky a podobně,“ vysvětluje jednadvacetiletá Markéta Ihnátová z Ostravy.

Firmy se prý nepředají

„Nezkoušel jsem hledat přes agentury, většinou jsem totiž něco sehnal po známých - když byla někde nějaká práce, přišel jsem,“ konstatuje stejně starý Ondřej Hurník z Havířova.

Jednou z výhrad, které studenti k brigádám mají, jsou i nabízené peníze. Ty se v Ostravě pohybují mezi 70 až 120 korunami, na nejvyšší částku se dostane například asistentka se znalostí anglického jazyka. „Firmy peníze brigádníkům nepřidávají, je to kvůli tomu, že se v posledních letech zvýšila minimální mzda o 1 200 korun,“ vysvětluje Radovan Burkovič.

K větším penězům tak lze podle expertů přijít spíše než u dlouhodobých brigád hlavně při nárazových pracích, které zaměstnavatelé potřebují udělat rychle.“