Po nové čtyřproudé silnici mezi Ostravou a Opavou se bude jezdit maximálně...

Po nové čtyřproudé silnici mezi Ostravou a Opavou se bude jezdit maximálně devadesátkou. Se zvýšením na sto deset se počítá snad v příštím roce. (13. října 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Část nové silnice mezi Ostravou a Opavou otevřena, dvě obce slaví

  • 23
Pouhých 9 750 metrů stačilo, aby obyvatelé dvou obcí, Velké Polomi a Hrabyně, poznali, jaké to je žít bez věčných kolon. Ředitelství silnic a dálnic včera zprovoznilo čtyřproudovou silnici mezi Ostravou a Opavou.

Velký bílý stan pod mostem zvěstoval konec utrpení. Tak vnímal poslední přípravy před slavnostním předáním nové silnice I/11 Jiří Onderka z Hrabyně.
„Jak to vnímám? Je to přímo senzace,“ komentoval zprovoznění silnice, která je v podstatě obchvatem Hrabyně a Velké Polomi, Jiří Onderka a pokračuje: „Bydlím v Hrabyni, hned vedle silnice a kamiony nám jezdí doslova nad hlavami. Ve špičce co deset vteřin auto. Takže jak se asi můžu cítit, když vidím, že to po letech skončí.“

Stavba a otevření

Obdobně problémy s dopravou na silnici, kterou projelo denně několik tisíc automobilů, včetně kamionů, vnímá i starostka Hrabyně Zdeňka Jordánová.
„Pro obec to bude velká úleva. Zátěž obce byla hrozná, doprava doslova ničila životní prostředí,“ vysvětluje starostka.

Otevření obchvatu obce podle ní přinese i několik negativ, ta však výrazně převyšují pozitiva. „Asi budou menší tržby v hostinci, který u nás je a také u nás přestanou zastavovat dálkové autobusové linky, ale to je asi tak všechno, oč nás nová silnice připraví. Těch dálkových linek je škoda, zůstávají nám jen klasické linkové autobusy, ale děláme vše, abychom tuto situaci vyřešili ke spokojenosti všech obyvatel. To, že z obce zmizí těžká doprava ale všechna negativa vynahrazuje,“ dodala Zdeňka Jordánová.

Silnici málem „pohřbil“ ministr Vít Bárta

Pro Hrabyni se podle ní otevírají i další možnosti růstu, informace o dostavbě silnice podle starostky podpořily zájem o stavbu rodinných domků v obci. Ceny se ještě nezvýšily, ale větší zájem o stavební parcely už v obci zaregistrovali.
To vše díky necelých deset kilometrů dlouhému úseku, který ale vůbec nemusel být dokončen.

Jeho stavbu totiž v polovině roku 2010 zastavil tehdejší ministr dopravy Vít Bárta. Jeho krok, který zbrzdil dokončení silnice o nejméně dva roky, tehdy silně rozrušil většinu politiků z Moravskoslezského kraje. Těm se až po dvou letech podařilo peníze na dostavbu sehnat a stavbu opět rozhýbat.

„To, co tehdy ministr Bárta udělal, považuji za největší škodu v regionu za posledních deset let,“ prohlásil při zahájení provozu silnice hejtman Miroslav Novák.

Dokončení silnice do Ostravy vázne na majetkoprávních sporech

I přes všechny superlativy, které v úterý na slavnostním zahájení z úst politiků zazněly, je ale zprovozněný úsek jen částí stavby, která má kraji pomoci.
Těsně před Ostravou totiž silnice prakticky v poli končí a řidiči se zde musí napojit na „starou“ silnici, která je dovede ke křižovatce ulic 17. listopadu a 28. října v Ostravě-Porubě.

„Na tom nájezdu vzniklo hodně nebezpečné místo, mám obavy, že tam bude hodně nehod,“ varuje náměstek hejtmana Daniel Havlík.

Pro Ostravu se zatím nic nemění. Dlouhé kolony automobilů zde budou i nadále.
A to minimálně do roku 2018, kdy se předpokládá zprovoznění posledního chybějícího úseku, Prodloužené Rudné.

Jeho stavba se totiž zasekla na sporech s majitelem pozemku nedaleko silnice.
„Pokud vše dobře půjde, mohly by být úsek hotov v roce 2018,“ odhaduje generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. „Nemůžeme ale odhadovat, jak dlouho se ten spor potáhne.“