Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přejezd ve Studénce opět funguje, na červenou se přes něj jezdí dál

  20:15aktualizováno  20:15
Závora se zvedá, červená světla blikají, ale řidiči nečekají. Přes přejezd ve Studénce na Novojičínsku, kde se minulou středu srazilo pendolino s kamionem, přejíždějí i přes jednoznačný zákaz.

Pondělí, půl jedenácté dopoledne. Před malou chvílí projela po železničním přejezdu ve Studénce drezína. Bezpečnostní závora se zvedá, červená světla na semaforu ještě blikají, auta startují. Červená světla zhasínají, ani ne za vteřinu se však znovu rozsvěcují. Řidiči na obou stranách přejezdu toho ale nedbají a rozjíždějí se.

„To je špatně, měli by ihned zastavit. Pokud vidí, že červené světlo začalo znovu blikat, musí zůstat stát. To není jak na žlutou, kterou můžeme projet,“ říká instruktor Pavel Zivala z orlovské autoškoly.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský má jasno: „Svědčí to o bezohlednosti řidičů a o jejich otrlosti.“

Zvednutá závora neznamená automaticky volno

Podle pětatřicetileté Jany ze Studénky, která bydlí poblíž trati, se podobné věci dějí u přejezdu každý den. „Jsou to asi dva týdny, kdy jedno osobní auto zůstalo mezi závorami. Nevyjelo, počkalo v kolejích, až přejede vlak,“ popsala žena.

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce nebyla pro mnohé řidiče dostatečnou výstrahou.

Jak je zjevné, tragická nehoda pendolina s kamionem na přejezdu ve Studénce nebyla pro mnohé řidiče dostatečnou výstrahou.

Jak uvedl Zivala, auta mohou projíždět teprve ve chvíli, kdy přestala blikat červená. „Někteří řidiči nečekají, a jakmile se zvedne závora, jedou. To je chyba. Bílé světlo přitom blikat nemusí, to pouze signalizuje, že přejezd je úplně volný a můžeme jet větší rychlostí. Pokud nebliká, jedeme třicítkou,“ vylíčil instruktor.

Po tragické srážce pendolina s kamionem, při které před týdnem zemřeli tři lidé, se začali ozývat obyvatelé Studénky, podle nichž by policie měla trestat nezodpovědné řidiče přísněji.

„Kdyby dopravka trestala hříšníky pokutami, tak by se to odnaučili,“ řekl například redaktorovi MF DNES Vladimír Spáčil, který bydlí přímo u trati ve Studénce.

„Železničním přejezdům se věnujeme jako každé jiné problematice v dopravě. Obecně lze říci, že řidiče kontrolujeme namátkově. Jak často, to nelze říci, to bych spekuloval,“ uvedl vedoucí krajského odboru služby dopravní policie Jiří Zlý.

Šéf dopravky: Záznamy ze Studénky kontrolujeme pravidelně

Pokud řidič projede železničním přejezdem na červenou, jde o přestupek, který se pokutuje podle zákona do 2 500 korun.

„Pakliže se řidič dopustí tohoto samého přestupku v následujících dvanácti měsících opakovaně, tak mu hrozí pokuta 2 500 až 5 tisíc korun a zákaz činnosti od jednoho do šesti měsíců. Každopádně je to přestupek za sedm bodů a podle zákona je nemůže odepsat v centru bezpečné jízdy,“ řekl Zlý.

Následky

Podotkl, že kamerové záznamy ze železničního přejezdu ve Studénce policisté kontrolují pravidelně.

Jak doplnil Ptačinský, další zabezpečení přejezdu ve Studénce možné je, ale v tuto chvíli není zcela reálné.

„Vůbec nejbezpečnější by bylo mimoúrovňové křížení, a to z logiky věci - když se dvě věci nepotkávají, nemohou se srazit. Tato varianta zabezpečení je ale finančně náročná,“ vysvětlil Ptačinský.

Uvedl, že zatímco „předělání“ přejezdu s výstražnými kříži na plně vybavenou verzi se světly, zvukem a závorami stojí šest až deset milionů korun, mimoúrovňové křížení je podstatně dražší. „Pokud se rozhodneme pro mimoúrovňové křížení, tak jsme někde mezi šedesáti až sto miliony korun,“ řekl mluvčí SŽDC.

Mimoúrovňové křížení ve Studénce není v tuto chvíli možné ještě z jiného důvodu. „Velké dopravní projekty se připravují pět až sedm let, další dva až tři roky je uskutečňujeme, takže v současné době stavíme věci, o kterých se rozhodovalo přibližně v roce 2001, 2002 nebo 2003,“ doplnil Ptačinský.



Oblékněte dítě hezky a levně
Oblékněte dítě hezky a levně

Nakupujte v dětském bazárku eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.