Dirigent Václav Luks svůj temperament rozhodně neskrývá.

Dirigent Václav Luks svůj temperament rozhodně neskrývá. | foto: Archív MF DNES

Cesty na Ostravsko vždy přinášejí překvapení, říká dirigent Václav Luks

  • 0
Barokní hudbu přiveze na Svatováclavský hudební festival, který dnes začíná, již tradičně pražský orchestr Collegium 1704 v čele s dirigentem Václavem Luksem. Vystoupí na koncertech v Ostravě a Opavě.

Dirigent Václav Luks patří k festivalovým stálicím, podílel se na řadě prestižních projektů a jeho soubor pražský barokní orchestr Collegium 1704 patří k nejuznávanějším svého druhu.

Vystoupení na festivalu

Sobota
12. 10. 18:00
– Telemann, Fasch, Vivaldi, Zelenka / kostel sv. Vojtěcha, Opava

Neděle
13. 10. 18:00
– Telemann, Fasch, Vivaldi, Zelenka / kostel sv. Václava, Ostrava

Pátek
18. 10. 18:00
– Schütz, Farina, Michna / kostel sv. apoštola Pavla, Ostrava

S čím na festival přijíždíte? Můžete v pár větách přiblížit váš festivalový program?
Na letošním festivalu představíme dva kontrastní programy. Koncerty v Opavě 12. a v Ostravě 13. října budou zasvěceny především instrumentální hudbě doby vrcholného baroka, zejména pak poněkud specifickému dechovému nástroji – chalumeau. Tento nástroj podmanivé barvy zvuku je příbuzný klarinetu a s oblibou byl používán v první třetině 18. století především ve Vídni v Drážďanech a také v Čechách. Jedním z nejvýznamnějších skladatelů, který pro tento nástroj komponoval, byl Jan Dismas Zelenka, který využíval specifické barvy tohoto nástroje v nejniternějších částech svých duchovních skladeb. Jedním z mála interpretů, kteří se věnují v dnešní době hře na tento nástroj, je shodou okolností ředitel festivalu SHF Igor Františák a jeho sólistickými partnery na tomto koncertě bude německý klarinetista a hráč na chalumeau Christian Leitherer a festivalovému publiku dobře známý barytonista Tomáš Král. Druhý program, který představíme v Ostravě-Vítkovicích 18. října, nás zavede do 17. století a nabídne srovnání hudby velkého německého autora Heinricha Schütze s hudbou jeho českého současníka Adama Michny z Otradovic. Na tomto koncertě se představí především vokální soubor Collegium vocale 1704 a kromě duchovních děl obou autorů zazní také výběr z italských madrigalů Heinricha Schütze, ve kterých nacházíme nepřeslechnutelnou stopu Schützova učitele – Claudia Monteverdiho.

Jak jste se dostal ke spolupráci s festivalem a proč jste se rozhodli právě pro tento program?
Koncert, na kterém bude hrát hlavní roli chalumeau, je jakýmsi přátelským setkáním. S Christianem Leithererem jsme společně studovali na basilejské Schole Cantorum Basiliensis a společně jsme také zakládali dechový oktet Amphion a také s Igorem Františákem nás pojí dlouholeté přátelství podpořené obdivem k jeho práci pro SHF. Takové muzikantské setkání je pak příjemným zážitkem pro všechny zúčastněné. Program věnovaný hudbě Schütze a Michny pak vznikl na popud německého festivalu Heinrich-Schütz-Tage, na kterém tento program také představíme. Velmi mě těší, že můžeme ukázat, že hudba Adama Michny z Otradovic se nemusí vedle Schützovy schovávat.

Už jste tady byl hodněkrát, co od festivalu očekáváte?
Těším se na pozorné a vděčné publikum, na nadšení organizátorů a samozřejmě na poznání nových míst Ostravska. Během našich pravidelných účinkování na festivalu jsme měli příležitost navštívit řadu pozoruhodných míst tohoto regionu a objevit mnoho krásných koncertních prostor. Každá nová cesta na Ostravsko přináší další překvapení tohoto druhu.

Profil: Václav Luks

Po studiích na konzervatoři v Plzni a Akademii múzických umění v Praze dovršil Václav Luks (1970) své hudební vzdělání na Schole Cantorum Basiliensis ve třídě J.- A. Böttichera a J. B. Christensena (obor historické klávesové nástroje).

Jako sólista nebo člen různých komorních souborů vystoupil na řadě významných pódií v Evropě i zámoří – Salcburk, Zürich, Davos, Barcelona, Paříž, Varšava, Berlín, Drážďany, Mexico City. Pravidelně je zván ke spolupráci s předními evropskými orchestry specializujícími se na interpretaci historické hudby – Akademie für Alte Musik Berlin, La Cetra Basel – a spolupracuje s různými rozhlasovými stanicemi např. ČRo 3 Vltava, Deutschland Radio Berlin, DRS, ÖRF, Radio France a hudebními vydavatelstvími ACCENT, Zig-Zag Territoires, Pan Classics, Supraphon či Arta.

Kromě koncertní činnosti se Václav Luks intenzivně věnuje studiu hudebních historických pramenů Čech, Rakouska a Německa, kulturních vazeb ve středoevropském regionu a studiu pramenů hry generálbasu (basso continuo) na klávesové nástroje doby baroka.

V letech 1996–1999 vyučoval generálbas na AMU v Praze a v letech 2001–2003 na Vysoké hudební škole Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v Lipsku, občasně spolupracuje formou kurzů také s JAMU v Brně. Je zván do porot mezinárodních soutěží (Schmelzer-Wettbewerb Melk, Pražké jaro 2012), je členem umělecké rady MHF Pražské jaro.

Vystoupíte na několika místech, máte k některému z nich specifičtější vztah?
Především Opava je místo, kam se každoročně vracíme a koncertujeme zde každoročně v kostele sv. Václava nebo v kostele sv. Vojtěcha. Oba dva prostory mají skvělou akustiku a výjimečnou atmosféru – ostatně jako Opava samotná. Letos vystoupíme v kostele sv. Vojtěcha, kde jsme měli příležitost účinkovat v minulých letech na nezapomenutelných koncertech s Bachovými Janovými pašijemi a Händelovým Mesiášem a kde také vznikla z koncertu s Martinou Jankovou v loňském roce živá nahrávka s kantátami J. S. Bacha pro vydavatelství Supraphon.

Jaký jsou vaše konkrétní vzpomínky na účinkování v Moravskoslezském kraji? Nějaká nezapomenutelná příhoda?
Zážitků je celá řada, ale k těm nezapomenutelným jak pro hudebníky, tak publikum, patří bezesporu naše provedení Missy Votivy Jana Dismase Zelenky v kostele sv. Václav v Opavě v roce 2007. Koncert natáčela Česká televize a režisér přenosu přišel s nápadem, že obraz by se mohl oživit použitím loučí se živým ohněm. Nedopatřením se však dostal do loučí technický petrolej určený k venkovnímu použití a již během první půlky programu se kostelem valila hustá oblaka černého dýmu. Režijní záměr se patrně poněkud vymkl kontrole a hudebníci měli co dělat, aby koncert dohráli a dozpívali. Nahrávka nicméně vznikla a je nám dodnes připomínkou tohoto "napínavého" večera.

V jaké profesní situaci se nyní nebo v okamžiku vašeho vystoupení na SHF budete nacházet, čeho všeho jste letos dosáhl a jakou úlohu v tom SHF hraje?
Náš letošní koncertní kalendář je velmi rozmanitý. Vedle velkého projektu uvedení opery Josefa Myslivečka ĽOlimpiade v pražském Národním divadle a v divadlech v Caen, Dijonu a Luxemburku jsme absolvovali řadu prestižních vystoupení jako např. závěrečný koncert na festivalu v Bruggách s Bachovou Mší h moll nebo dva koncerty s Bachovou a Zelenkovou hudbou na prestižní Bacha-Akademie ve Stuttgartu. Velmi důležité a krásné byly také naše červencové koncerty ve Varšavě a v Krakově. Těch koncertů, významných událostí bych však mohl jmenovat celou řadu a další nás letos ještě čekají. SHF je již řadu let pravidelnou a významnou součástí našeho koncertního kalendáře a tato jistota nám umožňuje dlouhodobě plánovat naše koncertní aktivity.