Volby se blíží, tep kandidátů se zrychluje. Zvláště když do kampaně vkládají i vlastní peníze. (ilustrační snímek)

Volby se blíží, tep kandidátů se zrychluje. Zvláště když do kampaně vkládají i vlastní peníze. (ilustrační snímek) | foto: David Port, MAFRA

Chceš na radnici? Zaplať straně. Kandidáti dávají desetitisíce

  • 2
Letáky, billboardy, propisky... Do kampaní, z nichž ta pro říjnové komunální volby teď začíná, investují strany sumy peněz. Odkud jsou? Vyjma sponzorů i ze stranické kasy či přímo od kandidátů. Vesměs platí: čím výš jsi na kandidátce, tím víc přispěješ.

Povinný? Jak se to vezme. Řekněme, že je to morální povinnost. Tak komentují příspěvek na kampaň udělovaný lidmi z čela kandidátky zástupci stran, které tuto finanční podporu uplatňují.

Třeba lídr ostravské městské kandidátky ODS Martin Štěpánek už dřív prozradil, že do kampaně, jejíž náklady se pohybují mezi dvěma a půl a třemi miliony korun, vložil ze svého přes sto tisíc.

Nižšími částkami - adekvátními pozici na kandidátce - pak přispělo i dalších devět nejvýš postavených kandidátů na ostravské městské kandidátce ODS.

„S těmito příspěvky byli v souvislosti s kandidaturou všichni seznámeni. Jsou, řekněme, morálně závazné, nejsou právně vymahatelné,“ vysvětlil Martin Štěpánek a dodal, že příspěvky na kampaň už všichni kandidáti zaplatili.

Finanční dary? Jen doporučené

Jak připomněl, ostravská ODS na kampaň využije například i peníze, které v posledních zhruba dvou letech ušetřila na provozních nákladech. „A ty tvoří nemalou část rozpočtu na kampaň,“ podotkl Štěpánek s tím, že v poslední době ostravští občanští demokraté hospodařili s přebytkovým rozpočtem.

Podobný přístup jako ODS volí například i TOP 09. „Jednadvacátého července se budeme bavit o rozpočtu naší ostravské kampaně. Plánujeme v něm počítat s penězi, kterými strana standardně disponuje, ale i s finančními dary kandidátů, kteří mají šanci dostat se do zastupitelstev,“ popsal ostravský městský zastupitel za TOP 09 Aleš Juchelka, který s největší pravděpodobností bude na jednom z čelních míst ostravské stranické kandidátky.

Na kampaň dá část výdělku, který v posledních čtyřech letech získal jako zastupitel. „Finanční dary na kampaň jsou ale jen doporučené. Rozhodně to nefunguje tak, že kdyby někdo peníze neměl, vezmeme to jako důvod pro vyškrtnutí z kandidátky,“ ujistil Juchelka.

Politoložka Jiřina Pavlíková kvituje, že kandidáti, respektive strana z příspěvků, jež získává i od státu za volební úspěch, hradí vlastní kampaň. „V pořádku to je, pokud jsou příspěvky určeny až po sestavení kandidátky, jinak řečeno pokud si kandidáti místa na kandidátce nekupují,“ zdůraznila politoložka.

Ne darům od firem provozujících hazard

I kandidáti ostravské ČSSD přispívají straně na kampaň. Týká se to třeba prvních třiadvaceti kandidátů na městské kandidátní listině.

„Pro úhradu kampaně do komunálních voleb využíváme jak tradiční členské příspěvky, tak finanční dary kandidátů. Rozhodli jsme se, že se letos úplně oprostíme od firemních sponzorských darů,“ uvedl šéf městské organizace ČSSD Adam Rykala. Jak ale podotkl, kdyby nějaká firma straně na kampaň přispěla, bránit se nebude.

„Ale chtěli bychom na to mít darovací smlouvu a zveřejnit na stranickém webu. Nechceme ale využívat podporu firem, které získávají městské zakázky, či provozují hazard,“ sdělil Rykala.

Předseda ostravské městské organizace hnutí ANO Richard Vereš řekl, že o financování kampaně zástupci hnutí jednají s prověřenými sponzory. „A na kampaň může dle svých možností přispět každý kandidát,“ doplnil Vereš s tím, že všechny dary jsou transparentně řešeny prostřednictvím darovacích smluv a seznam dárců je zveřejněn na webu.

V minulosti se už objevily případy, kdy například existovalo podezření z uplacení čela kandidátky na přání sponzora. Poukazovali na to například někteří členové moravskoslezské KDU-ČSL před posledními krajskými volbami. Zdejší stranické vedení tehdy jejich kritiku odmítalo (podrobněji zde).