Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Úředníci udělali chybu v katastru, stát může přijít o miliardu na silnici

  15:03aktualizováno  15:03
Česku hrozí, že bude muset zaplatit stavbu nového úseku silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou celou z vlastního rozpočtu. Velkou část z celkové ceny 3,6 miliardy korun má pokrýt dotace z EU. Silnice se ale pravděpodobně nestihne dokončit do konce roku a stát by tak o peníze mohl přijít.

Kolem stávající silnice z Ostravy na Opavu je možné už několik let pozorovat tu čilý, tu utlumený stavební ruch. | foto: Sdružení I/11

„Jeden problém je na Prodloužené Rudné, ten v současnosti s majitelem pozemku řešíme, druhý pak ve Velké Polomi, kde bylo požádáno o předběžné opatření, které bylo zamítnuto,“ řekl náměstek hejtmana Daniel Havlík.

„Tato stavba nás dneska pálí podstatně více než část Prodloužené Rudné, protože zde musí být do konce roku proinvestovány evropské peníze, do konce tohoto roku musí být stavba otevřena a zprovozněna od Opavy po hranice Ostravy,“ dodal

Stát zde může přijít až o miliardu korun z evropských dotací, kterou by pak musel zaplatit z vlastního rozpočtu. A to vše kvůli sporu s majitelem pozemku.

„V současnosti jde o zhruba osm milionů korun za pozemky, řešíme metodiku převodu, protože ŘSD má svázané ruce, co se vyplácení peněz týče - může vyplatit jen určitý násobek ceny a jen u části, která se týká tělesa silnice, ne přilehlých pozemků. Tam chceme zjistit, jaké možnosti máme my,“ doplnil Daniel Havlík.

Pře mezi ŘSD a majitelem pozemku se už dostala před soud. Pozemek byl vyvlastněn, jeho majitel se ale odvolal a kvůli chybě úředníků byl úspěšný.

Podle ŘSD udělali chybu úředníci katastrálního úřadu

„Nejprve proběhlo vyvlastnění, ale soud rozhodl o jeho neplatnosti, protože došlo k předčasnému zavkladování na katastru, tím vyvlastnění nenabylo právní moci. Je to záležitost ŘSD a katastrálního úřadu. Kdo má jaký podíl viny, si netroufám soudit,“ řekl náměstek hejtmana.

Možnost problému potvrdil i náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. „Určitá hrozba pozastavení stavby tady je, majitel pozemku se domáhá předběžného opatření zastavení stavby, u soudu sice neuspěl, ale odvolal se. My bychom chtěli, aby byl provoz tohoto úseku silnice zahájen na konci léta 2015, ale je to odvislé od rozhodnutí soudu.“

Podle Tomáše Opěly z ostravské pobočky ŘSD je vina na tom, že byl vyvlastněný pozemek do katastru zapsán dříve, než proběhly zákonné lhůty pro odvolání, na úřednících katastrálního úřadu. „Naše vina to není, my jsme nic neporušili,“ říká. „Nyní bude o odvolání rozhodovat soud. Jak rozhodne, uvidíme. Náš právník říká, že to tak může být, právník odpůrce zase říká, že ne.“

Zástupce ŘSD věří, že se navzdory soudnímu zdržení podaří dostavět silnici včas.

„Zatím stavíme podle harmonogramu a požadovaný termín bychom měli u úseku Mokré Lazce - Ostrava stihnout. Teoreticky bychom mohli stavět i nyní, žádost o předběžné opatření soud zamítl a odvolání zatím nepadlo, ale v zimních měsících vše dělat nelze.“

Podle plánu ŘSD by měl být úsek Mokré Lazce - Ostrava uveden do provozu v srpnu letošního roku.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.