Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radní se neshodli a město přišlo o sto milionů korun

  9:10aktualizováno  9:10
Až dosud semknutou ostravskou trojkoalici (ANO, ČSSD, KDU-ČSL) rozdělila veřejná zakázka na řadiče křižovatek. Kvůli ní se včera mimořádně sešli zastupitelé města. Po tvrdém souboji argumentů se většina rozhodla nehlasovat. Město tak přijde o slíbených 100 milionů korun dotací.

Ostravský primátor Tomáš Macura předpokládá, že policie bude muset prověřit i další městské zakázky. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na začátku nasadili kamenné tváře a skrývali silné emoce. Velmi rozdílné. U někoho převládalo pobavení, u někoho rozladění. Ale u většiny zřejmě strach.

„Raději nevzít dotaci než skončit ve vězení,“ nastínil důvod obav už před jednáním šéf opozičních zastupitelů za ODS Martin Štěpánek.

Příčinou sváru mezi politickými reprezentanty krajského města se stal projekt nazvaný „Podpora veřejné dopravy“. Jde o zakázku na dodávku „chytrých“ řadičů na 16 nejrušnějších ostravských křižovatek. Úkolem řadičů je komunikovat s počítačovými systémy řídicích jednotek ve vozidlech městské hromadné dopravy a umožnit jim přednostní průjezd křižovatkou.

Zatímco radní z řad ČSSD projekt prosazovali, členové koaličních klubů ANO i KDU-ČSL byli proti. Na úterním jednání rady se na společném stanovisku neshodli. Proto nechali rozhodnout zastupitele. Těm ale vadilo, že mají málo informací.

„Asi 600 vozidel Dopravního podniku Ostrava už je vybaveno řídicími jednotkami. Vysoutěžili jsme firmu, která má nainstalovat řadiče za 118 milionů korun, z toho asi 100 milionů zaplatíme z evropských dotací,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský (ČSSD).

Zakázka je podle kritiků předražená

Před včerejším jednáním neskrýval rozladění z toho, že půlroční práce celého týmu lidí, který pracoval na projektu řadičů, přijde vniveč a město navíc přijde o dotace.

„Když se podaří nainstalovat řadiče křižovatek, přinese to mnoho výhod: ustane zbytečné dobržďování a pády i úrazy cestujících před křižovatkami. Při hladkém průjezdu autobusů ušetříme pohonné hmoty i životní prostředí - do ovzduší vypustí vozidla veřejné dopravy méně škodlivin,“ líčil Hařovský.

Proti tomu nic nenamítají ani oponenti z ANO či KDU-ČSL. Měli ale několik důvodů, proč si nepřáli posun termínu dokončení dodávky o tři měsíce (do konce listopadu) ani podpis smlouvy s vítěznou firmou.

„Vzhledem k různým okolnostem výběrového řízení si myslím, že bude rozumnější soutěž zrušit a vyhlásit novou,“ řekl například primátor Tomáš Macura (ANO).

Podle něj je zakázka předražená. Navíc hrozí riziko, že společnost vyřazená ze soutěže by se mohla obrátit na soud a dosáhnout toho, že by nakonec město muselo uhradit celou zakázku ze svého.

„Myslím, že teď má město jiné priority. Ale když se rozhodneme soutěž zrušit a vyhlásit novou, budeme se na ni opět snažit sehnat dotace,“ dodal. 

Bojí se soudu s vyřazenou firmou

Stejně to vnímal i šéf lidoveckého klubu zastupitelů Zbyněk Pražák. „Pokud vyhlásíme novou soutěž, téměř jistě docílíme ceny pod sto milionů korun a bez rizika, že bychom mohli prohrát soudní spor.“

Ivo Hařovský kolegům oponoval: „Město by neprohrálo. Firma vyřazená ze soutěže se odvolávala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a ten všechny její námitky postupně smetl ze stolu. Firma sice nabízela asi o 30 milionů nižší cenu, podle mě podhodnocenou, ale při praktické zkoušce nefungovala komunikace mezi jejím řadičem a našim autobusem. Koupíte si nehrající televizor jen proto, že je levný?“

Odpůrci ale shodně tvrdí, že firma si stěžovala na příliš tvrdé podmínky zkoušky i hodnocení. I proto se bojí, že by mohla uspět u soudu.

Kromě sociálních demokratů nakonec hlasovali pro posun termínu jen komunisté. Ostatní se zdrželi. Znamenalo to, že zakázka se nedá stihnout. Zastupitelé poté celou soutěž většinou hlasů zrušili. Město tak přijde o 100 milionů korun.

„Schválené dotace rozdělíme na jiné projekty z celého kraje,“ řekl Josef Babka (KSČM), zastupitel Ostravy, náměstek hejtmana kraje i místopředseda výboru Regionální rady Moravskoslezsko, kde hlasoval pro přidělení dotace městu.







Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.