Od začátku listopadu začnou v Ostravě fungovat chytré zastávky. Poradí i slepým. Ilustrační foto.

Od začátku listopadu začnou v Ostravě fungovat chytré zastávky. Poradí i slepým. Ilustrační foto. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Chytré zastávky v Ostravě už brzy poradí i nevidomým lidem

  • 7
Lidé, kteří cestují po Ostravě hromadnou dopravou, se dočkali prvních inteligentních zastávek. Ty stály 17 milionů korun. Náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský přiznává, že vlastně ještě nejsou zas tak moc „chytré“, jak měly podle slibů být. Ale ujišťuje, že už brzy budou.

„V této chvíli je v Ostravě 38 lokalit se zastávkami městské hromadné dopravy, na kterých je 72 informačních panelů napájených elektrickým proudem. Na displejích zatím svítí jen jízdní řád, tedy čas odjezdu jednotlivých spojů,“ říká Hařovský.

„Už jsme ale začali testovat další funkce a počítáme s tím, že v plném provozu budou od 1. listopadu, kdy spustíme nový inteligentní odbavovací systém ve vozidlech městské hromadné dopravy.“

V úterý 6. října začali odborníci zkoušet další funkce nových zastávek v Husově sadu i u Elektry. Hařovský netají, že zatímco na jedné zastávce se jim je zprovoznit podařilo, na druhé ne. „Chce to ještě trochu trpělivosti, ale do konce měsíce si s tím odborníci poradí,“ nepochybuje.

Nevidomí lidé informace uslyší

Zastávky budou podle něj už za tři týdny poskytovat cestujícím včetně nevidomých podrobnější informace. Většina lidí si na světelných tabulích přečte třeba čas příjezdu i odjezdu spoje, délku případného zpoždění i jeho důvody, pokud se dají popsat ve spodním řádku panelu.

„Mohou se tak dozvědět o dopravních nehodách, ale také o případných průmyslových haváriích nebo jiném nebezpečí. Chytré zastávky tak mohou v nutných případech sloužit i jako varovný systém,“ vysvětluje Ivo Hařovský.

Zmíněných zastávek bude ve městě přibývat. A mají být tak chytré, že kromě lidí, kteří si informace přečtou, budou umět komunikovat i se slepými. Mnozí nevidomí lidé už mají speciální zařízení – malou krabičku, která funguje jako ovladač.

Díky ní se orientují například na úřadech vybavených zvukovými majáčky nebo právě v hromadné dopravě. „Pomocí tohoto ovladače jim zastávka přečte vše, co bude právě napsáno na její světelné tabuli,“ upřesnil Hařovský.