Řidiči si počkají na otevření mostů na D1 u Ostravy do konce října

  • 3
O zhruba dva týdny, do konce října, se prodlouží oprava mostů na dálničním přivaděči Místecká v Ostravě. Uzavřeny byly kvůli bobtnajícímu podloží, pilíře bylo třeba odkopat prakticky až k základům.

„Opravujeme mosty, které jsou pouhých sedm let staré a šest let v provozu, ale už jsou ve stavu, kdy se musely kvůli kritickému stavu uzavřít,“ vysvětlil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

„Harmonogram zahrnoval zhruba 110 dní práce, v současnosti už ale předpokládáme mírné zdržení, zhruba o dva týdny. Oba mosty by měly být uvedeny do provozu v poslední dekádě října.“

Řidiči se tak ještě minimálně měsíc na dálniční přivaděč nedostanou.

Do problémů se mosty podle ŘSD dostaly kvůli špatnému materiálu tvořícímu násep. Struska začala bobtnat a tlačit na mostní konstrukce, ty se začaly vychylovat.

Průzkumné vrty i materiál, který nechalo ŘSD v rámci oprav odstranit, ukázaly, že v náspech nebyla jen struska. Na některých výkopech je i laickému oku jasné, že hadry, kusy hadic, dřevo a další nesourodé látky kvalitě neprospěly.

Cena oprav je odhadnuta na 48 milionů korun a pro ŘSD je provádí externí firma. Nikoliv společnost Eurovia, která mosty stavěla. Ta se podílí jen na části oprav.

„Eurovia část závad uznala a na vlastní náklady je odstraňuje. O zbytku závad se ještě jedná,“ vysvětlil Jan Rýdl.

O příčinách a zodpovědnosti za vady rozhodne arbitrážní soud

Zbytek závad ale v tomto případě tvoří právě stěžejní problém této části dálnice, nebezpečné náspy. Za jejich bobtnání ale Eurovia vinu nést nechce.

„Stále platí, že z našeho pohledu je největším problémem mostů v Ostravě materiál, takzvaný studený odval, který tlačí na mostní opěry, a následná nedostatečná údržba ze strany ŘSD, především neprovádění rektifikace,“ odmítá odpovědnost společnosti Eurovia její mluvčí Iveta Štočková.

„O příčinách a odpovědnosti za vady spojené s působením tohoto materiálu jsme se s investorem neshodli, a proto o jejich řešení musí rozhodnout arbitrážní soud,“ dodává všeobecně očekávané řešení celé situace okolo ostravské části dálnice D1.

Na té je ostatně problémů daleko více.

„Hrubý odhad nákladů na odstranění škod se pohybuje okolo 2,5 miliardy korun,“ přibližuje rozsah záručních oprav požadovaných ŘSD jeho mluvčí. „Tato částka se ale zdaleka netýká jen společnosti Eurovia, ale všech firem a konsorcií, které tuto dálnici stavěly.“