Ministři dopravy Dan Ťok (vlevo) a financí Andrej Babiš (druhý zleva) si...

Ministři dopravy Dan Ťok (vlevo) a financí Andrej Babiš (druhý zleva) si prohlédli poničené dálniční přivaděče v Ostravě. Zcela vpravo ostravský primátor Tomáš Macura. (16. března 2015) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Dálniční mosty v Ostravě počkají na hokej, oprava začne po šampionátu

  • 28
Nikoliv v dubnu, jak se původně předpokládalo, ale až ve druhé polovině května začnou opravy dvou zánovních dálničních přivaděčů v Ostravě, které však jsou v havarijním stavu. Důvodem je konání hokejového mistrovství světa.

Vyplývá to z dohody mezi ministerstvem dopravy a ostravským magistrátem.

„Dohodli jsme se s ministrem, že by oprava dálničních mostů v Ostravě, které jsou v havarijním stavu, mohla začít bezprostředně po skončení mistrovství světa v ledním hokeji, které Ostrava pořádá od začátku května,“ přiblížil možný harmonogram prací ostravský primátor Tomáš Macura (hnutí ANO).

Ostře sledované mosty

„Chceme se tak vyhnout komplikování dopravní situace v době, kdy do Ostravy zamíří desetitisíce fanoušku i ze zahraničí,“ doplnil primátor.

Na mosty nyní mohou jen vozy pod tři a půl tuny, z provozu jsou tedy vyloučena nákladní vozidla. V době oprav však budou oba mosty zcela uzavřeny.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (hnutí ANO) by oprava mostů měla vyjít na dvacet milionů korun a potrvá zhruba dva měsíce.

„Vybírat budeme mezi pěti firmami, které budou mezi sebou soutěžit o ceně,“ řekl ministr dopravy. „Rozhodně mezi nimi nebude firma Eurovia, ta by pak měla celou opravu zaplatit. Spor s Eurovií se tak změní na spor o uhrazení takto vynaložených nákladů a odstranění reklamovaných vad.“

ŘSD: Na vině je Eurovia. Firma: Kdepak, to ŘSD

Nezávislé studie potvrdily, že ačkoliv jsou mosty jen šest staré, už jsou v havarijním stavu. Ředitelství silnic a dálnic si vinu přehazuje s firmou Eurovia. Podle ŘSD Eurovia použila jiné materiály, než měla, což vede k pohybu náspů a poničení konstrukce mostů.

Podle firmy se naopak ŘSD o mosty nedostatečně staralo a při jejich výstavbě požadovalo použití nevhodného materiálu, takzvaného studeného odvalu.

Eurovia odmítá mosty opravit na vlastní náklady, ŘSD proto nechá mosty opravit ve vlastní režii a náklady pak chce soudně vymáhat. „Právníci nám sice takový postup nedoporučují, ale nedovedu si představit, že bychom s opravou čekali až na rozhodnutí arbitráže, což může trvat nejméně rok a půl,“ vysvětlil ministr dopravy.

Na mostech se v polovině roku 2014 objevily trhliny způsobené pnutím stavby, mostní podpěry se podle ŘSD pohybují nerovnoměrně a ložiska jsou vysunutá mimo přípustné meze.

,