Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

V Ostravě budou jezdit zdarma i „mladší důchodci“. Ve Frýdku nadále všichni

  • 7
Zatímco lidé, kteří cestují hromadnou dopravou v krajském městě s krátkodobou papírovou jízdenkou, od ledna zaplatí o jednu až dvě koruny víc, tisíce dalších ušetří stokoruny měsíčně.

Nyní mohou po Ostravě cestovat zdarma kromě dětí do šesti let a držitelů průkazů ZTP jen senioři ve věku nad 70 let. Příští rok se věkový limit sníží o pět let.

„Městská hromadná doprava bude zdarma pro všechny ve věku od 65 let. Podmínkou je, že si koupí za 130 korun kartu ODISku, která vydrží šest let,“ říká náměstek primátora pro dopravu Ivo Hařovský.

V Ostravě žije téměř 35 tisíc seniorů starších 70 let. Ti budou i nadále jezdit zdarma jen s občanským průkazem. Nově k nim přibude skupina téměř 18 tisíc seniorů ve věku nad 65 let. Za jejich přepravu město zaplatí 30 milionů korun ročně.

Autobus mají zdarma a aut na silnicích ubylo

Frýdek-Místek nabízí jako jediné město v zemi městskou hromadnou dopravu zdarma všem cestujícím už od roku 2011. A nejen na území města. Cílem bezplatných spojů je stále víc okolních obcí: Staré Město, Sviadnov, Řepiště, Hukvaldy, Krásná, Staříč, Paskov, Žabeň, Baška, Janovice, Palkovice, Kozlovice, Metylovice, Fryčovice, Brušperk, ale i točna autobusů v Nové Bělé.

„Od 13. prosince budou moci využít MHD zdarma i obyvatelé sousední Dobré a Nošovic,“ slibuje mluvčí Frýdku-Místku Jana Matějíková.

Ačkoli město bude muset příští rok uhradit dopravci 67 milionů korun, politici projekt podporují a radní ho považují za úspěšný.

„Po zavedení bezplatné MHD klesla osobní doprava ve městě o čtyři tisíce aut denně, což přispívá ke snížení prašnosti a hluku i k nižší koncentraci škodlivin z výfukových plynů. Navíc k nám přijíždí víc obyvatel okolních obcí za sportem, kulturou, nákupy i službami,“ řekl náměstek Karel Deutscher.

V MHD přibyly tři miliony lidí

Dodal, že před spuštěním projektu evidovalo město 3,8 milionu cestujících přepravených autobusy za rok. Teď jich je o téměř 3 miliony více. Na lince do Bašky vzrostl počet cestujících dvojnásobně, ve spojích na Hukvaldy o 70 procent.

I v Karviné, Krnově či Havířově cestují senioři nad 70 let MHD zdarma. V Opavě mají slevu 91 procent. Mladší důchodci mají slevu jen někde: třeba v Opavě 25 procent, v Havířově mimo špičku 50 procent.

Kde nemají města hromadnou dopravu, dotují speciální taxislužby. Většinou pro seniory, v Bohumíně navíc i pro rodiče s dětmi do 6 let. V Orlové fungovala taková služba od roku 2008, ale přepravce ji zrušil, protože se mu nevyplatila. Město ji loni obnovilo a zájem je velký.

„Senior taxi teď pro nás provozuje Český červený kříž Karviná. Ročně nás stojí 70 tisíc korun. Služba je určená dlouhodobě nemocným lidem od 55 let a seniorům nad 60 let. Platí 11 korun za kilometr,“ říká mluvčí města Nataša Cibulková.

Od dubna má dotované taxi i Hlučín. „Seniory nad 70 let osmkrát měsíčně odveze za 15 korun na poštu, k lékaři, na náměstí a nově také k zámku, kde sídlí Klub seniorů,“ říká vedoucí hlučínského sociálního odboru Lenka Petermannová.

Stejnou službu nabízí i Karviná, kde o průkazku požádalo už 1 600 lidí. V Klimkovicích využívají ekologický elektromobil, který město pořídilo z dotace kraje.

„Za jízdu po městě platí senioři nad 70 let 10 korun, minuta čekání je stojí 5, cesta na porubskou polikliniku 40 korun. Když chtějí jet jinam, platí 8 korun za kilometr. Za zvýhodněné ceny ale mohou cestovat i jiní obyvatelé města a klienti lázní,“ líčí starosta Zdeněk Husťák.