Velké obtíže mívají vinou nedisciplinovaných řidičů i sanitky.

Velké obtíže mívají vinou nedisciplinovaných řidičů i sanitky. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Deset dní kolon. Jak vypadá silnice do Ostravy, kde řidičům „tečou nervy“

  • 3
Most přes Olši se postupně uzavírá. Na jediné kvalitní cestě z Karviné do Ostravy se tak už deset dnů tvoří kolony. Řidiči musí být trpěliví. Někdy nejsou. Předjíždějí. Policie proto vyjíždí do terénu a rozdává pokuty.

Je půl osmé ráno. Jedeme autem z Ostravy do Karviné. Sotva se přiblížíme k mostu přes Olši, vidíme řadu aut. "Tady si počkáme," napadne nás.

Cesta, po které se běžně jezdilo ve čtyřech pruzích, je už desátý den téměř uzavřená. Auta tam jezdí v jednom jízdním pruhu a dopravu řídí semafory. Od května se most uzavře úplně, auta budou jezdit po objížďkách.

Most přes Olši

Nejdůležitější silniční tah z Karviné do Ostravy - most přes řeku Olši bude od května do září uzavřený.

Nejkratší objížďky budou mít autobusy veřejné dopravy a lidé, kteří trvale žijí v dotčených oblastech. Další auta budou muset jezdit delšími trasami.

Po třech minutách čekání se auta v naší řadě pohnou. Jsme poslední. Než přijedeme k semaforu, je zase červená.

"Nevadí, další tři minuty nás nezabijí," říkáme si. O to víc nás překvapí řidič ve žluté dodávce, který jede za námi. Semafor jej očividně nevzrušuje - červená nečervená vjede do pruhu vyhrazeného pro autobusy, hasiče a sanitky, šlápne na plyn a žene se za autem, které jako poslední projelo na zelenou. "Je to dobytek," ohodnotí řidiče kolega za volantem.

"Někteří řidiči jsou netrpěliví a zbytečně riskují," potvrzuje karvinská policejní mluvčí Zlatuše Viačková. I proto tu policie posílila hlídky - hlavně v ranních a odpoledních špičkách. "Ta ranní je mezi pátou a sedmou hodinou, když lidé jedou do práce. Odpolední je po čtrnácté hodině, když končí ranní směna v dolech," popisuje mluvčí. Policisté kontrolují rychlost jízdy, zákaz předjíždění, ale i jízdu pod vlivem alkoholu nebo drog.

Zasahují i v případě, když na jedné straně mostu je více aut než na té druhé. "Na semaforu není možné upravit délku signálů podle aktuálního množství vozidel na jednotlivých stranách mostu. Do provozu proto vstupují policisté. Tam, kde je třeba, se snaží zkrátit čas čekání," líčí Viačková. Problém nastává, když přes most přejíždí auta z jedné strany a z té druhé potřebuje projet sanitka. Chvíli to trvá, než řidiči zaregistrují houkající vůz - a pak zbrkle brzdí, troubí.

Opravovaný most v Karviné se zcela uzavře v květnu.
Opravovaný most v Karviné se zcela uzavře v květnu.

Most přes Olši loni poničily povodně. Letos se strhne a postaví znovu. Ředitelství silnic a dálnic už má stavební povolení.

"Někdy je to tam o nervy, ale jen když člověk spěchá. Pokud jedu mimo špičku, počkám si v řadě ani ne tři minuty," říká devětadvacetiletý Ota z Karviné, který jezdí po mostě téměř denně.

Na silnici vjíždějí auta hned ze tří měst - z Ostravy, Havířova a Orlové. "Zatím se tam žádná velká nehoda nestala," klepe na dřevo policejní mluvčí. Řidiči se obávají, co bude, až se most uzavře úplně a oni budou muset jezdit po objížďkách. "Budou nás bolet. Většina povede po ne příliš kvalitních cestách," přiznal primátor Karviné Tomáš Hanzel s tím, že jedna z objízdných tras povede přes cestu na Český Těšín. Už nyní tu bývají zácpy.

Opravovaný most přes Olši bude znepříjemňovat dopravu řadu měsíců.

Opravovaný most přes Olši bude znepříjemňovat dopravu řadu měsíců.