Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Brusel tlačí na Česko i kvůli vzduchu na Ostravsku a ptá se: Co s tím uděláte?

Extrémně špatné ovzduší na Ostravsku a některých dalších místech Česka už zajímá i Evropskou komisi. Ta už podruhé urguje Českou republiku, aby vysvětlila, proč obyvatelé v letech 2007 a 2008 dýchali víc prachu, než povolují směrnice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ADix

...

Zajímalo by mě jaké sou naměřené hodnoty v noci, když vetšina lidí spí, uhlí a pet lahve v kotlich dohořely jen ty velké firmy pořád jedou...myslím že to je stejné ne-li horší stačí se podívat na světlama osvětlené NHčko...kouří se ze všech komínů a zdá se mi že i víc než přez den...

0/0
1.12.2010 9:24

Lokýt

Otázky Evropské komice

"Proč je kvalita ovzduší špatná?"

Protože v regionu jsou tři velké hutě.

"Jak chce ČR situaci řešit?"

Nijak. Lakšmí Mittal (Nová huť), Alexandr Abramov (Vítkovice) a Tomáš Chrenek (Třinec) jsou příliš mocní.

0/0
30.11.2010 7:02

Mar_Ker

Re: Otázky Evropské komice

Ano Mital, Abramov a Chrenek jsou mocní. Celý problém Ostravy a okolí je následující. Jenom na české straně jsou 3 velké hutě, k tomu koksovny a další těžký průmysl. Stejně tak je tomu i na jihu Polska. Zase ten těžký průmysl, doly hutě, koksovny. Takže velký problém je poloha a koncentrace průmyslu na relativně malém území, které špatně odvětrává díky převažujícím větrům ze severních směrů.

Emisní limity, které platí u nás jsou nastaveny podle evropských směrnic. Pravda chybí limit na emise nejjemnějšího prachu Pm2,5.

Další velký problém je doprava. Aut je ve městech moc, doprava houstne a tím taky houstne vzduch ve městech. Proto ty překročené koncentrace v létě (domky netopí, ohřívají jen vodu). Chybí tady obchvaty, přivaděče, rychlostní silnice. O ceně jízdenek hromadné dopravy škoda mluvit. Už dvěma lidem se vyplatí jet do centra autem.

Čím vším jsou lidi schopni v zimě topit, to je kapitola sama pro sebe. Vyjděte po setmění ven a dýchejte zhluboka....

0/0
30.11.2010 7:39

Lokýt

Re: Otázky Evropské komice

Jak auta, tak domácí topeniště jsou ve všech regionech - a srovantelné problémy tam nemají. Takže příčina je v tom, co je u nás jinak - a to je právě a výhradně ten průmysl.

Jinak samozřejmě ano, když už je jednou nasviněno, tak tomu ani kamna, ani auta moc nepomáhají. Ale třeba v dopravě fakt nemyslím, že by chyběly přivaděče (aby přivedly další auta?) a jiné silnice (ono čím víc máte silnic, tím víc máte aut), myslím že chybí fungující hromadná doprava.

0/0
30.11.2010 7:57

so01

Re: Otázky Evropské komice

Co se týče dopravní infrastruktury je ostravsko jednou z nejzanedbanějších lokali ve střední Evropě. Obchvat na Opavu snad nebude nikdy.

Co se týče lokálních topenišť nutno uznat, že na ostravsku asi žijí nejhloupější lidé, jelikož to, čím se topí tady je nehorázné a v tak velké míře rovněž nepoznané v jiných lokalitách.

A nakonec dobrá - zavřeme hutě, koksovny, strojírny apod., propustíme desetitisíce zaměstnanců a zrušíme X firem navázaných na tento resort. To se bude potom na ostravsku výtečně dýchat - ale problémem bude, že tu nebude co žrát!!

Ta situace nemá jednoduché řešení.

0/0
30.11.2010 9:02

corwin78

Re: Otázky Evropské komice

JJ, ostravská raketa je kvalitka - PET flaška naplněná veškerým hořlavým svinstvem udělá svoje.

0/0
30.11.2010 9:26

Lokýt

Re: Otázky Evropské komice

No generálně vzato být chudý je lepší než být mrtvý nebo chromý. Kromě toho, objem průmyslu dneska je ve srovnání s objemem před revolucí titěrný (většina ho po revoluci zanikla) a zatím pořád žijeme - tak nemyslím, že bychom nepřežili zánik i toho zbytku.

Ale jinak samozřejmě máte pravdu, však taky neříkám, že řešením je průmysl zrušit. Řešením je dát mu nůž na krk, že buďto bude čistý, nebo potáhne.

0/0
30.11.2010 9:50

martin496

k čemu to bude dobré???

česko soud prohraje, zaplatí pokutu a hádejte z čeho? Z našich daní, z čeho taky jiného, že? už to, že tým vědců řekne, že ten bor..l ve vzduchu dělá průmysl, a politici jako jeden muž tvrdí, že lokální topeniště a doprava, hovoří za vše. vymyslí se nová daň, lhostejno nyní, jak se nazve, a platit to budeme zase my. Indové se budou chechtat, radní si namastí kapsy a ještě zbude i na tu pokutu.

0/0
30.11.2010 5:11

kvak.nořič

a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

vzduch se sam vycisti?

0/0
29.11.2010 19:53

Konstrukter

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

ne, ale třeba se udělá něco aby se vyčistil. Třeba se sníží emisní limity.

0/0
29.11.2010 20:50

Lokýt

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

Emisní limity jsou v pořádku, chyba je v jejich ignorování.

0/0
30.11.2010 6:56

Konstrukter

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

Tak pokud se ignorují emisní limity, tak pak stačí dávat původcům těch emisí za překročení pořádné pokuty a oni si to příště rozmyslí.

0/0
30.11.2010 8:59

corwin78

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

Naše emisní normy jsou dobré, mám dokonce pocit, že jsou i přísnější, než v EU, problém je v tom, že na Ostravsku je  taková koncentrace průmyslu, že se to prostě nasčítá a je z toho, tato situace. Obrovským problémem jsou také imise z Polska a v neposlední řadě i znečištění z dopravy, která víří ten usazený prach.

0/0
30.11.2010 9:21

Konstrukter

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

Pokud jsou emisní limity takové, že dovolují pravidelné několikanásobné přeračování imisních limitů, tak nejsou dobré ale špatné.

Dokázal bych si představit systém, kdy budou emisní limity různé pro normální stav a třeba třetinové pro stav, kdy jsou překročeny imisní limity.

Bylo by to sice špatné pro některé průmyslové podniky, ale určitě přínosné pro obyvatele. Další věc je, že by tomu měla předcházet podrobná analýza příčin špatného ovzduší na Ostravsku, pokud by byla většina znečištění z Polska (což může být teoreticky pravda), tak pak by se to muselo řešit jinak.

0/0
30.11.2010 11:34

Lokýt

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

No jednak mi to, co píšete, moc nedává smysl (máme limit, ale ignorujeme ho, protože nad ním máme ještě jeden?!) a jednak už to tak v podstaně je (jsou limity, ale pak je ještě tolerance pro jejich překračování; že se překračuje i ta tolerance je jiná věc).

Hlavní chyba limitů je v tom, že platí jenom pro ty, kdo nemají zvláštní emisní pravidla (které většina největších znečišťovatelů má), a pokud jejich překročení způsobí oni, je to z hlediska zákona v pořádku.

A jinak vítr fouká tak půl na půl od severu a od jihu - takže jednou se svinstvo z polské strany žene na českou, jednou zas naopak.

0/0
30.11.2010 12:05

Konstrukter

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

Jsou limity emisní a imisní. Je v tom rozdíl.

Všichni znečišťovatelé mohou plnit emisní limity,ale přesto jsou imisní limity překročeny. Pak je problém buď v tom, že za znečištění může někdo jiný (doprava, topení, Polsko) nebo v tom, že jsou emisní limity pro konkrétní situaci na Ostravsku špatně nastaveny. Ale to opakuji, co jsme napsal ve svém předchozím příspěvku.

0/0
30.11.2010 12:53

Lokýt

Re: a co to pomuze dyz cesko pujde pred soud?

Aa, děkuju, ten rozdíl pojmů mi opravdu unikal. Tak v tom případě souhlas, oba říkáme totéž :)

0/0
30.11.2010 13:22

blp

ráno nad Ostravou

http://intelx.rajce.idnes.cz/nastenka/

0/0
29.11.2010 19:03

chachar58

Kdyby ten článek

nenapsala paní Radová, určitě by měl větší váhu. Takto je to "pouze" linie - MUDr Schallerová - Docent Jančík - profesor Šrám - Radová. Nesouhlasím s p.Madejem, zuřím, že se dusím i já (a nejsem dítě ve "sledované kategorii"), ale pokud má skutečně Brusel zasáhnout, musí pan Kajnar zvednout zadek a vyjet do Bruselu a informovat EU.. Jenže pan Kajnar bydlí v Beskydech a proč by si stěžoval, když si z ovzduší na ostravsku udělal soukromý - čtyřletý byznys.. Toho par..anta chci vidět sedět v base, že vědomě nechal zabít několik dětí (i dosplělých)..

0/0
29.11.2010 18:30

ulkik

Re: Kdyby ten článek

taky nechapu co za hlupaky si voli za primatpra nekoho, kdo bydli v beskydech. Je jasne ze tomu je kvalita ovzdusi u zadnice. Pokud by bydlel na fifejdach, tak ta fabrika (Moravskoslezke chemicke zavody, nyni BorsodChem MCHZ) by nemohla tak strasne smrdet.

0/0
29.11.2010 19:30

cvancara

Re: Kdyby ten článek

Co to meles ty blbe..? Se podivej, co se tam v chemicce delalo kdysi, a co tam jede ted.

Po povodni se polovina zavrela, a ted se zrusilo dalsi. Takove blby mam nejradej. ;-€

0/0
29.11.2010 20:21

b1olek

Re: Kdyby ten článek

R^

0/0
29.11.2010 21:58

ostravak73

Jseš úplně vedle

Dáme počty kolem Ostravy asi 25 vesnic, každá asi 300 domků v polovině se bude topit uhlím a pod. 25 x 150 =3750 domků 3750 x 5 kg prachových částic denně do ovzduší =18750kg prachu. Když to srovnám s počtem vagonů uhlí které spotřebuje vysoká pec a kolik vagonů uhlí denně aglomerace je tento výsledek směšný. Je to jako kdybys říkal že leino palacového pinče je stejně velké jako leino bernardína.

0/0
29.11.2010 17:26

Konstrukter

Re: Jseš úplně vedle

+ koksovny, chemičky, teplárna Třebovice, elektrárna Dětmarovice, ocelárny...

0/0
29.11.2010 20:49

2kedar

Re: Jseš úplně vedle

Hloupé žvásty někoho, kdo ani neví, jak se píše lejno a bernardýn se mi ani nechce komentovat, ale budiž!Podle vás už zřejmě ve zbytku republiky není jediná vesnice, kde se topí v lok.topenišťích??Jasně!Tak proto je všude čistý vzduch, jen ostravaci do kotla nafedruju sviňstvo,,,,co??A to, že se v polovině baráků topí marasem je taky pěkný blábol!Bydlím v nejpostiženější části OV a můžu říct, že minimálně 80% lidí tady topí plynem!Proč? 1.Cena topení uhlím se téměř vyrovnala plynu. 2.S uhlím je práce a špína. 3.Uhlí vyhasne....plyn ne!Většina lidí, kteří pracují, by na to zatápění ani neměla čas!Pamatuji si velmi dobře doby, kdy jsem musel vstávat o hodinu dřív jen proto, že jsem musel "rozhajcovat kotel"...Tak toho už doufám nebude!Příště se prosím zamyslete, než vypustíte blábol!!R.

0/0
30.11.2010 1:25

ADix

Re: Jseš úplně vedle

Pane nic proti ale uhlí ste kdysi kupoval ve zlatých dolech ? ;-) Jinak mě uhlí v kotlu vyhasne tak za 3-4 hodky podle toho kolik vzduchu tam nechávám proudit a ty 2 minutky kdy nediskutuju na forech a zajdu do sklepa přiložit mě opravdu nezabijou...a to mám 2 práce!!!

0/0
30.11.2010 8:44

corwin78

Re: Jseš úplně vedle

Láska zahřeje, ale uhlí je uhlí.

0/0
30.11.2010 9:16

semelik

Brusel, BACHA!!! já jednou taky tlačil,

nějak jsem to přehnal a nedopadlo to zrovna nejlíp.

0/0
29.11.2010 16:50

semelik

byla z toho kýla jako hrom

0/0
29.11.2010 16:50

semelik

navrhuju to tady napixlovat a vyvážet do Bruselu

ať si hoši taky užijou.

0/0
29.11.2010 16:49

Mar_Ker

Tak už i Brusel?

U nás v ostravské pánvi máme 3 problémy: 1) Průmysl; 2) Doprava; 3) Lokální topeniště, vše stejně a bez rozdílu.  Se stejnými problémy se potýká celé Dolní Slezsko. Není to tedy jenom náš problém a mělo by se to řešit i s polskou stranou.

Co s tím udělá ČR, toť otázka. Jak já to tady vidím tak v nejbližší době asi nic. Ale jak nám může Brusel pomoci? Nebylo by možné z evropských peněz podpořit rozvoj dopravní infrastruktury (zejména výstavbu dálnic, přivaděčů, rychlostních komunikací, obchvatů), prostě to co nám tady pan ministr Bárta tak velkoryse zastavil.

Investiční pobídky z peněz EU, které by pomohly odprášit hutní prvovýrobu a koksovny by asi v Bruselu neprošly.

Naši politici by se konečně měli postarat o to aby heslo "můj dům, můj hrad" neplatilo v případě, kdy některý dobrák topí doma vším možným a svými čmoudíky otravuje vzduch celému svému okolí. Vždyť kolik bylo investováno v 90-tých letech do plynofikace? Kolik plynofkovaných domácností topí opradu jen plynem? Co vy na to?

0/0
29.11.2010 16:41

ostravak73

Ty jseš pěknej kecalista

Jak můžeš srovnávat domkaře a hutní podniky.

0/0
29.11.2010 17:21

ulkik

Re: Tak už i Brusel?

mate pravdu. Doprava se musi resit obchvaty, a neni to tak spatne. Hodne chybi tech 6km dalnice, zapadni obchvat Poruby. Co nechapu, je znacna tolerance statu vuci prumyslovemu znecisteni. Kazdy den jezdim okolo Moravskoslezkych chemickych zavodu (nyni BorsodChem MCHZ), a to je smrad, to je desne. Nez to projedu kolem po Marianskohorske, tak me z toho nekdy boli hlava. A to nejsou zplodiny, exhalace, to jsu nejake zbytkove chemikalie, ktere proste pousti do vzduchu, to nemuze byt velky technicky i financni problem to nejak chemicky odchytit. Kdyz pak slysim ministra zivotniho prostredi, ktery rika, ze TOHLE znecisteni je v poradku a stat nemuze nic, protoze TOHLE je podle CR norem, tak neverim svym usim. Tak to ty normy v CR jsou velice mizerne, a ministerstvo by melo rychle navrhnout jejich zprisneni. Porad se ndava na Mittal (to je take bes), ale pride mi, ze BorsodChem se nepravem prehlizi.

0/0
29.11.2010 19:38

Bouchal

Re: Tak už i Brusel?

Myslím, že než začnete psát bludy a la "Madej", "Kajnar", "Novák" a jím podobní, že na znečistění se stejně podílejí průmysl, doprava a lokální topeniště, tak by jste si o tom mohl něco přečíst!!!! Toto možná platí pokud zprůměrujete celý Moravskoslezský kraj. Pro Vaši představu, je to stejné jako když jeden sní půlku kuřete a druhý nic. V průměru snědli každý půlku. Pro Ostravu, Bohumín, Karvinou, Havířov, Třinec to není v žádném případě pravda!! Myslím, že hlavním cílem těchto lží je prosadit v Ostravě investice, které sice ovzduší nepomohou ale mohou pomoci kapsám některých politiků, či stran. Zkuste hádat kterých?! Pánové na magistrátě a kraji jsou mistři v zacházení s čísly. Prezentují je jak to zrovna potřebují, místo toho aby zvedli zadek a začli něco dělat, i když to bude třeba bolet. Bez toho se Ostrava nepohne kupředu.

0/0
29.11.2010 21:58

rdm1

Re: Tak už i Brusel?

Doprava a lokální topeniště jsou na celém území republiky a např. v případě Brna a Prahy budou jistě na intenzívnější úrovni, přesto tam tak kritický stav jako v Ostravě není. Jistě mi také vysvětlíte, jak je možné, aby byly lokální topeniště takové "zlo", když v letních měsících, také docházelo a dochází k překračování limitů.

Co se týče plynu, tak se zamyslete, proč jím i přes "štědré" dotace lidi netopí? ano, je to jeho cenou, která od té doby celkem výrazně vzrostla, když obyčejní lidé nemohli uplatiti politiky, aby jim cenu garantovali, tak jak to politici udělali, pro fotovoltaiku.

A pokud snad vznikne nějaký stupidní zákon, který bude umožňovat nějakému úředníčkovi vstup na můj pozemek bez soudního příkazu, tak to bude jen další z řady důkazů návratu zpět do totalitního režimu, kdy stát říká co a jak máme dělat a nedejbože, abychom to dělali jinak. Tentokrát to však nebude pod taktovkou komunistických Rusů, ale eurosocialistického Bruselu...

0/0
30.11.2010 1:07







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.