Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Čtyři roky od vlakové tragédie ve Studénce. Viníci jsou stále neznámí

Ani čtyři roky od železniční tragédie ve Studénce není jasné, kdy soud s deseti obžalovanými skončí. Cestující i strojvedoucí to považují za velmi smutné. Nyní oslaví, že se podruhé narodili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Templ

.....

A nebude to tím, že nejsme právní, ale právnický stát?

+2/0
10.8.2012 6:56

radek.sei

Olympiáda

Osmý srpen 2008. V čínském Pekingu bojují sportovci na olympiádě....to by mě zajímalo, v čem bojovali, když bylo zahájení...dělníci přece spěchali, aby ho stihli...jestli si chce novinář vydělávat vymyšlením žvástů, tak by měl jít dělat jinam...Rv

0/0
8.8.2012 11:33

FiRan

Re: Olympiáda

No bylo to vyhlášené (poplach) okolo půl jedenácté a když jsme se po výjezdu vrátili, tak v televizi běžel živě přenos ze zahájení LOH 2008 Beejing.

0/0
8.8.2012 11:40

231/4

Re: Olympiáda

Nevím jak v Pekingu, ale v Londýně se první zápasy odehrály ještě před vlastním zahájením.

0/0
8.8.2012 12:30

rqmark

Nějak nechápu rozhořčení lidí nad soudy

Soudce který případ vede, nerozhodne v tomto případě jinak, než  na základě znaleckých posudků. A pokud ty jdou proti sobě, a každý tvrdí něco jiného, tak se nedivím, že soud nerozhodl. Z toho se dá usoudit, že i znalci se neshodnou na příčině / vině. Proto je obdivné sledovat místní odborníky, kteří mají jasněji jak soudní znalci ;-D

+1/0
8.8.2012 10:51

Wajco1

Re: Nějak nechápu rozhořčení lidí nad soudy

Tihle znalci vyhotoví posudek vždy tak, aby zněl ve prospěch strany, která je platí!!! Proto jsou i mnohem jednodušší případy "mekonečnými příběhy"!!!

0/0
8.8.2012 12:02

231/4

Re: Nějak nechápu rozhořčení lidí nad soudy

Když tedy soud pověří znalce vypracováním posudku, tak bude znít ve prospěch soudu?8-o

0/0
8.8.2012 12:12

rqmark

Re: Nějak nechápu rozhořčení lidí nad soudy

Zní to podivně že? No ale pokud popustíte uzdu fantazii, tak to vlastně znamená, že soudce zi zajistí 100% nevinu... a to i přestože že ho nikdo neobžaloval. No sichr je sichr.;-D

0/0
8.8.2012 12:40

tetra-hedron

Ja to rikam porad

ze CR neni pravni stat. Tohle je proste neakceptovatelne.

+1/0
8.8.2012 10:48

markaspar

Bögl & Krýsl

Této firmě se několik měsíců před nehodou ve studénce povedl jeden husarský kousek, v Olomouci Neředíně jim na stavbě obchvatu praskl most pro cyklisty, byl to nový most postavený na dvou nově navršených kopcích, most se celý pohnul, prasklo zábradlí a z mostu na dálnici pod ním spadly dvě velké betonové části mostu, jediné štěstí bylo že obchvat ještě nebyl zprovozněn, firma Bögl & Krýsl to svedla na motorkáře který most rozhýbal. Když se stala nehoda ve Studénce a začalo se o této firmě mluvit docela mě to dojalo.

+1/0
8.8.2012 10:45

Jozxyqk

fakt

je to ostuda, nejen soudů, ale i politiků ;-)

0/0
8.8.2012 10:41

andre01

Viník?

Opět soudy dokazují jak jsou neschopné. Není možné, aby za 2 roky nic nevyřešily.

0/0
8.8.2012 10:29

anžto

Re: Viník?

4 roky

0/0
8.8.2012 10:32

andre01

Re: Viník?

Kdybych to nepřehlédl tak by teď byl asi příspěvek smazán.

0/0
8.8.2012 10:49

holes6

druhé narozeniny

neoslaví náhodou čvrté nerozeniny? ;-)

0/0
8.8.2012 10:23

syn.temp

Re: druhé narozeniny

čtvrtý výskyt druhého narození se je asi myšleno...

+1/0
8.8.2012 10:27

231/4

Re: druhé narozeniny

Třetí výročí druhých narozenin.

0/0
8.8.2012 12:13

qayy

Je dosť možné, že ten súd bude trvať aj 20 rokov,

nie preto, že by vyšetrovanie trvalo 20 rokov, ale preto, že na súdoch sa vedú takticko strategické vojny, ktoré upravia pravdu tak, aby vinník mohol bezstarostne žiť ďalej a za svoj skutok nemusel niesť následky. Vyhovuje to všetkým okrem poškodených, ale tí sú zväčša aj tak mŕtvi. 8-o

0/0
8.8.2012 10:21

ProsteJenda

Vinici znamí jsou

jen se prejmenoval z ODS na Eurovii a kradou v Ceskou dal ;-€Rv

+3/0
8.8.2012 10:15

Achille Volfoni

Re: Vinici znamí jsou

přesně tak

+1/0
8.8.2012 10:18

ProsteJenda

Re: Vinici znamí jsou

Nejsmujtnejsi je, ze potom vse co maji na svedomi, je cesti politici dal prosazuji. Asi vi jak spravne hrat malou domu. Vcera jsem jel Olomouci, jedna z nejvetsich krizovatek se meni na kruhac a velky bilboard, zde stavi Eurovia. Jen jsem si povzdechl a jel dal.

0/0
8.8.2012 10:23

bananovy_mugacek

Re: Vinici znamí jsou

Jsem si to nasel, a eurovia je akciovka, patri do koncernu vinci, ktery patri buhvikomu a zamestnava celosvetove 162000 lidi. Nijak nerozporuju, ze se jedna o ksindlzlodejskou firmu, ale v tomhle clanku se mluvi o necem jinem, a i kdybychom hodili celou vinu na tuhle firmu, tak furt nevim, koho presne by se dalo jednoduse obvinit a odsoudit. Proste je to komplikovane a nedivim se, ze se to tahne a tahnout bude

0/0
8.8.2012 10:31

Sanjuro

Re: Vinici znamí jsou

"jen se prejmenoval z ODS na Eurovii" - lež

0/0
8.8.2012 13:33

rqmark

Obhájci se to snaží rozmělnit, nicméně mají pravdu

že je tam více provinění (sešlo se několik okolností naráz). Hlavní provinění však nesou stavaři. Je potřeba prokázat, jestli projektant nebo realizace. To že spadl most na vlak, je obrovské neštěstí. Jenže i kdyby tam ten vlak nejel, a stáli tam pouze nějací dělníci a zabilo je to, tak se nikdo nebude zabývat, jak je možné že vlak jel tolik a proč nejel méně. Ano, i uředníci (drážní úřad, stavební úřad, ten kdo povolil rychlost, stavební dozor...) by měli dostat přes prsty, ale za katr by si měl sednou někdo ze stavařů.

+2/0
8.8.2012 10:12

bananovy_mugacek

Re: Obhájci se to snaží rozmělnit, nicméně mají pravdu

Vyborne, mily watsone, pripad je vyresen, sednout si pujde nekdo ze stavaru, kdo a na jak dlouho urcime hodem kostkou a cely nas lidovy soud se muze odebrat na pivo

0/0
8.8.2012 10:46

rqmark

Re: Obhájci se to snaží rozmělnit, nicméně mají pravdu

Koho jiného by jste chtěl posadit. Vypravčího, nebo strojvůdce že najel vlakem do mostu? ;-)

0/0
8.8.2012 11:13

bananovy_mugacek

Re: Obhájci se to snaží rozmělnit, nicméně mají pravdu

Ja to nevim, mozna nekoho z tech stavaru, ale nevim koho, ja se jen divim, ze zdejsi stado to vi...

0/0
8.8.2012 11:37

bananovy_mugacek

objevuje se zde velmi malo

Inteligentnich komentaru, resp komentaru, jejichz autor by se pred napsanim prispevku trochu zamyslel. Soud trva tak dlouho prave proto, ze moznych viniku je hodne, asi mnohem vice, nez tech deset obzalovanych, svuj dil viny nesou lidi ze stavebni firmy, projektanti, lidi od drahy i ze statnich kontrolnich organu, a tezko muze soudce behem tydeniho procesu poslat pausalne vsechny na 10 let sednout

0/0
8.8.2012 10:06

vaclav13

Re: objevuje se zde velmi malo

Lidi od dráhy nebo od SŽDC se mohou těm právníkům jen smát. Dráha v tím nemá vůbec co do činění, protože je jen jedním z uživatelů kolejí. A SŽDC vám zpomalí dopravu a nebo i udělají výluku, ale musíte o to požádat a taky to zaplatíte. Není povinnost SŽDC denně několikrát oblítat všechny koleje a zjišťovat zda se tam nějaké solvíny zrovna nechystají s něčím manipulovat. Když budete makat s jeřábem poblíž vedení vn nebo vvn, tak to taky musíte dát energetikům vědět. Tady chtěli páni podniketelé ušetřit na nové mercedesy a sakra se to nepovedo.

0/0
8.8.2012 10:14

syn.temp

Re: objevuje se zde velmi malo

Tak nemůžeme vyloučit že SŽDC oficiálně vyrozuměno bylo, dost možná i povinně požádáno o stanovisko... druhá věc je jestli z podkladů vyplývalo že by celá operace mohla ohrozit provoz probíhající pod mostem nebo zda to bylo prezentováno tak že se "nic nemůže stát" a že tedy není důvod provoz jakkoliv omezovat...

Mimochodem ovšem doufám že součástí povinností SŽDC JE oblítávat koleje, když už tak aspoň kvůli přírodním jevům které jaksi nemají povinnost ohlašovat kde se vyskytnou (pád stromu atd)...

+2/0
8.8.2012 10:26

vaclav13

Re: objevuje se zde velmi malo

Ano mohlo být vyrozumněno ve stylu, že si tam bude někdo 2 roky hrát s mostem s tím, že vše další se bude řešit konkrétními požadavky podle harmonogramu prací. Když to nazvu zjednodušeně. Kámoš, co studoval dopravní techniku, mi potvrdil, že se to tak dělá. Prostě se podle postupujících prací řeší krátkodobá snížení traťové rychlosti a nebo úplná výluky. Tady to ovšem vypadá na takové to typické české "Franto, tak to tam šoupnem. Vždyť to máme zmáklý, nic se nestane a ušetříme prachy za výluku". A ono se stalo. Jinak koleje se samozřejmě kontrolují, ale jaksi se před průjezdem každého vlaku a tady by ani to nepomohlo.

0/0
8.8.2012 11:17

Vodník+

BUDE TO DLOUHÁ A URPUTNÁ PRÁVNÍ BITVA

Žádné neštěstí nemá jednu jedinou příčinu a jednoho konkrétního viníka, na kterého by šlo snadno ukázat prstem. Téměř vždy jde o kombinaci více vlivů, lajdáctví, technických závad apod., které by samy o sobě nemusely nic vážného způsobit, ale pokud se naráz nevhodně zkombinují tak je výsledkem malér. Příkladů v minulosti byla spousta, stačí připomenout např. Titanic nebo srážku dvou B 747 na Kanárech. Tohle je podobný případ.

Že se nikomu nechce do krimu a právníci budou dělat možné i nemožné, aby z toho své mandanty dostali je samozřejmé. Je to jejich práce za kterou jsou luxusně placení. Proto se domnívám, že z trestního hlediska tento případ vyšumí do ztracena.

Do budoucna by však pomohlo kdyby za všechny nehody a škody na stavbách vždy odpovídal generální dodavatel a to i v případě, že by to zavinil jejich subdodavatel. Nemuselo by nutně jít o odpovědnost trestní, ale občanskou, tj. povinnost zaplatit škodu. Zatím poškození čekají na odškodnění než soud rozhodne kdo za to může.

+1/0
8.8.2012 10:05

syn.temp

Re: BUDE TO DLOUHÁ A URPUTNÁ PRÁVNÍ BITVA

Tak to rozhodně, ono to tak doposud není? Jako tedy že hmotnou odpovědnost nenese ten kdo uzavřel kontrakt, ať už si to rozdělil dále na kolik chtěl dílčích subkontraktů (koneckonců podle znění smlouvy pak klidně může následně zkoušet vydobýt náhradu od subkontraktorů ale to už je jeho plně soukromá válka)? Pokud ne tak už to dávno mělo být...

0/0
8.8.2012 10:19

vaclav13

Re: Viníci jsou jasní.....

Přejímání svislého zatížení je jenom jedna z funkcí, kterou příčné pražce mají. Navíc tvoří spolu s kolejnicemi takzvaný kolejový rošt, po kterém se váha podvozku roznáší. Doporučuji si nastudovat něco o konstrukci železničního svršku. Tady jste se skutečně moc netrefil. Takže znovu a lépe, takto ty šmejdské podnikatele moc neochráníte.

0/0
8.8.2012 10:09

král

Re: Viníci jsou jasní.....

S těmi pražci - Ono "roznášení váhy" (zřejmě jste měl na mysli snížení měrného tlaku vyvolané hmotností soupravy) a "přejímání" svislého zatížení (zřejmě jste měl na mysli to a¨by se kolejnice nebořily pod tíhou soupravy do podloží) je de facto jedno a totéž. Jinak vás mohu ubezpečit, že nemám vůbec potřebu nikoho chránit, žiji od místa nehody stovky km, pracuji v naprosto jiném oboru s nikým ani ze stavebníků, ani cestujících příbuzný, .... Prostě je mi to celé šuma fuk. Vím jen jedno. Ž by soudu nesmírně pomohlo, kdyby se alespoň 5 náhodně vybraných zdejších diskutérů přihlásili jako klíčoví svědci  a odborníci přes stavby mostů. A vím to, že tyto procesy trvají velmi dlouho kdekoliv na světě. Vzpomeňme kupř. na havárii amerického tankeru EXXON VALDEZ, kdyjen vyšetřování a podání žaloby soudu se táhlo bezmála 10 let.

0/0
8.8.2012 10:28

studuji VŠ cenzorskou

může za to Voloďa z Ukrajiny

a hotovo :-P

0/0
8.8.2012 9:50

JAR-47

VINÍCI ?

ti jsou jasní jen nikdo z nich a jejich okolí nemá tu odvahu a profesní čest říci ano bylo to tak a tak a udělali jsme chybu, jen obvyklé české uhýbání před problémy a čímkoliv s odpovědností Rv

0/0
8.8.2012 9:43

JAR-47

Re: VINÍCI ?

a k tomu šlendrián našeho stále ještě ,,socialistického soudnictví ,, s kvalitou soudců Rv

0/0
8.8.2012 9:45

rundlik

Re: VINÍCI ?

R^

0/0
8.8.2012 9:49

sluni-sluni

Re: VINÍCI ?

tak už v prvopočátku bylo dílo zadáno projektantovi který v životě nic takového nedělal, bylo to ze známosti, pak tam pracovali lidi co tam pracovat neměli.. a atd atd... ale holt viník nebude známý ještě pár let a pak to vyšumí protože to na někoho hodí a on shodou okolností před měsícem umřel...

0/0
8.8.2012 10:03

Já, Claudius

Viník neznámý?

Viníkem je jednoznačně člověk, který povolil provoz plnou rychlostí po té koleji v době, kdy se manipulovalo s tak velkým a těžkým dílcem.

0/0
8.8.2012 9:34

pteryx

Re: Viník neznámý?

A firma která neprostetovala na stavebním ouřadě, neodstoupila za takových podmínek od smlouvy, naopak tam dala slabší nosníky než mají být a zajistila je nedostatečně dřevěnýma špalkama, ta není zodpovědná ani trochu? Svatá prostoto.

+2/0
8.8.2012 9:37

proost

Re: Viník neznámý?

On totiž nikdo neřekl že se bude manipulovat a nikdo nepožádal o omezení rychlosti. A SŽDC nemá povinnost organizovat detektivní pátrání a zkoumat, kdy kdo bude dělat u trati něco nebezpečného. Podle mého názoru je neoddiskutovatelná vina u stavební firmy, shodou okolností se tehdy jmenovala ODS. Takže stejné intriky, lži a podvody jako její stavnější kolegyně z politiky.

+2/0
8.8.2012 9:37

král

Re: Viník neznámý?

I kdyby to nakrásně bylo tak jednoduché a neoddiskutovatelné jak se nám tu snažíte naznačit a zároveň i s bystrostí sobě vlastní jste si všiml, že zkratka Ostravské dopravní stavby zní stejně jako název politické strany, takže jsou vlastně kolegyně, stále je potřeba najít konkrétní osobu, která něco uděla tak špatně, že ji za to potrestat. Firmu do vězení pošlete těžko, resp. můžete ji tam poslat třeba x-krát denně dopručeně, protože firma de jure není nic jiného než A4 list papíru (říká se tomu výpis z Obchodníku rejstříku). Pokud jste měl ovšem na mysli přímo majitele, nebo více majitelů, ti patrně v daném okamžiku na stavbě se nepohybovali, žádný špatný úkon neučinili, takže trestně odpovědní nejsou.  Pokud např. řidič tramvaje v Praze z nepozornosti přejede chodce, asi skončí ve vězení. Zcela jistě ale soud nepošle do vězení ředitele, případně představenstvo Dopravního podniku jenom proto, že ten řidič byl jejich zaměstnanec.

+1/0
8.8.2012 9:55

Velkej chytrak

Re: Viník neznámý?

zajímavé - vyjmenoval jste,kdo je podle Vašeho názoru nevinný či nepostižitelný ...

Domníváte se,že někdo nese odpovědnost ? Jestliže firma,tak ta má své statutární zástupce - ti jsou první na ráně.

0/0
8.8.2012 10:00

král

Re: Viník neznámý?

jak je tedy možné, že za "slavnou" nehodu u Nažidel bručí v base řidič busu a ne majitel firmy jíž byl zaměstancem, jak to, za opilého montéra spadlého ze sloupu v Horní Dolní Lhotě  nebručí v base generální ředitel ČEZu coby statutární zástupce firmy ve které pracoval, jak to, za špatně provedenou operaci v nemocnici je potrestán lékař který pochybil a ne její vedení, poř. zřízovatel, .... atd, atd. ? Všichni tito jsou přece první na ráně.

0/0
8.8.2012 10:08

syn.temp

Re: Viník neznámý?

Ano, jistě, pokud existuje konkrétní vinník (člověk který udělal něco co neměl, případně neudělal něco co udělat měl) tak je (snad) potrestán, nicméně tu pokud vím máme nově i institut trestní zodpovědnosti statutárních zástupců za činy právnické osoby ne?

0/0
8.8.2012 10:32

král

Re: Viník neznámý?

to ano, ale týká se to úplně jiného a přesně vymezeno typu trestné činnosti. Be ohledu na rozměry této velké tragédie nemůže být nikdo viněn z ničeho více než max. těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Pokud se někomu konkrétnímu podaří tu nedbalost a porušení pracovních povinností prokázat.

0/0
8.8.2012 10:40

Velkej chytrak

Re: Viník neznámý?

řidič u Nažidel je jasný - udělal řidičskou chybu ( běda ovšem kdyby neměl v pořádku např. zdravotní prohlídky,proškolování a další administrativní, řekněme, formality .)

Takže se jednalo u Nažidel o selhání jednotlivce.

Zde je evidentně selhání systémového charakteru - ( formální stavební dozor,porušení technologických postupů atd... - a za to nese odpovědnost představitel firmy - JEDNOZNAČNĚ !!!!

0/0
8.8.2012 11:19

syn.temp

Re: Viník neznámý?

Možná jen šťourám ale docela klidně se může stát že ve vězení skončí ředitel, pokud se zjistí že toho řidiče zaměstnal (a řízením tramvaje ho pověřil) neoprávněně, když tento neměl třeba oprávnění anebo neabsolvoval povinné školení BPOZ atd...

0/0
8.8.2012 10:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.