Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

To jsem ještě nezažila, řekla znalkyně Pošvářová k mostu ve Studénce

Spousta chyb od přípravy stavby, přes komunikaci mezi firmami a projekt až po osudné zasouvání mostu. Tak zhodnotila znalkyně Miloslava Pošvářová rekonstrukci silničního mostu ve Studénce, který se zřítil na koleje před mezinárodní rychlík. Znalkyně přiznala, že se často nestačila divit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M81i87r39o61s76l96a68v 33Z10i76k58m28u92n53d 7839283934793

Nezavřou nikoho, protože nikomu se nadevší  pochybnost nepodaří u soudu prokázat, že "jeho" chyba zavinila bezprostředně pád mostu ...  

První osoba udělala chybu, ale ta pád mostu nezavinila, u druhé osoby to platí taky, u třetí rovněž a teprve chyba desátého člověka v návaznosti na chyby předchozích osob, o nichž ale nevěděl, byla tím klíčovým omylem, který vedl k pádu mostu, ale jeho "předchůdce" nelze trestat, protože oni nemohli vědět, že jejich "následníci" udělají něco špatně ...  

Připomínám, že most nespadl při nějaké manipulaci s konstrukcí, ale při uklízení "stavebního bordelu" pomocnými dělníky, který předcházel plánovanému posunování mostu v době provozní výluky na trati. 

Z tohoto pohledu bylo omezení rychlosti nepotřebné ... z logiky věci měla být snížena rychlost po celou dobu výstavby, bez ohledu na to, zda se na mostě pracovalo či nikoli ...  zákon o drahách něco podobného striktně nestanoví ...

0/0
30.3.2014 14:56

V41l27a68s55t97i63m62i24l 16H53a53l31b67i64c21h 8123525476318

Nakonec zavřou nočního hlídače .

+1/0
27.3.2014 15:29

L27u81d79v56í26k 23G52a11j46d98o37š93í63k 2325673244372

No hlavně že majitel Eurovie si pořídil v Praze vilu za 60 mega kterou za dalších 20 mega rekonstruuje.

Spadlé mosty a zvlněné dálnice mu evidentně moc nevadí... :-/

+6/0
26.3.2014 18:19

P41a36v89e74l 97O61d89r25a78z78i18l 6924169897100

Jinde by chodil kanálama, v ČR dostává další a další státní zakázky...

+1/0
27.3.2014 14:46
Foto

G45e95o76r97g60i70s 51F42a55s62u25l24i78s 1586893973

Šlendriánu na stavbách velmi přibylo, někdy se člověk opravdu nestačí divit, co prochází. Vinou je ale honba za co nejmenšími náklady. Pak už to jde ruku v ruce. Kvalitní projekt se za pár šupů udělat nedá, stavba je pak dělána nezkušenými (ale levnými) lidmi a člověk se pak nestačí divit s jakou fušeřinou se v klidu staví. A stát? Stát měl donedávna (nevím, zda li už to konečně nezměnili - snad letos) ve výběrových řízeních jako jediné zákonné kritérium nejnižší CENU!!! Neuvěřitelné! Takže ČD si vybralo (muselo) nejlevnějšího dodavatele na rekonstrukci mostu, pod kterým při rizikových fázích ani neomezilo dopravu! Jaktože nesedí na lavici obžalovaných někdo z ČD?!

+6/−2
26.3.2014 18:04

J10i50n82d70ř26i57c55h 28Š29k88o41p47e44k 4435181390185

účelově přiohnutá polopravda !!

Byla by situace lepší, pokud by se vedle ceny hodnotila i délka záruky (např.) ? vyhrála by firma s nabídkou třeba o 10 % dražší jen proto, že by nabídla záruku 30 let. Už se ale zapomíná, že firma tu dnes je a zítra být nemusí, takže záruka by byla jaksi o ničem

Víš, kde je problém ? 1) v projektu - investor chce ušetřit, tak nechce projekt moc rozsháhlý, protože by to bylo dražší, 2) nekvalitní projekt = nejasnosti a prostor pro "improvizaci" při stavbě, 3) odfláknutý stavební dozor

Je sice in svádět vše na to, že ve výběrku je nemůže hodnotit výše pokuty za prodlení, doba splatnosti a podobné obskurnosti, ale pravda je úplně někde jinde :-)

+1/−1
26.3.2014 18:55

P36a57v66e55l 68O63d66r88a93z44i22l 6824479217650

Ten podmiňovací způsob není přesný, taková výběrka se zadávala, že tam byl parametr délka záruky vážený, tj. max. bodů dostala firma s nejdelší zárukou, což dali třeba 100 let (sročko) a byli vysmátí.

0/0
27.3.2014 14:48
Foto

T87o79m17á52š 33K29r83a87u49s 8579772712386

Ta stavba nebyla pro ČD, ale pro Moravskoslezský kraj. Výběr firem proto logicky nedělala firma ČD,

+4/−1
26.3.2014 19:00
Foto

G14e96o21r54g84i15s 51F11a33s52u40l86i26s 1816313233

Sory. To sem spletl. Ale to je jedno. Zadavatelem byl kraj tedy se musel ridit zakonem o verejnych zakazkach.

+1/0
27.3.2014 12:42

P43e44t81r 77F75r59a63n36c 9647161888518

Zkuste si dohledat, komu ten most patří.

+1/0
26.3.2014 20:03

R69a26d96i90m 90P37o84l95á33š67e96k 9416683649649

Podle mně stát buďto z hlouposti nebo ze snahy ušetřit na přípravách projektů nějakou stotisícovku nebo miliónek nedělá projektovou přípravu svých projektů. Konkrétně všelijaké přípravné projekty a potom nějaké rozpočty připravovaných projektů na ceny v místě a čase obvyklé. Stát se tak vymanévruje z pozice odborníka, který ví, že projekt předepsané velikosti a rozsahu je možné realizovat  minimálně za tolik peněz +- řekněme 20 % do pozice křena. Který v jednom případě zaplatí to, co mu vybraná firma uvede na fakturu, i kdyby to bylo dvojnásobek skutečné ceny projektu a ten ještě realizuje nekvalitně stejně tak jako v druhém případě u firmy, která se mu nelíbí, míní zaplatit jen 20 % ze skutečné ceny a o zbytek se soudit, i když firma vyfakturuje skutečné náklady a projekt udělá pečlivě a kvalitně.

0/0
27.3.2014 2:57

M37i76r65o16s47l61a73v 16Z22i95k93m62u54n42d 7839883784263

A co by tam dělal ? ČD jsou dopravcem ... s mostem mají společného akorát to, že jim zlividoval lokomotivu a vozy ...

0/0
30.3.2014 14:58

P98e40t16r 54M49a94r87e95č35e89k 1743471499188

Je zde někdo z oboru ? Zajímalo by mne zda ty vozíky jedou celou dobu zasouvání po oněch relativně úzkých traverzách bez jakéhokoliv bočního vedení .

+1/0
26.3.2014 17:58

R21a93d36i58m 98P98o51l88á94š20e83k 9936963749409

Na internetu byly hned po havárii detailní fotky těch koleček vozíků , třeba by se to dalo ještě najít. Určté boční vedení by na těch vozíkách snad měly zajišťovat nákolky na kolečkách. To ale není nic moc., stačí trošku vzpříčený nebo ohnutý  vozík a vypadne to.

+1/0
26.3.2014 18:10

P62a48v78e28l 25O68d33r57a81z37i69l 6284509367830

Tak proto se to taky sune tak pomalu, aby se to dalo sledovat. Ta technologie je v zásadě ok, co nebylo ok je provedení.

+1/0
27.3.2014 14:49

K74a55r85e50l 59V16í35t 1881780737198

Něco mě říká, že tahle ženská, je tak trochu kverulantka.

+2/−10
26.3.2014 17:43

P44e94t70r 54M97a22r65e71č51e95k 1293341489868

Opravdu? A co to má společného s dokazováním a znaleckým posudkem?

+12/−1
26.3.2014 17:55

K45a54r31e39l 80V10í62t 1211780197488

Na takovou hloupost, milý psychologu, je škoda času odpovídat.Takže jen ze slušnosti.

+1/0
27.3.2014 7:01

K21a33r79e56l 22V89í48t 1501580887628

Sedm blbečků na pasece.

0/0
27.3.2014 7:01

A21l81e71x15a84n64d41r 44K55o31s46t63k23a 5609136599966

Osobně se nedomnívám, že by pozůstalým nějak výrazně pomohlo odškodnění. Spíš trest pro zodpovědné. Nejlépe poctivý, čínský.

+4/−1
26.3.2014 17:40

B73e56n 32P26a60v16k86a 1887843247381

Ona má stejně luxusní příjmení;-D

0/−2
26.3.2014 17:29

K15a79r82e88l 97V82í42t 1481660757258

Pošvatka je brouk.

0/−1
26.3.2014 17:43

R96o78m43a63n 26D73o69r66s94k18ý 1396514760128

"soud ve středu pokračoval" ..... to jako že dnes ? nebo minuly tyden nebo jakou středu ? Sakra, tohle mi tak vadi, když nekdo pise clanek o urcite udalosti nebo momentalni situaci a nedokaze doplnit datum. Jeste vic me vytaci technicke manualy ci navody na netu bez data vydani. To si pak prectu clanek na "nejnovejsi zpusob jak..." dejme tomu upgradovat firmware, nebo treba nainstalovat to a to ... a pak po dalsim badani na netu zjistim, ze je to clanek z doby, kdy byl semik jeste hribe a hradcany byly dreveny ....

+1/0
26.3.2014 17:09

V65l45a59s75t84i26m98i49l 13A39n74t48o56š 5648393276644

Ten článek má hned pod nadpisem datum....

+2/0
26.3.2014 18:48

R91o31m57a58n 52D82o96r88s22k28ý 1286284290748

Ten jsem samozrejme videl, ale ja teda z data napsani clanku neumim usoudit o jakou stredu slo ..  zvlast, kdyz je to napsano, tak jak je ... nebo vy taky rikate v ten samy den misto slova "dnes" radeji den ? Rekneme, ze je ctvrtek (jako, ze je) a budete vypravet nekomu: "Ve ctvrtek jsem zaspal" .... myslite, ze bude vedet o ktery ctvrtek se jednalo ?? Ja tipuji, ze prvni dotaz bude ... "myslis dneska, nebo jaky ctvrtek?" A s timto je to uplne stejne ..

+1/0
27.3.2014 9:03

J38o15s86e42f 47Z82a71h81á59l25k57a 4753149878776

Mimochodem, soud nemá v tomto šest let táhnoucím se případu nárok cokoliv označovat šlendriánstvím. Když už tak leda vlastní práci a to i navzdory tomu, že znalecký posudek nejde vypracovat na počkání. Šest let je ale neskutečně dlouhá doba.

+6/−1
26.3.2014 17:09
Foto

G27e15o36r76g53i47s 29F28a52s22u62l62i85s 1726963803

S tím se dá souhlasit, na druhé straně ale šlendriánská soudní práce ještě neznamená několik zmařených životů a spoustu zraněných, (když samozřejmě pominu justiční vraždy 50. let - ale to nebyl šlendrián nýbrž úmysl).

+2/−1
26.3.2014 17:54

P30a83v63e46l 42O68d32r91a44z91i20l 6704429117760

Zdlouhavý průběh kauzy se na zdraví pozůstalých jistě podepíše...:-/

0/0
27.3.2014 14:51

M77a19r21t94i23n 91P51r74á37š18e86k 8445291830293

Buď jak buď, nehoda a průsery se stávají, takže je z podivem, že ten  inkriminovaný kus nejely vlaky třeba jen 40kou;-O Nechat vlak projíždět v plné rcyhlosti místem kde se staví a kde probíhají rizikové operace může jen píp censored píp.  Například by stačílo, aby sice  most úplně zasunuli, ale při operaci se uvolnil kus  čehololiv a vletěl mašinfírovi do gsichtu...

+2/0
26.3.2014 16:38

B84e19n 61P44a36v91k50a 1507443577811

Třeba je to jako s tím deštěm, že méně zmoknete, když poběžíte:-P

+1/0
26.3.2014 17:30

P43a41v61e37l 57O85b50d45r83ž52á74l76e83k 6886784188352

Dovolil bych si připomenout, že plán výluk byl připravený ... ale v kritický den se nic zasouvat nemělo. Měly probíhat jen přípravné práce mimo koleje.

Kromě technologie nedodržovali dělníci ani harmonogram.

+2/0
26.3.2014 17:31

P38a55v34e12l 18M24a16t11o19u97š73e83k 5370677758474

Popsaný bordel na podobných stavbách není výjimkou a souvisí s naprostou nedisciplinovaností, kdy se v podstatě každý snaží rozhodovat o všem, aniž by k tomu měl kompetenci nebo alespoň předpoklady. Pramení to i z toho, že zhotovitel stavbu mnohdy fakticky nezhotovuje, nýbrž si na to najímá externí firmy, které si jedou po vlastních liniích a není síly, která by je koordinovala. Pracovní postup se leckde neurčuje podle potřeb stavby, ale podle momentální přítomnosti či nepřítomnosti zahraničních dělníků. Za takového stavu je div, že je podobných nehod relativně málo.

+12/−1
26.3.2014 16:34

R40a57d19i23m 10P59o10l92á83š98e76k 9206413769559

Neboli jeden z největších problémů je přeprodávání vysoutěžených zakázek.

Které firmy podporují, protože skrz smlouvy s jinými firmami je možné získat mnohem snadněji než machinacemi ve vlastním účetnictví nelegální finance určené k podplácení.

+5/0
26.3.2014 17:00

J57a83n 24P22i88r32k79l 2343268544354

Pane Matoušek kolik že podobných staveb jste řídil? Asi ani jednu. Já jich koordinoval 9 a takový bordel co si v Ostravě dovolila firma ODS= Ostravské Dopravní Stavby a jejich podzhotovitel  Fy Boegl-Krýsl jsem nikdy netrpěl. Jaký stavbyvedoucí a dozor investora a stavební firmy, taková je stavba. A poznal jsem i rozdílné kvality stavbyvedoucích Boegl-Krýsl. Dobré i špatné, kteří se museli dozorovat 2x, aby se něco podobného nestalo.

+2/0
26.3.2014 17:56

M48i87r75o60s56l83a98v 39H53o40r69á93k 8353775547404

Šest let hledat viníka, může jen nezodpovědný a líný lempl ! Za co si ty "vykonavatele práva" platíme ?  Uvědomují si tito lidé, že jsou to vlastně sloužící, kterým jsme dali do ruk moc trestat jiné, kteří se provinili proti všeobecným zvyklostem ???

+17/−1
26.3.2014 16:33

J28a18n 47M95o68h41y52l26a 6102239559851

Šest let je u takto komplikovaného soudu celkem norma, v dobrém smyslu. Navíc to není šest let soudu, ale šest let od nehody a to je sakra rozdíl.

+1/0
26.3.2014 18:26

M24i60r32o91s68l73a20v 22H27o32r52á91k 8213125337244

To je Váš názor, můj je ten co jsem napsal !

0/−1
26.3.2014 18:28

M87i88r87o43s44l91a60v 26Z78i57k66m17u45n59d 7609423384223

V roce 1988 došlo k nehodové události v žst. Praha Hostivař, byly tam dva mrtví a několik zraněných (dnes nebo zítra je to zrovna výročí), žalován byl strojvedoucí, nicméně až po více jak čtyřech letech (byl to celkem primitivní problém ve srovnání se Studénkou)  byl strojvedoucí po několika odvoláních a nových rozsudcích zproštěn obžaloby, protože nehodu nezavinil. Na skutečného viníka se ovšem vztahovala jedna z amnestií pana Havla ... takže věc se ani k soudu nedostala ...

0/0
30.3.2014 15:04

R24a92d17o76v34a60n 66M41i23t94r65i55č 2849668172374

Šlendrián, česká klasika nejen při tomhle případu. Jako zadavatel jsem hodně jezdil po stavbách a když jsem se ptal dělníků, kde je stavební dozor, tak to nikdo nevěděl a pak jsem ho náhodou našel, jak si hraje ve sportovním centru squash. Ukázal se ráno, a pak už ho nikdo celý den neviděl. Podotýkám, že šlo o státní stavební zakázky.

+7/0
26.3.2014 16:31

M38i20l34o21s51l32a98v 16K22a20n17t13o76r66e71k 1199637971869

Jsou zde dva atributy

1. jednalo se určitě o veřejnou zakázku, takže cen byla stlačena na minimu, tedy zákonitě muselo být ošizeno vše (určitě musely být i finance na zprostředkování). No a podle toho musela i zákonitě  kvalita díla

2. Pokud u nás prokazatelně dojde k neštěstí, tak za něj prokazatelně nikdo nemůže. Toto však plně neplatí pro lid "daňový". Tady člověk přijde k maléru, aniž by o něm věděl.

+6/0
26.3.2014 16:27
Foto

P40a16v20e63l 37P75o12k77o64r60n33ý 2726984100172

"viník není znám" - viníkem je všeobecný nepořádek a naprostá absence kontroly ze strany státu, kterého si platíme, aby nás někdo neohrožoval na životě.

+10/−1
26.3.2014 16:23

J31i49n18d26ř69i91c92h 11B64u24c53h63t64a 6552336553910

Vidíte a já myslel, že stavbu prováděly soukromé společnosti. 8-o

+2/0
26.3.2014 16:45
Foto

P85a79v76e30l 28P55o96k44o48r53n43ý 2556884470182

A stát kašlal na kontrolu.

+2/0
26.3.2014 17:16

K13a68m45i31l 11K46o38l94á46ř 6150550494

Stát byl v roli stavebníka (investora). To, že si najal firmu na zhotovení stavby ho nezbavuje povinností, které vyplývají ze Stavebního zákona. Dále byl stát v roli vydavatele stavebního povolení, což s sebou nese další povinnosti, které podle dostupných informací nebyly dodržovány.

+1/0
26.3.2014 18:27

J15a41n 86C28h32o86b12o92t 5202814318471

Proč nebylo na trati omezení? Protože by asi bývalo bylo drahé a hlavní dodavatel si ho nemohl nebo nechtěl dovolit? Kdo ví, jak napjatý měli rozpočet a miliony na omezení provozu asi nebyly...

+1/0
26.3.2014 16:21

M58a55r74e75k 44S60u94c19h11á53n54e57k 2841396258729

Celý ten soud je takové divadlo. Stejně všichni obžalováni budou zproštění. Maximálně 1 nebo 2 skončí jako obětní beránci s podmínkou, aby se neřeklo.Rv

+2/0
26.3.2014 16:19

J15i23ř32í 11K31r12a50m57p60l 4886794816426

je nechutný jak se handrkujou ačkoliv je vina jasná. Jen doufám, že to nepůjde do ztracena jen kvůli hádavým advokátům

+3/0
26.3.2014 16:15

I38v90o 64Z17d56e86b59o79r73s48k60ý 3513221390601

Tak nám řekněte, kdo je vinen.

0/0
26.3.2014 17:38

J85a38n 43P92i70r39k86l 2963588294264

Vinen je stavební dozor investora a zhotovitele stavby se stavbyvedoucím mostu.

+1/0
26.3.2014 17:58

L56i14b26o25r 55R80ů23ž75i72č62k89a 6508372511645

Navrhuji všem obviněným waterboarding a uvidíte jak to pofrčí. Za dvě hodiny bude jasno.

Škoda, že oběti nejsou kosovští Albánci.

0/0
26.3.2014 18:33





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.