Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

To jsem ještě nezažila, řekla znalkyně Pošvářová k mostu ve Studénce

Spousta chyb od přípravy stavby, přes komunikaci mezi firmami a projekt až po osudné zasouvání mostu. Tak zhodnotila znalkyně Miloslava Pošvářová rekonstrukci silničního mostu ve Studénce, který se zřítil na koleje před mezinárodní rychlík. Znalkyně přiznala, že se často nestačila divit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M54i20r73o66s68l70a60v 53Z44i65k38m10u41n30d 7459733734683

Nezavřou nikoho, protože nikomu se nadevší  pochybnost nepodaří u soudu prokázat, že "jeho" chyba zavinila bezprostředně pád mostu ...  

První osoba udělala chybu, ale ta pád mostu nezavinila, u druhé osoby to platí taky, u třetí rovněž a teprve chyba desátého člověka v návaznosti na chyby předchozích osob, o nichž ale nevěděl, byla tím klíčovým omylem, který vedl k pádu mostu, ale jeho "předchůdce" nelze trestat, protože oni nemohli vědět, že jejich "následníci" udělají něco špatně ...  

Připomínám, že most nespadl při nějaké manipulaci s konstrukcí, ale při uklízení "stavebního bordelu" pomocnými dělníky, který předcházel plánovanému posunování mostu v době provozní výluky na trati. 

Z tohoto pohledu bylo omezení rychlosti nepotřebné ... z logiky věci měla být snížena rychlost po celou dobu výstavby, bez ohledu na to, zda se na mostě pracovalo či nikoli ...  zákon o drahách něco podobného striktně nestanoví ...

0/0
30.3.2014 14:56

V15l54a52s76t92i21m21i90l 22H31a97l94b34i51c11h 8893155936708

Nakonec zavřou nočního hlídače .

+1/0
27.3.2014 15:29

L29u30d24v90í18k 58G52a17j87d58o73š93í53k 2855893184252

No hlavně že majitel Eurovie si pořídil v Praze vilu za 60 mega kterou za dalších 20 mega rekonstruuje.

Spadlé mosty a zvlněné dálnice mu evidentně moc nevadí... :-/

+6/0
26.3.2014 18:19

P62a96v52e68l 72O46d19r52a53z60i43l 6384939107240

Jinde by chodil kanálama, v ČR dostává další a další státní zakázky...

+1/0
27.3.2014 14:46
Foto

G58e81o59r55g12i45s 87F43a46s27u46l35i40s 1886793703

Šlendriánu na stavbách velmi přibylo, někdy se člověk opravdu nestačí divit, co prochází. Vinou je ale honba za co nejmenšími náklady. Pak už to jde ruku v ruce. Kvalitní projekt se za pár šupů udělat nedá, stavba je pak dělána nezkušenými (ale levnými) lidmi a člověk se pak nestačí divit s jakou fušeřinou se v klidu staví. A stát? Stát měl donedávna (nevím, zda li už to konečně nezměnili - snad letos) ve výběrových řízeních jako jediné zákonné kritérium nejnižší CENU!!! Neuvěřitelné! Takže ČD si vybralo (muselo) nejlevnějšího dodavatele na rekonstrukci mostu, pod kterým při rizikových fázích ani neomezilo dopravu! Jaktože nesedí na lavici obžalovaných někdo z ČD?!

+6/−2
26.3.2014 18:04

J53i57n30d41ř57i61c93h 74Š69k80o62p24e57k 4375571150985

účelově přiohnutá polopravda !!

Byla by situace lepší, pokud by se vedle ceny hodnotila i délka záruky (např.) ? vyhrála by firma s nabídkou třeba o 10 % dražší jen proto, že by nabídla záruku 30 let. Už se ale zapomíná, že firma tu dnes je a zítra být nemusí, takže záruka by byla jaksi o ničem

Víš, kde je problém ? 1) v projektu - investor chce ušetřit, tak nechce projekt moc rozsháhlý, protože by to bylo dražší, 2) nekvalitní projekt = nejasnosti a prostor pro "improvizaci" při stavbě, 3) odfláknutý stavební dozor

Je sice in svádět vše na to, že ve výběrku je nemůže hodnotit výše pokuty za prodlení, doba splatnosti a podobné obskurnosti, ale pravda je úplně někde jinde :-)

+1/−1
26.3.2014 18:55

P28a91v18e96l 55O71d97r25a71z22i79l 6924759657930

Ten podmiňovací způsob není přesný, taková výběrka se zadávala, že tam byl parametr délka záruky vážený, tj. max. bodů dostala firma s nejdelší zárukou, což dali třeba 100 let (sročko) a byli vysmátí.

0/0
27.3.2014 14:48
Foto

T33o29m85á76š 10K35r54a77u29s 8459972732866

Ta stavba nebyla pro ČD, ale pro Moravskoslezský kraj. Výběr firem proto logicky nedělala firma ČD,

+4/−1
26.3.2014 19:00
Foto

G82e44o28r34g38i38s 83F27a80s54u80l45i49s 1476803953

Sory. To sem spletl. Ale to je jedno. Zadavatelem byl kraj tedy se musel ridit zakonem o verejnych zakazkach.

+1/0
27.3.2014 12:42

P98e50t50r 93F84r23a31n82c 9797851638308

Zkuste si dohledat, komu ten most patří.

+1/0
26.3.2014 20:03

R27a31d24i21m 53P72o86l43á37š61e21k 9316833589839

Podle mně stát buďto z hlouposti nebo ze snahy ušetřit na přípravách projektů nějakou stotisícovku nebo miliónek nedělá projektovou přípravu svých projektů. Konkrétně všelijaké přípravné projekty a potom nějaké rozpočty připravovaných projektů na ceny v místě a čase obvyklé. Stát se tak vymanévruje z pozice odborníka, který ví, že projekt předepsané velikosti a rozsahu je možné realizovat  minimálně za tolik peněz +- řekněme 20 % do pozice křena. Který v jednom případě zaplatí to, co mu vybraná firma uvede na fakturu, i kdyby to bylo dvojnásobek skutečné ceny projektu a ten ještě realizuje nekvalitně stejně tak jako v druhém případě u firmy, která se mu nelíbí, míní zaplatit jen 20 % ze skutečné ceny a o zbytek se soudit, i když firma vyfakturuje skutečné náklady a projekt udělá pečlivě a kvalitně.

0/0
27.3.2014 2:57

M80i14r80o10s84l13a82v 43Z31i75k90m17u95n80d 7979173164233

A co by tam dělal ? ČD jsou dopravcem ... s mostem mají společného akorát to, že jim zlividoval lokomotivu a vozy ...

0/0
30.3.2014 14:58

P72e73t18r 66M47a17r86e36č59e22k 1503661699898

Je zde někdo z oboru ? Zajímalo by mne zda ty vozíky jedou celou dobu zasouvání po oněch relativně úzkých traverzách bez jakéhokoliv bočního vedení .

+1/0
26.3.2014 17:58

R14a23d46i78m 95P51o41l53á35š24e28k 9396553649799

Na internetu byly hned po havárii detailní fotky těch koleček vozíků , třeba by se to dalo ještě najít. Určté boční vedení by na těch vozíkách snad měly zajišťovat nákolky na kolečkách. To ale není nic moc., stačí trošku vzpříčený nebo ohnutý  vozík a vypadne to.

+1/0
26.3.2014 18:10

P29a64v87e12l 63O45d50r95a54z53i67l 6594289437910

Tak proto se to taky sune tak pomalu, aby se to dalo sledovat. Ta technologie je v zásadě ok, co nebylo ok je provedení.

+1/0
27.3.2014 14:49

K39a17r38e21l 20V53í48t 1531810917948

Něco mě říká, že tahle ženská, je tak trochu kverulantka.

+2/−10
26.3.2014 17:43

P43e28t53r 85M28a52r98e33č95e75k 1983691259468

Opravdu? A co to má společného s dokazováním a znaleckým posudkem?

+12/−1
26.3.2014 17:55

K45a63r27e45l 13V22í34t 1241230137738

Na takovou hloupost, milý psychologu, je škoda času odpovídat.Takže jen ze slušnosti.

+1/0
27.3.2014 7:01

K89a11r82e86l 33V31í68t 1581760267978

Sedm blbečků na pasece.

0/0
27.3.2014 7:01

A95l31e56x90a60n57d28r 55K92o53s21t75k16a 5409246389676

Osobně se nedomnívám, že by pozůstalým nějak výrazně pomohlo odškodnění. Spíš trest pro zodpovědné. Nejlépe poctivý, čínský.

+4/−1
26.3.2014 17:40

B88e31n 52P26a69v98k93a 1307393737291

Ona má stejně luxusní příjmení;-D

0/−2
26.3.2014 17:29

K58a10r73e93l 88V53í13t 1691270577298

Pošvatka je brouk.

0/−1
26.3.2014 17:43

R79o13m47a95n 42D74o72r25s97k12ý 1776524880778

"soud ve středu pokračoval" ..... to jako že dnes ? nebo minuly tyden nebo jakou středu ? Sakra, tohle mi tak vadi, když nekdo pise clanek o urcite udalosti nebo momentalni situaci a nedokaze doplnit datum. Jeste vic me vytaci technicke manualy ci navody na netu bez data vydani. To si pak prectu clanek na "nejnovejsi zpusob jak..." dejme tomu upgradovat firmware, nebo treba nainstalovat to a to ... a pak po dalsim badani na netu zjistim, ze je to clanek z doby, kdy byl semik jeste hribe a hradcany byly dreveny ....

+1/0
26.3.2014 17:09

V32l76a65s56t37i41m59i83l 34A66n48t50o50š 5588583216434

Ten článek má hned pod nadpisem datum....

+2/0
26.3.2014 18:48

R34o29m91a87n 76D53o54r10s91k52ý 1866834500368

Ten jsem samozrejme videl, ale ja teda z data napsani clanku neumim usoudit o jakou stredu slo ..  zvlast, kdyz je to napsano, tak jak je ... nebo vy taky rikate v ten samy den misto slova "dnes" radeji den ? Rekneme, ze je ctvrtek (jako, ze je) a budete vypravet nekomu: "Ve ctvrtek jsem zaspal" .... myslite, ze bude vedet o ktery ctvrtek se jednalo ?? Ja tipuji, ze prvni dotaz bude ... "myslis dneska, nebo jaky ctvrtek?" A s timto je to uplne stejne ..

+1/0
27.3.2014 9:03

J32o17s46e60f 21Z52a84h92á89l79k39a 4613889478316

Mimochodem, soud nemá v tomto šest let táhnoucím se případu nárok cokoliv označovat šlendriánstvím. Když už tak leda vlastní práci a to i navzdory tomu, že znalecký posudek nejde vypracovat na počkání. Šest let je ale neskutečně dlouhá doba.

+6/−1
26.3.2014 17:09
Foto

G40e47o94r16g23i11s 97F44a76s39u34l78i71s 1856143363

S tím se dá souhlasit, na druhé straně ale šlendriánská soudní práce ještě neznamená několik zmařených životů a spoustu zraněných, (když samozřejmě pominu justiční vraždy 50. let - ale to nebyl šlendrián nýbrž úmysl).

+2/−1
26.3.2014 17:54

P76a86v15e36l 96O65d64r67a41z14i71l 6404549667450

Zdlouhavý průběh kauzy se na zdraví pozůstalých jistě podepíše...:-/

0/0
27.3.2014 14:51

M15a58r93t77i50n 88P49r72á96š97e38k 8735741160253

Buď jak buď, nehoda a průsery se stávají, takže je z podivem, že ten  inkriminovaný kus nejely vlaky třeba jen 40kou;-O Nechat vlak projíždět v plné rcyhlosti místem kde se staví a kde probíhají rizikové operace může jen píp censored píp.  Například by stačílo, aby sice  most úplně zasunuli, ale při operaci se uvolnil kus  čehololiv a vletěl mašinfírovi do gsichtu...

+2/0
26.3.2014 16:38

B18e15n 84P52a41v95k33a 1787883367741

Třeba je to jako s tím deštěm, že méně zmoknete, když poběžíte:-P

+1/0
26.3.2014 17:30

P64a61v56e64l 91O84b82d60r82ž89á32l22e17k 6386484238402

Dovolil bych si připomenout, že plán výluk byl připravený ... ale v kritický den se nic zasouvat nemělo. Měly probíhat jen přípravné práce mimo koleje.

Kromě technologie nedodržovali dělníci ani harmonogram.

+2/0
26.3.2014 17:31

P30a81v56e59l 82M88a72t75o16u74š76e19k 5400937428304

Popsaný bordel na podobných stavbách není výjimkou a souvisí s naprostou nedisciplinovaností, kdy se v podstatě každý snaží rozhodovat o všem, aniž by k tomu měl kompetenci nebo alespoň předpoklady. Pramení to i z toho, že zhotovitel stavbu mnohdy fakticky nezhotovuje, nýbrž si na to najímá externí firmy, které si jedou po vlastních liniích a není síly, která by je koordinovala. Pracovní postup se leckde neurčuje podle potřeb stavby, ale podle momentální přítomnosti či nepřítomnosti zahraničních dělníků. Za takového stavu je div, že je podobných nehod relativně málo.

+12/−1
26.3.2014 16:34

R85a95d63i89m 45P24o48l50á61š98e86k 9696903549329

Neboli jeden z největších problémů je přeprodávání vysoutěžených zakázek.

Které firmy podporují, protože skrz smlouvy s jinými firmami je možné získat mnohem snadněji než machinacemi ve vlastním účetnictví nelegální finance určené k podplácení.

+5/0
26.3.2014 17:00

J58a48n 72P95i10r62k98l 2573858794554

Pane Matoušek kolik že podobných staveb jste řídil? Asi ani jednu. Já jich koordinoval 9 a takový bordel co si v Ostravě dovolila firma ODS= Ostravské Dopravní Stavby a jejich podzhotovitel  Fy Boegl-Krýsl jsem nikdy netrpěl. Jaký stavbyvedoucí a dozor investora a stavební firmy, taková je stavba. A poznal jsem i rozdílné kvality stavbyvedoucích Boegl-Krýsl. Dobré i špatné, kteří se museli dozorovat 2x, aby se něco podobného nestalo.

+2/0
26.3.2014 17:56

M61i90r50o40s96l92a67v 32H70o24r98á71k 8773305947864

Šest let hledat viníka, může jen nezodpovědný a líný lempl ! Za co si ty "vykonavatele práva" platíme ?  Uvědomují si tito lidé, že jsou to vlastně sloužící, kterým jsme dali do ruk moc trestat jiné, kteří se provinili proti všeobecným zvyklostem ???

+17/−1
26.3.2014 16:33

J68a37n 66M23o36h42y78l76a 6552409459551

Šest let je u takto komplikovaného soudu celkem norma, v dobrém smyslu. Navíc to není šest let soudu, ale šest let od nehody a to je sakra rozdíl.

+1/0
26.3.2014 18:26

M50i39r44o72s48l15a27v 54H82o38r37á71k 8693285757114

To je Váš názor, můj je ten co jsem napsal !

0/−1
26.3.2014 18:28

M63i60r14o67s43l48a71v 24Z17i12k98m30u54n94d 7889663584943

V roce 1988 došlo k nehodové události v žst. Praha Hostivař, byly tam dva mrtví a několik zraněných (dnes nebo zítra je to zrovna výročí), žalován byl strojvedoucí, nicméně až po více jak čtyřech letech (byl to celkem primitivní problém ve srovnání se Studénkou)  byl strojvedoucí po několika odvoláních a nových rozsudcích zproštěn obžaloby, protože nehodu nezavinil. Na skutečného viníka se ovšem vztahovala jedna z amnestií pana Havla ... takže věc se ani k soudu nedostala ...

0/0
30.3.2014 15:04

R65a96d54o88v49a92n 32M27i49t61r64i59č 2759388202424

Šlendrián, česká klasika nejen při tomhle případu. Jako zadavatel jsem hodně jezdil po stavbách a když jsem se ptal dělníků, kde je stavební dozor, tak to nikdo nevěděl a pak jsem ho náhodou našel, jak si hraje ve sportovním centru squash. Ukázal se ráno, a pak už ho nikdo celý den neviděl. Podotýkám, že šlo o státní stavební zakázky.

+7/0
26.3.2014 16:31

M17i68l31o48s48l40a23v 27K53a26n59t95o86r54e71k 1749247381369

Jsou zde dva atributy

1. jednalo se určitě o veřejnou zakázku, takže cen byla stlačena na minimu, tedy zákonitě muselo být ošizeno vše (určitě musely být i finance na zprostředkování). No a podle toho musela i zákonitě  kvalita díla

2. Pokud u nás prokazatelně dojde k neštěstí, tak za něj prokazatelně nikdo nemůže. Toto však plně neplatí pro lid "daňový". Tady člověk přijde k maléru, aniž by o něm věděl.

+6/0
26.3.2014 16:27
Foto

P18a41v43e64l 16P77o88k95o85r96n68ý 2916604330552

"viník není znám" - viníkem je všeobecný nepořádek a naprostá absence kontroly ze strany státu, kterého si platíme, aby nás někdo neohrožoval na životě.

+10/−1
26.3.2014 16:23

J50i36n44d76ř40i49c46h 58B11u93c30h56t12a 6202346563270

Vidíte a já myslel, že stavbu prováděly soukromé společnosti. 8-o

+2/0
26.3.2014 16:45
Foto

P41a72v13e64l 27P71o44k51o78r48n61ý 2936964750332

A stát kašlal na kontrolu.

+2/0
26.3.2014 17:16

K60a20m24i32l 38K65o36l41á86ř 6830400534

Stát byl v roli stavebníka (investora). To, že si najal firmu na zhotovení stavby ho nezbavuje povinností, které vyplývají ze Stavebního zákona. Dále byl stát v roli vydavatele stavebního povolení, což s sebou nese další povinnosti, které podle dostupných informací nebyly dodržovány.

+1/0
26.3.2014 18:27

J80a31n 70C63h22o92b14o73t 5882874148701

Proč nebylo na trati omezení? Protože by asi bývalo bylo drahé a hlavní dodavatel si ho nemohl nebo nechtěl dovolit? Kdo ví, jak napjatý měli rozpočet a miliony na omezení provozu asi nebyly...

+1/0
26.3.2014 16:21

M86a81r81e42k 72S23u96c90h79á97n28e45k 2821916688429

Celý ten soud je takové divadlo. Stejně všichni obžalováni budou zproštění. Maximálně 1 nebo 2 skončí jako obětní beránci s podmínkou, aby se neřeklo.Rv

+2/0
26.3.2014 16:19

J11i29ř31í 42K56r18a32m57p73l 4746724166916

je nechutný jak se handrkujou ačkoliv je vina jasná. Jen doufám, že to nepůjde do ztracena jen kvůli hádavým advokátům

+3/0
26.3.2014 16:15

I14v45o 78Z37d80e58b24o68r45s61k87ý 3653931690871

Tak nám řekněte, kdo je vinen.

0/0
26.3.2014 17:38

J62a37n 61P92i70r70k27l 2793648564954

Vinen je stavební dozor investora a zhotovitele stavby se stavbyvedoucím mostu.

+1/0
26.3.2014 17:58

L22i18b74o49r 67R76ů27ž62i97č49k13a 6768472401795

Navrhuji všem obviněným waterboarding a uvidíte jak to pofrčí. Za dvě hodiny bude jasno.

Škoda, že oběti nejsou kosovští Albánci.

0/0
26.3.2014 18:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.