Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

To jsem ještě nezažila, řekla znalkyně Pošvářová k mostu ve Studénce

Spousta chyb od přípravy stavby, přes komunikaci mezi firmami a projekt až po osudné zasouvání mostu. Tak zhodnotila znalkyně Miloslava Pošvářová rekonstrukci silničního mostu ve Studénce, který se zřítil na koleje před mezinárodní rychlík. Znalkyně přiznala, že se často nestačila divit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M86i48r87o74s92l68a90v 18Z35i18k81m85u12n34d 7639133344363

Nezavřou nikoho, protože nikomu se nadevší  pochybnost nepodaří u soudu prokázat, že "jeho" chyba zavinila bezprostředně pád mostu ...  

První osoba udělala chybu, ale ta pád mostu nezavinila, u druhé osoby to platí taky, u třetí rovněž a teprve chyba desátého člověka v návaznosti na chyby předchozích osob, o nichž ale nevěděl, byla tím klíčovým omylem, který vedl k pádu mostu, ale jeho "předchůdce" nelze trestat, protože oni nemohli vědět, že jejich "následníci" udělají něco špatně ...  

Připomínám, že most nespadl při nějaké manipulaci s konstrukcí, ale při uklízení "stavebního bordelu" pomocnými dělníky, který předcházel plánovanému posunování mostu v době provozní výluky na trati. 

Z tohoto pohledu bylo omezení rychlosti nepotřebné ... z logiky věci měla být snížena rychlost po celou dobu výstavby, bez ohledu na to, zda se na mostě pracovalo či nikoli ...  zákon o drahách něco podobného striktně nestanoví ...

0/0
30.3.2014 14:56

V56l83a25s72t57i98m78i48l 68H91a16l41b48i71c42h 8863585776308

Nakonec zavřou nočního hlídače .

+1/0
27.3.2014 15:29

L59u38d96v35í83k 22G98a97j33d60o47š68í59k 2925773874682

No hlavně že majitel Eurovie si pořídil v Praze vilu za 60 mega kterou za dalších 20 mega rekonstruuje.

Spadlé mosty a zvlněné dálnice mu evidentně moc nevadí... :-/

+6/0
26.3.2014 18:19

P73a23v90e88l 94O53d98r98a11z92i68l 6204539247740

Jinde by chodil kanálama, v ČR dostává další a další státní zakázky...

+1/0
27.3.2014 14:46
Foto

G85e82o73r97g58i57s 40F60a57s10u55l86i31s 1336553483

Šlendriánu na stavbách velmi přibylo, někdy se člověk opravdu nestačí divit, co prochází. Vinou je ale honba za co nejmenšími náklady. Pak už to jde ruku v ruce. Kvalitní projekt se za pár šupů udělat nedá, stavba je pak dělána nezkušenými (ale levnými) lidmi a člověk se pak nestačí divit s jakou fušeřinou se v klidu staví. A stát? Stát měl donedávna (nevím, zda li už to konečně nezměnili - snad letos) ve výběrových řízeních jako jediné zákonné kritérium nejnižší CENU!!! Neuvěřitelné! Takže ČD si vybralo (muselo) nejlevnějšího dodavatele na rekonstrukci mostu, pod kterým při rizikových fázích ani neomezilo dopravu! Jaktože nesedí na lavici obžalovaných někdo z ČD?!

+6/−2
26.3.2014 18:04

J70i82n72d23ř44i85c40h 64Š83k97o36p81e28k 4395871790455

účelově přiohnutá polopravda !!

Byla by situace lepší, pokud by se vedle ceny hodnotila i délka záruky (např.) ? vyhrála by firma s nabídkou třeba o 10 % dražší jen proto, že by nabídla záruku 30 let. Už se ale zapomíná, že firma tu dnes je a zítra být nemusí, takže záruka by byla jaksi o ničem

Víš, kde je problém ? 1) v projektu - investor chce ušetřit, tak nechce projekt moc rozsháhlý, protože by to bylo dražší, 2) nekvalitní projekt = nejasnosti a prostor pro "improvizaci" při stavbě, 3) odfláknutý stavební dozor

Je sice in svádět vše na to, že ve výběrku je nemůže hodnotit výše pokuty za prodlení, doba splatnosti a podobné obskurnosti, ale pravda je úplně někde jinde :-)

+1/−1
26.3.2014 18:55

P71a81v76e28l 78O39d20r42a62z42i88l 6484669777750

Ten podmiňovací způsob není přesný, taková výběrka se zadávala, že tam byl parametr délka záruky vážený, tj. max. bodů dostala firma s nejdelší zárukou, což dali třeba 100 let (sročko) a byli vysmátí.

0/0
27.3.2014 14:48
Foto

T55o54m97á36š 79K11r39a98u52s 8199232592316

Ta stavba nebyla pro ČD, ale pro Moravskoslezský kraj. Výběr firem proto logicky nedělala firma ČD,

+4/−1
26.3.2014 19:00
Foto

G58e41o27r21g75i51s 59F50a78s29u90l53i61s 1806813523

Sory. To sem spletl. Ale to je jedno. Zadavatelem byl kraj tedy se musel ridit zakonem o verejnych zakazkach.

+1/0
27.3.2014 12:42

P51e25t27r 30F60r35a72n41c 9607101448418

Zkuste si dohledat, komu ten most patří.

+1/0
26.3.2014 20:03

R82a33d19i65m 78P88o83l30á25š76e72k 9256273349769

Podle mně stát buďto z hlouposti nebo ze snahy ušetřit na přípravách projektů nějakou stotisícovku nebo miliónek nedělá projektovou přípravu svých projektů. Konkrétně všelijaké přípravné projekty a potom nějaké rozpočty připravovaných projektů na ceny v místě a čase obvyklé. Stát se tak vymanévruje z pozice odborníka, který ví, že projekt předepsané velikosti a rozsahu je možné realizovat  minimálně za tolik peněz +- řekněme 20 % do pozice křena. Který v jednom případě zaplatí to, co mu vybraná firma uvede na fakturu, i kdyby to bylo dvojnásobek skutečné ceny projektu a ten ještě realizuje nekvalitně stejně tak jako v druhém případě u firmy, která se mu nelíbí, míní zaplatit jen 20 % ze skutečné ceny a o zbytek se soudit, i když firma vyfakturuje skutečné náklady a projekt udělá pečlivě a kvalitně.

0/0
27.3.2014 2:57

M34i17r82o27s30l57a55v 11Z92i95k39m70u32n67d 7859603744163

A co by tam dělal ? ČD jsou dopravcem ... s mostem mají společného akorát to, že jim zlividoval lokomotivu a vozy ...

0/0
30.3.2014 14:58

P27e66t54r 19M35a73r72e95č60e37k 1733511119128

Je zde někdo z oboru ? Zajímalo by mne zda ty vozíky jedou celou dobu zasouvání po oněch relativně úzkých traverzách bez jakéhokoliv bočního vedení .

+1/0
26.3.2014 17:58

R35a58d47i33m 76P82o24l83á36š32e26k 9686483289609

Na internetu byly hned po havárii detailní fotky těch koleček vozíků , třeba by se to dalo ještě najít. Určté boční vedení by na těch vozíkách snad měly zajišťovat nákolky na kolečkách. To ale není nic moc., stačí trošku vzpříčený nebo ohnutý  vozík a vypadne to.

+1/0
26.3.2014 18:10

P61a38v25e96l 18O10d66r31a25z81i19l 6534339957280

Tak proto se to taky sune tak pomalu, aby se to dalo sledovat. Ta technologie je v zásadě ok, co nebylo ok je provedení.

+1/0
27.3.2014 14:49

K36a51r93e37l 44V72í29t 1611820917918

Něco mě říká, že tahle ženská, je tak trochu kverulantka.

+2/−10
26.3.2014 17:43

P42e40t32r 92M65a34r54e45č97e97k 1573531929118

Opravdu? A co to má společného s dokazováním a znaleckým posudkem?

+12/−1
26.3.2014 17:55

K67a36r32e51l 67V38í89t 1861180947748

Na takovou hloupost, milý psychologu, je škoda času odpovídat.Takže jen ze slušnosti.

+1/0
27.3.2014 7:01

K74a21r82e86l 41V76í42t 1151260677368

Sedm blbečků na pasece.

0/0
27.3.2014 7:01

A98l31e25x83a98n87d96r 29K78o96s11t36k75a 5469966209246

Osobně se nedomnívám, že by pozůstalým nějak výrazně pomohlo odškodnění. Spíš trest pro zodpovědné. Nejlépe poctivý, čínský.

+4/−1
26.3.2014 17:40

B63e11n 54P32a36v28k90a 1237703577651

Ona má stejně luxusní příjmení;-D

0/−2
26.3.2014 17:29

K31a25r48e76l 43V41í37t 1111350837398

Pošvatka je brouk.

0/−1
26.3.2014 17:43

R12o89m87a26n 76D73o84r17s50k44ý 1656274510248

"soud ve středu pokračoval" ..... to jako že dnes ? nebo minuly tyden nebo jakou středu ? Sakra, tohle mi tak vadi, když nekdo pise clanek o urcite udalosti nebo momentalni situaci a nedokaze doplnit datum. Jeste vic me vytaci technicke manualy ci navody na netu bez data vydani. To si pak prectu clanek na "nejnovejsi zpusob jak..." dejme tomu upgradovat firmware, nebo treba nainstalovat to a to ... a pak po dalsim badani na netu zjistim, ze je to clanek z doby, kdy byl semik jeste hribe a hradcany byly dreveny ....

+1/0
26.3.2014 17:09

V22l14a71s13t34i70m37i40l 41A97n62t58o34š 5918433196944

Ten článek má hned pod nadpisem datum....

+2/0
26.3.2014 18:48

R84o40m33a98n 64D43o20r50s26k38ý 1636164310648

Ten jsem samozrejme videl, ale ja teda z data napsani clanku neumim usoudit o jakou stredu slo ..  zvlast, kdyz je to napsano, tak jak je ... nebo vy taky rikate v ten samy den misto slova "dnes" radeji den ? Rekneme, ze je ctvrtek (jako, ze je) a budete vypravet nekomu: "Ve ctvrtek jsem zaspal" .... myslite, ze bude vedet o ktery ctvrtek se jednalo ?? Ja tipuji, ze prvni dotaz bude ... "myslis dneska, nebo jaky ctvrtek?" A s timto je to uplne stejne ..

+1/0
27.3.2014 9:03

J96o96s61e30f 37Z64a97h10á22l12k71a 4573899628286

Mimochodem, soud nemá v tomto šest let táhnoucím se případu nárok cokoliv označovat šlendriánstvím. Když už tak leda vlastní práci a to i navzdory tomu, že znalecký posudek nejde vypracovat na počkání. Šest let je ale neskutečně dlouhá doba.

+6/−1
26.3.2014 17:09
Foto

G49e91o72r41g48i80s 86F27a25s57u69l61i61s 1186423733

S tím se dá souhlasit, na druhé straně ale šlendriánská soudní práce ještě neznamená několik zmařených životů a spoustu zraněných, (když samozřejmě pominu justiční vraždy 50. let - ale to nebyl šlendrián nýbrž úmysl).

+2/−1
26.3.2014 17:54

P34a20v42e65l 60O71d71r16a53z96i83l 6274319367160

Zdlouhavý průběh kauzy se na zdraví pozůstalých jistě podepíše...:-/

0/0
27.3.2014 14:51

M53a56r31t76i45n 89P73r81á83š20e78k 8455721660123

Buď jak buď, nehoda a průsery se stávají, takže je z podivem, že ten  inkriminovaný kus nejely vlaky třeba jen 40kou;-O Nechat vlak projíždět v plné rcyhlosti místem kde se staví a kde probíhají rizikové operace může jen píp censored píp.  Například by stačílo, aby sice  most úplně zasunuli, ale při operaci se uvolnil kus  čehololiv a vletěl mašinfírovi do gsichtu...

+2/0
26.3.2014 16:38

B45e91n 79P38a47v47k56a 1967673767291

Třeba je to jako s tím deštěm, že méně zmoknete, když poběžíte:-P

+1/0
26.3.2014 17:30

P66a86v51e96l 68O94b87d50r26ž14á39l40e95k 6826594378582

Dovolil bych si připomenout, že plán výluk byl připravený ... ale v kritický den se nic zasouvat nemělo. Měly probíhat jen přípravné práce mimo koleje.

Kromě technologie nedodržovali dělníci ani harmonogram.

+2/0
26.3.2014 17:31

P54a80v36e97l 48M51a61t90o46u92š88e67k 5950597638104

Popsaný bordel na podobných stavbách není výjimkou a souvisí s naprostou nedisciplinovaností, kdy se v podstatě každý snaží rozhodovat o všem, aniž by k tomu měl kompetenci nebo alespoň předpoklady. Pramení to i z toho, že zhotovitel stavbu mnohdy fakticky nezhotovuje, nýbrž si na to najímá externí firmy, které si jedou po vlastních liniích a není síly, která by je koordinovala. Pracovní postup se leckde neurčuje podle potřeb stavby, ale podle momentální přítomnosti či nepřítomnosti zahraničních dělníků. Za takového stavu je div, že je podobných nehod relativně málo.

+12/−1
26.3.2014 16:34

R25a33d86i39m 85P51o83l56á32š50e96k 9156613839549

Neboli jeden z největších problémů je přeprodávání vysoutěžených zakázek.

Které firmy podporují, protože skrz smlouvy s jinými firmami je možné získat mnohem snadněji než machinacemi ve vlastním účetnictví nelegální finance určené k podplácení.

+5/0
26.3.2014 17:00

J86a20n 96P51i85r50k30l 2273458894154

Pane Matoušek kolik že podobných staveb jste řídil? Asi ani jednu. Já jich koordinoval 9 a takový bordel co si v Ostravě dovolila firma ODS= Ostravské Dopravní Stavby a jejich podzhotovitel  Fy Boegl-Krýsl jsem nikdy netrpěl. Jaký stavbyvedoucí a dozor investora a stavební firmy, taková je stavba. A poznal jsem i rozdílné kvality stavbyvedoucích Boegl-Krýsl. Dobré i špatné, kteří se museli dozorovat 2x, aby se něco podobného nestalo.

+2/0
26.3.2014 17:56

M31i12r97o81s29l54a74v 40H79o58r72á97k 8713135967784

Šest let hledat viníka, může jen nezodpovědný a líný lempl ! Za co si ty "vykonavatele práva" platíme ?  Uvědomují si tito lidé, že jsou to vlastně sloužící, kterým jsme dali do ruk moc trestat jiné, kteří se provinili proti všeobecným zvyklostem ???

+17/−1
26.3.2014 16:33

J75a97n 53M55o39h61y47l12a 6572989179771

Šest let je u takto komplikovaného soudu celkem norma, v dobrém smyslu. Navíc to není šest let soudu, ale šest let od nehody a to je sakra rozdíl.

+1/0
26.3.2014 18:26

M58i94r16o50s49l80a29v 80H58o49r30á52k 8403305147954

To je Váš názor, můj je ten co jsem napsal !

0/−1
26.3.2014 18:28

M24i21r35o48s87l71a54v 28Z90i44k75m68u63n95d 7339303464963

V roce 1988 došlo k nehodové události v žst. Praha Hostivař, byly tam dva mrtví a několik zraněných (dnes nebo zítra je to zrovna výročí), žalován byl strojvedoucí, nicméně až po více jak čtyřech letech (byl to celkem primitivní problém ve srovnání se Studénkou)  byl strojvedoucí po několika odvoláních a nových rozsudcích zproštěn obžaloby, protože nehodu nezavinil. Na skutečného viníka se ovšem vztahovala jedna z amnestií pana Havla ... takže věc se ani k soudu nedostala ...

0/0
30.3.2014 15:04

R80a84d51o31v57a90n 82M26i30t36r77i11č 2259188572514

Šlendrián, česká klasika nejen při tomhle případu. Jako zadavatel jsem hodně jezdil po stavbách a když jsem se ptal dělníků, kde je stavební dozor, tak to nikdo nevěděl a pak jsem ho náhodou našel, jak si hraje ve sportovním centru squash. Ukázal se ráno, a pak už ho nikdo celý den neviděl. Podotýkám, že šlo o státní stavební zakázky.

+7/0
26.3.2014 16:31

M86i45l72o68s88l86a49v 87K58a15n14t60o26r61e25k 1989157421499

Jsou zde dva atributy

1. jednalo se určitě o veřejnou zakázku, takže cen byla stlačena na minimu, tedy zákonitě muselo být ošizeno vše (určitě musely být i finance na zprostředkování). No a podle toho musela i zákonitě  kvalita díla

2. Pokud u nás prokazatelně dojde k neštěstí, tak za něj prokazatelně nikdo nemůže. Toto však plně neplatí pro lid "daňový". Tady člověk přijde k maléru, aniž by o něm věděl.

+6/0
26.3.2014 16:27
Foto

P29a53v91e63l 43P64o71k50o27r49n89ý 2286664210222

"viník není znám" - viníkem je všeobecný nepořádek a naprostá absence kontroly ze strany státu, kterého si platíme, aby nás někdo neohrožoval na životě.

+10/−1
26.3.2014 16:23

J18i87n56d77ř18i92c44h 63B71u51c85h32t98a 6672206773940

Vidíte a já myslel, že stavbu prováděly soukromé společnosti. 8-o

+2/0
26.3.2014 16:45
Foto

P81a68v38e96l 94P81o39k13o26r45n32ý 2476684850472

A stát kašlal na kontrolu.

+2/0
26.3.2014 17:16

K48a13m53i37l 52K36o34l55á84ř 6890300214

Stát byl v roli stavebníka (investora). To, že si najal firmu na zhotovení stavby ho nezbavuje povinností, které vyplývají ze Stavebního zákona. Dále byl stát v roli vydavatele stavebního povolení, což s sebou nese další povinnosti, které podle dostupných informací nebyly dodržovány.

+1/0
26.3.2014 18:27

J57a41n 72C82h17o71b93o46t 5972824258231

Proč nebylo na trati omezení? Protože by asi bývalo bylo drahé a hlavní dodavatel si ho nemohl nebo nechtěl dovolit? Kdo ví, jak napjatý měli rozpočet a miliony na omezení provozu asi nebyly...

+1/0
26.3.2014 16:21

M15a27r74e90k 56S21u25c13h65á48n82e94k 2241826358689

Celý ten soud je takové divadlo. Stejně všichni obžalováni budou zproštění. Maximálně 1 nebo 2 skončí jako obětní beránci s podmínkou, aby se neřeklo.Rv

+2/0
26.3.2014 16:19

J57i22ř52í 17K74r70a81m70p53l 4626254756736

je nechutný jak se handrkujou ačkoliv je vina jasná. Jen doufám, že to nepůjde do ztracena jen kvůli hádavým advokátům

+3/0
26.3.2014 16:15

I49v48o 65Z87d39e32b34o61r42s97k72ý 3733261540181

Tak nám řekněte, kdo je vinen.

0/0
26.3.2014 17:38

J58a76n 68P33i46r35k88l 2843398184484

Vinen je stavební dozor investora a zhotovitele stavby se stavbyvedoucím mostu.

+1/0
26.3.2014 17:58

L44i45b13o46r 93R95ů49ž38i26č10k26a 6178832601105

Navrhuji všem obviněným waterboarding a uvidíte jak to pofrčí. Za dvě hodiny bude jasno.

Škoda, že oběti nejsou kosovští Albánci.

0/0
26.3.2014 18:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.