Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Stop bourání. Novodobé památky jsou cenné, upozorňují experti

Se snahou vlastníků zbourat havířovské nádraží nebo třeba přádelnu bývalého Slezanu ve Frýdku-Místku sílí hlasy na podporu industriálních staveb. Jejich význam úřady často podhodnocují. Odborníci chtějí obecný názor změnit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J14a50n 13T69u67r64o56ň 3961480230285

Můj pohled na věc bude pro většinu z Vás asi trochu kacířský, ale prosím o zamyšlení.  

 Jak dlouho existují historické budovy? Mnoho z nich i stovky let. Jak dlouho existují státní úřady na památkovou ochranu? Co je mi známo, a zdaleka nevím všechno - přiznávám, existují tyto úřady maximálně desítky let. Jak je tedy možné, že se nám do těchto časů zachovaly i takto staré historické budovy? Mohly zůstat tak dlouho stát, protože měly během svého trvání rozumné  = ekonomické využití. A pokud ho v nějakém období neměly, pak byly postaveny dostatečně kvalitně, že toto období přečkaly bez velké úhony a byly zachovány do dnešní doby. 

 Krása ve všech podobách je bohužel je jedna z prvních věcí, o které přicházíme, když je hluboko do kapsy. Tudíž si můžeme dovolit žít obklopeni krásnými nebo alespoň zajímavými budovami jako v muzeu moderní architektury, ale musíme na to mít. Resp. musí na to mít ten, kdo tuto budovu vlastní a spravuje ji. 

 Za mě osobně Libušín na Pustevnách rozhodně ano, nádraží v Havířově nebo v Ostravě-Vítkovicích klidně zbourat a postavit menší, odpovídající dnešnímu počtu lidí využívajících služeb železničních přepravců. Kdo tvrdí, že na jejich místě nemohou být postaveny budovy, které z hlediska času, užitné hodnoty a také krásy, nebudou nakonec lepším a dlouhodobějším přínosem pro danou lokalitu...?

+4/−2
6.4.2014 13:18

H49o24n33z79a 67T50a17r 3739222344292

Něco hezkého na přečtení o hospodaření s

veřejnými prostředky v Havířove . 

http://www.kduhavirov.cz/cerne-svedomi-havirova

0/0
6.4.2014 13:52

H81o76n25z88a 73T85a65r 3459392944672

Nádraží Ostrava Vítkovice plánováno Upravit na komerční prostor Tak proč bourat ?:-/

http://ostrava.idnes.cz/budoucnost-vlakoveho-nadrazi-ve-vitkovicich-fno-/ostrava-zpravy.aspx?c=A121115_115907_ostrava-zpravy_jog

Havířovské nádraží může také současně fungovat jako veřejný i komerční prostor .  Hodně by k tomu pomohlo plánované prodloužení podchodu .

Jenže tet je zájem nulový . Kdo by chtěl podnikat v prostorách o kterých každý ví že se o ně jejich majitel ČD nestará a to odrazuje i případné zákazníky.?

+1/0
6.4.2014 13:40

J71a20n 71T31u25r96o33ň 3761980370245

Že by nový Kaufland ve Vítkovicích? Ve slepé ulici s relativně malou spádovou oblastí potenciálních zákazníků? Nebo nová vietnamská tržnice místo prostoru pod Svinovskými mosty? Článek je z listopadu roku 2012... Zatím nevím o tom, že by se k dnešnímu dni ve Vítkovicích vůbec kopl do země..., resp. se začalo s rekonstrukcí. Z architektonického hlediska by to bylo hezké. Ale jako investor bych tam postavil tak max. prodejnu typu Lidl nebo Penny a ještě bych se velmi obával o návratnost investice. Kde nejsou lidé, budovy umírají.

0/0
6.4.2014 14:19

H69o78n55z29a 65T75a70r 3359442684162

Uprostřed města nejsou lidi ? Souhlas už delší dobu nejsou nové informace a investor nebyl prozrazen . Možná chystají něco velkého nebo se to celé zadrhlo?

https://maps.google.com/maps?q=Ostrava-V%C3%ADtkovice,+%C4%8Cesk%C3%A1+republika&hl=cs&ie=UTF8&ll=49.801331,18.264352&spn=0.004285,0.004823&sll=49.829305,18.28214&sspn=0.006056,0.009645&oq=Ostrava+vitkovice&hnear=Ostrava-V%C3%ADtkovice,+%C4%8Cesk%C3%A1+republika&t=h&z=18

0/0
6.4.2014 14:34

J39a23n 65T26u20r51o58ň 3611600440165

V rámci Ostravy je ulice Na Obvodu "ospalá díra". Sem tak kolem projedu, sestra tam měla nějakou dobu pronajatou kancelář. Kromě úřadu práce a málo frekventovaného nádraží tam opravdu nic není. Samozřejmě ve srovnání s jinými - živějšími částmi města. Tady bych opravdu relativně velké obchodní plochy nebudoval. Navíc si myslím, že v Ostravě je jich více než dostatek.

0/0
6.4.2014 14:42

M80a52r23t17i45n 34H20a50v45e34l91k67a 1165454425537

"...ekonomické využití. A pokud ho v nějakém období neměly, pak byly postaveny dostatečně kvalitně, že toto období přečkaly bez velké úhony a byly zachovány do dnešní doby."

To možná platilo do časů, kdy byl vymyšlen bagr, sbíječky a další efektivní prostředky ničení. Pokud havířovské nádraží přečkalo cca půl století bez větších oprav, asi spadá do této kategorie, nemyslíte? Zřejmě budu pesimistou, ale nedomnívám se, že případná náhrada přežije byť jen poloviční dobu... Kvalita dnešních materiálů bývá, bohužel, často nepřímo úměrná poctivosti práce, plánování. O roli korupce radši nemluvit...

+1/−1
6.4.2014 13:54

H30o89n73z14a 60T98a65r 3809582654972

Chyba chtěl jsem dát +1 Souhlas R^

0/0
6.4.2014 14:05

J85a80n 27T47u75r78o63ň 3961130160575

Říká se, že optimista je člověk, který má nedostatek informací. Ale kdyby náš svět řídili pouze pesimisté, spousta krásných budov by nebyla nikdy postavena....

 Martine, Vaše skepse je určitě na místě. Ale já věřím, že v budoucnosti nás čekají i pěkné věci a hlavně krásné nové nebo nově opravené funkční budovy, které bude spokojeně využívat co nejvíce lidí.  

 Budova jako ta nádražní v Havířově byla určena pro tisíce průchozích lidí denně. A dnes...? Já tvrdím, že architektura je umění pro obyčejné živé lidí nikoliv pouze pro znalce. Vidím tedy spíše smutnou přítomnost a do budoucnosti se dívám s optimismem. Pravda, někdy až příliš...:-)

0/0
6.4.2014 14:36

F40r45a24n93t32i81š47e55k 59Z80a76j97a38c 1707866404559

Nejsem příznivec té stavby-opravdu už neplní svou funkci-lidé prostě nejezdí vlakem...ale opravdu mi vadí jak bezohledně se má zbourat-protože tam nikdo nejezdí-ale až se přistaví autobusový terminál tak tam lidé přijedou-výkřiky o drahém provozu stávající budovy jsou opravdu směšné-v té budově už nic není-ohřívá se pár výdejen jízdenek a teče voda na WC...prostě jsou cítit peníze z dotací a už se slétají mrchožrouti...:-Pnechte jí stát..lidé do kostelů taky už moc nechodí a taky se nebourá chrám sv.Víta...;-O

+2/−1
6.4.2014 13:02

H81o86n42z58a 78T36a34r 3689272864252

To co je připravováno Městským zastupitelstvem / ČD je jen předražená demolice kdy se 2/3 Cenné Nádražní budovy zbourají. Místo cenné odbavovací haly bude parkoviště a část administrativní budovy se ponechá a bude upravena na nádraží. Město s 77000 obyvateli bude mít doslova zastávku ČD jako na vesnici .A Tomu říkají na radnici hrdě nový terminál.Je to jen barbarské ničení Českého Architektonického Dědictví cennou budovu nahradí bezcenná.Budova je v zahraničí respektována jako kvalitní ukázka určitého ČESKÉHO stavebního stylu . 

Nádraží lze opravit rekonstruovat .Statika budovy je v pořádku . Budova má své kouzlo,byly na ní při stavbě použity velmi kvalitní materiály a má cenu jí opravit .Pan primátor hovoří o efektivitě čerpaní Právě Havířov co se týče čerpání a efektivity proinvestovaných prostředků obsadil 20 místo s 22 posuzovaných v kraji .Ostrava má Radniční věž . Liberec má vysílač Ještěd . Brno má vilu Tugendhat. Havířov má zatím cenné Vlakové nádraží? 

http://e-petice.cz/petitions/petice-proti-zbourani-nadrazi-v-havirove.html

http://www.peticehavirov.cz/

+4/−1
6.4.2014 12:08

L87i51n47d39a 46Š72p59e37r89l65o75v82á 9436133167267

Podepsáno. Kéž by to tu "modernizaci" zastavilo. Jinak musím podotknout, že Liberec má sice vysílač Ještěd, ale bohužel už nemá svůj OD Ještěd... při myšlence na to, co se s ním stalo a co vyrostlo místo něj, se mi otvírá kudla v kapse ;-€ Bohužel, dokud budou o existenci či neexistenci těchto staveb rozhodovat ignoranti bez povědomí o našem kulturním dědictví, budeme moci jen přihlížet jejich ničení.

+2/0
6.4.2014 12:37

P20e73t35r 53K62o13l56á97ř 4508245215988

Bakšišné pro Osralczyka a spol. už je rozdáno a spřízněné firmy už si brousí nástroje.Rv

+1/0
6.4.2014 13:03

S97t32a21n27i34s90l93a14v28a 28Z34a71p46l44e42t51a95l57o70v75a 6976879419238

víceméně - všechno je památka - i to škaredé a nefunkční ! všechno je památka na něco nebo na někoho !

celé věky, a to beru velmi, velmi daleko a dlouho zpět se přestavovalo a zdokonalovalo - archeologové by vám mohli povídat :-)

takže je jenom otázka ? co se zachová a proč a pro koho ...

podle fanatických rádoby památkářů (kteří mimochodem každou etapu tvrdí něco jiného) bychom za chvíli museli žít jako v psychedelickém muzeu nebo skazenu a vývoj a možnost volby by neexistovala!!

+1/−1
6.4.2014 11:43

H73o30n85z72a 36T94a75r 3599102344882

Současná budova byla postavena nákladem 139 milionu korun v roce 1969 Dnes v přepočtu obrovské peníze. Je v plánu 2/3 této cenné kvalitně postavené budovy zbourat. Budovy která je v zahraničí brána jako cenná stavba patřící do Českého architektonického dědictví odkazující na EXPO58 Pro to aby se pár jedinců obohatilo na městských stavbách. Zničí cennou kvalitně postavenou budovu aby jí nahradili bezcennou . Jen pro informaci máme v Havířově domov důchodců kdy jedna postel jedno ubytovací  místo vyšlo na 2,9 milionů a útulek pro psy/kočky kdy jeden kotec vyšel v přepočtu na víc než 1 milion Kč . Asi tak ve zkratce k hospodaření městských úředníků. Mnoho obyvatel vůbec netuší že to co vznikne bude jen upravená administrativní budova na nádraží. Předpokládají že město/ČD nechají postavit novou velkolepou nádražní budovu . Na vizualizacích to vypadá velkolepě, ale člověk neznalý se nechá lehce přesvědčit. Na začátku všeho bylo obyvatelstvo mediálně masírováno  . Naslibovali hory/doly Jak to nádraží bude krásné moderní a lidé se nechali oblbnout a tet mají mnozí v hlavách jen demolici . 

http://www.360cities.net/cs/image/train-station-havirov-czech-republic#107.46,-17.60,109.3

http://expo58.blogspot.cz/2010/08/nadrazi-v-havirove.html

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDelezni%C4%8Dn%C3%AD_stanice_Hav%C3%AD%C5%99ov

http://havirov-historie.cz/historicke-clanky/vlakove-nadrazi

http://www.novinky.cz/kultura/salon/292181-adam-guzdek-chce-zachranit-havirovske-nadrazi-bourani-je-vzdycky-nejjednodussi-reseni-ale.html http://www.regiony24.cz/11-192215-ministr-dopravy-prachar-jde-proti-svemu-hnuti-ano http://www.msstavby.cz/prestupni-terminal-havirov-eia-07-05-2012/ http://www.stream.cz/gebrianvs/827702-gebrian-vs-havirov https://www.youtube.com/watch?v=xvx-bVs7e-k http://www.kduhavirov.cz/cerne-svedomi-havirova

+1/0
6.4.2014 12:18

J67a10r23o25s65l49a19v 67N91ě48m63e16c 7283694140

Jde vidět, že o problematice nic nevíte. V textu se mimochodem píše o "modernizaci" nádraží, tedy adaptaci budovy pro současné potřeby. Tedy o přestavbu. Je smutné, že nechápete smysl vět. ;-) Skanzen zde nechce nikdo vytvářet, ale bourání není řešení. Správný hospodář se má o svůj majetek starat, ne ho nechávat účelově chátrat. Mezi tu starost patří i třeba ona adaptace, modernizace apod. To je to zdokonalování, o které se zmiňujete. Místo kvalitní stavby ze 60. let, má vzniknout stavba v hodnotě pospojovaného stavebního materiálu, nic víc. Pokud by kvalitní architekturu nahradila lepší architektura, nikdo by nemohl nic říct, zde však má dojít k tomu, že kvalitu má nahradit laciná kašírka...

+3/0
6.4.2014 12:18

S12t92a52n44i10s20l89a97v53a 13Z15a30p76l33e51t74a70l22o54v73a 6516829419148

Bohužel o "problematice" trochu vím - za prvé jsem psala všeobecně, abychom se zamysleli nad tím co všechno je památka a jestli je potřeba opravdu všechno zachovávat    za druhé je více pohledů na tuto konkrétní stavbu ( která byla nebyla zrovna extra funkční i když byla nová)

a za třetí cena , politika a kvalita dnešních "staveb"+ architektů jsou další nekonečné kapitoly -kterých jsem se nedotýkala a diskuze by byly opravdu na dlouho .... a zřejmě k ničemu protože není v našich = já + vy - silách na tom cokoliv změnit ( asi se musí postavit a spadnout než se změní náš postoj ke svému okolí, krajině, vlasti a k sami k sobě.....)

+1/−1
6.4.2014 13:06
Foto

J36a88r29o49s73l19a24v 67V12o32j92t82ě16c65k33ý 4783778114696

zbourat... je to ošklivé a nepotřebné;-€

+1/−4
6.4.2014 11:42

J21a60r29o41s44l50a72v 91N93ě73m95e62c 7283604470

Pevně doufám, že až budete starý a neudržovaný, ošklivý a nepotřebný, že b udete také požadovat své odstranění.

+4/−1
6.4.2014 12:19

O17n21d89r50a 33Z43d88r46a27h54a40l 4675670155871

jeste ze se nedochovalo moc rotund a jurt, to bysme nemeli kde stavet...i kdyz na rotundy se porad diva lip nez na nadrazi v Havirove :D

+1/−3
6.4.2014 11:12

R74a95d49i23m 29P53o16l56á83š98e10k 9276293939169

Památkáři si na to zadělali sami.

Stará budova je obvykle taková budova, kterou kvůli technickým, společenským a  dalším změnám dneska nelze využít tak, jak původně její stavitelé zamýšleli. Pokud se tato budova má dneska k něčemu smysluplnému využít, pokud má její provoz přinášet peníze na její údržbu i zisk jejímu majiteli, musí se ta stará budova nějak přestavět a předělat. A tomu památkáři často úspěšně brání.

Málokdo je tak bohatý, aby vlastnil nějakou nefungující starou budovu, která má li být udržována, je tak černou dírou na peníze. Většina majitelů ty peníze nemá a tak raději nechá budovu zchátrat, potom zbourat a na jejím místě nechat postavit třeba halu s Lidlem.

+2/0
6.4.2014 11:05

H69o73n31z68a 57T21a87r 3369762354322

My jsme velmi bohatý národ,když můžeme jen tak zbourat budovu,která stála 

 139 milionu korun v roce 1969.  Protože ti co jí projektovali a stavěli tak použili velmi kvalitní drahé stavební materiály proto aby budova dlouho sloužila.

http://havirov-historie.cz/historicke-clanky/vlakove-nadrazi

+2/−2
6.4.2014 12:29

M23a12r86t14i81n 15H85a15v97e98l22k15a 1415934105647

Prosím, rozviňte svůj argument! Kolik vydělává takový průměrný barokní kostel na vsi? Kolik vydělává třeba krnovská syngoga? Vydělají si na sebe? Kolik by mohla vydělávat bývalá budova jatek u Stodolní, kdyby v ní byla hospoda? Proč tolik nevydělává, ale chátrá?

0/0
6.4.2014 14:06

L16a51d33i26s68l52a20v 84J65o46d98l57o76v85s68k71i 2860965397141

Kdyby záleželo jen na těchto "expertech", tak zamrzneme na počátku 20. století.

+1/−2
6.4.2014 10:21

J68a78r27o94s40l24a94v 17N56ě67m89e73c 7563564810

Kdyby záleželo na "expertech vašeho formátu", jsme stále v pravěku.

0/0
6.4.2014 12:20

L84a53d19i62s70l90a12v 47J44o15d38l38o22v39s50k27i 2430645957941

Proč myslíte?

0/0
6.4.2014 13:58
Foto

J37i34ř37í 84I54n57c13z37é97d56y 2354105291149

Pristup male skupiny lidi k naprosto nefunkcnim a zchatralym stavbam je stejny jako kdyz v byte delate poradek a naleznete vec, ktera je k nicemu, ale nevyhodite ji protoze si rikate, ze se jeste muze "hodit" a dalsi leta pak lapa prach. Budova v Havirove doslova hnije. Novy terminal s parkovistem je jedina mozna volba . ;-)

+1/−4
6.4.2014 10:02

H83o27n77z44a 67T23a66r 3409812894122

Jaký novy terminál ? Vždyt 2/3 budovy zbourají a to co zůstane upraví na nádraží . Někteří pořád řeší parkování.Kolik lidí tam asi bude parkovat až to bude zpoplatněné jak to udělali u nemocnice?Protože si obyvatelé stěžovali že je přeplněné a tet je poloprázdné protože se většině nechce platit. U nádraží je   ve vzdáleností 250m spousta parkovacích míst u TESCO . Spíše by se tam mel postavit parkovací dům pro ty co odjíždějí na delší dobu a chtějí být v klidu že se autu nic nestane.

https://www.youtube.com/watch?v=wI-LD7TTrwU

Maximální využiti při min.prostoru .Někde už maji i ....

https://www.youtube.com/watch?v=sEuduEiJxKM

https://www.youtube.com/watch?v=1ISc8nJ14SE

+1/0
6.4.2014 13:06

H84o82n76z16a 49T55a18r 3609602534602

Ještě jsem zapomněl že při prodloužení podchodu bude ještě lépe přístupné parkování u LÍDL Šumbark.

+1/0
6.4.2014 13:19

P25a34v17e22l 87Š73e49d87ý 2788376182175

Přádelna se už bourá. JE zajímavé, že zbourat se může cokoliv, ale pokud člověk začne opravovat tak mu do toho kecají památkáři a vykloženěn jej šikanují. Při bourání je vše v pohodě

+4/−1
6.4.2014 9:40

R73a35d30i57m 10P26o49l67á59š33e11k 9536363549349

A proto se asi podstatně víc bourá.

0/0
6.4.2014 10:57

H91o89n92z20a 73T76a74r 3319832104552

Byly návrhy přestavět na luxusní bydlení http://cs.wikipedia.org/wiki/Loft 

FM je díky nedaleké automobilce vyhledávaným místem investoru 

http://www.msstavby.cz/demolice-textilky-slezan-27-02-2014/

0/0
6.4.2014 14:02

T22o77m33á56š 18B77a51y47e48r 1624521904861

http://3dbuilding.rajce.idnes.cz/Vlakove_nadrazi_Havirov/

0/0
6.4.2014 9:39

M62i87l49a57n 31Č30e95r72n50ý 5563449169582

Všechny památky, i ty novodobé, jsou cenné. Pokud nejsou vyloženě ošklivé, nefunkční nebo necitlivě zasazené do okolní historické zástavby, což se mnohdy v tehdejším Československu dělo.

+3/−1
6.4.2014 9:32





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.