Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Boj o lokálku do Jakartovic trvá. Obce zvažují, že se na provoz složí

Obce podél železniční trati z Opavy do Jakartovic se nesmířily s koncem osobní dopravy. Zvažují, že se společně složí alespoň na víkendový provoz, vlaky by na koleje případně poslal soukromý dopravce. O příspěvek žádají také krajský úřad.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M80a91r62t20i41n 94K88u92b60í20k 9917719736143

Regionální železnice je jako pošta ve vsi, která jako poslední udržuje spojení s okolním světem. Již dost rušení tratí! Rušení zahájil XIV.sjezd KSČ v roce 1971, současní neosoudruzi se jím stále řídí. Pakliže se na trati zachrání aspoň víkendový provoz, tak by se mělo jezdit až do Svobodných Heřmanic, to by přilákalo turisty i cykloturisty, kteří by dále mohli jet na kole do Horního Benešova či Bruntálu. Obce by měly tlačit na stát, aby se obnovila i zrušená trať do bývalé konečné Horního Benešova a oživit projekt na dostavbu tratě do Bruntálu, pak obnovit provoz do Malé Morávky, čím by se získalo atkraktivní želzniční spojení Opava -chráněná oblast Jeseníky! Podle mě by se mělo od června až září jezdit denně!

+2/0
17.4.2014 13:12

P85e27t64r 58N40e74c76h59a43n27i97c54k22ý 7453116778730

Tak ať předají trať kraji a svazu obcí. Kraj bude platit dopravu, tratě údržbu. Ušetří se na poplatku za dopravní cestu, něco si vydělají z nákladů a parády habaděj. U netranzitní lokálky žádný problém :-)

+2/0
16.4.2014 17:02

P88e10t63r 60N33e47c74h12a37n87i79c96k14ý 7243176348240

*kraj bude plati dopravu, obce údržbu

+1/0
16.4.2014 17:03

J54i16ř46í 83H25o71v66o30r57k44a 8227866812535

40 000 Kč = cca 0,5 vlaku jezdícího jen o víkendech ;-D. Pokud i ostatní obce budou takto štědré, vyjde to na maximálně 2 vlaky za den (4 za týden). Na to se vykašlou i skalní příznivci železnice.

Nebylo by lepší investovat tyto peníze do cykloturistické infratsruktury? Obci by alespoň zbylo něco hmatatelného a počty turistů by byly srovnatelné, možná i vyšší. Bohužel u nás mají přednost ekonomické nesmysly bez adekvátní užitné hodnoty. :-/

0/−8
16.4.2014 9:44

Z90b81y46n12ě71k 20P52o61p79o88v55s12k85ý 9966628387123

Ekonomický nesmysl je především to co jste napsal vy. Dříve než napíšete nějaký blábol, zkuste si předtím zjistit relevantní fakta o problému...

+3/−1
16.4.2014 9:53

J90i30ř97í 90H94o40v88o73r38k95a 8407746122625

Je vidět, že o problému až tak moc nevíte. Většina lokálek je na tom podobně. "Výhodné" dlouhodobé smlouvy s ČD ani levnější výkony neumožňují.

pár spojů to vychází cca:

400 nafta, 400 dopravní cesta, cca 200 na opravy. 

A teď k tomu odpisy - nemůžete provozovat donekonečna odepsané vozidlo. V regionální dopravě je běžné najet cca 250 km/den. Při 40 mil. za nové vozidlo vychází cca 22 Kč/km odpis vozidla. Jakartovická trať má 21 km, tam a zpět 42 km. 42*22 = 924.Plat strojvedoucího cca výkon 1:15 hod cca 200. Plat výpravčího v Opavě zanedbáme - podíl provozu na trati do Jakartovic je minimální. Průběžný součet za jeden pár spojů 2124 Kč. 

Tržba za jednoho cestujícího je cca 1,2 Kč/os/km. Aby vlak byl na nule, musel by výkon být 1770 osobkm, tedy něco přes 42 osob jedoucích v celé trase.

Nezapomeňte, že ČD musí ze spojů uživit několik dalších osob, včetně generálního ředitele a jeho zlatého padáku, jejichž plat je více než 200 Kč/hod. ČD vypravují cca 8 400 spoj, z toho regionálních je cca 7 800. Těchto 8400 spojů musí uživit: generálního ředitele, mzdové účetní, průvodčí, strojvedoucí, tvůrce turnusů, kontrolory, předpisáře, prodejce jízdenek, IT oddělení, ekonomické oddělení, opraváře techniky,.... Častka za spoj se tak vyšplhá na více než dvojnásobek. Jen pro zajímavost - poptával jsem jednou jízdu historickým vozidlem - motorový vůz. Za 160 km chtěli jen 38 tisíc Kč.

0/−2
16.4.2014 17:38

J25i55ř44í 87H24o67v21o45r23k70a 8917366572375

při průměrné obsazenosti 15 osob/vlak na průměrnou vzdálenost 11 km máme na páru spojů 330 osobokm. Tržba je necelých 400 Kč. Je tedy nutné doplácet minimálně 2124 - 400 = 1724 Kč za 42 km. 

Ročně je 52 týdnů, což je 104 sobot a nedělí + cca 10 svátků, tedy 114 dní. 114 dní x 1724 Kč/pár spojů = 196 536 Kč. 

Pro zajímavost - hodně nadnesená nákladová cena za autobus je 40 Kč/km. Standardní trasa Jakartovice - Opava měří 23 km. Jízda prázdného autobusu vyjde tak na cca 1840 Kč. Při stejném počtu cestujících a tržbách je ztráta cca 1440 Kč na pár spojů.

Myslíte si, že pro obce bude výhodné držet provoz na lokálce? Nepřiláká autobus zastavující na návsi více lidí, než vlak vedený mezi lesy a polemi?

0/−2
16.4.2014 17:55





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.