Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

V lomu na Bruntálsku se topila potápěčka, letěl pro ni vrtulník

Moravskoslezští záchranáři museli ve středu odpoledne zachraňovat život potápěčky, která se začala topit 25 metrů pod hladinou zatopeného lomu ve Svobodných Heřmanicích na Bruntálsku. Na břeh ženu vytáhli kolegové, okamžitě však musela do přetlakové komory v ostravské nemocnici. Transportoval ji tam vrtulník.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

I80v56a73n 24P67š91e70n12č47í84k 6947360419346

To je klasický případ, kdy nastene panika.

U začátečníků je to chybná manipulaci s žaketem - nadnášecí vestou.

Po zanoření na dno si ho přifouknou moc, jenže jak jsou hlavou dolů, tak jim nejde upustit horním ventilem, musí se použít ventil vzadu na vestě.

Pokud ho neupustí, táhne jí to k hladině...takový jojo jump.

V rámci toho se dojde k rozpínání plynů v krvi, která začne bublat.

Výstup by neměl být rychlejší, než rychlost výstupu bublin, nedodržení dekomprese...

Někoho však pouze popadne panika, něco jako klaustrofobie a jde nahoru rychle a je průšvih...

Doufejme, že to vydejchá..

+1/0
6.11.2014 14:41

A13d62a96m 91Ž96í29d35e62k 8555572755203

Kdyby ji vytáhl jacket, neměla by se proč po vynoření zase potopit. Nemyslíte?

+1/0
6.11.2014 15:28

M51a49r69t60i40n 91M51o71č98i10č46k43a 4428487918371

To potápění mě taky zarazilo. Možná závada na vetilech nebo panika.

Žaket ji táhl nahoru, ona se ho celou dobu snažila vypustit a přitom zadržovala dech. Až vyletěla nahoru, podařilo se jí v té panice žaket vypustit, mezitím ji zašuměná krev připravila o vědomí, vydechla a začala padat dolů.

Jen spekuluju, určitě to má spoustu mezer, ale dokážu si to tak nějak představit.

0/0
7.11.2014 6:41

P20e94t98r 48N42o91v41o62t82n93y 4679865262284

Nejsem odborník, ale 25 m velká hloubka není, navíc nějaký metr od hladiny a dna možná ještě méně. Pokud má směs kyslíku a helia, tak dekomprese může být rychlejší, nebo se mýlím ?

0/0
7.11.2014 1:04

M10a26r47t56i49n 31M41o85č54i12č83k69a 4358127258631

25 m  je už dost, protože okolní tlak prostředí je  cca 3,5 atm oproti 1 atm na hladině. Takže  vzduchové bublinky v krvi, plicích, mozku a samotný nadechnutý vzduch v plicích zvětší svůj objem 3,5krát.

V plřípadě plic dojde k potrhání plicních sklípků - člověk pak sice dýchá, ale do krve se kyslík už nedostává a vlastně se tělo dusí.

V případě zvětšení bublin v krvi, může dojít k embolii, infarktu nebo mrtvici.

Směs helia a kyslíku ( a nejen těchto dvou plynů - je to trochu složitější) se používá při potápění do velkých hloubek, aby se omezila dusíková narkóza. On je totiž dusík pod větším tlakem pro tělo narkotický. Sportovní potápěči při ponorech do 40 m používají vzduch jako je všude kolem nás.

Takže rychlé vynoření z 25 m bez plynulého vydechování je veliký průser a bez dekompresní komory, léků na ředění krve, kyslíku a okamžitého zásahu lékařů je to téměř jistá cesta na věčnost.

Ono 25 m není už tak málo. Lidské oko dost špatně odhaduje hloubky. 25 m je co se týče hloubky už hodně dlouhá cesta. ;-)

Uf.f Je to takové nevědecké, ale chtěl jsem, aby to pochopili nepotápěči. Pokud bych někde psal bludy, tak mě, prosím, opravte.

+1/0
7.11.2014 6:38

V59á58c37l96a51v 60S57v37o76b59o17d16a 3771469340640

nevím jestli po 12 minutách ponoru měla dost dusíku v krvi aby se jí dělali při výstupu doslova bublinky v krvi, ale plíce si mohla poranit smrtelně vážně. :-(

0/0
7.11.2014 8:37

M55a79r98t30i94n 84M97o70č94i33č50k95a 4648727658381

To máte pravdu. Já tu spíš popisoval podstatu barotraumat u potápění. Neřešil jsem konkrétní případ.

Podle diveplaneru od Suunta tam nějaké nasycení po 12 minutách bylo. Především ty "rychlé" bubliny. Takže problém by to asi byl, ale spíš minoritní - mramorová kůže, bolest kloubů, atd.

V tomto případě asi jde především o ty plíce.

0/0
7.11.2014 9:10

M29a43r18t59i28n 75M49o67č20i79č88k23a 4358187178771

Vzhledem k tomu, že měla vzduchu ještě na 40 minut, tak dekomprese ve 25 m mně přijde jako nepravdepodobná.

Že vynechala safetystop je jasné.

Jinak s vámi souhlasím.

0/0
7.11.2014 6:42

J29i24ř54í 12E93u68l74e59r 5658119276196

A furt se cpeme někam, kde nemáme co dělat. Tu na osmitisícovky (a tam gabeme), tu do vodních hloubek, navíc třeba bez dýchacího přístroje (a tam gabeme), tu do hlubokých jeskyň (a tam gabeme), tu zase k severnímu a jižnímu pólu (a tam gabeme) nebo pro změnu do strmých skal (a tam gabeme). Skáčeme padákem za extrémních podmínek (a tam gabeme) a dalo by se pokračovat dalšími příklady hazardování s lidskými životy ve jménu adrenalinu a někdy i vědy. 314

+1/−4
6.11.2014 10:58

J60i72n14d92ř77i68c58h 12M25i14t36t13e59r 6611840143193

Pokud bychom se chovali jinak a nezkoušeli nové věci, neznali bychom ani oheň, můžete se spálit a žili bychom v jeskyních.

+3/0
6.11.2014 12:34

S56l69a25v42o28m45í57r 21B36e52n59e68š 6582927260574

Je rozdíl mezi tím, když se jde někam třeba za vědeckým výzkumem, a tím, když se jde někam jenom v rámci nějaké zájmové činnosti.

0/−4
6.11.2014 13:24

I39v17a46n75a 94V44e65s58e15l61á 2241863509525

a proto je lepsi sedet doma na zadeli a cumet s pivem a bramburkama na bednu nebo do netu ...

+4/0
6.11.2014 14:24

L50u19d41v12í76k 42D37u55š81e51k 7257971424661

...a kritizovat, jste ještě zapoměla.

+3/0
6.11.2014 15:07

J21i19ř55í 29E54u47l38e23r 5218139656366

Podvodní svět je holt pro ryby a další havěť, ale ne pro člověka, to je známo už od nepaměti. 314

0/−2
6.11.2014 10:52

P30e70t69r 82B20e76d98n17a83ř84í55k 3624748195304

,,, :-) kdo se tam jednou podívá, zvláště na krásy korálových útesů, ten to vidí jinak pane Euler :-) .

+5/0
6.11.2014 13:47

K23r92y50š60t72o94f 12L76a94n32í86k 1459400375965

a neni to spise na opavsku?

0/0
6.11.2014 10:08

P37a45v49e75l 16H83u21č67í14n 2316431581374

Ne není, Svobodné Heřmanice spadají pod Bruntál.

+1/0
6.11.2014 14:00

J34i98ř66í 79M37a18c98h28a62l15a 1631701286920

flaška, láhev a podobně, je označení mezi potápěči pro VAŠI bombu na vzduch, na slově lahvích opravdu není nic špatného.. :-D

+1/0
6.11.2014 8:27

V74á60c33l40a67v 79S86v56o20b22o97d13a 3451119340450

to není označení jen mezi potápěči, tak je to prostě správně. Bomba je výbušné zařízení, tohle je tlaková láhev, ale i novináři to často označují jako bombu :-)

+7/0
6.11.2014 8:43

L39u39d45v74í52k 95G64a16j17d32o37š77í74k 2405843154872

Přesně tak.

Říci potápěči že má bombu je stejné faux pas jako si před vodákem plést pádlo a veslo.

+2/0
6.11.2014 11:05

V89á46c17l79a89v 74S77v50o76b88o53d80a 3341729960930

nebo mě taky napadlo jestli si nemyslí, že tam není vzduch, ale kyslík :-)

0/0
6.11.2014 8:44

J26a74n 34S34t52o50d77o94l26a 7331450523180

Když se tak čílíte kvůli neodborné mluvě, tak vám hodím něco k přemýšlení. Bomba je italsky pumpa. Původně se se potápělo tak, že k člověku pod vodou vedla hadice a na povrchu se pumpoval vzduch. Vzhledem k tomu, že potápění k nám historicky přicházelo z Itálie (oblasti na severu Jadranu byly součástí monarchie), tak možná česká bomba pro potápěče pochází právě od té pumpy, i když už se dávno nepumpuje.

Jinak mezi potápěči si zásobníkům na vzduch říkejte, jak chcete. Ale obecně se všem tlakovým nádobám říká bomba, a to z lidí nevymlátíte.

0/0
6.11.2014 10:20

V80á79c37l91a25v 54S64v27o64b48o63d67a 3341749170200

no právě, všem tlakovým nádobám, takže to s tím potápěním asi až tak nesouvisí, ale je to hezká teorie. A to, že se mezi lidmi říká těm láhvím bomba, přese neznamená, že je to správně ;)

+1/0
6.11.2014 10:24

J35a81n 59S39t83o58d64o60l80a 7441490673210

Není to odborně správně, ale obecně se to používá. Obecný jazyk je tvrdošíjný. Spíš se mu přizpůsobí odborný jazyk, než by se lidi přeučili. Je to boj s větrnými mlýny.

0/0
6.11.2014 10:49

L63u66d39v35í41k 95G18a26j87d19o27š42í75k 2605353704652

Pane Stodolo. Pokud mezi potápěči označíte jejich výstroj za bombu, první jejich reakce bude že vás nejspíš opraví (na správný termín tlaková láhev). Zároveň si tím vysloužíte pověst člověka, který o potápění neví absolutně nic. Takhle funguje tvrdošíjný obecný jazyk...

+2/0
6.11.2014 11:12

J27a75n 70S83t90o50d85o22l34a 7321240753210

Je mi to naprosto jasné. Až příště půjdu mezi potápěče, tak budu mluvit výhradně o tlakových lahvích. Potápěči nepoznají, že o potápění nevím vůbec nic. Budu si připadat důležitě :-)

0/0
6.11.2014 11:23

P79a15v95e15l 11H81u33č41í92n 2776971931464

A taky se můžete zmínit o malých tlakových lahvičkách s kysličníkem uhličitým, já a všichni v mém okolí tomu sice říkáme  "sifónové bombičky", ale možná je tímhle omráčíte ještě víc.

+1/0
6.11.2014 14:08

J72a41n 96S17t96o38d89o24l26a 7721950373710

Ty mě také napadly během diskuse o bombách :-)

0/0
6.11.2014 15:02

L25u53d23v17í72k 93D50u76š39e22k 7457701594531

Italsky pumpa je "pompa". Nepatrný rozdíl.

0/0
6.11.2014 15:12

J46a34n 34S96t72o89d53o76l53a 7241260343850

Ne! Bomba. Pompa se to vyslovuje.

0/0
6.11.2014 15:15

P85e95t62r 41N10o77v38o65t79n28y 4849155132534

v láhvích měla vzduch, odvezl vrtulník, bože, kdo to píše, to by snad i malý kluk napsal lépe.!!!!

0/−8
6.11.2014 8:09

V69á43c28l61a46v 47S84v52o89b91o74d33a 3461289480980

asi mi něco nedochází, ale co je špatného na tom, že "v láhvích měla vzduch" ?

+7/0
6.11.2014 8:29

P97e89t48r 17N63o79v75o79t45n91y 4309865652154

v láhvi bývá kyslík nebo dýchací směs kyslíku a helia

0/0
7.11.2014 0:57

M49a91r68t46i83n 43M34o61č79i85č10k42a 4168707658751

Pane Novotný, čistý kyslík je od hloubky 6 m(!!!) pro lidské tělo jedovatý. Sportovní potápěči skutečně mají v láhvích jen vzduch.

Směs kyslíku a helia (a ještě jiných plynů) se používá pro hloubkové pracovní potápění, které je trochu jiný svět a o dýchacích směsích se dá napsat diplomová práce a stějně nepostihnete všechno.

+1/0
7.11.2014 6:47

V40á20c27l79a29v 94S65v95o88b89o66d47a 3261539270970

uplně mimo, ale beru to tak, že to znáte jen z tv :-)

0/0
7.11.2014 8:27

A85l83e52s 81B63a10d43u14r73a 9456207610175

Asi jsem taky hloupy jako maly kluk, protoze jsem presne pochopil, co pisou. Jinak - oznaceni lahve je spravne, skutecne je v nich vzduch, a ted nevim, jestli ti vadi slovo odvezl nebo vrtulnik nebo obe. Zrejme tam podle tebe melo byt, ze ji odtahla helikoptera. Proste hledat chyby i tam, kde nejsou a zesmesnit se za kazdou cenu, ze?

+1/0
6.11.2014 9:08

I72v15a23n68a 61V19e68s85e84l54á 2351723569935

a co tam jako mela mit? rajskej plyn?

0/0
6.11.2014 10:03

P75e85t45r 36N68o12v55o31t28n82y 4229405752224

obvykle se tam dává kyslík, vzduch je směs mnoha plynů  a do láhví se nedává ;-D;-D

0/0
7.11.2014 1:00

M15a82r83t14i87n 67M26o61č34i57č91k17a 4388107978971

Viz výše. Čistý kyslík je od 6 m hloubky pro člověka jedovatý.

+1/0
7.11.2014 6:48

M56a89r52t49i38n 86M10o83č92i14č73k51a 4868397558301

Právě že naopak.

O láhvích a vzduchu to napsal správně!

+2/0
6.11.2014 10:43

A43d55a79m 11Ž69í31d83e88k 8775242615873

Konečně to někdo s tím vzduchem napíše správně, a stejně to nějaký odborník zkritizuje.: o)

+1/0
6.11.2014 15:25

P44e60t72r 55N32o30v36o31t87n36y 4839285822104

Vzduch je vzduch, kyslík je kyslík ( nebo kyslík+ Hea)

0/0
7.11.2014 0:59

P21e82t92r 73B74e93d11n70a73ř81í30k 3964378345154

Nějaký problém v 25 m, ač to není taková závratná hloubka, může být opravdu vážný,,, moc ji na dálku přeji ať to vše zvládne .

+3/0
6.11.2014 7:42

P62a71v24e34l 21K49a41r41a28s 1289662139

Zkus si něco načíst... i z deseti metrů vystoupat rychle je problém, je pravda, že 12 min. v 25m ( a to není snad celá doba v té hloubce) to by nemělo způsobit vážné problémy s dusíkem v krvi ale přelak  při vynoření, pokud nedýchala, ji mohl zabít velmi rychle. Snad bude v pořádku.

0/−1
6.11.2014 9:20

V33á41c16l71a61v 28S68v19o10b94o13d48a 3671869720860

dyk píše že problém v 25 metrech může být opravdu vážný. jestli vystřelila na hladinu se zadrženým dechem, tak má poškozené plíce, to je jasné, ale proč by zadržovala dech, když měla vzduch? snad se z toho dostane...

0/0
6.11.2014 10:21

L89u35d35v91í11k 26G34a63j68d92o71š60í79k 2515733554182

Příčin může být řada. Poruchu na vybavení snad zjistí experti. Mohlo dojít k špatnému plnění a zamrznutí ventilu. Klidně to moho být ale způsobeno  panikou nebo jiným psychickým rozpoložením potápěčky.

Každopádně potápět se do 25m vyžaduje již rozšířený výcvik, takže úplná amatérka to být nemohla.

+2/0
6.11.2014 11:20

P90e76t39r 66B20e67d77n68a24ř14í67k 3674748665344

Nepotřebuji si nic načítat pane Karas, potápěl jsem se :-)

0/0
6.11.2014 12:39
Foto

P75a53v50e92l 91D73o11l17e16z51a12l 6683553171392

No a já zažil "smrťák" v bazénu, když se ten člověk vynořil z pouhých 5 metrů. Byl při vědomí, kašlal růžovou pěnu a za pár hodin umřel i přes veškerou péči doktorů. Toto máte taky "načteno" pane Karas?

0/0
15.11.2014 1:32

A58d30a57m 40Ž76í19d42e30k 8795662565323

ten šífr je stejně nějaký zakletý :-/

+4/0
6.11.2014 7:35

P86a21v66e95l 93K35a46r83a35s 1119802629

Vzhledem k tomu kolik lidí se tam denně ponoří to není zakleté. V autě na Rudné máš větší procento , že se stane tragédie.

0/0
6.11.2014 9:23





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.