Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Památka na zavražděné Židy vydržela jen pár hodin. Tři kameny zmizely

Nejspíše poprvé v tuzemsku někdo ukradl stolpersteiny, tedy kameny zmizelých, které připomínají osudy židovských rodin. Jen pár hodin poté, co jich čtyřiadvacet bylo vloženo do dlažby před domy v centru Ostravy, kde židovské rodiny žily, tři z nich zmizely.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

V81l90a33d61i64m32í14r 49W45a97s 2775652153968

No, je to fakt hnus a určitě vím, kde bych ty památníčky hledal... Ale zavřít by nebylo špatné i někho, kdo ten kousek kovu s ručně (křivě) vyraženým nápisem prodal městu za 8000.-Kč/kus !!! To je ostuda...8-o

0/0
11.8.2015 11:12

O68t54a44k83a13r 84T74e55p64l47á62r90e25k 7569282401649

!!...nedávno ohořelé knihovničky v Komenského sadech, nyní další ostuda pro nás,rodilé a hrdé ostravany, neúcta k historií., mně o té hrůze vyprávěli rodiče, měli mezi nimi spoustu spolužáků, přátel., tato doba je už, bohužel, o něčem jiném,rychle zapomínáme.,a to ta "hrůza" tehdy přišla pěšky, přes kopečky., co teprve přinese ta

dnešní "hrůza" přes moře...EURv

0/0
10.8.2015 10:21

A27n79t43o28n19i98n 64B77l28a45z79e15k 4348572287861

At se nepodelaji.....na hrbitovech se krade kazdy den a nikdo o tom nepise...

+2/−14
7.8.2015 16:37
Foto

O74n69d62ř68e89j 33F51i76a27l52a 9699690491749

fašoune

0/0
27.8.2015 12:27

V84l18a80s79t97i32m85i87l 69P88r66a65u67s 6144680316174

Pokud v této zemi, v tomto státě, je z kovu, navíc slitiny mědi (má to cenu sběru). Po jistých úpravách, rozuměj, devastace, aby byla znemožněna identifikace, skončí to ve sběrně. Přestože máme již zákon, kde finance lze posílat jen na účet (to jistě se dá obejít). Tyto věci dávat, instalovat tak, aby to šlo odmontovat s velkým úsilím. Případně z plastu. U nás v úst kraji, Terezíně přeci cikáni (to je veřejně známé), ukradli mosazné destičky z pomníčků zavražděných vězňů. Dali tam pak plasty. To byla cena nejen za materiál, ale duchovní, kdy cikáni znevážili památku vězňů, vesele pro svůj majetkový prospěch zneuctili hroby v koncentráku.

+9/0
7.8.2015 15:57
Foto

P29e75t25r 54D92o58k50t40o75r 8138260756481

to je hrůza, zrušte už ty debilní sběrny

+7/−1
7.8.2015 15:22

J38o25s12e42f 36Š97e35m36e35l41í97k 7159791940137

Pane Gabzdyl, ony to nejsou kameny, ale šutr a kousek mosazi. Takže je celkem jasné, kdo je vydloubl, na to není potřeba žádná univerzita. Klidně to sem napište, beztak to všichni ví.

+6/0
7.8.2015 14:41

K31a29t81e54ř20i32n92a 54H93u80t35o66v50á 9141945160207

Hnus!

+6/0
7.8.2015 14:06

M49a41t73o63u32š 40B15á43r94t80a 4866760206738

Na památku zmizelých kamenů tam dát sloup Stolpersäule

0/0
7.8.2015 13:59
Foto

M96i55r28o21s92l57a16v 52S54e82m30e30c17k69y 2573309401294

Mosaz je mosaz

+1/0
7.8.2015 12:58

P31e58t72r 16K41u79č90e23r48a 4594387452259

Pokud se dobre divam, tak je kolem hned nekolik kavaren, hotelu, ktere maji urcite nejakou tu kameru na ulici, kdo si mysli ze je neco takoveho behem dne, na celkem frekventovane ceste snadne, tak je urcite na omylu.

+7/0
7.8.2015 12:36

J44i30ř82í 78D47v38o21ř46á10k 8669934572520

Jestlipak je veřejně známo jak dopadli ti co ukradli v Terezíně destičky z památníků/hrobů? Není rozumné se pozastavovat nad tím, že kov je méněcenný - někteří z něj dokáží udělat zlato, které pak vnucují na kraji silnic.

+5/0
7.8.2015 12:08

J43i25n70d56ř23i63c61h 64H28r46a66d65e75c37k96ý 6535969762172

There's alady who's sure all that glitters is gold...

+1/−1
7.8.2015 12:00

T38e48r10e46z37a 31B29í18l93k29o64v64á 2259632960643

Nu, zkusme hádat, příslušníci kterého etnika asi tyto vzpomínkové kameny (ale s MOSAZNÝMI DESTIČKAMI!!!) "přemístili" někam do sběrny... ;-( :-/

+7/−1
7.8.2015 11:59

J30o66s35e95f 75Č79e96r96v63e27n13i20c40k66ý 9489324591643

Takže "kov nepatrné hodnoty" byl zcizen a předběžná škoda je 24 tisíc.

+3/−1
7.8.2015 11:56

L19e51n95k86a 48M37e14y 1696422109628

Stolpersteiny se vyrabeji na zakazku, kazdy kus je rucni vyroba a tedy original. Naklady odpovidaji.

+10/−1
7.8.2015 12:05

V31á12c68l21a16v 40R28o11s10e37n41b50e46r29g 6339207872507

No ruční výroba... do mosazného odlitku se strojně vygravíruje nápis a to celé se zalije do betonu. Cena je vysoká hlavně kvůli tomu, že jejich duchovní autor vyžaduje, aby se všechny Stolpersteiny vyráběly u něj v Německu. Proto se také objevilo několik "konkurenčních" projektů (třeba ve Vídni), které nejsou zatížené monopolem jednoho člověka a umožňují kameny vyrábět za mnohem nižší ceny.

+3/0
7.8.2015 12:17

J54i95n15d10ř16i21c11h 76H81r38a30d36e43c78k43ý 6755609572912

more, podvedli nás! okradli nás! to nie je zlato! diškriminácia!

+8/−2
7.8.2015 11:53

V14í10t 48J47e31ž32e33k 4676159759625

Jako by si Češi nikdy nic nevzali "na památku" z dovolené :-D (reakce na tu jistotu cikánů sběračů ;-)

+3/−8
7.8.2015 11:32

J37a49n 62F24r45o94l62í24k 6906660435344

Libuše Salomonovičová nechápe, že kov nepatrné hodnoty dá i na dvě piva v Lídlu.

+10/0
7.8.2015 11:27

P11e96t74r 65K57ř96í74ž 1845702412

Komentář sdělující smutnou pravdu.

+2/0
7.8.2015 11:34

L16u86b11o17m73í81r 76S48a16z34e23č53e88k 1671213960834

Urazit tomu "sběrači" ruku až u samého zadku!

+7/0
7.8.2015 11:20

P80e60t69r 90J57a78r97o51c71h 7640743355928

Připomíná mi to Zoščenkův fejeton, kterak šel po Moskvě a viděl na domě asi ve čtyřech metrech výšky osaznou mosaznou cedulku, na které bylo napsáno "až sem dosáhla velká voda v roce 1936". Tak si představoval, jaká to musela být hrozná pohroma, první dvě patra kompletně zatopená, všechno zničené, obrovské nánosy bahna... Z okna vykoukla ženská a ptá se "chlape, proč náš dům tak očumujete, chcete, abych zavolala milicionáře?" A on říká že ne, že si jen představoval, jak příšerná musela být ta povodeň v šestatřicátém. A paní na to "ale houby pane, tady bylo vody po kolena, jen nám někdo už třikrát ukradl cedulku, tak jsme ji prostě dali výš."

+22/0
7.8.2015 11:14

K29a14t31e31ř61i60n17a 71H22u85t75o83v41á 9301805220397

;-DR^

+1/0
7.8.2015 14:00

P62a68v72e26l 23D25o79b83e36š 3876593448181

Kulku pro ně!

+3/−1
7.8.2015 11:13

P17e50t54r 85K30o91l31á37ř 2168147354711

Odhaduji to na neviditelné ...

+3/0
7.8.2015 11:12

J84a58r36o97s85l22a18v 95Š11m19e78j14d34a 8462949729110

Někdo krade mosaz, někdo státní miliony ..........................

+7/−2
7.8.2015 11:08

T71e62r14e45z30a 97B21í38l58k84o33v58á 2429112320383

Tak tomu se říká komentář k věci... 8-o

+3/0
7.8.2015 12:00

M30i56c38h12a47l 35Z21e16l41e75n81k95a 2544362633140

Vytetovat Davidovu hvězdu na plešku a poslat do severního Iráku!

+2/0
7.8.2015 11:07

J41o72s66e58f 62T85ů47m97a 3480116872586

Aha, kameny s mosaznou cedulkou ;-D Víc říkat netřeba.

+9/0
7.8.2015 10:58

M63a98r86t49i72n 13S88v66o70b62o45d50a 2966138540262

Tento hyenismus budou mít na svědomí "Mladíci" z etnika, kde jim není nic svaté a klidně to kradou z náhrobků i v Terezíně !!

+17/0
7.8.2015 10:48

P24e83t32r 30K28ř27í68ž 1435732752

Dovolím si navrhnout konstruktivní řešení. Destičky by měly být dlouhými trny na jejich spodní straně speciálním lepidlem zapuštěny do betonového kvádru pod destičkou, který by však měl být mnohem "hlubší", než okolní dlažba - řekněme 30, 40 cm. Pak to bez rozkopání chodníku a patřičného vybavení nevytáhne nikdo. Připouštím, že zajištění jednolité plochy chodníku bude náročnější, ale zvládnout to samozřejmě lze. A dodatek: nikdo rozumný jistě nepochybuje, že destičky byly ukradeny jen proto, že zloděj si myslel, že jde o měděné pláty, které se dají dobře prodat. Otázka sběren je tak znovu "na stole".

+18/0
7.8.2015 10:38
Foto

J53o82s58e88f 10O58m75á57č16k54a 5357181912645

"A dodatek: nikdo rozumný jistě nepochybuje, že destičky byly ukradeny jen proto, že zloděj si myslel, že jde o měděné pláty, které se dají dobře prodat. Otázka sběren je tak znovu "na stole"

Já jako výkupce v kovošrotě si s Vámi dovolím nesouhlasit. Ti, jejichž jméno se nevyslovuje, si byli dobře vědomi, že jde o mosaz a s mědí by kostky jistě nezaměnili. 

Jinak Vás mohu ubezpečit, že pokud si na zloděje nedošlápne liknavá policie, nezmění nic jakákoliv vyhláška. Tak jako v každém lidském odvětví se najdou i v sběrných surovinách nepoctivci. Bohužel, na ty největší šmejdy je jakákoli vyhláška krátká a pomohlo by jen zpřísnění (radikální) postihů za podobná svinstva + jejich důsledné vyšetřování.

+5/0
7.8.2015 11:58

J69a91n 51C94h31o68b54o18t 5692324248251

Stolpersteiny, Schorle, Radler a Kurzarbeit. Opravdu nikomu nestojí za to, nejdřív pro tyto věci vymyslet smysluplné české pojmy? Nebo to nikomu nevadí, protože německy stejně neumí a je to pro něj tedy to samé, jakoby se zředěnému džusu s bublinkama říkalo lubrambuk?

+5/−3
7.8.2015 10:28

P79e69t41r93a 65H22e73l29i29k39a76r69o13v69a 9928904587284

Já si myslím, že nosočistopleny a klapkobřinkostroje už jsme tu měli. V češtině bylo vždycky plno slov z němčiny, je to logické.

+8/−7
7.8.2015 10:46

J17a31n 28C62h37o76b31o46t 5732294668821

Ale jistě, ale na 100% přejatá slova, bez jakékolik kotvy v češtině, jejichž význam se člověk prostě musí naučit?

Věděla byste, co znamená Radler a Schorle, víte, proč se tak jmenují a co ta slova v němčině znamenají?

A Kurzarbeit - to mi přijde jako zholá zbytečnost, je to prostě jen zkrácená pracovní doba, jen by byl potřeba jiný pojem, protože právě tento už je v češtině používán pro něco jiného.

Stolperstein je kámen úrazu: tento už známe, není třeba vymýšlet vůbec nic.

+3/−2
7.8.2015 10:51

J59a44n 72P29ř88i44k62r50y41l 5615881729348

Kurzarbeit: souhlas, zvlášť, když to borci skloňují po našem, z toho se mi dělá mdlo. Jsem ochoten snad ještě vzít v potaz to, že "Kurzarbeit" je výrazně kratší, než "zkrácená pracovní doba".

Radler je v některých částech Německa cyklista. Je to cyklistické "nízkotučné" pivo a mám za to, že i u nás to každý chápe právě jako "pivní střik".

Schorle může být u našich západních sousedů všecko možné od vinného střiku po jablečný džus s minerálkou (rakouské Obi-g'spritzt, u nás se asi používá spíš v tomto významu). Záleží na tom, v které části Německa se pohybujete.

Stolperstein je ale horší. Podle slovníků máte samozřejmě pravdu, ale v tomto případě nám otrocký slovníkový překlad moc nepomůže. Spíš tqdy jde o kámen či značku, o kterou máme zakopnout, klopýtnout (spíš ve smyslu přeneseném, samozřejmě). Něco, co nás má na chvilku zarazit a přinutit zamyslet se nad tím, co se s těmi lidmi stalo. Tady jsme s českým stejně výstižným ekvivalentem na štíru.

+7/0
7.8.2015 11:07

J91a32n 47C35h38o77b94o88t 5622104948621

S německými významy jsem samozřejmě seznámen, proto mi v češtině, když se tam někdy mihnu, tolik vadí.

Ohledně Stolperstein a kamene úrazu: kde vidíte otrocký překlad? Otrocký je onen doslovný...a kterýže to ještě jednou je? Jakže to bylo "...jde o kámen či značku, o kterou máme zakopnout, klopýtnout"? :)

Přesně to, o co máte klopýtnout, je i kámen úrazu...

+1/−1
7.8.2015 11:16

P52e92t19r56a 90H92e16l45i69k94a13r50o24v34a 9398504277664

Kámen úrazu je v češtině spíš něco jako problém - např. "dům nebyl napsán na něj, a to byl ten kámen úrazu" - na tom to ztroskotalo, v tom byl ten problém.

+2/0
7.8.2015 11:36

J27a58n 92C70h15o38b95o18t 5952334778301

A stejně tak to v němčině může být se Stolperstein...

0/0
7.8.2015 11:39

P59e49t20r76a 95H34e16l59i47k54a53r13o39v87a 9808324107984

Jenže pak si pod kámen úrazu vůbec nepředstavím kámen s destičkou, na které je cosi pamětního vyryto. Kdyby mi někdo řekl, že v ulici je 20 kamenů úrazu, vůbec mu nebudu rozumět. To si radši zapamatuju, že těmhle kamenům s pamětními destičkami se říká stolpersteiny.

+2/−1
7.8.2015 11:43

J37a76n 32C44h50o12b91o46t 5632224488931

To byste si prostě zapamatovala úplně stejně, Nevidím v tom v tomto ohledu rozdíl.

+1/−1
7.8.2015 11:45

P69e38t25r19a 54H92e72l28i10k32a90r79o21v73a 9558624817334

Jenže ten kámen úrazu už mají lidé spojení s úplně jiným významem, zatímco stolperstein si aspoň já zapamatuju jako nové slovo.

+1/−1
7.8.2015 11:49

M16i95l18a68n 56D54r84o18b46i28l 2400413219660

Tak by se měli ten původní význam doučit. Souhlasím s panem Chobotem.

0/0
7.8.2015 11:53

J64a77n 26C37h92o83b94o18t 5142104768461

Takže už se těšíte i na Flugunterricht a Maschinengewehr? Fahrschule a Pfandflasche?

Tož se přihlašte do kurzu němčiny, jen potom ale nezapomeňte, který jazyk je který.

+1/0
7.8.2015 11:57

L96u21b70o93m49í19r 22S57a26z40e35č23e82k 1401103180734

Když člověk poslouchá lidi z ČT, jak za naše peníze przní naši mateřštinu, to je teprve nářez!

+1/0
7.8.2015 11:32

J41o85s87e64f 35V12a93l46a 9620773853253

management, manazer, briefing, WiFi, breakstorming, deadline, outfit, hypermarket, backoffice,  a stovky dalsich slov z anglictiny pouzivanych v beznem dennim hovoru.  Treba otazka, zda dneska jezdime tramvaji (tramway) nebo (zastarale) elektrikou (zkracene eletrische Strassenbahn). Nemluve o moderovani, aranzovani, dokonce i Palacky prejimal slova z polstiny ( napriklad "stuzka"). Vyznamove je Stolperstein jako pamatnik podstatne jinde nez kamen urazu (to je naprosto abstraktni vyraz nespojujici se s zadnym predmetem)

+3/−1
7.8.2015 11:14

J11a94n 41C32h58o43b24o24t 5962184288831

Mnoho z pojmů. které jste vyjmenovat, opravdu nebylo potřeba přejímat. Ale něco jiného je oborová hantýrka, jejíž výrazy by se opravdu vělmi špatně opisovali a něco jiného nápoj, který český trh po sto letech konečně objevil, ale má tak naspěch, že ho okopíruje rovnou i s originál německým názvem.

+1/0
7.8.2015 11:18

J93a36n 39H63r43u96š91k75a 9304757277220

Takže Vám prostě vadí jen to, co se Vám hodí...že by to typické české pokrytectví...?:) Vadit by Vám měla slova z angličtiny a ne němčiny...však co Čech to Němec se říká.,...:)

0/−2
7.8.2015 11:27

J21a20n 94C26h33o41b70o33t 5962554318981

Vadí mi více to, co není zcela v pořádku a děje se zcela zbytečně, než to, pro co jakési opodstatnění existuje.

Proč by mi slova z angličtiny měla vadit více, než ta německá?

+2/0
7.8.2015 11:29





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.