Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Místo domků a vil paneláky. Bourání se nevyhnulo ani Novému Jičínu

Čtyřicet let socialismu změnilo Nový Jičín takřka k nepoznání. Místo celých obytných čtvrtí vyrostla panelová sídliště, mnoho domů padlo i při výstavbě silničního průtahu. Centrum města však bylo uchráněno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M35a15r79i59á31n 95L49i23p91t31á47k 9619634332337

Kdy se stavěla nejnovější část Loučky? Podle použitých paneláků až po revoluci.

0/−1
31.1.2016 11:10

P88e50t68r 52S33v33o37b97o94d56a 6864272876653

Ty silniční průtahy středem měst byl hrozný komunistický zlozvyk. U nás tím zlikvidovali Slezskou Ostravu u Ostravice, ukázkovým příkladem je taky Frýdek-Místek. Likvidace města. A teď Nový Jičín. Muž na radnici - hurááá, zbouráme starou čtvrť, postavíme paneláky. Hrozná doba. ;-(

+8/−1
31.1.2016 6:46
Foto

V75á85c22l14a86v 98N93ý70v23l49t

A není to teď podobně? Sraré budovy se bourají, protože postavit nové z betonu a skla je pro developera jednodušší?

+3/−3
31.1.2016 8:44

R93a40d20o48v66a31n 57D71l23u27g50o11s46z 3266191268116

Viděl jste někdy historickou mapu NJ? Ty cesty, které jsou hlavními průtahy byly i hlavními cestami v historií. Jen s tím rozdílem, že cesty vedly mezi domy. Nedošlo tedy k vybudování nových cest, pouze k rozšíření těch stávajících. Za socialismu byl trend mít vše co nejkratší - cesty rovnou městem, narovnávání koryt řek atd. Byl to moderní trend.

Popravdě si nedovedu představit dnešní Nový Jičín v takovém stavu, v jakém byl před socialismem. Byl by vůbec dnes průjezdný? Byl by nějaký obchvat? Bylo by kde dnes parkovat? Kdo by platil dnes energie v obrovských cihlových domech?

On by ani ten obchvat severo-jižním směrem nebyl realizovatelný bez bourání dnes, natož v minulosti. Pokud by socialisté pouze rozšiřovali, možná bychom ani dnes neměli východo-západní obchvat na severu jičína.

Možná by dnes z Jičína bylo velkoměsto s 60 tis. obyvateli, kdyby se nebouralo, pouze rozšiřovalo. Možná by nebylo tak mrtvé, jak je dnes. Možná.

Pro Jičín byl však daleko horší přístup radních, kteří v době výstavby železnice odmítli přivedení Ferdinandový dráhy k jičíný, z čehož jsou dodnes následky ať dopravní či obslužné.

Nakonec, možná bychom také dopadli jako Přerov, kde jsou téměř zachovány ulice, ale průjezd městem je peklo a dodnes se dopravní problém stále řeší, ale nevyřešil.

+5/−3
31.1.2016 9:56

O76s81k64a73r 19K31o35v35a54ř60í49k 8597463346937

Gabzdyl.... a co "tabačka"?

Vaše černobílé vidění je strašně zábavné. Nebylo by od věci připravit článek o demolicích objektů po roce 89. A že by se jich našlo.

+2/−8
30.1.2016 23:49

P79e55t13r 39T91y27č59k38a 6355382559742

Naslo by se jich radove mene nez tech za komousu. Ty pises o jednom objektu. V clanku se pise o celych ulicich a crvrtich.

+6/0
31.1.2016 8:00

R48a35d84o74v87a76n 82D92l93u40g83o29s31z 3886231408766

Jen s drobným rozdílem. Budova Tabačky byla bezesporu historický cenná. To se zjevně o obyčejných domech říci nedalo. Už pouhé nezapsání Tabačky mezi kulturní památky svědčí o dnešním přístupu k památkám.

Z dnešního pohledu buďme rádi za to, jaká výstavba byla v minulosti provedena, protože dnes by lidé neměli kde bydlet, nebo by bydleli v šíleně energetický náročných domech, parkovacích míst by bylo ještě 3-4x méně než je dnes a to už dnes není se kde slušně postavit.

Dále na připomenutí. V novodobé historií byl zbourán celý jeden blok domů na ul. Bezručové. Dodnes je zcela prázdný. Oni ti socialisté měli alespoň plány, co s místem po demolici. Ne jak dnes, hurá akce - zbourat a nechat tak.

A výkvět moderní architektury zkrášlující okolí centra plechovými (polobetonovými) budovami je zajisté pro oko lahodnější, než socialistický funkcionalismus.

Devastace historického koupaliště s jedinečným betonovým můstkem ve střední Evropě jde také na vrub demokratické doby, neboť se záměrně prodlužovala / odkládala oprava, až bylo pozdě. Totéž se nyní děje s Hückelovými vilami.

Bohužel socialismus bude vinný ze všeho špatného, protože byl vlastníkem téměř celého veřejného prostranství. Dnes se všichni budou odvolávat na jiné vlastníky a tím se lehce omluví jakákoliv devastace veřejného prostoru, i historických památek. Nic to však nemění na tom, že veřejný prostor ničí oba režimy velmi podobně.

Kaufland, OC Tabačka, LIDL, Hückelový vily. bývala výpravní budova vlakového nádraží směr ValMez atd. atd.

+4/−2
31.1.2016 9:43
Foto

I96m32r62i80c25h 17S66u69c16h86a19r58s32k35ý 8486793745601

Děkuji lépe bych to nenapsal R^

+1/−1
31.1.2016 12:09

R85a28d75o73v70a68n 51D11l85u24g28o19s70z 3386451968576

Respektive zkusím Vám to podat jinou, více pochopitelnou formou.

Pokud v dnešní, nadmíru přívětivé době pro historické památky nedošlo k zapsání Tabačky, neshledávám důvod k útokům na bourání objektivně méně historický cenných budov v minulém režimu. Tedy jeden shledávám. I 26 let poté za vše můžou ti druzí. Klapky na očích a opakovat staré křivdy, které dávno nejsou platné.

Dokonce si dovolím projevit svůj názor, který se nesnese s pochopením a hned poznáte proč. Návrh na výstavbu / přestavbu Nového Jičína se mi, na rozdíl od autora, líbí velice a dodávám: Bohužel, přestavba nebyla dokončena.

Věřím, že zde na diskusích je značná část inteligentních čtenářů, kteří mezi líbí se mi přestavba a chci komunismus nedají zcela nelogický rovnítko.

+1/−1
31.1.2016 18:25
Foto

I40m33r21i67c19h 77S18u27c70h94a82r44s18k57ý 8796503235611

A že autor článku zapomněl jaksi na zbouranou tabačku po revoluci, pardon za demokracie a svobody. ;-)

+3/−5
30.1.2016 19:52





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.