Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Školy už nemají dostávat peníze na žáka, nejvíc na to doplatí gymnázia

Ministerstvo školství připravuje novelu zákona, která by měla změnit financování mateřských, základních a především středních škol. Ty by už neměly dostávat peníze jen podle počtu žáků. Ředitelé už předběžně počítají, jaký dopad bude mít změna právě na jejich školy. Nejvíc asi budou tratit gymnázia.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J43i90ř54í 72S42c18h95m97i40d91t 5270773744815

Že systém našeho školství je špatný, ukazují výsledky už pěkně dlouho, jen doufám, že nebudeme vymýšlet nějakou další českou geniální cestu a poohlédneme se tam, kde to funguje a necháme se poučit:-/

Tyhle gymnázia chrlí každý rok množství neupotřebitelných lidí, kteří pak dále studují nějaké další neupotřebitelné humanitní obory a jejich uplatnění pak po studiu je velmi problematické. Jednoznačně je třeba podpořit potřebné obory a tento trend zvrátit. Je třeba zavézt systém, kdy stát aktivně podporuje to, co potřebuje a to, co nepotřebuje nebo má nadbytek, podporováno nebude:-/

Zatím to je tak, že školy tvoří další a další třídy pro žádané obory studenty, protože tak se jim daří plnit další a další třídy a to znamená další přísun peněz, ale zároveň další absolventi v oborech, na které nejsou na trhu volná pracovní místa:-/

0/0
19.5.2016 23:01

J50a68r17o67m68í82r 56K81r82á50l 4260809324589

Proč se poohlížet jinde ? Stačí se vrátit k tomu, co se u nás osvědčilo.

0/0
20.5.2016 7:30

J95a38r68o43m39i34r 87H66o59b48l55i80k 1765427665

Financování podle počtu hlav zdegradovalo naše školství. A vedlo k tomu, že ze ZŠ se 4mi třídami v ročníku se na nějakou střední školu hlásili všichni mimo jednoho (zkušenost, když syn absolvoval). Ano, za elitní se považují gymnasia a proto se řada rodičů snaží dostat své ditky tam. A doufám, že bylo v zájmu školy je tam udržet až do konce. Jenže pak přišly jednotné státní maturity a ne všichni měli požadovanou úroveň - jaké překvapení. I proto se proti nim tolik brojilo.

Bude dlouho trvat, než se škody z titulu financování podle hlav srovnají. Škola (základní i střední) má dostávat peníze podle potřebnosti oboru pro společnost a úspěšnosti jejich studentů v následném studiu. A počet žáků by to mohl ovlivnit tak maximálně z 20%. Jen tak bude možné, aby ze škol vycházeli uplatnitelní absolventi v počtech, které jsou ve společnosti potřeba. Příklad: kladenský ÚP už roky požaduje, aby místní SPŠ nabírala 2 třídy strojařů. A jen s obtížemi (a berou, kdo se přihlásí) se jim daří naplnit 1/2-3/4 jediné třídy (zkušenost se syny).

+2/−1
19.5.2016 19:19

T38o11m84á63š 81N93e84u70m11a13i72e17r 9609170148557

No konečně tenhle nesmysl, platby na žáka, padá. Udržování neschopných studentů či studentů s chováním naprosto mimo mísu může konečně skončit.

+8/−1
19.5.2016 18:08

O61l84d46a 11V11a32r83h47á49n92e83k 5190674210866

Samozřejmostí je, že se hlupáci a nezkušení (najivní) lépe ovládají. Třeba lidé okolo 70 let věku, kteří celý život pracovali a neměli zkušenost se ŠMEJDY.

+3/0
19.5.2016 17:39

M15i24l25e53n48a 41Š26a50l64j21o66v66á 7397660271377

To jistě ano. Ale je fakt cílem, abychom z toho relativně mála našich vzdělavatelných rodících se dětí udělali jakési .. no, nevím jak to přesně nazvat..Prostě lidí, kteří nebudou schopni uživit ani sebe, natožpak, aby vydělávali na důchody svých rodičů. A kdo tedy bude živit ty migranty?

+1/−2
19.5.2016 17:50

A58l55e92š 93Z95e40l40i64n15k27a 1464232876

Tak už došlo na praktickou ukázku choutek neomarxistické ministryně Valachové.

Už ve svém z prvních vystoupení v ČT 24 potvrdila, že gymnazia neodpovídají myšlence inkluzivního vzdělávání.

Na otázku jestli se tedy mají rušit gymnazia odpověděla, že ne, jen základní školy (pozn.postižené inkluzí) mají úrovní výuky víceletá gymnázia dohnat.

No, jak vidno, gymnazia se dají likvidovat i jinak.

+6/−2
19.5.2016 17:35

H20e74l12e88n26a 67Č92í44ž62k64o23v44á 9441811892438

Paní ministryně patrně žije v nějakém nereálném světě. Jasně, existují i naprosto skvělé ZŠ, kde člověk rád nechá dítě až do devítky. Ale dát si jako obecný cil, aby úroveň výuky na všech (nebo většině) základek byla stejná jako na gymnáziích, to je čirá iluze.

+5/0
19.5.2016 17:48

T65o54m80á32š 65N34e63u74m27a90i73e82r 9609480318947

Gymnásia nemají v první řadě nabírat 30+ žáků do třídy, což však vychází z aktuálního modelu financování škol. Naštěstí toho padne. A veřte, že gymnásia dokáží hodně rychle vyházet žáky, které tam udržovaly z nutnosti. (osobní zkušenosti)

+3/0
19.5.2016 18:14

H12e61l53e45n63a 76Č23í97ž33k91o94v89á 9781581612578

30 a více dětí ve třídě je opravdu moc.

Jen si nejsem úplně jistá, nakolik je dosavadní tíhnutí k tak vysokému počtu žáků dáno současným systémem financování, a do jaké míry naopak vychází z určitého "zvyku" (myslím skutečnost, že velká část generace rodičů a prarodičů dnešních dětí prošla základní a střední školou v době, kdy 35 žáků ve třídě nebyla žádná výjimka).

Sama mám (záměrně) dítě v malé škole, kde počet žáků příliš nepřekračuje dvacítku. A musím říct, že je to nejen z hlediska samotného učení, ale i (a možná především) z hlediska sociálního "nebe a dudy"; nejde jen o vztahy mezi žáky navzájem, ale i o vztahy mezi žáky a pedagogy (ti lidé se prostě mnohem lépe znají, jejich vztahy jsou přátelštější, důvěrnější, citlivější, řekla bych, že i "serioznější").

+1/−3
19.5.2016 18:30

T50o30m49á71š 64N90e31u84m21a37i71e34r 9939190838247

Odpověď není těžká - jetliže škola nabere vysoký počet žáků a pak se je snaží za každou cenu udržet, jde jen o peníze.

+2/0
19.5.2016 18:35

H42e28l41e81n37a 53Č79í87ž40k82o97v72á 9391721952688

Tak to rozhodně. Ale opravdu je takových škol tolik?

Vážně nevím, nechci vůbec rýpat, jen se ptám, protože to sama, jako rodič, ze svého okolí moc neznám.

Jasně, mám příbuzné, kamarády i známé, kteří mají děti na "natřískaných" školách, ale tam jde spíše o to, že o danou školu je velký zájem, proto jsou třídy tak "našlapané"; a znám i lidi, kteří (podobně jako my) záměrně volí školu menší, která je sice kvalitní, ale na základě svých pedagogických zásad se snaží držet nižší počet žáků ve třídě.

Zato osobně neznám snad nikoho, kdo by měl děti na škole, která "nechá projít každého".

+1/0
19.5.2016 18:44

I39l25o42n39a 98S58v39o21b40o68d34a 2369157884145

elo byt plus:-(

0/0
19.5.2016 18:48

H23e18l79e57n59a 26Č78í30ž95k50o60v41á 9811911572558

To nic. Ale ještě že jsem si tohoto Vašeho příspěvku všimla; už jsem se Vás chystala zeptat, s čím přesně nesouhlasíte... :-)

0/0
19.5.2016 18:50

J48a40r13o93m77í76r 53K25r82á87l 4300519684299

Proč ne ? Šanci by měl dostat každý. Jen by během těch 4 let měli odejít ti, co to nezvládají. Nás bylo v prváku na průmyslovce cca 42. Během studia někteří zjistili, že na to nemají a odešli a k maturitě šlo 17 studentů. Ale ti opravdu uměli a u přijímaček na VŠ stačito říci "SPŠE Pardubice" a bylo jasno.

0/0
20.5.2016 7:36

M52i82l51e77n83a 64Š58a25l45j51o59v94á 7467880471277

No, tak v rámci té slavné inkluze, prostě zřejmě není možné, aby třeba ve třídě na ZŠ bylo 25 žáků a 10 asistentů. Třídy na to nejsou dimenzované. Přijímat předem neúspěšné studenty na SŠ, což možná časem bude většina absolventů inkluzivních ZŠ, jen proto, že škola získá určitou částku na hlavu, tedy spíš na zadek (a ani to v mnoha případech ne), je určitě blbost.

Postupem let se sice různě měnily mé představy o budoucím povolání, ale už v 1. třídě ZŠ před 52 lety (v rámci doučování třeba i o 2 roky starší trochu natvrdlejších dětí ze sousedství) jsem měla jasno: nechci být učitelkou, pokud ano, pak ne v té době ve zvláštní škole. Tuto speciální pedagogiku beru jako samostatný obor, který si (snad) vybere člověk, který se tomu chce věnovat. Jiný pedagog by snad měl mít dobrý pocit z toho, jak mu ti jeho žáci či studenti tzv. rostou, ne že bez větších kázeňských přestupků trpělivě vyčkají než to jejich spolužáci zvládnou bez ohledu na jejich inteligenci a domácí přípravu apod.

+1/0
19.5.2016 17:30





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.