Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Školy už nemají dostávat peníze na žáka, nejvíc na to doplatí gymnázia

Ministerstvo školství připravuje novelu zákona, která by měla změnit financování mateřských, základních a především středních škol. Ty by už neměly dostávat peníze jen podle počtu žáků. Ředitelé už předběžně počítají, jaký dopad bude mít změna právě na jejich školy. Nejvíc asi budou tratit gymnázia.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J11i62ř92í 90S38c24h19m63i35d89t 5880363664775

Že systém našeho školství je špatný, ukazují výsledky už pěkně dlouho, jen doufám, že nebudeme vymýšlet nějakou další českou geniální cestu a poohlédneme se tam, kde to funguje a necháme se poučit:-/

Tyhle gymnázia chrlí každý rok množství neupotřebitelných lidí, kteří pak dále studují nějaké další neupotřebitelné humanitní obory a jejich uplatnění pak po studiu je velmi problematické. Jednoznačně je třeba podpořit potřebné obory a tento trend zvrátit. Je třeba zavézt systém, kdy stát aktivně podporuje to, co potřebuje a to, co nepotřebuje nebo má nadbytek, podporováno nebude:-/

Zatím to je tak, že školy tvoří další a další třídy pro žádané obory studenty, protože tak se jim daří plnit další a další třídy a to znamená další přísun peněz, ale zároveň další absolventi v oborech, na které nejsou na trhu volná pracovní místa:-/

0/0
19.5.2016 23:01

J64a59r24o59m34í29r 25K97r66á91l 4620209354419

Proč se poohlížet jinde ? Stačí se vrátit k tomu, co se u nás osvědčilo.

0/0
20.5.2016 7:30

J87a79r79o28m11i73r 85H92o89b24l76i59k 1335337205

Financování podle počtu hlav zdegradovalo naše školství. A vedlo k tomu, že ze ZŠ se 4mi třídami v ročníku se na nějakou střední školu hlásili všichni mimo jednoho (zkušenost, když syn absolvoval). Ano, za elitní se považují gymnasia a proto se řada rodičů snaží dostat své ditky tam. A doufám, že bylo v zájmu školy je tam udržet až do konce. Jenže pak přišly jednotné státní maturity a ne všichni měli požadovanou úroveň - jaké překvapení. I proto se proti nim tolik brojilo.

Bude dlouho trvat, než se škody z titulu financování podle hlav srovnají. Škola (základní i střední) má dostávat peníze podle potřebnosti oboru pro společnost a úspěšnosti jejich studentů v následném studiu. A počet žáků by to mohl ovlivnit tak maximálně z 20%. Jen tak bude možné, aby ze škol vycházeli uplatnitelní absolventi v počtech, které jsou ve společnosti potřeba. Příklad: kladenský ÚP už roky požaduje, aby místní SPŠ nabírala 2 třídy strojařů. A jen s obtížemi (a berou, kdo se přihlásí) se jim daří naplnit 1/2-3/4 jediné třídy (zkušenost se syny).

+2/−1
19.5.2016 19:19

T16o67m86á32š 42N92e44u88m18a28i44e75r 9129940108377

No konečně tenhle nesmysl, platby na žáka, padá. Udržování neschopných studentů či studentů s chováním naprosto mimo mísu může konečně skončit.

+8/−1
19.5.2016 18:08
Foto

O87l76d74a 54V20a69r34h91á90n71e69k 5100814730946

Samozřejmostí je, že se hlupáci a nezkušení (najivní) lépe ovládají. Třeba lidé okolo 70 let věku, kteří celý život pracovali a neměli zkušenost se ŠMEJDY.

+3/0
19.5.2016 17:39

M91i87l59e34n75a 87Š92a47l52j90o70v10á 7657960821967

To jistě ano. Ale je fakt cílem, abychom z toho relativně mála našich vzdělavatelných rodících se dětí udělali jakési .. no, nevím jak to přesně nazvat..Prostě lidí, kteří nebudou schopni uživit ani sebe, natožpak, aby vydělávali na důchody svých rodičů. A kdo tedy bude živit ty migranty?

+1/−2
19.5.2016 17:50

A88l86e59š 71Z56e58l64i95n96k62a 1404502306

Tak už došlo na praktickou ukázku choutek neomarxistické ministryně Valachové.

Už ve svém z prvních vystoupení v ČT 24 potvrdila, že gymnazia neodpovídají myšlence inkluzivního vzdělávání.

Na otázku jestli se tedy mají rušit gymnazia odpověděla, že ne, jen základní školy (pozn.postižené inkluzí) mají úrovní výuky víceletá gymnázia dohnat.

No, jak vidno, gymnazia se dají likvidovat i jinak.

+6/−2
19.5.2016 17:35

H74e88l36e53n49a 83Č24í45ž75k61o39v94á 9381311632488

Paní ministryně patrně žije v nějakém nereálném světě. Jasně, existují i naprosto skvělé ZŠ, kde člověk rád nechá dítě až do devítky. Ale dát si jako obecný cil, aby úroveň výuky na všech (nebo většině) základek byla stejná jako na gymnáziích, to je čirá iluze.

+5/0
19.5.2016 17:48

T69o67m93á18š 74N79e22u32m12a48i43e32r 9639360228577

Gymnásia nemají v první řadě nabírat 30+ žáků do třídy, což však vychází z aktuálního modelu financování škol. Naštěstí toho padne. A veřte, že gymnásia dokáží hodně rychle vyházet žáky, které tam udržovaly z nutnosti. (osobní zkušenosti)

+3/0
19.5.2016 18:14

H51e26l77e11n44a 55Č26í23ž67k61o22v35á 9291751272368

30 a více dětí ve třídě je opravdu moc.

Jen si nejsem úplně jistá, nakolik je dosavadní tíhnutí k tak vysokému počtu žáků dáno současným systémem financování, a do jaké míry naopak vychází z určitého "zvyku" (myslím skutečnost, že velká část generace rodičů a prarodičů dnešních dětí prošla základní a střední školou v době, kdy 35 žáků ve třídě nebyla žádná výjimka).

Sama mám (záměrně) dítě v malé škole, kde počet žáků příliš nepřekračuje dvacítku. A musím říct, že je to nejen z hlediska samotného učení, ale i (a možná především) z hlediska sociálního "nebe a dudy"; nejde jen o vztahy mezi žáky navzájem, ale i o vztahy mezi žáky a pedagogy (ti lidé se prostě mnohem lépe znají, jejich vztahy jsou přátelštější, důvěrnější, citlivější, řekla bych, že i "serioznější").

+1/−3
19.5.2016 18:30

T11o56m37á93š 45N42e55u93m76a14i51e10r 9509900808497

Odpověď není těžká - jetliže škola nabere vysoký počet žáků a pak se je snaží za každou cenu udržet, jde jen o peníze.

+2/0
19.5.2016 18:35

H48e81l53e22n53a 62Č13í23ž50k80o49v23á 9671861122358

Tak to rozhodně. Ale opravdu je takových škol tolik?

Vážně nevím, nechci vůbec rýpat, jen se ptám, protože to sama, jako rodič, ze svého okolí moc neznám.

Jasně, mám příbuzné, kamarády i známé, kteří mají děti na "natřískaných" školách, ale tam jde spíše o to, že o danou školu je velký zájem, proto jsou třídy tak "našlapané"; a znám i lidi, kteří (podobně jako my) záměrně volí školu menší, která je sice kvalitní, ale na základě svých pedagogických zásad se snaží držet nižší počet žáků ve třídě.

Zato osobně neznám snad nikoho, kdo by měl děti na škole, která "nechá projít každého".

+1/0
19.5.2016 18:44

I30l16o31n16a 97S28v21o18b70o82d34a 2409147254715

elo byt plus:-(

0/0
19.5.2016 18:48

H76e79l72e85n47a 32Č15í81ž47k53o23v52á 9631911412368

To nic. Ale ještě že jsem si tohoto Vašeho příspěvku všimla; už jsem se Vás chystala zeptat, s čím přesně nesouhlasíte... :-)

0/0
19.5.2016 18:50

J88a11r25o79m44í69r 73K50r30á69l 4440509704379

Proč ne ? Šanci by měl dostat každý. Jen by během těch 4 let měli odejít ti, co to nezvládají. Nás bylo v prváku na průmyslovce cca 42. Během studia někteří zjistili, že na to nemají a odešli a k maturitě šlo 17 studentů. Ale ti opravdu uměli a u přijímaček na VŠ stačito říci "SPŠE Pardubice" a bylo jasno.

0/0
20.5.2016 7:36

M72i19l34e18n72a 42Š94a10l64j12o25v33á 7827620841747

No, tak v rámci té slavné inkluze, prostě zřejmě není možné, aby třeba ve třídě na ZŠ bylo 25 žáků a 10 asistentů. Třídy na to nejsou dimenzované. Přijímat předem neúspěšné studenty na SŠ, což možná časem bude většina absolventů inkluzivních ZŠ, jen proto, že škola získá určitou částku na hlavu, tedy spíš na zadek (a ani to v mnoha případech ne), je určitě blbost.

Postupem let se sice různě měnily mé představy o budoucím povolání, ale už v 1. třídě ZŠ před 52 lety (v rámci doučování třeba i o 2 roky starší trochu natvrdlejších dětí ze sousedství) jsem měla jasno: nechci být učitelkou, pokud ano, pak ne v té době ve zvláštní škole. Tuto speciální pedagogiku beru jako samostatný obor, který si (snad) vybere člověk, který se tomu chce věnovat. Jiný pedagog by snad měl mít dobrý pocit z toho, jak mu ti jeho žáci či studenti tzv. rostou, ne že bez větších kázeňských přestupků trpělivě vyčkají než to jejich spolužáci zvládnou bez ohledu na jejich inteligenci a domácí přípravu apod.

+1/0
19.5.2016 17:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.