Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Projděte se Stříbrným šípem, kterému šedesát let nepřál osud

Den po prvním představení motorového vozu přezdívaného Stříbrný šíp vpadli do země nacisté. Za socialismu byl rychlovlak vhodný jen jako sklad a pak desítky let postával na různých nádražích. A chátral. Na poslední chvíli se historickému skvostu vrátila krása.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M58i71l71a27n 93C48o89u90f68a60l 8243377313

Hezké, ale drahé! Čtyřicet mega za opravu motorového vozu? Nějak se mi to nezdá být rozumná investice.

0/−4
16.6.2016 5:36

J95a38k39u30b 45Ř15í82h33a 4835779352961

A kolik by byla rozumná cena za záchranu historického skvostu?

+1/0
4.7.2016 10:56

J45i23ř33í 80E75r29b57e59n 1773824236897

Renovace veterána prakticky od nuly, tedy vlastně novostavba.

Nutnost zachovat původní vzhled a ovládání, a napasovat to na moderní technologie s počítačem řízenými přeplňovanými liazkami namísto bývalých vzduchem chlazených kolbenek.

Každý detail dělaný na zakázku, s minimem sériových výrobků.

Plus certifikace a TBZ pro provoz na veřejné drážní síti.

Čtyřicet mega je solidní cena.

0/0
11.8.2016 22:06

M88a31r37e40k 50K31o29s94t29e81l57e87c68k27ý 6593906188

Nádhera!

Nesmyslný titulek zdejší tLupy! Nikoliv OSUD, ale konkrétní lidé vlaku nepřáli!

Kolik jsme mohli ušetřit peněz i práce, kdybychom se všichni ke své historii chovali s dostatečnou úctou. Předpokládám, že k největší devastaci došlo, když torzo postávalo v Praze - Libni a "opečovávali" ho bezdomovci díky nezájmu vedení ČD. České ručičky umí ledascoc vyrobit, ale české hlavičky jejich práci nedokážou zorganizovat, ocenit, ani uchránit před zničením.

+2/0
15.6.2016 10:48

P26e73t93r 45S29v58o35b65o19d91a 6414652766533

Díky nezájmu? Snad vinou nebo kvůli, ne? Když chcete Lupu kritizovat, tak sám musíte psát správně. ;-D S obsahem souhlas. Jen se divím, proč takový krásný vlak komanči vyřadili. Nechápu. 8-o

+2/0
15.6.2016 19:00

P23a24v48e41l 23R76y51b81á62ř 7572401769620

Protože byl trochu nóbl a to se dělnicko rolnické vládě nelíbilo, Bylo potřeba spíš jezdit v dřevěných vagonech.

+1/−2
15.6.2016 22:12

R64o45b22e58r69t 65P51r60a18ž29á54k 4688716125730

Ne. Protože to byl prototyp, který nebyl v praxi příliš použitelný. A zase tak moc nóbl ten interiér není.

+2/0
22.6.2016 5:06

J41i39ř87í 38E51r38b44e72n 1293854456247

Protože ho nepotřebovali. Jediný prototypový stroj, nepříliš spolehlivý a bez možnosti servisu u výrobce, s přepravní kapacitou pouze 64 osob byl ještě méně zajímavý než dvě Strely.

Komanči potřebovali přepravovat denně miliony lidí a taková albatroska s osmi vagony odvedla mnohem víc práce. Jediný motorák by akorát blokoval kapacitu trati v době ručně řízeného provozu...

0/0
11.8.2016 22:09
Foto

L65u44c21i45e 14V52o94n69d30r95á43k71o10v35á 7910143943930

Krásnej :)

+4/0
15.6.2016 8:47

D71a51v73i76d 50Š32a69f11r34á34n30e71k 5927724337513

Já teda ten obdiv rozhodně nesdílím. Že je to navenek zajímavý design neznamená, že to taky něco umělo. Konstrukčně je to na svoji dobu spíš podprůměrný motorák. A tak zatímco slovenská strela tou dobou už tři roky jezdila 130 km/h, tohle dostalo bubnové brzdy, takže certifikováno to bylo jen na 90 km/h.

Čili jak už tady někdo poznamenal - typicky Zlaté české. Devadesát pět procent perfektně odvedené práce, skončí to na odfláknutém detailu.

+1/−3
15.6.2016 8:03

Z84d26e96n82ě49k 25W76e42r53n44h94a25r38t 6267455392778

Tak byl to prototyp, tenkrát se dost věcí dělalo zkusmo, nebyly takové možnosti něco dopředu simulovat na počítačích, jako dnes. Zkrátka se něco navrhlo, vyrobilo a pak se to zkoušelo v provozu. Stříbrný šíp měl smůlu, že neměl možnost být nějak dotažen a ty detaily už nestihly být dotaženy. Koneckonců, M290.0 byl v provozu o tři roky déle a taky se nedostal přes dva prototypy, na kterých se neustále něco dolaďovalo. Bohužel, tyhle motorové vozy přišly v nesprávnou dobu.

+8/0
15.6.2016 8:26

R34a23d92e49k 87R93a87i75d13a 5277692489

Je hezké, že se našel někdo, kdo to zrenovoval, ale pravda je, že Slovenská strela by si to zasloužila daleko víc. Přecejen byla průkopník, tohle je její nepovedená kopie od čkd.

+1/0
15.6.2016 15:42

J58i13ř70í 47E58r49b75e17n 1223544556737

Šíp měl mít oproti Strele výhodu v průchozím uspořádání kabiny a mohl tak být řazen i jako tažné vozidlo krátkých rychlíkových souprav. Jenže ho nestihli odladit pro běžný provoz, naftové motory a hydrodynamická převodovka z pojezdu pro tank se moc neosvědčily.

0/0
11.8.2016 22:16
Foto

V41í33t15ě37z54s72l18a88v 89K93l68o59z39í11k 3961329184177

Slovenskou strelu opravit by byla bomba, to bych i nejakou Korunou rad prispel.

0/0
15.6.2016 7:51

J45i97ř16i92n93a 41S34a76v78o75v68a 1321655786663

ty dvě fotky interieru - to jsme se tedy moc neprošli ;-)

podle titulku jsem čekala víc - třeba WC, nástupní prostory.....

jinak samozřejmě mají můj obdiv všichni, kdo ten skvost dali znovu do pucu!

+2/0
15.6.2016 6:49

A29n17t64o87n60i31n 40B19l80a58z64e44k 4218172567521

R^

0/0
15.6.2016 4:09

T53o97m14á19š 57P67a47v38e73l12k76a 6926413293676

Podíval jsem se na video, ale žádné projetí jsem neviděl :-P

Ale vlak je to krásný.

0/0
15.6.2016 0:00

P37e88t91r 20S92v42o44b57o84d15a 6874342446393

Není v titulku projití? ;-)

+2/0
15.6.2016 6:11

V96á23c69l32a33v 25S33v60o69b18o60d69a 5356238579

Ano,bylo to projití. Ale málem jsem se také spletl a už jsem hledal video z jízdy.

0/0
15.6.2016 9:50

Z53d47e77n61ě89k 36W54e28r95n62h20a19r49t 6297135692428

Krása. Tak ještě Tatrováckou Slovenskou strelu a nemá to chybu.

+7/0
14.6.2016 23:23

P13a98v76e88l 17Ř69a18p13e44k 7762286839595

Je trestuhodné, že i přes vysokou úroveň našeho průmyslu v oblasti železnice nakonec republiku zaplevelil humus v podobě řady 810.

+1/−8
14.6.2016 23:06

Z33d17e30n98ě40k 67W20e72r54n13h51a94r72t 6687235162828

To se nedá srovnávat. Tohle je prototyp reprezentačního rychlíkového vozu, 810 byl masově vyráběný vůz určený na lokální tratě. To je jako porovnat Rolls Royce a Fiat Panda. A mimochodem, ty 810 vůbec nebyly špatné, vzhledem k tomu, k čemu byly určeny, tak to udělaly a stále dělají velmi dobře.

+16/0
14.6.2016 23:28
Foto

V41í65t48ě27z65s35l46a68v 46K76l68o57z55í58k 3351439464387

Jenze ten humus 810 zachranil svym levnym provozem vetsinu lokalnich trati vime.

+5/0
15.6.2016 7:52

J13i87ř50í 87E45r58b69e58n 1953344936437

Místo 810 měly po lokálkách jezdit také chrochtadla a singrovky. Jenomže jeden idiot založil požár v továrně na moderní motory, dávat do vozidel pielstickové poruchové motory byl krok zpět a navíc by se nestíhala výroba.

Nepříliš pohodlná, zato ale poměrně spolehlivá 810 s nenáročným motorem LIAZ ML634 a automatickou převodovkou Praga 2M70 znamenaly obrovskou úsporu na palivu i na údržbě vozidel oproti jiným vozům, včetně jim předcházejícím Hurvínkům M131.1.

0/0
11.8.2016 22:23

D10a94v96i60d 45P61e45c41a 1665804831406

Dnes jsem tam byl osobně a až teď mi došlo, co se podařilo. Tohle není škoda, to je naše historie.

+1/0
14.6.2016 22:57

J92i89n50d25ř98i53c25h 60Z35e40t19s27k42y 5523307882570

Není to trochu moc těch 40 M ? Nezůstalo někde za nehtama?

0/−6
14.6.2016 22:44

M17a39r21t74i13n 75K73r59o93u23p73a 2971153709310

Na opravu né příliš zdemolované celkem běžné motorky jawa 250 potřebujete tak 50k. A to se dá většina věcí celkem v pohodě sehnat protože to je tuctovka. Umíte si představit jaké potřebujete prostředky na takřka znovuvyrobení unikátu. Jen výroba Jedno blbýho nestandardního šroubku může stát třeba 2k.

+14/0
14.6.2016 22:58

M14a20r93t55i17n 54K58y52p19r 2422175694844

M260.0 byl totální vrak, v podstatě jen shnilý rám na podvozcích. Bez pohonných agregátů, bez kousku vybavení interiérů, navíc naprostý atyp. Prakticky se jednalo o novostavbu. Pro srovnání cena nového sériově vyráběného rychlíkového vagonu dosahuje běžně 50 milionů korun a na tomhle méně práce než na novém vagonu nebylo, spíš naopak (vagon nemá motory;-D).

+13/0
14.6.2016 23:02

L79u27d91ě41k 55N83ě59m50e71c 5645891242754

Takto levné je to jen díky práci nadšenců. Já bych to s 10 lidma za 5 let těžko dokázal udělat jen tak z kusu šrotu. Jen materiál by mi vyšel na polovinu.

+6/0
15.6.2016 0:37

K64a14r39e51l 62H30r68u86b22ý 2325588737814

Nádherna prace. Tvůrců i dnešních zachráncu.

Snad se bude za dalších 80 let se stejnou úctou hledět na něco, co děláme my dnes.

+12/0
14.6.2016 22:20

L12u57d86ě12k 41H94l15á88v79k75a 2315414515308

Nádhera.

+7/0
14.6.2016 22:20

P21e80t42r 54S13v41o40b88o54d22a 6664792866113

A pak že už neexistují zlaté české ručičky. ;-D Opravdu úžasné. Teď už jen tu slovenskou strelu. Nevíte, ještě stojí v Kopřivnici, nebo někde v depu? !!

+14/0
14.6.2016 22:19

L96u66d94ě42k 66N73ě80m11e63c 5695321942184

Popravdě mi to Slovenskou strelu tvarově velice připomíná. Ale jestli jsem ji viděl v Kopřivnici před dvěma lety, nebo někde jinde, třeba i jen jako model, to Vám neřeknu.

0/0
14.6.2016 22:21

P86a84v38e18l 20J20a10n56s16a 2795769551424

no a já myslel, že tenhle vůz je právě ona střela, resp. "Slovenská střela" že je název rychlíkovýho spoje, podobně jako byl třeba "Brněnský drak"

0/0
14.6.2016 22:40

P50a23v13e73l 44J61a18n14s91a 2225799871734

no, tak už v tom mám jasno, 2 různý motorový vozy :-)

+1/0
14.6.2016 22:45

Z77d49e20n26ě71k 32W18e32r53n14h25a14r56t 6697855542898

Dráhy tenkrát vypsaly soutěž o rychlíkový motorový vůz a výrobci dodali prototypy. Tatra poslala M290.0, který nasadili hlavně na rychlíkový spoj, označovaný Slovenská strela. To byl nejrychlejší a nejprestižnější spoj tehdejší dráhy. A tím jménem se začalo říkat i tomu vozu, což se vžilo. O něco později dodali konkurenční prototyp i z ČKD, to je tahle M260.0, Stříbrný šíp. Vzhledem k tomu, že to byly vlastně různé odpovědi na stejné zadání, jako je kapacita, rozměry a rychlost, je i výsledek na první pohled dost podobný, ty vozy jsou podobného vzhledu. Ale uvnitř je systém úplně jiný, třeba M290.0 má naprosto unikátní elektromechanický přenos výkonu.

+8/0
14.6.2016 23:41

L85u27d86ě33k 32N67ě96m88e35c 5705861142934

Kdybych si nepřečetl článek (a to jsem předem viděl i fotky), tak bych se klidně i hádal, že to je právě tatrovácká Slovenská strela. Pamatuji si, že někdy před cca 40 lety jezdily vlaky pod názvy, které jste napsal. Ale to už asi jen vycházelo z historie, navíc Brněnský drak neměl nic společného s moderními technologiemi, jen měl prosazenou přednost na trati.

+1/0
15.6.2016 0:33

P71e57t29r 45M41a60j46v89a18l54d 4462205958192

Hezky popsáno je to na wikipedii:

Stříbrný šíp

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_260.0

Slovenská strela

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0

+1/0
15.6.2016 16:32

J86i69ř86í 90Š31k59o12p36í62k 5101496547813

Pořád tam stojí...

https://www.google.cz/maps/@49.5995283,18.1428361,3a,75y,90.58h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNdaTxzD7UV77S7MluHYFCA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

+1/0
14.6.2016 22:50

J22a36r46d60a 30K28a59n41í67k 5836219372353

No, street view fotka je sice z března 2012, ale předloni jsem tam strelu ještě viděl.

Pravda, kdyby se našel někdo, kdo by ji zrekonstruoval jako šípa, bylo by to veselejší podívání...

+1/0
15.6.2016 6:24

Z17d10e77n71ě49k 23W35e57r20n29h47a78r65t 6547915452948

To už se zkoušelo, tedy hlavně se o tom mluvilo už několikrát a nějak to vždycky usnulo. A napohled je to už zlé, ve skříni jsou už docela znatelné díry, rezne to... Snad to bude lepší, teď je to úředně vedeno jako národní kulturní památka, což by prý mohlo vést k nějakým penězům. Tak držme palce, když vidím tuhle úžasnou rekonstrukci Stříbrného šípu, mohlo by se to zlepšít i pro Slovenskou Strelu.

+3/0
15.6.2016 7:02

P29e95t85r 77P34e62š70a92t 9268900468762

Slovenská strela stojí v Kopřivnici před muzeem automobilů, prakticky v centru města - vidím ji tam skoro každý den :-)

+1/0
15.6.2016 7:04

O29n84d75ř62e94j 51Š12v57e89j59d35a 4291339117160

Vlak co má charisma R^

+1/0
14.6.2016 21:57

M98a81r64e73k 66D95e72m64č24á51k 9565824466165

Pěkné, ale rychlovlak? Vždyť i city elefanty umí 140 a ne jen 120...

0/−15
14.6.2016 21:42

M78i33l31a88n 80M89a44j70e25r69č12í89k 1860140694696

Ale uvědom si, že byl navržen před rovnými 80-ti roky a vyroben o 3 roky později = v době kdy běžně jezdily parní lokomotivy a SE NEZDÁLO ANI O ELEKTRIFIKACI ŽELEZNICE, natož o její rychlosti 200km/h a víc!!

+12/−1
14.6.2016 21:49

J66a54n 32T55i71c21h60ý 8270782790558

Elektrifikaci možná ne, ale traťové rychlosti se téměř nelišily od dnešních.

+1/−4
14.6.2016 22:21

L30u60d21ě47k 68N64ě50m21e35c 5135391522214

Možná maximálky ve Velimi.

+4/0
14.6.2016 22:23

J71i37ř65í 93J70u76r19á67š93e54k 8837125590907

O te elektrifikaci bych polemizoval. Nedavno i tady na iDnesu byla dobova fotografie s elektrickou trati.

0/−1
14.6.2016 22:22

V44á66c72l14a19v 10S43v23o20b14o32d43a 5346468929

Ve třicátých letech u nás bylo elektrifikováno jenom pražský železniční uzel.Jinak nic.

+4/0
14.6.2016 23:07

Z43d65e36n12ě21k 82W44e54r65n55h11a70r87t 6357165362448

Tak to není úplně přesné. První elektrifikovanou tratí byla pochopitelně Tábor Bechyně v roce 1903. V roce 1911 byla v provozu i Rybník Lipno. A v roce 1923 byla elektrická i mezistátní trať Kořenov Hirschberg. Elektrifikace Pražského uzlu byla hotová (pokud se to vůbec dá říct) až v roce 1928.

0/−1
14.6.2016 23:56





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.