Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Projděte se Stříbrným šípem, kterému šedesát let nepřál osud

Den po prvním představení motorového vozu přezdívaného Stříbrný šíp vpadli do země nacisté. Za socialismu byl rychlovlak vhodný jen jako sklad a pak desítky let postával na různých nádražích. A chátral. Na poslední chvíli se historickému skvostu vrátila krása.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M95i28l22a57n 58C42o18u19f93a85l 8663557983

Hezké, ale drahé! Čtyřicet mega za opravu motorového vozu? Nějak se mi to nezdá být rozumná investice.

0/−4
16.6.2016 5:36

J59a73k37u49b 11Ř30í26h94a 4535529272681

A kolik by byla rozumná cena za záchranu historického skvostu?

+1/0
4.7.2016 10:56

J77i17ř57í 72E90r19b21e35n 1333134116317

Renovace veterána prakticky od nuly, tedy vlastně novostavba.

Nutnost zachovat původní vzhled a ovládání, a napasovat to na moderní technologie s počítačem řízenými přeplňovanými liazkami namísto bývalých vzduchem chlazených kolbenek.

Každý detail dělaný na zakázku, s minimem sériových výrobků.

Plus certifikace a TBZ pro provoz na veřejné drážní síti.

Čtyřicet mega je solidní cena.

0/0
11.8.2016 22:06

M23a61r85e78k 92K92o83s45t38e93l96e72c81k42ý 6983826128

Nádhera!

Nesmyslný titulek zdejší tLupy! Nikoliv OSUD, ale konkrétní lidé vlaku nepřáli!

Kolik jsme mohli ušetřit peněz i práce, kdybychom se všichni ke své historii chovali s dostatečnou úctou. Předpokládám, že k největší devastaci došlo, když torzo postávalo v Praze - Libni a "opečovávali" ho bezdomovci díky nezájmu vedení ČD. České ručičky umí ledascoc vyrobit, ale české hlavičky jejich práci nedokážou zorganizovat, ocenit, ani uchránit před zničením.

+2/0
15.6.2016 10:48

P31e27t20r 63S83v67o32b95o82d69a 6814652346843

Díky nezájmu? Snad vinou nebo kvůli, ne? Když chcete Lupu kritizovat, tak sám musíte psát správně. ;-D S obsahem souhlas. Jen se divím, proč takový krásný vlak komanči vyřadili. Nechápu. 8-o

+2/0
15.6.2016 19:00

P97a86v57e55l 18R46y80b66á59ř 7552531859450

Protože byl trochu nóbl a to se dělnicko rolnické vládě nelíbilo, Bylo potřeba spíš jezdit v dřevěných vagonech.

+1/−2
15.6.2016 22:12

R18o73b69e68r91t 11P70r49a45ž77á34k 4398916135230

Ne. Protože to byl prototyp, který nebyl v praxi příliš použitelný. A zase tak moc nóbl ten interiér není.

+2/0
22.6.2016 5:06

J68i17ř85í 57E79r48b88e36n 1113754496377

Protože ho nepotřebovali. Jediný prototypový stroj, nepříliš spolehlivý a bez možnosti servisu u výrobce, s přepravní kapacitou pouze 64 osob byl ještě méně zajímavý než dvě Strely.

Komanči potřebovali přepravovat denně miliony lidí a taková albatroska s osmi vagony odvedla mnohem víc práce. Jediný motorák by akorát blokoval kapacitu trati v době ručně řízeného provozu...

0/0
11.8.2016 22:09
Foto

L58u45c81i11e 89V24o97n40d94r22á29k46o86v10á 7550153833440

Krásnej :)

+4/0
15.6.2016 8:47

D86a10v60i33d 85Š20a66f27r83á68n68e46k 5217334197983

Já teda ten obdiv rozhodně nesdílím. Že je to navenek zajímavý design neznamená, že to taky něco umělo. Konstrukčně je to na svoji dobu spíš podprůměrný motorák. A tak zatímco slovenská strela tou dobou už tři roky jezdila 130 km/h, tohle dostalo bubnové brzdy, takže certifikováno to bylo jen na 90 km/h.

Čili jak už tady někdo poznamenal - typicky Zlaté české. Devadesát pět procent perfektně odvedené práce, skončí to na odfláknutém detailu.

+1/−3
15.6.2016 8:03

Z80d34e47n47ě38k 26W71e66r35n68h60a79r73t 6447615872758

Tak byl to prototyp, tenkrát se dost věcí dělalo zkusmo, nebyly takové možnosti něco dopředu simulovat na počítačích, jako dnes. Zkrátka se něco navrhlo, vyrobilo a pak se to zkoušelo v provozu. Stříbrný šíp měl smůlu, že neměl možnost být nějak dotažen a ty detaily už nestihly být dotaženy. Koneckonců, M290.0 byl v provozu o tři roky déle a taky se nedostal přes dva prototypy, na kterých se neustále něco dolaďovalo. Bohužel, tyhle motorové vozy přišly v nesprávnou dobu.

+8/0
15.6.2016 8:26

R77a88d38e70k 41R60a22i42d52a 5127732309

Je hezké, že se našel někdo, kdo to zrenovoval, ale pravda je, že Slovenská strela by si to zasloužila daleko víc. Přecejen byla průkopník, tohle je její nepovedená kopie od čkd.

+1/0
15.6.2016 15:42

J94i41ř93í 98E49r70b39e42n 1273184286497

Šíp měl mít oproti Strele výhodu v průchozím uspořádání kabiny a mohl tak být řazen i jako tažné vozidlo krátkých rychlíkových souprav. Jenže ho nestihli odladit pro běžný provoz, naftové motory a hydrodynamická převodovka z pojezdu pro tank se moc neosvědčily.

0/0
11.8.2016 22:16

V79í58t50ě58z77s50l16a79v 39K75l79o71z96í66k 3371329724277

Slovenskou strelu opravit by byla bomba, to bych i nejakou Korunou rad prispel.

0/0
15.6.2016 7:51

J42i84ř76i67n85a 96S31a47v56o36v43a 1471955286473

ty dvě fotky interieru - to jsme se tedy moc neprošli ;-)

podle titulku jsem čekala víc - třeba WC, nástupní prostory.....

jinak samozřejmě mají můj obdiv všichni, kdo ten skvost dali znovu do pucu!

+2/0
15.6.2016 6:49

A91n89t54o42n12i76n 32B11l32a38z14e71k 4358322377531

R^

0/0
15.6.2016 4:09

T64o58m31á30š 27P41a12v24e25l39k54a 6876423603826

Podíval jsem se na video, ale žádné projetí jsem neviděl :-P

Ale vlak je to krásný.

0/0
15.6.2016 0:00

P88e27t64r 63S60v98o70b93o14d80a 6144412636683

Není v titulku projití? ;-)

+2/0
15.6.2016 6:11

V76á81c96l14a22v 30S63v25o32b63o61d45a 5656988519

Ano,bylo to projití. Ale málem jsem se také spletl a už jsem hledal video z jízdy.

0/0
15.6.2016 9:50

Z92d42e82n67ě74k 52W72e64r37n33h72a59r27t 6677615492588

Krása. Tak ještě Tatrováckou Slovenskou strelu a nemá to chybu.

+7/0
14.6.2016 23:23

P15a19v13e19l 89Ř71a19p95e31k 7532606649215

Je trestuhodné, že i přes vysokou úroveň našeho průmyslu v oblasti železnice nakonec republiku zaplevelil humus v podobě řady 810.

+1/−8
14.6.2016 23:06

Z66d65e86n36ě39k 37W41e76r36n45h14a32r79t 6467605792158

To se nedá srovnávat. Tohle je prototyp reprezentačního rychlíkového vozu, 810 byl masově vyráběný vůz určený na lokální tratě. To je jako porovnat Rolls Royce a Fiat Panda. A mimochodem, ty 810 vůbec nebyly špatné, vzhledem k tomu, k čemu byly určeny, tak to udělaly a stále dělají velmi dobře.

+16/0
14.6.2016 23:28

V20í23t60ě51z55s93l89a54v 70K88l31o12z62í85k 3161769114937

Jenze ten humus 810 zachranil svym levnym provozem vetsinu lokalnich trati vime.

+5/0
15.6.2016 7:52

J44i28ř49í 41E25r45b36e35n 1723514396837

Místo 810 měly po lokálkách jezdit také chrochtadla a singrovky. Jenomže jeden idiot založil požár v továrně na moderní motory, dávat do vozidel pielstickové poruchové motory byl krok zpět a navíc by se nestíhala výroba.

Nepříliš pohodlná, zato ale poměrně spolehlivá 810 s nenáročným motorem LIAZ ML634 a automatickou převodovkou Praga 2M70 znamenaly obrovskou úsporu na palivu i na údržbě vozidel oproti jiným vozům, včetně jim předcházejícím Hurvínkům M131.1.

0/0
11.8.2016 22:23

D61a94v45i78d 97P66e73c66a 1945764641336

Dnes jsem tam byl osobně a až teď mi došlo, co se podařilo. Tohle není škoda, to je naše historie.

+1/0
14.6.2016 22:57

J76i51n35d10ř34i50c68h 13Z39e15t44s43k77y 5833507182220

Není to trochu moc těch 40 M ? Nezůstalo někde za nehtama?

0/−6
14.6.2016 22:44

M70a42r94t19i91n 89K64r38o94u89p38a 2211763279920

Na opravu né příliš zdemolované celkem běžné motorky jawa 250 potřebujete tak 50k. A to se dá většina věcí celkem v pohodě sehnat protože to je tuctovka. Umíte si představit jaké potřebujete prostředky na takřka znovuvyrobení unikátu. Jen výroba Jedno blbýho nestandardního šroubku může stát třeba 2k.

+14/0
14.6.2016 22:58

M92a49r16t74i75n 32K94y66p17r 2942165764544

M260.0 byl totální vrak, v podstatě jen shnilý rám na podvozcích. Bez pohonných agregátů, bez kousku vybavení interiérů, navíc naprostý atyp. Prakticky se jednalo o novostavbu. Pro srovnání cena nového sériově vyráběného rychlíkového vagonu dosahuje běžně 50 milionů korun a na tomhle méně práce než na novém vagonu nebylo, spíš naopak (vagon nemá motory;-D).

+13/0
14.6.2016 23:02

L37u65d37ě34k 78N56ě13m86e10c 5945801602954

Takto levné je to jen díky práci nadšenců. Já bych to s 10 lidma za 5 let těžko dokázal udělat jen tak z kusu šrotu. Jen materiál by mi vyšel na polovinu.

+6/0
15.6.2016 0:37

K87a56r33e74l 20H89r97u69b67ý 2545888827104

Nádherna prace. Tvůrců i dnešních zachráncu.

Snad se bude za dalších 80 let se stejnou úctou hledět na něco, co děláme my dnes.

+12/0
14.6.2016 22:20

L27u63d64ě49k 80H35l62á40v58k47a 2865514215818

Nádhera.

+7/0
14.6.2016 22:20

P45e41t95r 60S58v50o10b22o15d68a 6464372606873

A pak že už neexistují zlaté české ručičky. ;-D Opravdu úžasné. Teď už jen tu slovenskou strelu. Nevíte, ještě stojí v Kopřivnici, nebo někde v depu? !!

+14/0
14.6.2016 22:19

L71u36d48ě72k 68N39ě75m76e34c 5695451422734

Popravdě mi to Slovenskou strelu tvarově velice připomíná. Ale jestli jsem ji viděl v Kopřivnici před dvěma lety, nebo někde jinde, třeba i jen jako model, to Vám neřeknu.

0/0
14.6.2016 22:21

P54a76v74e86l 42J23a38n49s29a 2665429821244

no a já myslel, že tenhle vůz je právě ona střela, resp. "Slovenská střela" že je název rychlíkovýho spoje, podobně jako byl třeba "Brněnský drak"

0/0
14.6.2016 22:40

P62a88v12e76l 77J54a85n88s70a 2295719191264

no, tak už v tom mám jasno, 2 různý motorový vozy :-)

+1/0
14.6.2016 22:45

Z50d45e13n67ě51k 83W83e62r67n97h76a28r27t 6697285142568

Dráhy tenkrát vypsaly soutěž o rychlíkový motorový vůz a výrobci dodali prototypy. Tatra poslala M290.0, který nasadili hlavně na rychlíkový spoj, označovaný Slovenská strela. To byl nejrychlejší a nejprestižnější spoj tehdejší dráhy. A tím jménem se začalo říkat i tomu vozu, což se vžilo. O něco později dodali konkurenční prototyp i z ČKD, to je tahle M260.0, Stříbrný šíp. Vzhledem k tomu, že to byly vlastně různé odpovědi na stejné zadání, jako je kapacita, rozměry a rychlost, je i výsledek na první pohled dost podobný, ty vozy jsou podobného vzhledu. Ale uvnitř je systém úplně jiný, třeba M290.0 má naprosto unikátní elektromechanický přenos výkonu.

+8/0
14.6.2016 23:41

L72u58d70ě90k 60N30ě89m45e97c 5265691642374

Kdybych si nepřečetl článek (a to jsem předem viděl i fotky), tak bych se klidně i hádal, že to je právě tatrovácká Slovenská strela. Pamatuji si, že někdy před cca 40 lety jezdily vlaky pod názvy, které jste napsal. Ale to už asi jen vycházelo z historie, navíc Brněnský drak neměl nic společného s moderními technologiemi, jen měl prosazenou přednost na trati.

+1/0
15.6.2016 0:33

P35e38t83r 74M71a54j64v65a98l43d 4152945458282

Hezky popsáno je to na wikipedii:

Stříbrný šíp

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_260.0

Slovenská strela

https://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_M_290.0

+1/0
15.6.2016 16:32

J82i71ř30í 80Š37k27o79p67í50k 5291806527293

Pořád tam stojí...

https://www.google.cz/maps/@49.5995283,18.1428361,3a,75y,90.58h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sNdaTxzD7UV77S7MluHYFCA!2e0!7i13312!8i6656?hl=cs

+1/0
14.6.2016 22:50

J42a13r23d57a 54K78a91n36í32k 5626619702843

No, street view fotka je sice z března 2012, ale předloni jsem tam strelu ještě viděl.

Pravda, kdyby se našel někdo, kdo by ji zrekonstruoval jako šípa, bylo by to veselejší podívání...

+1/0
15.6.2016 6:24

Z98d61e37n39ě86k 28W40e48r62n27h28a57r28t 6447565822188

To už se zkoušelo, tedy hlavně se o tom mluvilo už několikrát a nějak to vždycky usnulo. A napohled je to už zlé, ve skříni jsou už docela znatelné díry, rezne to... Snad to bude lepší, teď je to úředně vedeno jako národní kulturní památka, což by prý mohlo vést k nějakým penězům. Tak držme palce, když vidím tuhle úžasnou rekonstrukci Stříbrného šípu, mohlo by se to zlepšít i pro Slovenskou Strelu.

+3/0
15.6.2016 7:02

P50e71t57r 95P20e86š16a17t 9828410828572

Slovenská strela stojí v Kopřivnici před muzeem automobilů, prakticky v centru města - vidím ji tam skoro každý den :-)

+1/0
15.6.2016 7:04

O97n72d67ř53e96j 40Š60v37e11j65d63a 4341719237670

Vlak co má charisma R^

+1/0
14.6.2016 21:57

M66a74r46e37k 30D77e36m52č74á64k 9765254296535

Pěkné, ale rychlovlak? Vždyť i city elefanty umí 140 a ne jen 120...

0/−15
14.6.2016 21:42

M81i87l54a71n 94M65a85j66e29r26č78í91k 1580460364146

Ale uvědom si, že byl navržen před rovnými 80-ti roky a vyroben o 3 roky později = v době kdy běžně jezdily parní lokomotivy a SE NEZDÁLO ANI O ELEKTRIFIKACI ŽELEZNICE, natož o její rychlosti 200km/h a víc!!

+12/−1
14.6.2016 21:49

J89a30n 72T59i85c38h56ý 8870182910308

Elektrifikaci možná ne, ale traťové rychlosti se téměř nelišily od dnešních.

+1/−4
14.6.2016 22:21

L56u48d98ě24k 52N15ě65m16e10c 5765661522954

Možná maximálky ve Velimi.

+4/0
14.6.2016 22:23

J87i74ř26í 10J10u26r87á15š79e25k 8787485680417

O te elektrifikaci bych polemizoval. Nedavno i tady na iDnesu byla dobova fotografie s elektrickou trati.

0/−1
14.6.2016 22:22

V45á89c66l97a33v 95S51v43o61b63o20d77a 5256908939

Ve třicátých letech u nás bylo elektrifikováno jenom pražský železniční uzel.Jinak nic.

+4/0
14.6.2016 23:07

Z39d25e25n14ě72k 58W68e49r50n18h92a23r81t 6877165632338

Tak to není úplně přesné. První elektrifikovanou tratí byla pochopitelně Tábor Bechyně v roce 1903. V roce 1911 byla v provozu i Rybník Lipno. A v roce 1923 byla elektrická i mezistátní trať Kořenov Hirschberg. Elektrifikace Pražského uzlu byla hotová (pokud se to vůbec dá říct) až v roce 1928.

0/−1
14.6.2016 23:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.