Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Slovenská strela se blíží záchraně. Podívejte se do rychlovlaku

Ještě nedávno se úvahy nad opravou kopřivnického vlaku Slovenská strela pohybovaly v oblasti sci-fi. Tatra však nyní dala najevo, že o renovaci unikátu hodně stojí, a do konce roku by se mělo rozhodnout, zda potřebnou sumu zajistí dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J77a72r85o21s21l15a38v 24Š11e16s60t27á84k 7228204277576

Super nápad, ale zase dotace, křivý trh. Ještě předloni stačilo na kompletní renovaci 20m a dnes žádost o 130 ;-(

http://ostrava.idnes.cz/slovenska-strela-dal-rezavi-d1f-/ostrava-zpravy.aspx?c=A140628_2078113_ostrava-zpravy_mav

0/0
5.7.2016 7:48

V18í92t25ě21z49s11l11a19v 28K13l19o52z37í16k 3711559254817

Rad nejakou Korunkou přispěji.

0/0
4.7.2016 17:11

M40a33r76e36k 56D78e50m56č68á48k 9845944496275

Se tady rozplýváme nad dávnou minulostí, a přitom Arriva s podobnou jednotkou dodnes jezdí z Prahy do Trenčína.

+2/−1
4.7.2016 9:32
Foto

M92i64c16h60a63l 79N76a62j67m17a11n 7629103186380

V čem jsou tyto jednotky M290 (Slovenská strela) a M845 (Arriva) podobné?

Kromě toho, že to jezdí po kolejích a vozí to lidi?

+4/−1
4.7.2016 9:58

M60a44r45e53k 88D43e89m10č39á52k 9685524106265

Jsou z dnešního pohledu pomalé (120 - 130 km/h), nejezdí na elektřinu a mají poměrně malou kapacitu míst k sezení.

+1/0
4.7.2016 11:14

J15a69n 10Č20e54k46a75l 7519905784614

"Na elektřinu" nejezdí spousta moderních vozidel, kapacita také není něco, co by byla podmínka existence, a rychlost to má stejnou, jako drtivá většina vozového parku ČD. Co tam máte dál?

+1/−1
4.7.2016 11:26
Foto

M24i32c31h23a35l 48N49a89j21m33a93n 7959613586270

K čemu rychlé motorové jednotky, když železniční trasa neumožňuje vyšší rychlosti?

K čemu elektrické jednotky, když nejsou tratě elektrifikované?

Mimochodem M290 má elektrický pohon. K napájení ale využívá spalovací motor.

+1/0
4.7.2016 11:41

J63a21n 46B18a63r63t70u92š66k96a 7566251341653

říká se tomu "dieselelektrický přenos" a až na některé výjimky (například smhydrodynamickým přenosem síly) se to týká všech motorových lokomotiv

0/0
4.7.2016 14:30

K47a81r81e30l 30N66o29v64á61k 8889621573288

Slovenská strela má specialitu-elektromechanický přenos.

+2/0
4.7.2016 16:08

J15a29n 53B20a82r56t42u10š66k87a 7366171681563

Všem těm, co by chtěli poukazovat na to "že se nijak nezkrátila jízdní doba mezi Prahou a Bratislavou doporučuji aby si "dynamika" nechali vysvětlít jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" se dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

0/0
4.7.2016 9:32

J35a74n 97Č11e81k12a17l 7389125734384

Nepochopil jsem, k čemu je zprovozuschopnění, když s ní stejně chtějí jen stát v muzeu?

+2/−3
4.7.2016 9:06
Foto

M42i93c64h73a58l 88N89a57j43m27a81n 7829493236250

Tak se to u starých a unikátních věcí dělá. Dají se se do původního stavu a přesto se nepoužívají.

+1/0
4.7.2016 9:24

J66a77n 20Č73e23k72a93l 7919305634784

Stříbrný šíp je podobný případ, ale ten provozovaný bude, byť samozřejmě omezeně... Ale dopředu vyhlašovat, že se s ní jezdit nebude?

0/−1
4.7.2016 10:27

R85o54m28a25n 41V90e21s26e27l81ý 2833219760390

nadhernej kousekR^

0/0
4.7.2016 8:35

P91e88t85r 73S85v60o82b43o14d91a 6424242386783

Kéž by se povedlo dát strelu do kupy. Podle mě to je důkaz technického umu našich předků! R^A byl bych pro, aby se pak vlak na koleje aspoň občas dostal. R^

+1/0
4.7.2016 6:42

T46o21m40á85š 87T13a69t73í26č52e16k 5640652660398

To by byla právě ta pecka, kdyby Strela občas tu trasu Praha-Bratislava dala! To by se jen zaprášilo i po horentně drahých lístcích.

+6/−1
4.7.2016 0:45

J14a89n 47Č27e84k36a98l 7189405474294

Celou cestu by s tím jelo jen pár šotoušů... :-) Takže ano, zaprášilo, na prvních pár jízd...

0/0
4.7.2016 11:29

T73o93m21á14š 85T62a53t98í85č41e93k 5800502120238

Já jsem si představil spíš tak jednu dvě jízdy do roka. Jeden motorový vůz je plný hned.

0/0
4.7.2016 12:44

J48a82n 30Č18e28k31a77l 7529665734574

To jo, kapacita je to malá, ale stejně bych to spíš viděl na kratší trasy u příležitosti nějakých oslav apod...

0/0
4.7.2016 13:47

Z86b39y69n16ě72k 20N21o92v90á65k 7870637987162

Za 80 let se doba jízdy z Prahy do Bratislavy nijak citelně nezkrátila. To je celkem smutné zjištění RvRvRv

+8/−1
3.7.2016 22:36

J78a33n 71B58a62r87t33u78š12k16a 7906881191693

Každý "dynamik" vám vysvětlí jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

+1/0
4.7.2016 9:24

J76a17n 30Č63e26k56a91l 7479365744294

Nemluvě o "zelené vlně", kterou tehdy Strela měla...

0/0
4.7.2016 11:30

J11a88n 84B24a59r49t75u51š83k56a 7726251641423

tak to má věšina rychlíků a expresů vyjma těch co křižují ve stanicích na jednokolejných tratích :-)

0/0
4.7.2016 14:32

A94n55d80r47e80j 95S13y43p14a72l 9379488401708

Může mi, prosím, někdo ze zasvěcenějších objastnit, proč by k drážnímu provozu potřebovala Slovenská strela moderní techniku? Přece když občas vyjede parní vlak, tak taky nemusí být prošpikovaná nejnovějšími výkřiky techniky a jezdí ve stavu svého vzniku nebo se pletu?

+2/0
3.7.2016 22:23

J61a79k13u14b 70N68o77v73o73t38n35ý 1634178420465

Jde o pravidelnou dopravu, nikoli o nostalgicke jizdy.

+1/0
3.7.2016 22:27

Z54d22e74n35ě17k 44W19e20r50n33h41a25r37t 6617455822878

Tak asi těžko nasadí historický unikát na pravidelnou linku. V případě M290.0 by se vždy jednalo o mimořádné jízdy a historické akce, ne?

+2/0
3.7.2016 22:30

M87a95r48t78i85n 13K46o89ž68í65n 1305276391480

Třeba Němci by si to na koleje vůbec nevpustili. Když jel před nedávnem slovenský Albatros na nějaký sraz parních mašin do Německa, musela ho právě z důvodu absence zabezpečovacích systémů táhnout přes Německo normální mašina.

0/0
4.7.2016 0:08

J59a58n 31Č39e47k29a14l 7309605204554

A jak tedy Němci řeší historické jízdy?

0/0
4.7.2016 9:05
Foto

B70o88h42u17m41i89l 84P50r38o25c38h55á42z17k31a 2153681863271

Tak, že to pustí někam na lokální tratě mimo vytíženou dobu. U nás se taky s parní mašinkou svezete maximálně po buštěhradské dráze, a to ještě jen o víkendu.

0/0
4.7.2016 9:41

J71a89n 73Č20e85k89a41l 7419615374764

Opravdu? Tak to jsem jel před nedávnem z Prahy do Českého Brodu asi teleportem a ne Šlechtičnou...

0/0
4.7.2016 11:28

M49a76r88t52i95n 14Č10a83p24e90k 6110111917264

Jednoduše, jejich vozidla mají jejich zabezpečovací zařízení.

0/0
4.7.2016 10:21

J50a98n 33Č77e42k85a51l 7879295814604

Jakože na parní mašinu domontovali nějaké návěstní opakovače? :-)

0/0
4.7.2016 11:31

M13a52r74t10i37n 56Č73a87p48e48k 6130461127304

Některé by ho měly mít dokonce už z výroby, jde hlavně o tzv. jednotné lokomotivy jako řady 01 a 03. Jejich zabezpečovací systém Indusi vznikl ve 20. letech. Když se podíváte na na jejich parní lokomotivy, tak snímač mají z boku pod budkou.

0/0
4.7.2016 14:13

M31a54r94t25i77n 78Č72a32p20e61k 6210971547204

Je otázkou v jakém stavu je pohon a jestli byl vůbec schválen a jak byl spolehlivý. Tohle byl problém u Šípu - původní pohoné jednotky tam nebyly, navíc byly prý poruchové a celkově nebyl vůz schválen do provozu. Takže teď se vlastně dělaly na Šípu kompletní papíry a při té příležitosti se udělala rekonstrukce pohonu.

+1/0
4.7.2016 10:29

V49l56a67s25t85i10m30i14l 72S36v50o12b62o61d88a 7793488785114

Má to jen jednu vadu na kráse - dotace. Ale zde alespoň nebudou použity na nesmyslnou věc.

+6/0
3.7.2016 20:51

J33a46n 69V72á18c55l58a49v50í40k 3752546261179

Priznejme si, ze to je celkem subjektivni.

+5/0
3.7.2016 21:40

O26n30d32ř62e12j 26H97o57r94á13k 8919624251

Tak najdi jiný zdroj financování, když jsi takový estét. Nadávat na dotace dovede každý.

+2/0
4.7.2016 7:21

J89i92ř83í 41D60o87h61n84a46l 5405100195755

Bez dotaci byste musel brodit reky, hodne fabrik by nemelo prostory a vybaveni na vyrobu a na stari byste umiral nedustojne. Nez na neco budete nadavat, neco si o tom zjistete ... ;-)

+1/0
4.7.2016 9:23

R44o69m53a58n 55Š29e34s81t40á98k 5854629493303

Proč bychom bez dotací brodili řeky?

Soukromé firmy nedokážou fungovat bez dotací?

A nedůstojné umírání bez dotací už vůbec nechápu.

+1/0
4.7.2016 13:16

J16a29n 54Č17e57k27a62l 7739175894514

Asi další, co si představuje, že stát peníze nějak vytváří...

0/0
4.7.2016 14:00

J24i69ř78í 75D25o20h55n27a42l 5725480115745

Tak si zkuste zjistit kolik penez priteklo do nasi infrastruktury, rozvoje podnikani a socialnich programu. Vetsina z nich se vyuzila na smysluplne veci.

0/0
4.7.2016 18:54

R78o20m32a25n 14Š39e43s20t54á68k 5164769883223

Těžko diskutovat, když uvedete takové vágní a neurčité argumenty. Buďte prosím konkrétní.

0/0
4.7.2016 21:24

J47i44ř67í 54D27o38h88n75a52l 5185700835805

Debaty o dotacich vetsinou nebyvaji diskuzemi ale vykriky (vetsinou jejich odpurcu). Na jeden takovy vykrik jsem reagoval. Dotace jsou nutne, neda se bez nich zajistit socialni pece, ktera je adekvatni dnesni dobe, ani nastartovat podnikani (s chybejici kapitalizaci to doopravdy je mozne pouze ve vyjimecnych pripadech ale ne plosne) a problematicky se obnovuje a buduje infrastruktura vseho druhu. Mnoho dotacnich programu at uz z Evropskych fondu, norskych grantu nebo statnich penez se vyuzilo na uvedene oblasti (a samozrejme mnohe jine). Bez nich bychom se nemeli az tak dobre, jak se mame. A mame se nejlepe v historii.

0/0
4.7.2016 22:02

J89i11ř28í 40Š50v43e84h41l23a 1324394952446

Já jsem naprostý laik v tomto - teď se dívám, že komančům se podařilo prodloužit dojezdovou dobu - v roce 1967 téměř o hodinu a půl: https://cs.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_strela Jak je to možný?

0/0
3.7.2016 19:51

J82i17ř91í 89Š63v77e74h87l72a 1254444592356

Aha, přes Havl. Brod se jezdilo.

0/0
3.7.2016 19:56

D31u69š48a48n 44R61a49j42n91i24n28e72c 4914572983241

Asi aj preto , že iba Praha-Brno- Bratislava .

0/0
3.7.2016 20:00

M14a70r19e44k 30J95a85n 2883402944942

No ale stejně. Za 80 let úspěšného budovatelského úsilí jsme čas jízdy z Prahy do Bratislavy zkrátili z 4,15 hod na 3,58 hod. Možná, že za dalších 80 let ubereme dalších 17 minut což mě trápit nebude.;-) Omlouvám se Slovákům, nedokáži posoudit kolika % se podílejí na těch 17 minutách.

+1/0
3.7.2016 20:07

V18i37k54t50o92r 18N79á94r45o95ž61n82ý 3969142308

Výborně , držím palce ať se na rekonstrukci podaří sehnat peníze a ať se povede.

Nicméně , opravdu do současného provozu potřebuje novou techniku ? Já si myslím , že nikoliv. Po tratích nám čas do času jezdí parní vlaky , které táhnou mašiny pocházející také z té doby. Takže nějakých 130 km/h nikoliv , ale 80 km/h by neměl být problém...

+22/0
3.7.2016 18:33

J64i44ř10í 42K63o62c70u26r62e79k 6245634485428

Autorem pohonného ústrojí byl Josef Sousedík. Zavražděn při výslechu na policejní stanici nacisty. Po válce byla jeho rodina obviněna z kolaborace a firma jim byla odebrána i s mnoha patenty, ze kterých pak podnik MEZ Vsetín žil dlouhá desetiletí.

+13/−3
3.7.2016 18:21

R38a52d52o36s33l93a91v 97K15l47a76u55d60a 5464418174662

Až na pár "drobných" detailů. Sousedíkovu firmu položila hospodářská krize, takže firmu už od roku 1934 vlastní Ringhoffer-Tatra. Ani komunisti si snad jeho rodinu nedovolili obvinit z kolaborace. Z jeho patentů těžil kde kdo. Komunisti jich nechali celou řadu propadnout.

+4/0
3.7.2016 19:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.