Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Slovenská strela se blíží záchraně. Podívejte se do rychlovlaku

Ještě nedávno se úvahy nad opravou kopřivnického vlaku Slovenská strela pohybovaly v oblasti sci-fi. Tatra však nyní dala najevo, že o renovaci unikátu hodně stojí, a do konce roku by se mělo rozhodnout, zda potřebnou sumu zajistí dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J19a77r83o41s44l54a52v 47Š43e60s63t24á47k 7248944497476

Super nápad, ale zase dotace, křivý trh. Ještě předloni stačilo na kompletní renovaci 20m a dnes žádost o 130 ;-(

http://ostrava.idnes.cz/slovenska-strela-dal-rezavi-d1f-/ostrava-zpravy.aspx?c=A140628_2078113_ostrava-zpravy_mav

0/0
5.7.2016 7:48
Foto

V73í78t46ě33z53s22l51a39v 59K62l82o42z57í29k 3951319754967

Rad nejakou Korunkou přispěji.

0/0
4.7.2016 17:11

M48a60r24e55k 71D21e41m82č32á19k 9745394176955

Se tady rozplýváme nad dávnou minulostí, a přitom Arriva s podobnou jednotkou dodnes jezdí z Prahy do Trenčína.

+2/−1
4.7.2016 9:32
Foto

M64i44c59h76a49l 55N65a64j41m11a84n 7909683146850

V čem jsou tyto jednotky M290 (Slovenská strela) a M845 (Arriva) podobné?

Kromě toho, že to jezdí po kolejích a vozí to lidi?

+4/−1
4.7.2016 9:58

M40a66r91e70k 27D56e87m33č28á16k 9345904696885

Jsou z dnešního pohledu pomalé (120 - 130 km/h), nejezdí na elektřinu a mají poměrně malou kapacitu míst k sezení.

+1/0
4.7.2016 11:14

J41a64n 29Č55e86k77a22l 7699285804304

"Na elektřinu" nejezdí spousta moderních vozidel, kapacita také není něco, co by byla podmínka existence, a rychlost to má stejnou, jako drtivá většina vozového parku ČD. Co tam máte dál?

+1/−1
4.7.2016 11:26
Foto

M40i83c29h22a70l 80N52a37j95m91a52n 7819673896490

K čemu rychlé motorové jednotky, když železniční trasa neumožňuje vyšší rychlosti?

K čemu elektrické jednotky, když nejsou tratě elektrifikované?

Mimochodem M290 má elektrický pohon. K napájení ale využívá spalovací motor.

+1/0
4.7.2016 11:41

J76a21n 41B69a24r63t94u74š98k46a 7646451801353

říká se tomu "dieselelektrický přenos" a až na některé výjimky (například smhydrodynamickým přenosem síly) se to týká všech motorových lokomotiv

0/0
4.7.2016 14:30

K72a70r48e20l 50N85o71v67á20k 8569351813638

Slovenská strela má specialitu-elektromechanický přenos.

+2/0
4.7.2016 16:08

J73a96n 88B81a60r64t47u11š11k38a 7586661651453

Všem těm, co by chtěli poukazovat na to "že se nijak nezkrátila jízdní doba mezi Prahou a Bratislavou doporučuji aby si "dynamika" nechali vysvětlít jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" se dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

0/0
4.7.2016 9:32

J18a29n 74Č16e44k70a11l 7339315134704

Nepochopil jsem, k čemu je zprovozuschopnění, když s ní stejně chtějí jen stát v muzeu?

+2/−3
4.7.2016 9:06
Foto

M27i13c76h18a10l 83N43a41j10m31a76n 7199633136790

Tak se to u starých a unikátních věcí dělá. Dají se se do původního stavu a přesto se nepoužívají.

+1/0
4.7.2016 9:24

J42a34n 71Č41e88k53a84l 7499635484454

Stříbrný šíp je podobný případ, ale ten provozovaný bude, byť samozřejmě omezeně... Ale dopředu vyhlašovat, že se s ní jezdit nebude?

0/−1
4.7.2016 10:27

R50o89m21a61n 50V75e84s21e43l61ý 2703929100540

nadhernej kousekR^

0/0
4.7.2016 8:35

P25e34t64r 24S40v19o20b12o64d38a 6764602886243

Kéž by se povedlo dát strelu do kupy. Podle mě to je důkaz technického umu našich předků! R^A byl bych pro, aby se pak vlak na koleje aspoň občas dostal. R^

+1/0
4.7.2016 6:42

T27o41m62á22š 68T64a42t52í30č48e80k 5110342520688

To by byla právě ta pecka, kdyby Strela občas tu trasu Praha-Bratislava dala! To by se jen zaprášilo i po horentně drahých lístcích.

+6/−1
4.7.2016 0:45

J28a70n 41Č71e86k73a28l 7309355324384

Celou cestu by s tím jelo jen pár šotoušů... :-) Takže ano, zaprášilo, na prvních pár jízd...

0/0
4.7.2016 11:29

T34o48m35á81š 83T88a86t70í92č11e97k 5570332450218

Já jsem si představil spíš tak jednu dvě jízdy do roka. Jeden motorový vůz je plný hned.

0/0
4.7.2016 12:44

J71a13n 25Č42e39k84a67l 7429465664454

To jo, kapacita je to malá, ale stejně bych to spíš viděl na kratší trasy u příležitosti nějakých oslav apod...

0/0
4.7.2016 13:47

Z88b11y50n97ě21k 36N89o40v39á93k 7260477637902

Za 80 let se doba jízdy z Prahy do Bratislavy nijak citelně nezkrátila. To je celkem smutné zjištění RvRvRv

+8/−1
3.7.2016 22:36

J23a62n 58B67a29r23t18u35š75k11a 7246141921913

Každý "dynamik" vám vysvětlí jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

+1/0
4.7.2016 9:24

J52a66n 15Č88e25k48a10l 7859295944894

Nemluvě o "zelené vlně", kterou tehdy Strela měla...

0/0
4.7.2016 11:30

J70a67n 91B15a27r54t65u60š51k25a 7326181741263

tak to má věšina rychlíků a expresů vyjma těch co křižují ve stanicích na jednokolejných tratích :-)

0/0
4.7.2016 14:32

A52n36d62r35e48j 82S16y43p96a86l 9729888371318

Může mi, prosím, někdo ze zasvěcenějších objastnit, proč by k drážnímu provozu potřebovala Slovenská strela moderní techniku? Přece když občas vyjede parní vlak, tak taky nemusí být prošpikovaná nejnovějšími výkřiky techniky a jezdí ve stavu svého vzniku nebo se pletu?

+2/0
3.7.2016 22:23

J25a89k37u42b 63N76o58v54o25t30n58ý 1554588520505

Jde o pravidelnou dopravu, nikoli o nostalgicke jizdy.

+1/0
3.7.2016 22:27

Z76d30e57n39ě71k 72W21e47r59n79h21a82r36t 6697145412378

Tak asi těžko nasadí historický unikát na pravidelnou linku. V případě M290.0 by se vždy jednalo o mimořádné jízdy a historické akce, ne?

+2/0
3.7.2016 22:30

M26a43r45t60i87n 88K53o96ž67í96n 1215426761920

Třeba Němci by si to na koleje vůbec nevpustili. Když jel před nedávnem slovenský Albatros na nějaký sraz parních mašin do Německa, musela ho právě z důvodu absence zabezpečovacích systémů táhnout přes Německo normální mašina.

0/0
4.7.2016 0:08

J33a63n 92Č30e66k25a58l 7659585134524

A jak tedy Němci řeší historické jízdy?

0/0
4.7.2016 9:05
Foto

B76o61h51u93m32i83l 20P87r30o38c25h17á89z87k41a 2143411143741

Tak, že to pustí někam na lokální tratě mimo vytíženou dobu. U nás se taky s parní mašinkou svezete maximálně po buštěhradské dráze, a to ještě jen o víkendu.

0/0
4.7.2016 9:41

J10a14n 82Č86e87k29a43l 7499475264784

Opravdu? Tak to jsem jel před nedávnem z Prahy do Českého Brodu asi teleportem a ne Šlechtičnou...

0/0
4.7.2016 11:28

M60a83r41t17i20n 36Č12a13p44e22k 6100531567634

Jednoduše, jejich vozidla mají jejich zabezpečovací zařízení.

0/0
4.7.2016 10:21

J18a55n 12Č41e34k20a27l 7609835134474

Jakože na parní mašinu domontovali nějaké návěstní opakovače? :-)

0/0
4.7.2016 11:31

M93a74r63t74i87n 44Č72a70p51e77k 6400741817774

Některé by ho měly mít dokonce už z výroby, jde hlavně o tzv. jednotné lokomotivy jako řady 01 a 03. Jejich zabezpečovací systém Indusi vznikl ve 20. letech. Když se podíváte na na jejich parní lokomotivy, tak snímač mají z boku pod budkou.

0/0
4.7.2016 14:13

M14a11r38t68i61n 98Č60a36p33e78k 6720401187224

Je otázkou v jakém stavu je pohon a jestli byl vůbec schválen a jak byl spolehlivý. Tohle byl problém u Šípu - původní pohoné jednotky tam nebyly, navíc byly prý poruchové a celkově nebyl vůz schválen do provozu. Takže teď se vlastně dělaly na Šípu kompletní papíry a při té příležitosti se udělala rekonstrukce pohonu.

+1/0
4.7.2016 10:29

V15l60a98s98t38i69m26i61l 47S37v56o77b37o82d15a 7853768795304

Má to jen jednu vadu na kráse - dotace. Ale zde alespoň nebudou použity na nesmyslnou věc.

+6/0
3.7.2016 20:51

J62a30n 18V88á91c32l13a86v66í50k 3832126571369

Priznejme si, ze to je celkem subjektivni.

+5/0
3.7.2016 21:40

O59n65d89ř77e41j 46H22o61r52á63k 8109224821

Tak najdi jiný zdroj financování, když jsi takový estét. Nadávat na dotace dovede každý.

+2/0
4.7.2016 7:21

J71i76ř31í 47D12o91h20n54a91l 5955710175765

Bez dotaci byste musel brodit reky, hodne fabrik by nemelo prostory a vybaveni na vyrobu a na stari byste umiral nedustojne. Nez na neco budete nadavat, neco si o tom zjistete ... ;-)

+1/0
4.7.2016 9:23

R34o81m58a20n 62Š35e97s51t76á26k 5244179453433

Proč bychom bez dotací brodili řeky?

Soukromé firmy nedokážou fungovat bez dotací?

A nedůstojné umírání bez dotací už vůbec nechápu.

+1/0
4.7.2016 13:16

J17a11n 76Č54e87k78a48l 7419195454134

Asi další, co si představuje, že stát peníze nějak vytváří...

0/0
4.7.2016 14:00

J81i19ř46í 80D66o68h27n70a63l 5225400135415

Tak si zkuste zjistit kolik penez priteklo do nasi infrastruktury, rozvoje podnikani a socialnich programu. Vetsina z nich se vyuzila na smysluplne veci.

0/0
4.7.2016 18:54

R10o73m23a41n 93Š59e16s39t65á58k 5134539253513

Těžko diskutovat, když uvedete takové vágní a neurčité argumenty. Buďte prosím konkrétní.

0/0
4.7.2016 21:24

J82i37ř37í 92D71o22h16n80a26l 5615690195575

Debaty o dotacich vetsinou nebyvaji diskuzemi ale vykriky (vetsinou jejich odpurcu). Na jeden takovy vykrik jsem reagoval. Dotace jsou nutne, neda se bez nich zajistit socialni pece, ktera je adekvatni dnesni dobe, ani nastartovat podnikani (s chybejici kapitalizaci to doopravdy je mozne pouze ve vyjimecnych pripadech ale ne plosne) a problematicky se obnovuje a buduje infrastruktura vseho druhu. Mnoho dotacnich programu at uz z Evropskych fondu, norskych grantu nebo statnich penez se vyuzilo na uvedene oblasti (a samozrejme mnohe jine). Bez nich bychom se nemeli az tak dobre, jak se mame. A mame se nejlepe v historii.

0/0
4.7.2016 22:02

J96i46ř80í 31Š76v97e44h54l24a 1644174462586

Já jsem naprostý laik v tomto - teď se dívám, že komančům se podařilo prodloužit dojezdovou dobu - v roce 1967 téměř o hodinu a půl: https://cs.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_strela Jak je to možný?

0/0
3.7.2016 19:51

J38i73ř25í 60Š43v37e51h27l43a 1424354292676

Aha, přes Havl. Brod se jezdilo.

0/0
3.7.2016 19:56

D89u34š28a57n 61R70a84j12n19i92n84e36c 4364552793951

Asi aj preto , že iba Praha-Brno- Bratislava .

0/0
3.7.2016 20:00

M68a71r30e55k 22J83a42n 2643642284422

No ale stejně. Za 80 let úspěšného budovatelského úsilí jsme čas jízdy z Prahy do Bratislavy zkrátili z 4,15 hod na 3,58 hod. Možná, že za dalších 80 let ubereme dalších 17 minut což mě trápit nebude.;-) Omlouvám se Slovákům, nedokáži posoudit kolika % se podílejí na těch 17 minutách.

+1/0
3.7.2016 20:07

V66i40k62t14o54r 12N18á17r19o35ž65n13ý 3459612568

Výborně , držím palce ať se na rekonstrukci podaří sehnat peníze a ať se povede.

Nicméně , opravdu do současného provozu potřebuje novou techniku ? Já si myslím , že nikoliv. Po tratích nám čas do času jezdí parní vlaky , které táhnou mašiny pocházející také z té doby. Takže nějakých 130 km/h nikoliv , ale 80 km/h by neměl být problém...

+22/0
3.7.2016 18:33

J29i79ř40í 33K17o81c71u30r74e69k 6155724555168

Autorem pohonného ústrojí byl Josef Sousedík. Zavražděn při výslechu na policejní stanici nacisty. Po válce byla jeho rodina obviněna z kolaborace a firma jim byla odebrána i s mnoha patenty, ze kterých pak podnik MEZ Vsetín žil dlouhá desetiletí.

+13/−3
3.7.2016 18:21

R91a63d92o43s38l27a71v 56K87l39a34u27d47a 5694708124682

Až na pár "drobných" detailů. Sousedíkovu firmu položila hospodářská krize, takže firmu už od roku 1934 vlastní Ringhoffer-Tatra. Ani komunisti si snad jeho rodinu nedovolili obvinit z kolaborace. Z jeho patentů těžil kde kdo. Komunisti jich nechali celou řadu propadnout.

+4/0
3.7.2016 19:21





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.