Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

VIDEO: Slovenská strela se blíží záchraně. Podívejte se do rychlovlaku

Ještě nedávno se úvahy nad opravou kopřivnického vlaku Slovenská strela pohybovaly v oblasti sci-fi. Tatra však nyní dala najevo, že o renovaci unikátu hodně stojí, a do konce roku by se mělo rozhodnout, zda potřebnou sumu zajistí dotace.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J91a78r11o11s91l64a55v 71Š94e82s52t81á75k 7898614467276

Super nápad, ale zase dotace, křivý trh. Ještě předloni stačilo na kompletní renovaci 20m a dnes žádost o 130 ;-(

http://ostrava.idnes.cz/slovenska-strela-dal-rezavi-d1f-/ostrava-zpravy.aspx?c=A140628_2078113_ostrava-zpravy_mav

0/0
5.7.2016 7:48

V45í60t82ě56z93s84l32a23v 98K33l84o61z17í49k 3751299494877

Rad nejakou Korunkou přispěji.

0/0
4.7.2016 17:11

M17a85r98e87k 43D44e55m71č52á79k 9115584266885

Se tady rozplýváme nad dávnou minulostí, a přitom Arriva s podobnou jednotkou dodnes jezdí z Prahy do Trenčína.

+2/−1
4.7.2016 9:32
Foto

M98i52c40h55a36l 92N39a42j82m64a40n 7819983766190

V čem jsou tyto jednotky M290 (Slovenská strela) a M845 (Arriva) podobné?

Kromě toho, že to jezdí po kolejích a vozí to lidi?

+4/−1
4.7.2016 9:58

M59a38r81e52k 14D98e38m76č69á41k 9425674866975

Jsou z dnešního pohledu pomalé (120 - 130 km/h), nejezdí na elektřinu a mají poměrně malou kapacitu míst k sezení.

+1/0
4.7.2016 11:14

J33a34n 65Č88e39k88a63l 7689735704324

"Na elektřinu" nejezdí spousta moderních vozidel, kapacita také není něco, co by byla podmínka existence, a rychlost to má stejnou, jako drtivá většina vozového parku ČD. Co tam máte dál?

+1/−1
4.7.2016 11:26
Foto

M15i93c98h49a41l 89N21a36j13m25a62n 7749203746180

K čemu rychlé motorové jednotky, když železniční trasa neumožňuje vyšší rychlosti?

K čemu elektrické jednotky, když nejsou tratě elektrifikované?

Mimochodem M290 má elektrický pohon. K napájení ale využívá spalovací motor.

+1/0
4.7.2016 11:41

J94a70n 19B67a77r64t64u91š58k47a 7236591931533

říká se tomu "dieselelektrický přenos" a až na některé výjimky (například smhydrodynamickým přenosem síly) se to týká všech motorových lokomotiv

0/0
4.7.2016 14:30

K14a93r15e86l 28N50o65v68á33k 8629841363638

Slovenská strela má specialitu-elektromechanický přenos.

+2/0
4.7.2016 16:08

J30a69n 36B85a30r77t65u97š57k29a 7236291381963

Všem těm, co by chtěli poukazovat na to "že se nijak nezkrátila jízdní doba mezi Prahou a Bratislavou doporučuji aby si "dynamika" nechali vysvětlít jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" se dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

0/0
4.7.2016 9:32

J97a38n 40Č72e21k55a71l 7219665254614

Nepochopil jsem, k čemu je zprovozuschopnění, když s ní stejně chtějí jen stát v muzeu?

+2/−3
4.7.2016 9:06
Foto

M59i79c63h90a75l 14N79a58j24m97a32n 7359843376330

Tak se to u starých a unikátních věcí dělá. Dají se se do původního stavu a přesto se nepoužívají.

+1/0
4.7.2016 9:24

J40a32n 43Č67e28k65a50l 7849675214134

Stříbrný šíp je podobný případ, ale ten provozovaný bude, byť samozřejmě omezeně... Ale dopředu vyhlašovat, že se s ní jezdit nebude?

0/−1
4.7.2016 10:27

R49o64m96a65n 31V41e94s23e18l32ý 2923859890140

nadhernej kousekR^

0/0
4.7.2016 8:35

P60e69t58r 43S17v61o35b91o62d41a 6724882416403

Kéž by se povedlo dát strelu do kupy. Podle mě to je důkaz technického umu našich předků! R^A byl bych pro, aby se pak vlak na koleje aspoň občas dostal. R^

+1/0
4.7.2016 6:42

T33o36m49á40š 56T17a84t23í18č39e40k 5210312440718

To by byla právě ta pecka, kdyby Strela občas tu trasu Praha-Bratislava dala! To by se jen zaprášilo i po horentně drahých lístcích.

+6/−1
4.7.2016 0:45

J35a73n 10Č12e71k15a57l 7289905804304

Celou cestu by s tím jelo jen pár šotoušů... :-) Takže ano, zaprášilo, na prvních pár jízd...

0/0
4.7.2016 11:29

T98o87m94á48š 32T23a78t68í30č55e90k 5300962580728

Já jsem si představil spíš tak jednu dvě jízdy do roka. Jeden motorový vůz je plný hned.

0/0
4.7.2016 12:44

J37a42n 19Č12e60k54a50l 7779535114424

To jo, kapacita je to malá, ale stejně bych to spíš viděl na kratší trasy u příležitosti nějakých oslav apod...

0/0
4.7.2016 13:47

Z77b19y94n60ě11k 74N39o54v44á78k 7650897477582

Za 80 let se doba jízdy z Prahy do Bratislavy nijak citelně nezkrátila. To je celkem smutné zjištění RvRvRv

+8/−1
3.7.2016 22:36

J90a32n 56B76a86r51t86u32š12k83a 7116371691833

Každý "dynamik" vám vysvětlí jaký je rozdíl mezi jízdními dobami "lehké" motorové Strely a pětiset tunového rychlíku. Takže úspěchem je že ty nynější "těžké vlaky" dostaly na stejné, ne-li lepší, jízdní doby.:-P

+1/0
4.7.2016 9:24

J70a35n 60Č62e39k29a62l 7349285514124

Nemluvě o "zelené vlně", kterou tehdy Strela měla...

0/0
4.7.2016 11:30

J88a86n 29B48a76r75t41u43š72k16a 7196701211633

tak to má věšina rychlíků a expresů vyjma těch co křižují ve stanicích na jednokolejných tratích :-)

0/0
4.7.2016 14:32

A63n82d86r86e48j 83S23y32p52a32l 9429938641628

Může mi, prosím, někdo ze zasvěcenějších objastnit, proč by k drážnímu provozu potřebovala Slovenská strela moderní techniku? Přece když občas vyjede parní vlak, tak taky nemusí být prošpikovaná nejnovějšími výkřiky techniky a jezdí ve stavu svého vzniku nebo se pletu?

+2/0
3.7.2016 22:23

J76a73k29u95b 95N23o56v32o33t96n83ý 1414988480825

Jde o pravidelnou dopravu, nikoli o nostalgicke jizdy.

+1/0
3.7.2016 22:27

Z64d31e57n83ě31k 94W56e56r25n56h40a48r35t 6147425612388

Tak asi těžko nasadí historický unikát na pravidelnou linku. V případě M290.0 by se vždy jednalo o mimořádné jízdy a historické akce, ne?

+2/0
3.7.2016 22:30

M91a27r21t29i82n 76K75o56ž11í85n 1195666901520

Třeba Němci by si to na koleje vůbec nevpustili. Když jel před nedávnem slovenský Albatros na nějaký sraz parních mašin do Německa, musela ho právě z důvodu absence zabezpečovacích systémů táhnout přes Německo normální mašina.

0/0
4.7.2016 0:08

J69a65n 98Č29e35k57a61l 7659245934184

A jak tedy Němci řeší historické jízdy?

0/0
4.7.2016 9:05
Foto

B96o47h21u91m61i75l 76P80r36o11c60h22á78z32k69a 2293911133821

Tak, že to pustí někam na lokální tratě mimo vytíženou dobu. U nás se taky s parní mašinkou svezete maximálně po buštěhradské dráze, a to ještě jen o víkendu.

0/0
4.7.2016 9:41

J36a72n 48Č79e82k47a49l 7939745704854

Opravdu? Tak to jsem jel před nedávnem z Prahy do Českého Brodu asi teleportem a ne Šlechtičnou...

0/0
4.7.2016 11:28

M31a60r22t10i57n 28Č23a90p85e90k 6100681527404

Jednoduše, jejich vozidla mají jejich zabezpečovací zařízení.

0/0
4.7.2016 10:21

J77a14n 33Č51e53k30a60l 7159115254854

Jakože na parní mašinu domontovali nějaké návěstní opakovače? :-)

0/0
4.7.2016 11:31

M37a28r29t88i77n 48Č13a41p56e28k 6230721837574

Některé by ho měly mít dokonce už z výroby, jde hlavně o tzv. jednotné lokomotivy jako řady 01 a 03. Jejich zabezpečovací systém Indusi vznikl ve 20. letech. Když se podíváte na na jejich parní lokomotivy, tak snímač mají z boku pod budkou.

0/0
4.7.2016 14:13

M97a43r69t51i70n 36Č24a30p65e91k 6600571937154

Je otázkou v jakém stavu je pohon a jestli byl vůbec schválen a jak byl spolehlivý. Tohle byl problém u Šípu - původní pohoné jednotky tam nebyly, navíc byly prý poruchové a celkově nebyl vůz schválen do provozu. Takže teď se vlastně dělaly na Šípu kompletní papíry a při té příležitosti se udělala rekonstrukce pohonu.

+1/0
4.7.2016 10:29

V27l54a53s56t87i57m13i96l 62S84v84o74b24o40d33a 7203888365834

Má to jen jednu vadu na kráse - dotace. Ale zde alespoň nebudou použity na nesmyslnou věc.

+6/0
3.7.2016 20:51

J48a22n 73V41á91c37l41a37v38í84k 3592466161229

Priznejme si, ze to je celkem subjektivni.

+5/0
3.7.2016 21:40

O87n21d89ř35e61j 25H88o51r80á87k 8269944821

Tak najdi jiný zdroj financování, když jsi takový estét. Nadávat na dotace dovede každý.

+2/0
4.7.2016 7:21

J77i21ř32í 12D17o74h82n78a73l 5925430645295

Bez dotaci byste musel brodit reky, hodne fabrik by nemelo prostory a vybaveni na vyrobu a na stari byste umiral nedustojne. Nez na neco budete nadavat, neco si o tom zjistete ... ;-)

+1/0
4.7.2016 9:23

R13o19m90a33n 30Š92e57s42t85á12k 5484609523293

Proč bychom bez dotací brodili řeky?

Soukromé firmy nedokážou fungovat bez dotací?

A nedůstojné umírání bez dotací už vůbec nechápu.

+1/0
4.7.2016 13:16

J71a59n 11Č82e16k39a21l 7519855574954

Asi další, co si představuje, že stát peníze nějak vytváří...

0/0
4.7.2016 14:00

J42i50ř33í 43D76o87h86n28a86l 5415190765865

Tak si zkuste zjistit kolik penez priteklo do nasi infrastruktury, rozvoje podnikani a socialnich programu. Vetsina z nich se vyuzila na smysluplne veci.

0/0
4.7.2016 18:54

R53o61m75a78n 68Š29e97s80t23á26k 5494929713543

Těžko diskutovat, když uvedete takové vágní a neurčité argumenty. Buďte prosím konkrétní.

0/0
4.7.2016 21:24

J82i21ř10í 41D58o89h49n24a62l 5455890105535

Debaty o dotacich vetsinou nebyvaji diskuzemi ale vykriky (vetsinou jejich odpurcu). Na jeden takovy vykrik jsem reagoval. Dotace jsou nutne, neda se bez nich zajistit socialni pece, ktera je adekvatni dnesni dobe, ani nastartovat podnikani (s chybejici kapitalizaci to doopravdy je mozne pouze ve vyjimecnych pripadech ale ne plosne) a problematicky se obnovuje a buduje infrastruktura vseho druhu. Mnoho dotacnich programu at uz z Evropskych fondu, norskych grantu nebo statnich penez se vyuzilo na uvedene oblasti (a samozrejme mnohe jine). Bez nich bychom se nemeli az tak dobre, jak se mame. A mame se nejlepe v historii.

0/0
4.7.2016 22:02

J52i27ř11í 95Š38v82e22h95l87a 1514794412196

Já jsem naprostý laik v tomto - teď se dívám, že komančům se podařilo prodloužit dojezdovou dobu - v roce 1967 téměř o hodinu a půl: https://cs.wikipedia.org/wiki/Slovensk%C3%A1_strela Jak je to možný?

0/0
3.7.2016 19:51

J70i51ř80í 74Š54v73e56h89l15a 1144694902266

Aha, přes Havl. Brod se jezdilo.

0/0
3.7.2016 19:56

D14u42š70a49n 75R47a20j39n58i66n59e80c 4584922273111

Asi aj preto , že iba Praha-Brno- Bratislava .

0/0
3.7.2016 20:00

M64a20r13e12k 75J77a53n 2363212654582

No ale stejně. Za 80 let úspěšného budovatelského úsilí jsme čas jízdy z Prahy do Bratislavy zkrátili z 4,15 hod na 3,58 hod. Možná, že za dalších 80 let ubereme dalších 17 minut což mě trápit nebude.;-) Omlouvám se Slovákům, nedokáži posoudit kolika % se podílejí na těch 17 minutách.

+1/0
3.7.2016 20:07

V90i82k10t46o36r 51N63á35r31o89ž82n80ý 3879252148

Výborně , držím palce ať se na rekonstrukci podaří sehnat peníze a ať se povede.

Nicméně , opravdu do současného provozu potřebuje novou techniku ? Já si myslím , že nikoliv. Po tratích nám čas do času jezdí parní vlaky , které táhnou mašiny pocházející také z té doby. Takže nějakých 130 km/h nikoliv , ale 80 km/h by neměl být problém...

+22/0
3.7.2016 18:33

J37i80ř41í 98K16o63c27u41r48e53k 6885424335858

Autorem pohonného ústrojí byl Josef Sousedík. Zavražděn při výslechu na policejní stanici nacisty. Po válce byla jeho rodina obviněna z kolaborace a firma jim byla odebrána i s mnoha patenty, ze kterých pak podnik MEZ Vsetín žil dlouhá desetiletí.

+13/−3
3.7.2016 18:21

R40a15d39o71s44l44a60v 14K40l48a24u10d12a 5444118284822

Až na pár "drobných" detailů. Sousedíkovu firmu položila hospodářská krize, takže firmu už od roku 1934 vlastní Ringhoffer-Tatra. Ani komunisti si snad jeho rodinu nedovolili obvinit z kolaborace. Z jeho patentů těžil kde kdo. Komunisti jich nechali celou řadu propadnout.

+4/0
3.7.2016 19:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.