Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mnoho škol učí informatiku špatně, říká šéf nejinovativnější firmy regionu

Firma CROSS Network Intelligence se stala nejinovativnější firmou Moravskoslezského kraje tohoto roku. Její spolumajitel Martin Staněk působí v IT oboru od začátku devadesátých let a do Ostravy přivedl například firmu Tieto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T71o84m63á65š 49V51e11l75č12o91v13s15k37ý 4503108109548

Zapomněl říct, že to parkování byl kšeft Vondráka.

+2/0
6.11.2016 9:45

A50l20e40x15a11n41d96e28r 90P48r48o67c84h32a97z97k58a 2721496276663

Ten pan nadhodil 2 veci, ktere jsou vazne k zamysleni. 1. "skola je k nicemu". Skola k necemu je, ale musi ucit. Kdyz me nekdo rekne, ze ma IT obor z CVUT, tak i bc. je dost pro slusne zamestnani, kdyz ma treba neco "od" IT z nejake "huma"university ci zemedelky, tak mam v ocich otazniky . 2. ze skoly maji svuj klub. Skoda ze pan nerozvinul, jak to mysli. Ale to ze se na skolach spis "nez uci" "vychovava" nova generace pozoruji jiz velmi dlouho. Dost casto ze skoly vychazi budizknicemove s hlavou plnou podivnych myslenek, neco jako marxisiticka vychova 48-89. Pokud maji klub ve smyslu "ja na brachu, bracha na me" , tak je to na trestni oznameni v mekcim pripade medializaci, pokud jsou dukazy ...

+2/0
6.11.2016 7:25

M21a43r25i49a51n 77K79r41a69l 6664422324917

Docela peknej system vyuky IT maji ve vietnamu. Clanek o tom zde: https://neil.fraser.name/news/2013/03/16/

0/0
6.11.2016 1:45

M84i21c86h26a69l 53H66a47u58f 4138619185271

Vy jste dobráčci, my sháníme lidi pro L1 podporu uživatelů a kdyby se nám hlásili alespoň lidi, co umí přeinstalovat Windows, změnit v nich IP adresu a možná přidat to PC do domény, tak to by byla paráda...

+1/0
6.11.2016 1:30

K68a15r16e77l 76E59h82l 5876391766247

Néé to snad umí každý ;-)

Wokna jsou přece již při narození přirostlé k tělu našich Microsoft dětí :-)

0/0
6.11.2016 7:34

Š64t59ě62p26á86n 30V80a15n44ě91k 3463859217427

Začněte šířit Arduino do základních a středních škol. Je to "vstup" do programování a hned vidíte výsledky.

0/0
6.11.2016 0:37

J95a60k28u61b 39S63t41a33š18e73k 4347909883814

Nevím, na provinční informatické katedře informatiky jsme měli diskrétní matiku, matematickou analýzu, lineární algebru, algoritmy a dat. struktury, operační systémy, programování Java/C#/PHP...atd. Pravda, byl tam taky specifický předmět na kancelářské aplikace, programování ve flashi, PHP. Ale jinak mi to přišlo jako docela dobrý mix, kdo chtěl, tak se naučil, kdo nechtěl, skončil jako prodavač v elektrotechnice, úplní zoufalci byli vyhozeni.

Ale v IT si všichni honí trička na tom jakou mají nebo nemají školu, zda vůbec mít VŠ, najdou se i tací, co se považují za naprosto cool, že vůbec VŠ nemají atd. Podle diskuzí na root.cz by jeden řekl, že ajťáci jsou v podstatě banda puberťáků honících si péra.

+8/−1
6.11.2016 0:15

S49t14a55n43i72s61l19a89v 49N59ý37v31l55t 2724355313

Presne tak. Absolvoval jsem It obor na TUL

0/0
6.11.2016 0:24

J28i94r45k73a 63N31o68v76á46k 6592325365549

jo, kdyby ti lidi uměli dobře aspoň ten MS Office, ale co celý office, aspoň třeba excel, jenže oni je ve školách nenaučí ani to. napsat si vlastní (byť triviální) funkci je nad síly 99% VŠ lidí, co k nám přichází do firmy a to máme v inzerátech požadavek na znalost MS Office. Oni je prostě nenaučí nic.

+5/0
5.11.2016 23:59

P51e61t39r 91J32a93r86o90š 2524481805927

Nevezmou do IBM. To me hodne pobavilo...

+3/0
5.11.2016 23:37

Z15d20e68n34ě17k 17J68o96n85á55š 9391559256280

Pro mě byl šok, když jsem přišel do německa a zjistil jsem, že tam se stačí na programátora vyučit. Tzn tři roky po Realschule. Po prvním vyděšení ten systém ale není tak špatný. Firma má například pár lidí s Uni, co definují architekturu, technologie, trendy, řeší složité problémy a tito lidé píší frotend a implementují kod do připravené architektury a desing paternů. Ani, tito lidé nebudou nikdy schopni být opravdovými inženýry, ale po pár letech praxe jsou z nich velmi schopní programátoři, co na 80 procent potřeb průmyslu bohatě stačí. I když debata s nima je občas poněkud obtížnější, zejména když přijdete z čech, kde téměř každý programátor ve slušné firmě má vysokou školu.

0/0
5.11.2016 23:21

M28a45r77t95i22n 38S82e45d96o97n97a 2395326776479

Pan Martin Stanek nema jasno co chce. Rozumim tomu ze jej IT primarne nezajima, je to pro nej jen prostredek jak vydelat penize. A evidentne penezum i rad otroci, kdyz pracovat pro Tieto 3 roky a nebavilo ho to. Ale nelibi se mi, ze nadava na pomery a nic pro zlepseni nehodla udelat. IT neni nic narocneho pro technicky zamereneho cloveka, pokud potrebuje lidi tak misto posilani smluv na VSE mel vyvesit inzerat s brigadou a o nadsence co delaji za pak korun by nemel nouzi. Nerozumim jeho vymezovani se vuci tzv. klubu vyvolenych. Bud chci zmenit zpusob vyuky a tak pro to neco udelal, nebo je mi to sumak ale pak nemusim kopat do tech co se tomu venuji a sam se tvarit ze me to vlastne nevadi. Dost nedospele chovani.

+5/−1
5.11.2016 22:51

M39a74r55t63i79n 57S20e10d52o39n52a 2625386676959

Dodatek: IBM da praci kazdemu do projevi zajem a ma dobrou pracovni refrenci. Jakou skolu jste studoval IBM nezajima, najdete u ni plno lidi ze i se zemedelkou. JInak prace pro IBM neni nic extra, plno lidi tuto firmu opousti pro nudne administrativni interni procesy.

+2/0
5.11.2016 22:57

P32e82t75r 14J75a51r23o55š 2364511195697

Muste rozlisovat IBM a IBM. I IBM ma divize ktere jsou ciste "monkey business".

0/0
5.11.2016 23:41

J23a69k35u76b 83S90t58a55š80e82k 4907449693174

Nevím, ale myslím, že "monkey business" neznamená to, co si vy nejspíš myslíte, že to znamená ;)

0/0
6.11.2016 0:20

T45o34n66d68a 74H54e76j11l74í24k 1628283119957

Celý problém s IT je nedostatečná výuka matematiky. IT z ní prakticky vychází. Tedy....ta podstata , nikoliv použití.

Většina lidí nemá ani maturitu z matematiky, ani znalosti na dané úrovni. Z takových programátor nikdy nebude.

+5/−1
5.11.2016 22:27

Z26d29e29n21ě70k 87J96o39n27á61š 9671719786210

To není pravda. Problém je ve slově programátor, potřebujete zcela jiné znalosti na programování evidenčního systému a nebo na programování detektoru otřesů. Problém je právě v té rozmanitosti, že kluky co by chtěli dělat IT vyházíme na matematice, kterou v reálu nebudou drtivá většina z nich nikdy potřebovat. Já si musel projít matematickou analýzou až po teorii pole a po deseti letech jsem se konečně dostal k projektu, kde jsem mohl použít diskrétni Furierovu analýzu. V IT potřebujete lidi co vám budou dělat frontend, backend, databáze, architekty, designery atd. Kolik z nich opravdu potřebuje mít absolvovanou inženýrskou matematiku?

+9/−1
5.11.2016 22:34

J25a48k91u41b 43S68t15a88š88e66k 4757649923214

Myslím, že smyslem matiky na IT je studenty naučit analyticky myslet. A nevím, dle mého skromného názoru se analýzu a lineární algebru naučí každý, kdo se na to nevykašle. Jde jen o to se na to soustředit, případně si najít někoho, kdo to umí vysvětlit. Pan Valášek ma na YouTube moc pěkná videa, z kterých to musí pochopit i cvičený jezevčík.

+4/0
6.11.2016 0:26

S93t20a24n65i88s62l39a60v 62N78ý73v81l19t 2154175153

inzenyrskou asi ne, ale bakalarskou urcite ano.

+2/0
6.11.2016 0:27
Foto

P10a13v74e64l 85F36r31u31m83e41r90t 5377394617448

No když to trochu přeženu, tak 95% programátorů nemusí pro svoji práci ani vědět, jak se třeba sčítají vektory, jak se počítá inverzní matice nebo integrál nějaké šílené funkce. ;-D

Např. lineární algebru využije možná někdo, kdo dělá např. grafické aplikace a hry.

A pak hardcore matiku využijí ti, co se zabývají počítačovou bezpečností, ale to jsou ti nejlepší z nejlepších, takže tak 3% programátorů.

Jinak se úloha matematiky trošku přeceňuje, ikdyž mě osobně třeba matika bavila a problém jsem s ní nikdy neměl.

Já bych spíš problém viděl v tom, že by na všech středních školách (tedy hlavně gymnáziích) měla být možnost studovat nějaké volitelné základy programování v dostatečné kvalitě. Ale zajistit kvalitní výuku informatiky bude možná podobný problém jako zajistit kvalitní výuku cizích jazyků, já osobně mám z obou těchto předmětů katastrofální zkušenost.

Prostě by informatika na středních školách měla mít stejnou váhu jako třeba základy společenských věd, na mnohých školách je pořád zcela upozaděna. A pak se stává, že i do prváku na VŠ nastupují lidi, co o programování nemají nejmenší tušení, přitom z ostatních předmětů (matika, biologie, chemie, čj, cizí jazyky atd.) má každý absolvent gymnázia nějaké znalosti, je to trochu paradox v dnešní době internetu.

+10/−1
5.11.2016 23:11

S15v93a84t44a16v47a 12D81u26r81a63n85o23v67á 3619589984811

Ale oni je maji jako volitelny predmet a bohuzel na tech gymnaziich to neumi ucit. Navic se to stale uci na Pascalu, jehoz ovladac pri vsi uctu nenainstalujete bez problemu na nejnovejsi stroje, pak resi pul semestru, jak to nainstalovat, nasledne se uci minimalni zaklady a je konec roku. 2 rok snad ani ty zaklady neprojdou nebo si muzou zvolit jiny predmet. Pritom by stacilo ucit zaklady programovani na Jave a pouzivat napr. Eclipse. Ale to bohuzel nejde protoze IT cast uci kantor 20 let stejne a mozna tomu ani nerozumi. Stacilo by, kdyby profici,kteri maji talent ucit, chodili ucit cely skolni rok napr. 1 tridu na ony 2 h tydne (coz je strasne malo).

+2/0
6.11.2016 7:56

R83o66m72a88n 37K35o67n88e91č81n56ý 4714128303

To zas tak neni pravda.Znal jsem par lidi co nedelali maturitu z matiky,ani technickej obor a jak jim to slo.

0/0
5.11.2016 23:23

J10a43k67u86b 33S70t10a66š97e30k 4587829323494

Přirození talenti. Programování je v podstatě jako psaní receptů ... nebo jako menedžování a koordinace lidí pracujících na určitém projektu. Člověk si musí ujasnit, co chce, jak se k tomu dostat a kdo musí co dělat, aby se to nakonec podařilo:D Jakmile tohle člověk dokáže, tak vše ostatní (např. programovací jazyk) je podružné - prkotina, kterou se člověk naučí za chvilku. Navzdory tomu, jak programátoři rádi šermují odbornými výrazy, tak to opravdu zase taková magie nejni.

+1/0
6.11.2016 0:37

M18a62r32i81a90n 55K55r94a71l 6254662594757

A nebo psani receptu, ktere pisou recepty :-)

0/0
6.11.2016 1:39

S27v54a30t35a54v79a 42D84u78r98a73n35o38v80á 3269679524401

vetsina techto lidi ma dobre analyticke schopnosti. Zase az takove stroje to nejsou. Mi kolegove rozhodne nevypadaji na cvicene opice.

0/0
6.11.2016 7:58

Z53d12e28n79ě39k 58W74o79l55f 9741140717525

IT má smysl jen na průmyslovkách a VŠ. A ani tam to pořádně nemá kdo učit. To je pro schopného ajťáka doslova charitativní činnost.

0/0
5.11.2016 22:17

Z30d73e94n82ě22k 76J94o14n13á89š 9641399636570

Když jsem prišel z průmyslovky na uni, první co nám řekli bylo, zapomeňte vše, co jste se učili na střední škole ohledně programování, když jsem přišel po uni do praxe, řekli mi, ať zapomenu vše co jsem se učil na uni ohledně programování, že už je to prostě staré.

+2/0
5.11.2016 22:36

J56a61k73u39b 37S28t84a22š57e57k 4467259703594

Již získané analytické a algoritmizační schopnosti nemůžou stárnout už ze své podstaty, to bude prostě fungovat pořád stejně. Stárnou jen samotné programovací jazyky. A profi programátor se základní syntaxi nového jazyka naučí přes víkend, důležité knihovny za pár týdnů.

+5/0
6.11.2016 0:32

M73a33r67i79a17n 56K52r61a43l 6964142904577

Ve chvili, kdy ten jazyk pouziva jine paradigma nez programator zna, tak novy jazyk prestava byt jen otazka jine syntaxe. Zkuste dat cloveku co nepoznal nic nez proceduralni programovani do rukou Haskel a podivejte se za tyden, co naprogramoval.

0/0
6.11.2016 1:42

S36v50a22t62a50v74a 11D27u27r80a44n76o52v66á 3189259464451

podivejte se na to po 14 dnech ci po mesici. Nebude psat stale po staru, tj. jenom predsudek. Navic kdyz si nekdo da praci a vysvetli mu to hned na zacatku, jak to chodi, tak se to nauci rychleji.

0/0
6.11.2016 8:00

Z96d16e44n39ě78k 32J84o31n17á15š 9941289766350

jo souhlas, přeučit lidi s céčka, aby začali v javě objektově není triviální

0/0
6.11.2016 9:16

R45o69m58a71n 44K93o95n49e69č42n55ý 4514328123

Pan me pripada trosku vic namyslenej,ale ma pravdu v te vyuce na skole.My se treba ucily Autocad tak,ze ucitel byl v knizce o kapitolu dal nez my a pak neco vysvetloval.

+1/0
5.11.2016 21:53

J63a88n 44R45i95e61g16e84l 1234956705892

tak se uci vetsina veci :) to jste si nevsimnul? jazyky atd... ti lepsi jsou 5 kapitol pred zaky :)

0/0
5.11.2016 22:19

R77o28m67a95n 32K98o14n19e41č81n18ý 4454798513

To jsem si v dnesni dobe nevsiml,ale na skole uz nejakej ten rok nejsem.

0/0
5.11.2016 23:18

Z48d56e45n12ě83k 37J98o81n67á28š 9691599326240

Co mám poslední zpětnou vazbu od personalistů z čech, tak jazyková vybavenost absolventů se zlepšuje.

0/0
5.11.2016 23:22

J28a60n 56R62i10e54g26e77l 1804736205562

jsem cca 15let po VS, ale nemusim studovat, abych videl, jak skolstvi dneska funguje.

0/0
6.11.2016 6:43

P47a23v70e80l 79K97r64a53l 4228599489202

V tom má celkem pravdu. Důležitý je zájem a pak to člověka nutí hledat informace. Škola maximálně odkryje základy, které ale každý teenagerovský programátor už zná. No, ale pro začátečníky je to alespoň trochu dobré na začátek. ;-)

0/0
5.11.2016 21:40

P21a43v89e94l 60S49o35b71o75t89k89a 5790354

Všiml jsem si, že na zemědělských učilištích se opravdu příliš dobře informatika neučí, a ani na oborech jako je prodavačka nebo kuchař-číšník.

Ale neberu to jako katastrofu, prostě jsem se smířil s tím, že z kuchaře nikdy vojáka neuděláte (pokud to není Seagal) a také holky od krav nebývají dobrými programátorkami ani doktorkami ani vojandami.

Prostě každej se hodí na něco - nekdo na matiku, někdo na fotbal, někdo na programování a někdo ke kravám.

+4/0
5.11.2016 21:33

J55a45k34u35b 70M74r71á91z36e88k 9859217854471

Tipoval bych, že "principy IT" bude mít z 10 ajťáků každý jiné. IT jako takové je velmi široké (ale i já se peru vnitřně s tím, že přeci každý ajťák by měl umět programovat, resp. algoritmicky myslet... :-) ).

Na základní škole nemá smysl učit "hardcore" IT - děti na to nejsou vyspělé. Tam je mohou učit používat (snad efektivně) základní SW/HW výbavu, nebo třeba ti nejšikovnější začnou s něčím sami a učitel je může podpořit, pomoci. Ale na ZŠ jsou důležitější předměty (M, CJ, AJ, ...)

Kdo se chce zabývat více IT, může si zkusit vybrat rozumnou S(P)Š, kde může dostat základy IT technologií (programování, databáze, operační systémy, sítě, atd.). Bohužel ani na oborech IT není dostatek kvalitních studentů takových, aby "všichni" mohli dělat něco opravdu úžasného - nicméně na slušné SŠ mohou ti šikovní získat velmi rozumný přehled o té části, která je zajímá.

No a VŠ - snad se něco změnilo, za mě (před 20 lety) bylo IT ještě hodně teoretické (což ale neříkám, že je špatně!!). Dnes jsou obory jak teoretičtější (typicky univerzity), tak praktičtější (podle mě typicky VŠ).

P.S.: Flamewars typu "neučte MS Office, učte textové editory" nebo "neučte Cisco, učte obecné sítě" - nebo nedejbože "nepoužívejte MS, jeďte na Linuxu" ... z toho snad každý soudný člověk vyroste a pochopí, že na "něčem" se to učit musí. No a pokud je učitel schopný, učí "technologii" a aplikace je na čemkoliv - s tím, že schopný učitel může případné rozdíly mírně ukazovat.

A jak zmínil už někdo dříve - cokoliv je teď učíme konkrétního, bude za 10 let z 90% out.

0/0
5.11.2016 21:23

H70a93n78a 11K68r22i46v50a66n64e30k 2261415472473

Ja jsem zazila absolventy ETH Zürich, teorie bajecna, ale praxe:-) Rv.

Delala jsem 30 let v IT-programovala, za tu dobu se IT vyvinula treti kosmickou. Od Assembler po OO (a to jen v programovani).

(a mozna je dnes IT zase dal, ja uz 5 let nepracuju).

+2/0
5.11.2016 21:34

J80a56k32u90b 55S33t62a39š27e51k 4837769283834

To jo, ale pak zas přijdete na pohovor a blbeček vedoucí pohovor se rozčiluje, že dnešní studenti umí úplné kulové ... protože zrovna neznají tamhletu java package s nějakou obskurní funkcionalitou.

Asi je dobré mít nějaký rozumný mix - teoretickou informatiku, ale zároveň být schopen trochu něco šmudlat v javě/C#/C++, nějaká webařina... aby člověk mohl po škole rovnou někam nastoupit a trochu vydělávat.

+1/0
6.11.2016 0:45

H53a13n83a 73K11r64i77v95a87n31e67k 2881155782693

Muze mi nekdo vysvetlit, proc jsou dnes tisice nezamestnanych IT, a pritom firmy hledaji IT jak divi?

Cim to je?

+2/−3
5.11.2016 21:18

H53o43n34z54a 55R41a63š30í40k 7230187634605

Jestli nějaké nezaměstnané znáte a IT nemyslíte to, že umí přeinstalovat Windows, tak sem s nimi!

+3/0
5.11.2016 21:22

H59a84n45a 27K65r22i61v46a52n39e82k 2681835682113

Neznam, delala jsem v SAP. Ale stale ctu, ze tento paradox existuje.

0/−1
5.11.2016 21:26

R32a66d28e83k 69J23a96n49a52t73a 9385216494632

Kde to čtete?

a) nezaměstnanost v ČR je obecně velmi nízká

b) ti, co jsou nezaměstnaní, jsou právě ti, o které trh práce nemá zájem (tzv. "strukturální nezaměstnanost"). To ovšem nejsou IT obory.

0/0
5.11.2016 21:31

H43a87n56a 23K44r37i46v32a70n48e65k 2181665112143

Ve Svycarsku, Nemecku.

0/0
5.11.2016 21:37

Z50d84e71n72ě62k 96J72o93n33á93š 9471619446920

žiju v německu, sehnat nějakého dobrého programátora se nám povede tak jednou za půl roku... situace je stejná, neli horší, kvalitní lidé prostě na trhu práce nejsou. Když někoho seženete, tak například jenom proto, že se zrovna přestěhoval a hledá práci v novém místě a nebo je zrovna po škole.

0/0
5.11.2016 22:07

J52a37n 11R21i82e18g51e35l 1554486405642

tak uz Vam tam dorazily statisice inzenyru a IT z Afriky, Asie ne? Ze neumi cist, nechcou pracovat, neumi jazyk nevadi, davky teda budou stacit no :)EU

+1/−1
5.11.2016 22:21

Z10d94e79n27ě61k 55J95o45n11á87š 9651489866650

Zrovna v tomhle městě dělají nejvíc problémů češi, slováci a na třetím místě jsou poláci...

0/0
5.11.2016 23:27

R69a92d32e29k 96J75a11n38a27t21a 9645956834912

"jsou dnes tisice nezamestnanych IT"

To určitě nejsou.

0/0
5.11.2016 21:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.