Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Geniální konstruktér zemřel před 50 lety. Čestným občanem Ledwinka není

Narodil se v Rakousku a zemřel v Německu, většinu svého profesního života však strávil v Kopřivnici. A stal se jedním ze symbolů značky Tatra. Hans Ledwinka zemřel před půlstoletím a po desetiletí mlčení se o něm v posledních dvaceti letech zase hovoří jako o geniálním konstruktérovi. Čestným občanem Kopřivnice se ale dosud nestal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M28i67c83h59a96l 77M21i33l17l44e48r 9376182599332

komoussky naladene konselstvo Koprivnice jeste dnes. Rv

Komouska Marta "Mame Prahu stovezatou a v Martu ........." (jak se rozpustile zpivalo o Marte Gotwaldove) cestne obcanstvi ma ale nekdo, kdo Koprivnici SKUTECNE dal na mapu a co vic, zaslouzil se o jeji ekonomicky rozvoj a zivobyti pro celou radu mistnich obcanu, to ne.;-€Rv

0/0
5.3.2017 18:22

R20a93d95i52m 44P45o94l86á76š96e70k 9246303239399

Takhle to dopadá, když se příspěvek z nějakého důvodu několik minut po odeslání v diskuzi nezobrazuje.

Měl jsem počkat déle, až ten první příspěvek dojde.

0/0
5.3.2017 13:07

R73a67d36i37m 70P39o73l14á37š12e93k 9766633709409

Hlasujte pro petici:

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 13:05

R16a52d68i24m 48P73o28l95á27š51e69k 9226443769649

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 12:49

P58a48v18e21l 65Ř77a85p29e92k 7182106299885

"Ledwinka záhy pochopil, že právě automobily jsou dopravním prostředkem budoucnosti. "

Děkujeme pěkně za zdevastování planety těmi popelnicemi, které byly zastaralé už dnem svého vzniku. Místo Ledwinky by to spíš chtělo nějaký Mozek. Auto je dobré tak akorát když chci odvézt kamna na chatu, nikoli na masovou přepravu.

0/−8
4.3.2017 22:07

P15e88t43r 17M81a31r50š11á26l21e32k 9965232914939

Hans Ledwinka do značné míry ztělesňuje osudy střední Evropy ve 20. století. Rakušan s českým příjmením proslavil československou automobilku, aby byl nakonec po válce perzekuován a vyhnán do Německa.

+10/0
4.3.2017 19:32

J73o91s54e87f 93M81i20k84i84n 5213224445684

Pan Ledwinka by si určitě nějaké ocennění zaslouži. Čestné občanství je to nejmenší. Srovnám-li pana Ledwinku s nějakým Bradou, tak Ledwinka vyhrává na celé čáře. Ten člověk proslavil naši zem po celém světě díky své genialitě, pracovitosti a umu. Myslím že dnešní technici mu nesahají ani po kotníky. Vypracoval se z tovaryše na jednoho z nejlepších konstruktérů své doby. Dle mého názoru byl lepší než Porsche.R^

+7/−1
4.3.2017 19:18

R94a59d11i23m 17P83o43l87á90š93e75k 9486693359519

Ono dnes srovnatelní čeští technici se naučí anglicky nebo německy, jdou na výměnný pobyt na Erasmu, tam získají kontakty a zůstanou v Německu, Anglii Francii nebo USA atd, kde mají za měsíc nástupní plat minimálně 5x víc než by mohli dostávat tady v ČR.;-D S dnešními horšími až průměrnými techniky s vysokoškolským diplomem, co by za komunistů měli problémy i s maturitou na střední a za Ledwinky by se museli stoprocentně živit rukama, se Ledwinka srovnávat nedá.

Co se týká toho, kdo byl lepší, to je těžké srovnávat, nevíte, jaké měl kdo příležitosti a jak je využil. Tady myslím Porscheho.

Brada, to je něco úplně jiného. Zásluhy mu neupírám, ale byl ošklivě zneužit v politickém boji.

+1/0
4.3.2017 19:31

J93o28s71e14f 93M73i15k23i27n 5183134865924

Srovnatelní technici neexistují, jelikož dnas téměř žádný z nich neumí dělat rukama. Ledwinka si prošel sám celý proces na vlastní kůži od začátku.

Dnešní technik má doktorát v 27 letech v životě neměl v ruce klíč či šroubovák, neumí si vyměnit kolo na autě, má spoustu znalostí, ale nemá cit pro techniku. Dnes máme spoustu úzce zaměřených techniků,kteří nevidí a neznají souvislosti

+4/0
4.3.2017 19:41

R75a98d48i86m 71P48o86l19á37š88e19k 9326973289359

To byla většina před érou počítačů a virtuální reality.

Když byli konstruktéři odkázáni na kreslicí prkno a tužky či pera, dávalo hodně smyslu jít si ty díly i osahat na dílnu a třeba ručně vyzkoušet tu práci. Dneska dává větší smysl si to všechno prohlídnout ve 3D na monitoru, dílnou by se ztratilo příliš času

A v době, kdy Ledwinka začínal, bylo toto všechno nové, školy na toto nebyly a prakticky všichni začínali v dílně. Dokonce dříve na té fotce týmu, který postavil Presidenta, byl Hans Ledwinka označován jako učeň. Nyní už je na té fotce jako zámečník. Jaká byla jeho skutečná pozice v týmu se už asi nezjistí.

Mimo synů boháčů s prestižními školami takhle v dílně museli začínat všichni, ti nejhorší potom zůstali trvale manuálně pracující dělníci, ti nejlepší udělali kariéru podobnou jako Ledwinka.

0/−1
4.3.2017 21:38

J32o29s45e98f 63M48i80k90i46n 5173304505854

Ta vaše věta je moc pravdivá a měla by odrážet technika nejenom minulé doby, ale i dneška

0/0
5.3.2017 13:30

R55a23d29i40m 83P93o10l28á54š87e38k 9416463429719

Cesty jmen známých osobností jsou křivolaké.

Například před nějakou dobou byla jedna ze základních škol v Kopřivnici přejmenována na Školu Milady Horákové. Oficiální zdůvodnění bylo takové, že z Kopřivnice pocházel jeden z prokurátorů, který Miladu Horákovou v padesátých letech odsoudil.

Ledwinka by rozhodně čestným občanem Kopřivnice měl být. Minimálně by se o to měli starat současní majitelé Tatrovky, protože nebýt Ledwinky, neměli by nejspíš na čem vydělávat:

Protože bez páteřového podvozku a díky tomu vynikajících jízdních vlastností nákladních tatrovek by automobilka zanikla už dost možná za komunistů. Nebo by nebyla vybrána jako dodavatel terénních náklaďáků pro tehdejší RVHP a RVHP by v letech 1978 - 82 nenalilo do modernizace Tatrovky na cca 8 miliard tehdejších Kčs (korun československých). Tato modernizace financovaná RVHP umožnila, aby Tatrovka držela bez problémů a větších investic kvalitu a technickou úroveň vyráběných náklaďáků srovnatelnou s konkurencí dlouho po sametu 1989. Až teprve posledních cca 10 - 15 let tyto technologie postavené okolo roku 1980 přestávaly stačit a bylo třeba více investovat do technologií nebo některé komponenty začít nakupovat.

Bez této modernizace by Tatrovka dopadla podobně jako Liazka, pár let po sametu by kvůli zastaralém zařízení a nemožnosti zafinancovat nové technologie skončila.

+5/0
4.3.2017 19:08

J30i52ř77í 70N54e68u23m63e68i32s95t56e67r 2772965113251

Hnědý a rudý socialismus nám toho pohnojil hodně. Ruku v ruce, i každý zvlášť. A škodí, minimálně v hlavách lidí, pořád.

+5/−2
4.3.2017 18:43

J35i66r78i 52V93r18a13b52e39c 3963892815139

Za to je teď plno ruských kolaborantů dokonce i ve vládě. A nikomu to nevadí. Holt ohybní čecháčci.

+2/−5
4.3.2017 18:31

J37a42r94o12s29l91a48v 16P86r26o32c26h72á71z15k95a 3980124294314

Starosta Kopřivnice je rozhodně muž na svém místě, jen houšť takových přizdifekálů.

+3/−2
4.3.2017 18:23

L59i88b51o33r 67T77y23m80e80š 8715658847319

No nevím jesli Kopečný je muž na svém místě, snaží se dělat věci jako dříve Jalůvka, ale je to můj názor.

0/0
4.3.2017 18:56

P76e63t29r 70D20u83s 6923181928163

A určitě zná podrobně život Marty Gottwaldové!;-O

+1/0
4.3.2017 22:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.