Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Geniální konstruktér zemřel před 50 lety. Čestným občanem Ledwinka není

Narodil se v Rakousku a zemřel v Německu, většinu svého profesního života však strávil v Kopřivnici. A stal se jedním ze symbolů značky Tatra. Hans Ledwinka zemřel před půlstoletím a po desetiletí mlčení se o něm v posledních dvaceti letech zase hovoří jako o geniálním konstruktérovi. Čestným občanem Kopřivnice se ale dosud nestal.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M63i84c45h65a29l 37M65i95l19l25e14r 9706512879182

komoussky naladene konselstvo Koprivnice jeste dnes. Rv

Komouska Marta "Mame Prahu stovezatou a v Martu ........." (jak se rozpustile zpivalo o Marte Gotwaldove) cestne obcanstvi ma ale nekdo, kdo Koprivnici SKUTECNE dal na mapu a co vic, zaslouzil se o jeji ekonomicky rozvoj a zivobyti pro celou radu mistnich obcanu, to ne.;-€Rv

0/0
5.3.2017 18:22

R52a82d17i35m 67P34o45l25á96š98e41k 9776633569189

Takhle to dopadá, když se příspěvek z nějakého důvodu několik minut po odeslání v diskuzi nezobrazuje.

Měl jsem počkat déle, až ten první příspěvek dojde.

0/0
5.3.2017 13:07

R88a71d98i32m 97P45o36l47á54š27e68k 9476653869589

Hlasujte pro petici:

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 13:05

R50a78d35i39m 78P83o12l77á22š28e13k 9506243129609

https://www.petice24.com/estne_obanstvi_msta_kopivnice_pro_konstruktera_hanse_ledwinku

0/0
5.3.2017 12:49

P43a88v32e83l 17Ř34a74p95e95k 7942746929455

"Ledwinka záhy pochopil, že právě automobily jsou dopravním prostředkem budoucnosti. "

Děkujeme pěkně za zdevastování planety těmi popelnicemi, které byly zastaralé už dnem svého vzniku. Místo Ledwinky by to spíš chtělo nějaký Mozek. Auto je dobré tak akorát když chci odvézt kamna na chatu, nikoli na masovou přepravu.

0/−8
4.3.2017 22:07

P48e24t89r 37M52a74r16š68á60l91e27k 9525692464969

Hans Ledwinka do značné míry ztělesňuje osudy střední Evropy ve 20. století. Rakušan s českým příjmením proslavil československou automobilku, aby byl nakonec po válce perzekuován a vyhnán do Německa.

+10/0
4.3.2017 19:32

J88o68s84e73f 22M36i80k16i66n 5313274395614

Pan Ledwinka by si určitě nějaké ocennění zaslouži. Čestné občanství je to nejmenší. Srovnám-li pana Ledwinku s nějakým Bradou, tak Ledwinka vyhrává na celé čáře. Ten člověk proslavil naši zem po celém světě díky své genialitě, pracovitosti a umu. Myslím že dnešní technici mu nesahají ani po kotníky. Vypracoval se z tovaryše na jednoho z nejlepších konstruktérů své doby. Dle mého názoru byl lepší než Porsche.R^

+7/−1
4.3.2017 19:18

R17a10d26i29m 30P62o75l58á36š93e48k 9426283269529

Ono dnes srovnatelní čeští technici se naučí anglicky nebo německy, jdou na výměnný pobyt na Erasmu, tam získají kontakty a zůstanou v Německu, Anglii Francii nebo USA atd, kde mají za měsíc nástupní plat minimálně 5x víc než by mohli dostávat tady v ČR.;-D S dnešními horšími až průměrnými techniky s vysokoškolským diplomem, co by za komunistů měli problémy i s maturitou na střední a za Ledwinky by se museli stoprocentně živit rukama, se Ledwinka srovnávat nedá.

Co se týká toho, kdo byl lepší, to je těžké srovnávat, nevíte, jaké měl kdo příležitosti a jak je využil. Tady myslím Porscheho.

Brada, to je něco úplně jiného. Zásluhy mu neupírám, ale byl ošklivě zneužit v politickém boji.

+1/0
4.3.2017 19:31

J39o35s18e36f 67M53i71k32i41n 5773574195254

Srovnatelní technici neexistují, jelikož dnas téměř žádný z nich neumí dělat rukama. Ledwinka si prošel sám celý proces na vlastní kůži od začátku.

Dnešní technik má doktorát v 27 letech v životě neměl v ruce klíč či šroubovák, neumí si vyměnit kolo na autě, má spoustu znalostí, ale nemá cit pro techniku. Dnes máme spoustu úzce zaměřených techniků,kteří nevidí a neznají souvislosti

+4/0
4.3.2017 19:41

R62a15d47i40m 69P40o24l70á43š80e22k 9846713659629

To byla většina před érou počítačů a virtuální reality.

Když byli konstruktéři odkázáni na kreslicí prkno a tužky či pera, dávalo hodně smyslu jít si ty díly i osahat na dílnu a třeba ručně vyzkoušet tu práci. Dneska dává větší smysl si to všechno prohlídnout ve 3D na monitoru, dílnou by se ztratilo příliš času

A v době, kdy Ledwinka začínal, bylo toto všechno nové, školy na toto nebyly a prakticky všichni začínali v dílně. Dokonce dříve na té fotce týmu, který postavil Presidenta, byl Hans Ledwinka označován jako učeň. Nyní už je na té fotce jako zámečník. Jaká byla jeho skutečná pozice v týmu se už asi nezjistí.

Mimo synů boháčů s prestižními školami takhle v dílně museli začínat všichni, ti nejhorší potom zůstali trvale manuálně pracující dělníci, ti nejlepší udělali kariéru podobnou jako Ledwinka.

0/−1
4.3.2017 21:38

J74o46s41e93f 20M38i75k41i22n 5903704175454

Ta vaše věta je moc pravdivá a měla by odrážet technika nejenom minulé doby, ale i dneška

0/0
5.3.2017 13:30

R76a83d51i72m 52P59o94l30á56š18e71k 9876113819959

Cesty jmen známých osobností jsou křivolaké.

Například před nějakou dobou byla jedna ze základních škol v Kopřivnici přejmenována na Školu Milady Horákové. Oficiální zdůvodnění bylo takové, že z Kopřivnice pocházel jeden z prokurátorů, který Miladu Horákovou v padesátých letech odsoudil.

Ledwinka by rozhodně čestným občanem Kopřivnice měl být. Minimálně by se o to měli starat současní majitelé Tatrovky, protože nebýt Ledwinky, neměli by nejspíš na čem vydělávat:

Protože bez páteřového podvozku a díky tomu vynikajících jízdních vlastností nákladních tatrovek by automobilka zanikla už dost možná za komunistů. Nebo by nebyla vybrána jako dodavatel terénních náklaďáků pro tehdejší RVHP a RVHP by v letech 1978 - 82 nenalilo do modernizace Tatrovky na cca 8 miliard tehdejších Kčs (korun československých). Tato modernizace financovaná RVHP umožnila, aby Tatrovka držela bez problémů a větších investic kvalitu a technickou úroveň vyráběných náklaďáků srovnatelnou s konkurencí dlouho po sametu 1989. Až teprve posledních cca 10 - 15 let tyto technologie postavené okolo roku 1980 přestávaly stačit a bylo třeba více investovat do technologií nebo některé komponenty začít nakupovat.

Bez této modernizace by Tatrovka dopadla podobně jako Liazka, pár let po sametu by kvůli zastaralém zařízení a nemožnosti zafinancovat nové technologie skončila.

+5/0
4.3.2017 19:08

J92i59ř39í 49N41e21u69m42e28i38s68t15e19r 2552795873261

Hnědý a rudý socialismus nám toho pohnojil hodně. Ruku v ruce, i každý zvlášť. A škodí, minimálně v hlavách lidí, pořád.

+5/−2
4.3.2017 18:43

J48i29r28i 14V53r71a19b55e31c 3313872465239

Za to je teď plno ruských kolaborantů dokonce i ve vládě. A nikomu to nevadí. Holt ohybní čecháčci.

+2/−5
4.3.2017 18:31

J75a39r66o76s57l89a41v 15P85r17o11c34h13á52z74k70a 3350394864484

Starosta Kopřivnice je rozhodně muž na svém místě, jen houšť takových přizdifekálů.

+3/−2
4.3.2017 18:23

L60i85b95o69r 94T49y66m60e92š 8145708377889

No nevím jesli Kopečný je muž na svém místě, snaží se dělat věci jako dříve Jalůvka, ale je to můj názor.

0/0
4.3.2017 18:56

P25e57t25r 32D46u66s 6883431968813

A určitě zná podrobně život Marty Gottwaldové!;-O

+1/0
4.3.2017 22:43







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.