Divadlo Petra Bezruče uvádí hru Čekání na Godota. Na snímku zleva Norbert...

Divadlo Petra Bezruče uvádí hru Čekání na Godota. Na snímku zleva Norbert Lichý, Michal Sedláček, Dušan Urban.a Kateřina Krejčí. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Ostrava poprvé čeká na Godota. Bezruči uvádějí klasiku absurdního dramatu

  • 0
Divadlo Petra Bezruče v Ostravě připravilo nejslavnější hru průkopníka absurdního divadla Samuela Becketta Čekání na Godota. Představení v režii Štěpána Pácla bude mít premiéru právě dnes, v pátek 31. října. V Ostravě bude hra uvedena poprvé.

„Díky své hře Čekání na Godota se stal Samuel Beckett jedním z hlavních představitelů absurdního divadla. Dva klaunové, Vladimír a Estragon, žonglují s věčnými otázkami lidské existence. Má naše konání smysl, nebo je veškerá snaha marná? Činí nás svobodná vůle svobodnými, nebo spoutanými? Hlavní hrdinové, staří tuláci a klauni čekají na kohosi zvaného Godot, jehož příchod se však každý den odkládá,“ popsala děj hry mluvčí divadla Michala Kubicová.

Godot u Bezručů

Podle dramaturgyně Daniely Jirmanové inscenace nabízí k přemýšlení mnoho témat, která mají jedno společné. Jsou to témata bytostně lidská. „Otázky a problémy, se kterými se hrdinové potýkají, jsou člověku jakožto myslící bytosti vlastní odjakživa,“ řekla.

České premiéry se Godot dočkal v roce 1964 v Divadle Na zábradlí, v Ostravě se však hra dosud nehrála.

Čekání na Godota v Páclově režii je tak ostravskou premiérou. Do ústřední dvojice tuláků Estragona a Vladimíra obsadil režisér Norberta Lichého a Dušana Urbana, v dalších rolích se objeví Kateřina Krejčí, Michal Sedláček a Sarah Haváčová.

Přečtěte si o hře ještě více

„Čekaní na Godota přišlo samo. Koukal jsem na Norberta Lichého a na Dušana Urbana a pojala mě touha s nimi udělat něco klaunského, kde by zároveň mohli využít své herecké a lidské zkušenosti,“ uvedl režisér.

Kostýmy a scénu navrhla Pavla Kamanová, která s Divadlem Petra Bezruče spolupracovala již při přípravě inscenace Strýček Váňa.

Beckett svou dramatickou tvorbu uvedl právě Čekáním na Godota (1949), a dílo jej zařadilo mezi hlavní tvůrce absurdního divadla. Premiéra v pařížském divadle Babylone v lednu 1953 se stala přelomovou událostí v dějinách novodobého světového divadla. Dalšími Beckettovými významnými dramaty jsou Konec hry, Poslední páska a Šťastné dny. Psal pro divadlo, rozhlas i televizi.

 

,