Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Do Ostravy se po letech vrací zastávky na znamení

  • 4
Zvláštní novinku, známou už z historie, zavádí Dopravní podnik Ostrava (DPO) s koncem letních jízdních řádů. Od 28. srpna výrazně rozšíří počet zastávek na znamení.

„Prvních 15 zastávek na znamení jsme zavedli na zkoušku loni. Osvědčily se, proto rozšíříme jejich počet na 124,“ říká mluvčí DPO Miroslav Albrecht.

Zastavovat na znamení bude zhruba stovka autobusových a pět trolejbusových linek v méně frekventovaných místech po celém městě i v okolních obcích.

„Když spoje nebudou stavět tam, kde nikdo nevystupuje ani nenastupuje, zvýšíme tím plynulost i komfort přepravy a snížíme spotřebu pohonných hmot,“ vysvětlil Albrecht.

Zastávky na znamení byly v Ostravě už v minulosti, jejich počet ale začal klesat v 80. letech - kvůli výstavbě panelových domů a vzrůstající poptávce po hromadné dopravě.

Začátkem 90. let se dopravní podnik sice snažil zastávky na znamení opět rozšířit, ale nakonec je zrušil. „Důvodů bylo tehdy víc. Vozy nebyly vybaveny takovými technologiemi jako dnes a cestující museli na zastávce dávat znamení rukou,“ vzpomíná Albrecht.

Nyní je ale situace jiná. „Lidem stačí, když budou stát na zastávce tak, aby je řidič viděl. Autobus nebo trolejbus automaticky zastaví i v případě, že na zastávce bude stát jiný spoj, pro případ, že by někdo chtěl přestoupit,“ líčí mluvčí DPO.

Cestující, kteří budou chtít na zastávce na znamení vystoupit, dají v předstihu signál řidiči stisknutím tlačítka Znamení k řidiči nebo Stop, případně tlačítka pro otevírání dveří.